Hunter
Nem kell a figyelem a tanuláshoz?
Amerikai kutatók szerint nagy valószínűséggel lehetséges a tudatalatti tanulás, mi több ez kihat tudatos döntéseinkre is, anélkül, hogy ez realizálódna bennünk.
A Boston Egyetem kutatója, Takeo Watanabe és kollégái rájöttek, azok az emberek, akik egy tudatküszöb alatti pontmozgást figyeltek egy teljesen más jellegű feladatsor alatt, azok a későbbiekben jobb eredményt értek el a pontok mozgásának meghatározásában.
A felfedezés megkérdőjelezi azt az elképzelést, hogy a figyelem elengedhetetlen eleme a tanulás folyamatának. "A figyelem hatékonyabbá teszi a tanulást, de nem szükséges hozzá" - mondta Watanabe, aki elutasítja azokat a ketyeréket, mint például a kazetták, amik állítólag alvás közben tanítanak. Elmélkedései szerint azonban, ha egy idegen nyelvű szöveget hallgatunk alacsony hangerőn - de elég hangosan ahhoz, hogy az agy észlelje, viszont annál halkabban, minthogy megértse - javítja az adott személy kiejtését és a szövegértést. A mondatszerkezetekre és a jelentéstanra azonban nincs kihatással.
Watanabe csapata jelentkezőket toborzott egy betű felismerő teszthez, melyek egy monitoron jelentek meg. Ugyanezen idő alatt a betűk mögött pontok táncoltak véletlenszerűen - legalábbis úgy tűnt. Valójában húszból egy pont meghatározott irányba haladt, éppen a tudatküszöb alatt.
A résztvevők a gyakorlatot egy hónapon át naponta egy órán át végezték. Ezután egy másik tesztsorozatra kérték fel őket, olyan emberekkel együtt, akik a fenti gyakorlaton nem vettek részt. Itt mozgó pontokat kellett figyelniük és rejtett mintákat felismerniük, vagy két azonos irányba mozgó pontot meghatározniuk. Minden esetben körülbelül tízből egy pont mozgott összefüggően, nem sokkal a tudatküszöb felett. Az eredmények kimutatták, az első tesztben is résztvevők jelentősen jobbnak bizonyultak a második teszt esetében.
Phil Merikle, a kanadai Waterloo Egyetem munkatársa szerint az adatok egyértelműek és valóban azt bizonyítják, hogy az ember képes tudat alatt is tanulni, azonban egy fontos következtetés kihangsúlyozását hiányolja a tanulmányból.
"Ez a tudatalatti tanulás befolyásolhatja a bennünk kialakuló világképet is" - mondta Merikle. "Azaz kihathat tudatos döntéseinkre is, anélkül, hogy tudatában lennénk. Ez az, amit a reklámkészítők mindvégig tudtak: ha egy bizonyos szinten tartják a hipotermia mértékét, befolyásolhatják az embereket."
A Boston Egyetem kutatója, Takeo Watanabe és kollégái rájöttek, azok az emberek, akik egy tudatküszöb alatti pontmozgást figyeltek egy teljesen más jellegű feladatsor alatt, azok a későbbiekben jobb eredményt értek el a pontok mozgásának meghatározásában.
A felfedezés megkérdőjelezi azt az elképzelést, hogy a figyelem elengedhetetlen eleme a tanulás folyamatának. "A figyelem hatékonyabbá teszi a tanulást, de nem szükséges hozzá" - mondta Watanabe, aki elutasítja azokat a ketyeréket, mint például a kazetták, amik állítólag alvás közben tanítanak. Elmélkedései szerint azonban, ha egy idegen nyelvű szöveget hallgatunk alacsony hangerőn - de elég hangosan ahhoz, hogy az agy észlelje, viszont annál halkabban, minthogy megértse - javítja az adott személy kiejtését és a szövegértést. A mondatszerkezetekre és a jelentéstanra azonban nincs kihatással.
Watanabe csapata jelentkezőket toborzott egy betű felismerő teszthez, melyek egy monitoron jelentek meg. Ugyanezen idő alatt a betűk mögött pontok táncoltak véletlenszerűen - legalábbis úgy tűnt. Valójában húszból egy pont meghatározott irányba haladt, éppen a tudatküszöb alatt.
A résztvevők a gyakorlatot egy hónapon át naponta egy órán át végezték. Ezután egy másik tesztsorozatra kérték fel őket, olyan emberekkel együtt, akik a fenti gyakorlaton nem vettek részt. Itt mozgó pontokat kellett figyelniük és rejtett mintákat felismerniük, vagy két azonos irányba mozgó pontot meghatározniuk. Minden esetben körülbelül tízből egy pont mozgott összefüggően, nem sokkal a tudatküszöb felett. Az eredmények kimutatták, az első tesztben is résztvevők jelentősen jobbnak bizonyultak a második teszt esetében.
Phil Merikle, a kanadai Waterloo Egyetem munkatársa szerint az adatok egyértelműek és valóban azt bizonyítják, hogy az ember képes tudat alatt is tanulni, azonban egy fontos következtetés kihangsúlyozását hiányolja a tanulmányból.
"Ez a tudatalatti tanulás befolyásolhatja a bennünk kialakuló világképet is" - mondta Merikle. "Azaz kihathat tudatos döntéseinkre is, anélkül, hogy tudatában lennénk. Ez az, amit a reklámkészítők mindvégig tudtak: ha egy bizonyos szinten tartják a hipotermia mértékét, befolyásolhatják az embereket."