SG.hu

Szinte hibátlan tesztrepülést hajtott végre a SpaceX óriási Mars-rakétája

Több csalódást keltő kudarc után a SpaceX Starshipje - az a hatalmas rakéta, amellyel Elon Musk embereket szeretne a Marsra vinni - kedd este a 10. tesztrepülés során eljutott az űrbe, majd visszatért a Földre.

A nagyrészt sikeres küldetés valószínűleg megkönnyebbülést jelentett mind a SpaceX, mind a NASA számára, ami arra utal, hogy a fejlesztési program újra a tervek szerint halad. A NASA tervei szerint a Starship lesz az a rakéta, amely az elkövetkező években az űrhajósokat a Holdra viszi. "Úgy tűnik, hogy minden tesztcéljukat elérték” - mondta Todd Harrison, a washingtoni székhelyű American Enterprise Institute munkatársa. „Úgy gondolom, hogy ezzel a SpaceX újra a tervek szerint halad.” Sean Duffy, a NASA ideiglenes igazgatója gratulált a SpaceX-nek, és azt mondta, hogy ez egy nagyszerű nap a NASA és kereskedelmi partnerei számára.

A repülés elhallgattathatja azokat a Musk és a SpaceX kritikusokat, akik szerint a Starship projekt súlyos műszaki hibákkal küzd. A Starship a valaha épített legnagyobb és legerősebb rakéta. Musk még ennél is ambiciózusabban azt állítja, hogy teljesen újrahasznosítható lesz, mindkét fokozata visszatér a kilövési helyre, ahol óriási mechanikus karok fogják meg. Ha a SpaceX-nek sikerül megvalósítania ezt a víziót, a Starship forradalmasíthatja az űripart, lehetővé téve nagyobb és nehezebb hasznos terhek kilövését sokkal alacsonyabb költségekkel.


A 120 méter magas jármű egy felső fokozatú űrhajóból, a Starshipből, és egy 33 hajtóművel rendelkező, Super Heavy névre keresztelt nagy teljesítményű emelőfokozatból áll. A SpaceX fejlesztési filozófiája a „törd össze és javítsd meg”, ellentétben a NASA és a régebbi űrhajózási cégek hagyományos megközelítésével, amelyek megpróbálják előre látni az összes műszaki problémát a tesztrepülés előtt. Ez több kudarchoz vezet, de a SpaceX bebizonyította, hogy gyorsabb és hatékonyabb lehet. A hetedik, nyolcadik és kilencedik tesztrepülés azonban csalódást okozott, mert a felső fokozatú Starship a repülés korábbi szakaszában meghibásodott, mint az ötödik és hatodik tesztrepülés során, amelyek túlélték a visszatérést és szimuláltak egy leszállást az Indiai-óceán felett.

A 10. repülés során a hordozórakéta sikeresen szimulált egy puha leszállást a Mexikói-öböl felett, és a felső fokozat eljutott egészen az Indiai-óceánig. A felső fokozat nyolc prototípusát helyezte ki az űrben a SpaceX következő generációs Starlink internetes műholdjainak, és sikeresen tesztelte a Pez adagolóhoz hasonló berendezést, amely mindegyiket az űrbe lökte. A visszatérésről készült videófelvételek azt mutatták, hogy az űrhajó hőpajzsa hatékonyan védte a Starship szerkezetét, amikor az visszatért a légkörbe.


Harrison megjegyezte, hogy néhány probléma azért előfordult, többek között az egyik hajtómű leállása. A többi 32 motor képes volt kompenzálni a kiesést, és a küldetés folytatódott. A felső fokozat légkörbe való visszatérése során a jármű irányítására szolgáló hátsó szárnyak részben megégtek. Az űrhajó hátsó részének egy része is felrobbant útközben. "Ott még lesz némi munkájuk” - mondta Harrison. „De még így is tökéletesen irányítható maradt, és a tervek szerint hajtotta végre a vízre szállást.”

A küldetés azzal ért véget, hogy az űrhajó függőleges helyzetbe állt, és szimulálta a leszállást. Ezután az Indiai-óceán vizébe zuhant. A SpaceX által a vízbe helyezett bólyán lévő kamera rögzítette a Starship utolsó pillanatait, amikor a hajó felrobbant. Ez nem meglepő dolog egy 17 emeletes épület magasságú szerkezettől, amelyben felborulásakor metánüzemanyag-maradványok vannak. A Super Heavy hordozórakéta szintén felrobbant a Mexikói-öbölben a szimulált leszállás után. Mindkét robbanást a SpaceX repülési tervezői előre látták.

A SpaceX remélte, hogy a keddi indítás céljainak nagy részét az év eleji tesztrepülések során megvalósíthatja. "Talán hat hónappal vannak elmaradva a tervezettől” - mondta Harrison. „Ha hat héten belül újabb tesztrepülést tudnak végrehajtani, akkor elkezdhetnek felzárkózni, különösen, ha további hasonló sikereket érnek el.” Ezután Musk cége más technikai kihívásokkal is megbirkózhat, amelyeket le kell küzdenie, hogy elérje a Holdat és a Marsot.


Musk a SpaceX indítási kísérletének közvetítése során elmondta, hogy azt reméli, hogy a cég jövőre bemutatja, hogy képes két pályán lévő Starship között hajtóanyagot átszivattyúzni. Üzemanyag-feltöltés nélkül a Starship csak alacsony Föld körüli pályára tud feljutni. Mielőtt távolabbi célpontok felé indulna, tartályait több további Starship indítással szállított folyékony oxigénnel és folyékony metán hajtóanyaggal fel kell tölteni. A SpaceX-nek ezért azt is be kell bizonyítania, hogy képes több Starshipet gyorsan egymás után indítani.

Tavaly Musk azt mondta, hogy a SpaceX 2026-ban indítja az első Starshipeket a Marsra, emberek nélkül a fedélzeten. Nemrégiben azt mondta, hogy ez továbbra is a cél, de kevésbé biztos abban, hogy megvalósítható. Aztán ott van a SpaceX szerződése, amely szerint NASA-űrhajósokat szállít a Holdra. Az Artemis III, a két űrhajóst a Hold déli sarkvidékére szállító misszió jelenleg 2027 végére van tervezve. A Starship egy változatát fogják használni leszállóegységként, hogy az űrhajósokat a Hold körüli pályáról a Hold felszínére szállítsák. A Starship fejlesztésének késedelme miatt az Artemis III szinte biztosan nem indul el 2028-ig vagy még később.


Miközben a NASA holdprogramja a jövőbe csúszik, Kína folyamatosan halad előre azzal a programjával, hogy 2030 előtt űrhajósokat szállítson a Holdra. Ebben a hónapban jelentették be, hogy sikeresen tesztelték a holdkompot. A keddi sikeres tesztrepülés ellenére Harrison úgy véli, hogy több mint 50% az esélye annak, hogy Kína a NASA Artemis III programja előtt éri el a Holdat. Ha ez bekövetkezik, „az nem a világ vége” - mondta. „Ez inkább csak pszichológiai csapás lesz, ha bekövetkezik.” Kína állandó, módszeres haladása oda vezethet, hogy elsőként hoz létre holdbázist.

De most a SpaceX sikerrel járt, és a következő tesztrepülésnél az űrhajó felső fokozata elvileg visszatér a texasi indítóállomásra, és a kilövőtorony elkapja. Még kérdésesl, hogy milyen gyakorisággal tudja a SpaceX indítani a Starshipet a következő tesztrepülésekre. Ha ez körülbelül hathetente történik, „akkor vissza tudnak térni a menetrendhez” - mondta Harrison. De ha két-három hónap telik el a kilövések között, "az az Artemis III tekintetében le fogja állítani a dolgokat”.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!