B612 az aszteroidavontató hajó tervezete

Az időnként elsuhanó aszteroidák mellett csak idő kérdése, hogy bolygónk egyszer egy olyan űrsziklával találja szembe magát, ami ütközőpályán halad a Földdel. Egy ilyen esemény az aszteroida méretétől függően városokat, kontinenseket vagy akár az egész emberi civilizációt elpusztíthatja.

Miért bíznánk azonban a Földet a sors kényére-kedvére? Egy asztronautákból és űrtudósokból álló csapat megtervezett egy biztonsági stratégiát, egy aszteroida-vontató hajót. A csoport elmondása szerint a NASA már dolgozik a vontatóhoz szükséges technikák megvalósításán. Ez lehet a történelem legnagyobb biztonsági tervezete, mitöbb 2015-re egy küldetésben szeretnék demonstrálni az aszteroida-vontató elvet.

Az aszteroida-vontató hajó

A projekt a B612 jelzést kapta, ez a St. Exupery Kis Herceg című könyvében szereplő aszteroida neve. Az évek során több elképzelés is napvilágot látott a nem kívánt látogatók eltérítésére, a legelterjedtebb az atomtöltettel való eltérítés vagy apró darabokra robbantás, aminek a hatásai nem igazán irányíthatóak vagy kiszámíthatóak. Rossz esetben a robbanás csak megsokszorozza az elhárítandó objektumot. Van egy kamikáze megközelítése is a dolognak, mely szerint egy nagy robot űrrepülőgépet ütközetnek az űrsziklának, azonban a szakértők szerint ez csak megpörgeti az űrsziklát, esetleg letör belőle egy kisebb darabot.

A B612 csapata szerint elegendő lenne eltolni az aszteroidát. Ha megfelelő idő áll rendelkezésükre, a vontató befészkeli magát a minivilágba, és fokozatosan kitolja az aszteroida pályáját.

A hajó beleragad az aszteroidába és kitolja a pályájáról

A B612 főpróbáján változtatható impulzusú magnetoplazma rakéta (VASIMR) hajtóművek alkalmazásával igyekeznek majd eltéríteni egy aszteroidát. A VASIMR meghajtó egység rádióhullámokkal ionizál egy gázt és gyorsítja fel a plazmát. Az újszerű meghajtási technikát Franklin Chang-Diaz veterán űrhajós tanulmányozza. Más meghajtási lehetőségek is adódnak, a legmegfelelőbb talán a NASA Prometheus Projektje lenne, ami a nukleáris meghajtás lehetőségét hordozza magában. Ez a tervezet már átkerült a rajzasztalról, jelenleg a Jupiter Icy Moon Orbiter, mint a Prometheus zászlóshajója az, ami a megvalósítás irányába igyekszik eljutni. A JIMO nukleáris erőműve, a radiátor-panelek, a vázszerkezet és több más felszerelés is alkalmazható lenne a vontatóhajón.

A gyakorló küldetés a cél aszteroida körüli manőverezést, a találkozást és az összekapcsolódást ellenőrizné, ami nem kis teljesítmény lenne. A vontatónak szorosan tartania kell a cél aszteroidát, egy forgó testre külön eljárást kell kidolgozni. Miután rögzítette magát a 200 méter széles űrsziklához, a vontató hajtóműveivel hónapokon át gyorsítja az aszteroidát a kívánt irányba.

A tervezet mögött többek között Rusty Schweickart, az egykori Apollo 9 holdmodul pilótája, Piet Hut professzor, aszteroida szakértő, valamint Clark Chapman a Sothwest Kutató Intézet tudósa áll, akik a NASA földkörüli pályán tartózkodó űrhajósával, Ed Lu-val közösen publikálták írásukat a témáról a Scientific American hasábjain, valamint létrehozták a B612 Alapítványt, egy nonprofit szervezetet, ami az aszteroida-elhárítás képességének kifejlesztését és bemutatását hivatott segíteni.

Schweickart szerint az 1 milliárd dolláros főpróbára 2015-ben kerülhet sor. "Az aszteroida-eltérítés gyakorló küldetésével a B612 bebizonyíthatja hogy életképes-e a vontató elv, és ha igen, hogyan finomíthatunk az eljáráson egy valós becsapódási veszély esetére" - olvasható a tanulmányban.

Schweickart a SPACE.com-nak elmondta, a B612 tervezet a közvélemény és a politikai szervezetek figyelmét szeretné felhívni arra a tényre, hogy a Föld közelébe sodródó aszteroidák természeti és környezeti veszélyforrások. "A földrengésekkel, hurrikánokkal ellentétben ezek ellen meg van a lehetőségünk, hogy tegyünk valamit. Ennek megvalósítása már a ma, esetleg a holnap technikáiban rejlik" - mondta.

A próbaküldetés költségeiről csak annyit mondott, hogy viszonylag mérsékeltek a NASA költségvetési keretéhez képest.