SG.hu

Mozdonyvezető nélkül fognak közlekedni a japán gyorsvonatok

Japán egyik legnagyobb személyszállító vasúttársasága bejelentette, hogy a '20-as évek végére teljesen automatizált gyorsvonatokat kíván forgalomba állítani. A döntést a népességfogyással és a munkastílus reformjával magyarázták.

Japán nagysebességű vasúti járművei, a Sinkanszenek akár 320 km/órás sebességgel kötik össze a szigetország nagyvárosait. Az elegáns vonatok és 2700 km hosszúságú pálya Japán technológiai és mérnöki képességeinek csúcsa, beleértve a földrengésérzékelést és a fejlett fékrendszereket. A hálózat több mint 20 éve halálos áldozat nélkül működik. A JR East társaság most bejelentette, hogy azt szeretné, hogy ez így is maradjon. Közleményükben az autonóm üzemeltetés számos előnyét emelik ki, többek között a fokozott biztonságot és a közlekedés stabilitását, a hatékony üzemeltetésből származó energiamegtakarítást, a kereslet kielégítéséhez szükséges nagyobb rugalmasságot, valamint a munkavállalók más feladatokra való átcsoportosításának lehetőségét.

Az utasoknak még körülbelül egy évtizedet kell várniuk a mozdonyvezető nélküli utazásra, de már kijelölték az első vezető nélküli összeköttetést, a Joetsu vonalat. A vállalat fokozatos lépéseket tesz majd a gyorsvonatok automatizálására. 2029 márciusára a Nagaoka és Niigata állomások közötti utazás autonóm módon, de vezető felügyelete mellett fog működni. A harmadik automatizálási fokozatban a vonat személyzete a fedélzeten van, de a pilótafülke üres marad. A 2029-es pénzügyi évre pedig a vállalat célja, hogy elérjék a negyedik automatizálási fokozatot, ahol a vonat autonóm módon, vezető és személyzet nélkül közlekedik.

A vállalat ezek után a Hokuriku és a Tohoku vonalakra is szeretné kiterjeszteni az automatizált vezetést. A folyamatban lévő erőfeszítések közé tartozik a személyzet feladatait automatizáló rendszerek kifejlesztése, amelyek a vonatok ütemezését és az anomáliák észlelését eszközökre delegálják. Mindezen erőfeszítések a 2018-ban bemutatott Transformation 2027 jövőkép részét képezik. 2019-ben a vállalat megépítette az Advanced Labs for Frontline Activity in rail eXperimentation - röviden ALFA-X - kísérleti shinkansen vonalat, amelyet a jövőbeli járművekben felhasználható új technológiák fejlesztésére és tesztelésére használnak.

A JR East 2019 óta fejleszt olyan berendezéseket, amelyek lehetővé teszik az autonóm vezetést, beleértve az energiaoptimalizált gyorsítást, lassítást, megállást és a menetrend betartását. A JR East többek között olyan technológián dolgozik a vonat futóművében felmerülő problémákat azonosító, meglévő felügyeleti eszközök felhasználásával, amely érzékeli a rendellenes rezgéseket, és ezt követően a személyzet beavatkozása nélkül megállítja a vonatot. Ezt a funkciót a tervek szerint 2029-es pénzügyi évre tervezik beépíteni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    Japanban is volt modvaltas, foleg 1987 utan. Eloszor megkaptak az onkormanyzatok a bezarasra kijelolt mellekvonalakat, aztan ok is feladtak, lett helyette busz, aztan telebusz, aztan onkormanyzati kisbusz elore megrendelve, aztan bezartak a falvakat is.

    Ahol sinkansen epul, ott megszuntetik a helykozi (regios) vonalakat. Igy csak a nagyvarosok kozt marad vonat. De cserebe a 80-as-90-es evekben epult egy oriasi autopalya halozat, ami elhagyott telepuleseket es nagyvarosokat kot ossze. Csak Japan 30 evvel elorebb van a nepessegcsokkenesben es a kiurult telepulesekben. Van jopar olyan regen 100 ezer fos telepules ahol ma csak par ezren elnek, foleg idosek.
  • wraithLord #2
    Nagy ügy, itt meg mozdony nélkül fognak közlekedni a mozdonyvezetők.
  • kvp #1
    A technologia adott (lasd a budapesti 4-es metrot) es a japan shinkansen halozat teljes mertekben szintben szeparalt (mint egy metro). A felugyelet melletti automata uzem mar igazabol jelenleg is elerheto lenne, mert a sebesseg adatokat automatikusan kapja a vonat, de ez a budapesti 3-as metron mar a 70-es evek ota elerheto volt, a vezeto csak gombokat nyomkod, hogy kovetkezo allomas, ajto nyit, ajto zar, stb.. A kihivas a felugylet nelkuli uzem lesz, ehhez kelleni fog minimalis optikai es szenzor kezeles is, tehat ha nekimegy valaminek a vonat vagy valami kritikus szetesik valahol, akkor magatol meg kell allnia. (a foldrenges miatti automatikus megallas mar jelenleg is megoldott)

    ps: A tervezett teszt szakasz egyebkent 1 megallonyi palya lesz ket szomszedos allomas kozott, ami kb. 50 km, tehat kb. 10 percnyi ut. Nyilegyenes es vegig egy magas viadukton fut, tehat elvileg semmilyen szarzazfoldi allat vagy ember nem tud beesni a vonat ele. Ebbol a szempontbol jobban vedett mint a budapesti 4-es metro vonala, ahol meg peronkapuk sincsennek az allomasokon. (es megis mukodik evek ota automatikusan, vezeto es barmilyen fedelzeti szemelyzet nelkul)