SG.hu

Muszáj megoldás az Ariane 6, de Európa még mindig a homokba dugja a fejét

Még el se készült, de már most egyértelmű, hogy újrafelhasználás híján nem tudja felvenni a versenyt a SpaceX Falcon 9-cel.

11 évvel ezelőtt egy szingapúri űrkonferencián volt egy panelbeszélgetés, amely azóta legendássá vált az űripar bizonyos szegleteiben, mert sokat elárul a feltörekvő SpaceX-hez való európai hozzáállásról. A fórumon egy maroknyi hordozórakéta-vállalat képviselői vettek részt, köztük az európai székhelyű Arianespace és az amerikai SpaceX hordozórakéta-vállalat munkatársai. A beszélgetés egy pontján a házigazda megkérdezte az Arianespace képviselőjét - nevesítve, a délkelet-ázsiai értékesítési vezetőt, Richard Bowlest -, hogy az európai intézményi vállalat hogyan reagálna a SpaceX által a Falcon 9 rakétával kapcsolatban tett ígéretre, miszerint a SpaceX alacsonyabb indítási költségeket és újrafelhasználást ígér. "Azt tapasztalom a piacon, hogy a SpaceX elsősorban egy álmot látszik eladni, ami jó. Mindannyiunknak álmodnunk kellene" - válaszolta Bowles. "Szerintem egy 5 millió dolláros vagy 15 millió dolláros indítás egy kicsit álomszerű. Személy szerint úgy gondolom, hogy az újrafelhasználhatóság egy álom. Hogyan fogok reagálni egy álomra? Az én válaszom az álomra adott válaszra az, hogy először is, nem ébresztjük fel az embereket."

Bowles megjegyzése 2013 közepén történt, addig SpaceX mindössze ötször indította el a Falcon 9-est. De a sima leereszkedése és stabil landolása ettől függetlenül már jelzett valamit. Később a beszélgetés során Bowles hozzátette, hogy nem hiszi, hogy az évi 100 indítás, amiről a SpaceX kezdett beszélni, "reális" lenne. Majd egy pillanatban a SpaceX panelen részt vevő tisztviselőjéhez fordult, és azt mondta: "Nem kellene olyan dolgokat bemutatni, amelyek nem reálisak". Válaszul Barry Matsumori, a SpaceX egyik vezető alelnöke higgadtan azt mondta, hogy hagyni fogja, hogy a cége a tettein keresztül mutassa meg válaszát.

Tizenegy évvel később vagyunk, a SpaceX most már évente több mint 100 alkalommal indít űrhajókat. A vállalat belső költsége egy Falcon 9 indításán jóval kevesebb, mint 20 millió dollár. Mindezt pedig a rakéta első fokozatának és hasznos teherhordó burkolatának újrafelhasználása teszi lehetővé, amelyek mindegyike mára bizonyította, hogy 20 vagy annál is több alkalommal képes repülni. Azt gondolhatnánk, hogy az azóta eltelt évtizedben az európai kilövésért felelős tisztviselők megtanulták a leckét. Végül is, tavaly a kontinensnek arra kellett fanyalodnia, hogy egy kiemelt projektjét, az Euclid űrteleszkópot egy Falcon 9 rakétával indítsa. Idén, mivel az új európai Ariane 6 rakéta számtalan késedelem után még nem készült el, több Galileo műholdat indítottak és indítanak majd Falcon 9 rakétával.

Néhány tisztviselő tudomásul vette a dolgot. Josef Aschbacher, az Európai Űrügynökség vezetője tavaly egy őszinte kommentárban elismerte, hogy a kontinens "akut" hordozórakéta-válsággal néz szembe az Ariane 6 késedelmei és a SpaceX, mint indítóversenyző felemelkedése közepette. "A SpaceX tagadhatatlanul megváltoztatta az általunk ismert hordozórakéta-piaci paradigmát" - írta Aschbacher. "A Falcon 9 megbízhatóságával és a Starship magával ragadó kilátásaival a SpaceX teljesen újradefiniálja a világ űrhöz való hozzáférését és a lehetőségek határait feszegeti." De úgy tűnik, nem mindenki értette meg az üzenetet.


A jövő hónapban végre debütálhat az Ariane 6 rakéta. Valószínűleg sikeres lesz. Európa kiváló műszaki képességekkel rendelkezik a hordozórakéták indítását illetően. De az Ariane 6 hordozórakéta az első naptól kezdve lényegesen többe fog kerülni, mint a hasonló képességekkel rendelkező Falcon 9 rakéta, és nem újrafelhasználható. Az biztos, hogy Európa intézményi igényeinek megfelel majd, de valószínűleg nem fogja felrázni a piacot, és reálisan nem fog versenyezni a teljesen újrafelhasználható Falcon 9-cel.

És mi a helyzet a Starshippel? Ha és amennyiben a SpaceX képes lesz piacra dobni, a következő generációs rakéta egy teljesen újrafelhasználható hordozórakétát kínál majd, amely az Ariane 6 rakétához képest ötször nagyobb emelőkapacitással rendelkezik majd, annak árának feléért vagy annál kevesebbért. Hogyan remélheti Európa, hogy ezzel versenyezhet? Az Európai Űrügynökség űrszállításért felelős igazgatója, Toni Tolker-Nielsen - aki megjegyzendő, hogy Aschbachernek dolgozik - azt mondta, hogy nem aggódik. "Őszintén szólva nem hiszem, hogy a Starship megváltoztatná a játékot vagy valódi versenytárs lenne" - mondta a Space Newsnak adott interjújában. "Ezt a hatalmas hordozórakétát arra tervezték, hogy embereket repítsen a Holdra és a Marsra. Az Ariane 6 tökéletes erre a feladatra, ha egy négy- vagy öttonnás műholdat kell fellőni. A Starship egyáltalán nem fogja kiirtani az Ariane 6-ot".

Tolker-Nielsennek bizonyos értelemben igaza van. A Starship nem fogja megváltoztatni, hogy Európa hogyan juttatja fel a kis és közepes méretű műholdjait az űrbe. Az Európában gyártott és indított Ariane 6 rakéta a kontinens munkagépe lesz. Sőt, egyes európai tisztviselők odáig mennek, hogy olyan jogszabályokat szorgalmaznak, amelyek előírják, hogy az európai műholdakat európai rakétákkal kell indítani. De azt állítani, hogy a Starship nem fog változtatni a játékon ugyanazt a homokba dugott fejű hozzáállást képviseli, mint amit Bowles mutatott egy évtizeddel ezelőtt azzal a viccelődésével, hogy ne ébresszük fel a megtévesztett álmodozókat. Utólag már világos, hogy az álmodozók nem a SpaceX vagy annak ügyfelei voltak. Sokkal inkább az európai tisztviselők, akik elhitették magukkal, hogy a kereskedelmi célú kilövések terén fennálló dominanciájuk innováció nélkül is fennmarad.

Amíg ők szunnyadtak, ezek a tisztviselők figyelmen kívül hagyták az újrafelhasználhatóság térnyerését. Úgy döntöttek, hogy az Ariane 6 rakétának úgy kell kinéznie, mint az elődjeinek, szilárd rakétahajtóművekkel. Eközben a Falcon 9 sikerét követően szinte minden új rakétaprojekt jelentős újrafelhasználhatósági elemet tartalmazott. Már nem csak a SpaceX alapítója, Elon Musk mondja, hogy a vállalatoknak újrafelhasználásra kell törekedniük, vagy elpusztulnak. Majdnem mindenki ezt mondja. Talán valakinek fel kellene ébresztenie Tolker-Nielsent.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #12
    Nem arrol van szo, hogy kukazni kene az Europai megoldast, es SpaceX-et venni. Hanem arro hogy az elavult megoldas penzelese helyett az uj generacio kifejlesztesebe kene invesztalni.
    Ezzel a megoldassal csak elodazzak, es egyben garantaljak az Europai hordozo-ipar bukasat.

    Kina is erosen protekcionista, nyilvan nem vesznek SpaceX-et csak mert olcsobb es jobb. Ok mar fejlesztik a sajat ujrafelhasznalhato raketajukat. Egyelore meg tragikusan mukodik, de a raketa-biznisz mar csak ilyen:)

    Amugy nem lenne baj egy szabad piaccal ahol mindenki abbahagyja a protekcionizmust, es a jobb/olcsobb termeket valasztja, de az uripar egyelore nem igazan ilyen a nagy tokeigeny miatt.
  • NEXUS6 #11
    Az a gond, hogy ez a terület is mélységesen átpolitizált. Nyilván az. Az űrhajózás, mindíg is egyfajta faxméregetés volt.

    Azonban a SpaceX-szel, és a többi "magán" úrvállalkozással a játék alapjaiban megváltozott, ez már nem csak nagyhatalmak, vagy nagyhatalmi ambícióval bíró államok játéktere, hanem üzlet, ipar, profit.

    A nyugati államok vezetése a jelenlegi krízist, amit az új kihívók jelentenek a régi bevált módszerekkel próbálják kiegyenesíteni. A feltörekvők üzletből való kizárásával, elszigetelésével, szankcionálásával, protekcionizmussal. Csakhogy egy globális piac esetében ez kontraproduktív, lásd kínai autógyárak szankcionálása.
    Miért? Mert már nincs meg az az ipari, tőke, és technológiai előny, amivel pl a II VH kirobbantásával a feltörekvőket le lehetett alázni.
    Lásd még, a kínaiak most ott tartanak, mint a SpaceX 10 évvel ezelőtt. 5-10 év múlva a SpaceX előnye is valszeg semmibe foszlik.
    Akkor mit is akar Európa elérni?
  • Kotomicuki #10
    Az is csak újabb kérdéseket vetne fel, ami uú a jelenlegi irányításra vetne rossz fényt.
    Tehát: a gyökeres szemléletváltás és személycserék a vezetésben uú elkerülhetetlenek, bármelyik oldalról is nézed a dolgot.

    #9:
    Egyáltalán, meg kéne már nézni, hogy vagyunk-e akkorák, hogy egy ilyen nagyságú projektbe egyáltalán bele kéne-e vágnunk - gondolom, hogy jelenleg még az orosz is olcsóbb lenne a zeu-nál - , vagy csak azokra a területekre koncentrálni, amikben reális esély van a kézzel fogható eredmény felmutatására.

    ---

    Önmagában, csak az űrkutatási szektorban nem lehet megoldani ezt a helyzetet, ahhoz a zegész ügynöki tagozatot meneszteni kell, minden szinten, hogy egyáltalán mérlegelni a helyzetet is rentábilis lehessen...
  • NEXUS6 #9
    Ez az egész szitu gyak a Concorde szituhoz hasonlít. Mire kijött nyilvánvalóvá vált, hogy nem lesz gazdaságos az üzememeltetése az elképzelt formában/darabszámban, mert úgy a fejlesztési költségeket, sőt még a gyártási költégeket sem nagyon hozza be.
    Amit a brit és a francia nemzeti légitársaságok csináltak az az volt, hogy az állami finanszírozásban legyártott ajándék gépek üzemeltetésére, mint luxus járatra találtak egy gazdaságos üzleti modelt, úgy hogy az előző költségek nem terhelték őket. Da javítsatok ki, ha tévednék.

    Itt detto ez lesz a helyzet. Az EU piaci viszonyokat fogják gyak a termékhez igazítani.

    Másrészt gondolkodjunk el, hogy nem lenne-e eleve gazdaságosabb, hagyni az egészet lecsúszni a lefolyón, az olcsóbb versenytárs szolgáltatását megvenni, és az így keletkezett megtakarítást is az új rakéta fejlesztésének felgyorsítására fordítani?
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2024.07.01. 14:13:24
  • Kryon #8
    Az a baj, hogy már késő. Egy új rakéta fejlesztési ideje legalább 10 év. Így bár már elkezdték fejleszteni az európai újrafelhasználható rakétákat is, de azokból a következő évtized előtt már nem lesz semmi.
  • Tetsuo #7
    Ma az emberek többségét nem érdekli, mi folyik a politikában vagy bármilyen nagyobb léptékben, mint az ő közvetlen környezete. A világképük is rém egyszerű naiv realizmus. A tolt propagandát idővel elfogadják, úgy bólogatnak, ahogy elvárt. Ez a nagy többség. Egy marginális kisebbség pedig semmit nem tud tenni mindezellen.
    Ennyit az általános választójogról és a demokráciáról.
  • Cat #6
    Azért azt tegyük hozzá, hogy ha az európaiak nem európai rakétát használnának ugyanilyen fikázó hozzászólások jönnének ide, hogy miért nem védi meg a kontinens a saját piacát és miért nem a saját termékeit használja.
  • Kotomicuki #5
    "Sőt, egyes európai tisztviselők odáig mennek, hogy olyan jogszabályokat szorgalmaznak, amelyek előírják, hogy az európai műholdakat európai rakétákkal kell indítani."

    1. - Inkább azt szorgalmazzák, hogy a zeu versenyképes hely lehessen és ne hozzanak többé önpusztító "jogszabályokat" és rendeleteket.
    2. - Ez a vezetés több fronton is bebizonyította, hogy alkalmatlan megfelelni a kihívásoknak, így le kéne vonni a konzekvenciákat és személycseréket eszközölni, amíg még nem késő.
  • Sequoyah #4
    A Nokiatol es a Microsofttol hallottunk ilyen kijelenteseket amikor a iPhone eloszor megjelent:)

    Egyebkent ha garantaljak neki hogy a draga, elavult technologiat is megveszik toluk, akkor soha nem fognak felzarkozni...
  • NEXUS6 #3
    Én inkább azt látom, hogy itt a határ nem országok között van ebben a kérdésben, hanem amiről a cikk is szól, az állami szférához közeli vs. magán jellegű cégek sikeressége, fejlesztésének hatékonysága tekintetében. Lásd még Boeing bénázása a Starlinerrel.