SG.hu
Mozdonyvezető nélkül fognak közlekedni a japán gyorsvonatok
Japán egyik legnagyobb személyszállító vasúttársasága bejelentette, hogy a '20-as évek végére teljesen automatizált gyorsvonatokat kíván forgalomba állítani. A döntést a népességfogyással és a munkastílus reformjával magyarázták.
Japán nagysebességű vasúti járművei, a Sinkanszenek akár 320 km/órás sebességgel kötik össze a szigetország nagyvárosait. Az elegáns vonatok és 2700 km hosszúságú pálya Japán technológiai és mérnöki képességeinek csúcsa, beleértve a földrengésérzékelést és a fejlett fékrendszereket. A hálózat több mint 20 éve halálos áldozat nélkül működik. A JR East társaság most bejelentette, hogy azt szeretné, hogy ez így is maradjon. Közleményükben az autonóm üzemeltetés számos előnyét emelik ki, többek között a fokozott biztonságot és a közlekedés stabilitását, a hatékony üzemeltetésből származó energiamegtakarítást, a kereslet kielégítéséhez szükséges nagyobb rugalmasságot, valamint a munkavállalók más feladatokra való átcsoportosításának lehetőségét.
Az utasoknak még körülbelül egy évtizedet kell várniuk a mozdonyvezető nélküli utazásra, de már kijelölték az első vezető nélküli összeköttetést, a Joetsu vonalat. A vállalat fokozatos lépéseket tesz majd a gyorsvonatok automatizálására. 2029 márciusára a Nagaoka és Niigata állomások közötti utazás autonóm módon, de vezető felügyelete mellett fog működni. A harmadik automatizálási fokozatban a vonat személyzete a fedélzeten van, de a pilótafülke üres marad. A 2029-es pénzügyi évre pedig a vállalat célja, hogy elérjék a negyedik automatizálási fokozatot, ahol a vonat autonóm módon, vezető és személyzet nélkül közlekedik.
A vállalat ezek után a Hokuriku és a Tohoku vonalakra is szeretné kiterjeszteni az automatizált vezetést. A folyamatban lévő erőfeszítések közé tartozik a személyzet feladatait automatizáló rendszerek kifejlesztése, amelyek a vonatok ütemezését és az anomáliák észlelését eszközökre delegálják. Mindezen erőfeszítések a 2018-ban bemutatott Transformation 2027 jövőkép részét képezik. 2019-ben a vállalat megépítette az Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation - röviden ALFA-X - kísérleti shinkansen vonalat, amelyet a jövőbeli járművekben felhasználható új technológiák fejlesztésére és tesztelésére használnak.
A JR East 2019 óta fejleszt olyan berendezéseket, amelyek lehetővé teszik az autonóm vezetést, beleértve az energiaoptimalizált gyorsítást, lassítást, megállást és a menetrend betartását. A JR East többek között olyan technológián dolgozik a vonat futóművében felmerülő problémákat azonosító, meglévő felügyeleti eszközök felhasználásával, amely érzékeli a rendellenes rezgéseket, és ezt követően a személyzet beavatkozása nélkül megállítja a vonatot. Ezt a funkciót a tervek szerint 2029-es pénzügyi évre tervezik beépíteni.
Japán nagysebességű vasúti járművei, a Sinkanszenek akár 320 km/órás sebességgel kötik össze a szigetország nagyvárosait. Az elegáns vonatok és 2700 km hosszúságú pálya Japán technológiai és mérnöki képességeinek csúcsa, beleértve a földrengésérzékelést és a fejlett fékrendszereket. A hálózat több mint 20 éve halálos áldozat nélkül működik. A JR East társaság most bejelentette, hogy azt szeretné, hogy ez így is maradjon. Közleményükben az autonóm üzemeltetés számos előnyét emelik ki, többek között a fokozott biztonságot és a közlekedés stabilitását, a hatékony üzemeltetésből származó energiamegtakarítást, a kereslet kielégítéséhez szükséges nagyobb rugalmasságot, valamint a munkavállalók más feladatokra való átcsoportosításának lehetőségét.
Az utasoknak még körülbelül egy évtizedet kell várniuk a mozdonyvezető nélküli utazásra, de már kijelölték az első vezető nélküli összeköttetést, a Joetsu vonalat. A vállalat fokozatos lépéseket tesz majd a gyorsvonatok automatizálására. 2029 márciusára a Nagaoka és Niigata állomások közötti utazás autonóm módon, de vezető felügyelete mellett fog működni. A harmadik automatizálási fokozatban a vonat személyzete a fedélzeten van, de a pilótafülke üres marad. A 2029-es pénzügyi évre pedig a vállalat célja, hogy elérjék a negyedik automatizálási fokozatot, ahol a vonat autonóm módon, vezető és személyzet nélkül közlekedik.
A vállalat ezek után a Hokuriku és a Tohoku vonalakra is szeretné kiterjeszteni az automatizált vezetést. A folyamatban lévő erőfeszítések közé tartozik a személyzet feladatait automatizáló rendszerek kifejlesztése, amelyek a vonatok ütemezését és az anomáliák észlelését eszközökre delegálják. Mindezen erőfeszítések a 2018-ban bemutatott Transformation 2027 jövőkép részét képezik. 2019-ben a vállalat megépítette az Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation - röviden ALFA-X - kísérleti shinkansen vonalat, amelyet a jövőbeli járművekben felhasználható új technológiák fejlesztésére és tesztelésére használnak.
A JR East 2019 óta fejleszt olyan berendezéseket, amelyek lehetővé teszik az autonóm vezetést, beleértve az energiaoptimalizált gyorsítást, lassítást, megállást és a menetrend betartását. A JR East többek között olyan technológián dolgozik a vonat futóművében felmerülő problémákat azonosító, meglévő felügyeleti eszközök felhasználásával, amely érzékeli a rendellenes rezgéseket, és ezt követően a személyzet beavatkozása nélkül megállítja a vonatot. Ezt a funkciót a tervek szerint 2029-es pénzügyi évre tervezik beépíteni.