Berta Sándor
Európai virtuális oktatókórházak
Különleges online kórházon dolgoznak a Leicesteri Egyetem kutatói. A program lehetővé teszi, hogy a rezidensek szimulációk segítségével készüljenek fel a valós életben rájuk váró feladatokra.
A Virtual Teaching Hospital System (VTHS) nevű rendszert John Omara kezdeményezésére kezdték fejleszteni. A szakember ugyanis azt remélte, hogy egy megfelelő számítógépes rendszerrel jelentősen javítani lehet az afrikai régiók egészségügyi ellátásán. "Ez az eredeti célkitűzés megmaradt, de most már csak távlati célként" - jelentette ki Reiko Heckel, az egyetem szoftverfejlesztési professzora.
Az eredeti elképzelés helyett a VTHS a közeljövőben inkább a leendő gyermekorvosoknak segíthet a tapasztalatok gyűjtésében és a különböző helyzetekre való felkészülésben. A virtuális oktatókórház jelenlegi formájában már képes szimulált esetekben diagnózisjavaslatokat tenni és segíthet felismerni a diákoknak az egyes betegségek tüneteit. A webalapú rendszer azonban a jövőben nemcsak szimulációkra épül majd.
"Az a tervünk, hogy így támogathatjuk a leendő orvosokat a kórházi gyakorlatuk megszerzése közben is" - tette hozzá a szakember. Mivel a VTHS képessé válhat az öntanulásra, ezért adatbázisa folyamatosan bővíthető és az általa javasolt diagnózisok is egyre pontosabbá válhatnak.
"Emellett nagyon érdekes az a lehetőség, hogy miközben a tapasztalatok gyűjtésére használjuk az e-oktatási rendszert, egy új megoldást is kifejleszthetünk" - mondta Heckel. Hasonló projekten dolgoznak a Heidelbergi Egyetem Orvosi Karának munkatársai. Az ő programjuk a CAMPUS nevet kapta, és egy virtuális betegrendszer.
"A CAMPUS jelenleg a képzésben biztosan egy kiforrottabb, viszont különböző esetekre épülő megoldás. Ezzel szemben a VTHS egy általános tudásbázis-alapú rendszer, így a jövőben jóval nagyobb lehetőségek lehetnek benne. A Virtual Teach Hospital System érdekessége ugyanakkor, hogy a hallgatók is részt vehetnek a továbbfejlesztésében. Jelenleg éppen betegpárbeszédeket modellezünk. A munka keretében 6-8 diákból álló csoportok dolgozzák ki a saját javaslataikat, majd ezek közül kiválasztjuk a legjobbat, amin utána még tovább finomítunk" - szögezte le a professzor.
A Virtual Teaching Hospital System (VTHS) nevű rendszert John Omara kezdeményezésére kezdték fejleszteni. A szakember ugyanis azt remélte, hogy egy megfelelő számítógépes rendszerrel jelentősen javítani lehet az afrikai régiók egészségügyi ellátásán. "Ez az eredeti célkitűzés megmaradt, de most már csak távlati célként" - jelentette ki Reiko Heckel, az egyetem szoftverfejlesztési professzora.
Az eredeti elképzelés helyett a VTHS a közeljövőben inkább a leendő gyermekorvosoknak segíthet a tapasztalatok gyűjtésében és a különböző helyzetekre való felkészülésben. A virtuális oktatókórház jelenlegi formájában már képes szimulált esetekben diagnózisjavaslatokat tenni és segíthet felismerni a diákoknak az egyes betegségek tüneteit. A webalapú rendszer azonban a jövőben nemcsak szimulációkra épül majd.
"Az a tervünk, hogy így támogathatjuk a leendő orvosokat a kórházi gyakorlatuk megszerzése közben is" - tette hozzá a szakember. Mivel a VTHS képessé válhat az öntanulásra, ezért adatbázisa folyamatosan bővíthető és az általa javasolt diagnózisok is egyre pontosabbá válhatnak.
"Emellett nagyon érdekes az a lehetőség, hogy miközben a tapasztalatok gyűjtésére használjuk az e-oktatási rendszert, egy új megoldást is kifejleszthetünk" - mondta Heckel. Hasonló projekten dolgoznak a Heidelbergi Egyetem Orvosi Karának munkatársai. Az ő programjuk a CAMPUS nevet kapta, és egy virtuális betegrendszer.
"A CAMPUS jelenleg a képzésben biztosan egy kiforrottabb, viszont különböző esetekre épülő megoldás. Ezzel szemben a VTHS egy általános tudásbázis-alapú rendszer, így a jövőben jóval nagyobb lehetőségek lehetnek benne. A Virtual Teach Hospital System érdekessége ugyanakkor, hogy a hallgatók is részt vehetnek a továbbfejlesztésében. Jelenleg éppen betegpárbeszédeket modellezünk. A munka keretében 6-8 diákból álló csoportok dolgozzák ki a saját javaslataikat, majd ezek közül kiválasztjuk a legjobbat, amin utána még tovább finomítunk" - szögezte le a professzor.