SG.hu

A technológia nagyon megváltoztatta a vészhelyzeti egészségügyi ellátást

Magabiztosabbá és biztonságosabbá váltak a katasztrófahelyzetekben dolgozó orvosi csapatok.

A technológiai fejlődésnek köszönhetően nagyon megváltozott az évtizedek során annak módja, ahogy az egészségügyi ellátást biztosítják a konfliktus sújtotta területeken. Két Ukrajnából hazatért orvos, Andy Kent és Tony Redmond nyilatkozott a sajtónak ottani tapasztalatairól és az ágazat fejlődéséről. Kent munkája seregorvosként a Falkland-szigeteknél kezdődött még 1987-ben, ahol az Antarktisz közelében a szigetek között még morzejelekkel kommunikáltak, most pedig Ukrajnában töltött 20 hetet baleseti sebészként. Tony Redmond szintén régi motoros, 1988 óta dolgozik a nemzetközi humanitárius segítségnyújtás területén, ahol természeti katasztrófák, súlyos események, konfliktusok és összetett vészhelyzetek orvosi támogatását szervezi és vezeti.

"Nem is gondolná az ember, de a mobiltelefon óriási, óriási előnyöket hozott a vészhelyzetekben végzett orvosi munkában" - mondta Redmond hozzátéve, hogy a digitális fényképezőgép is változást hozott. Elmondásuk szerint a telefon azt jelenti, hogy "mindig van valaki, aki a vállunk fölött átnézve tanácsot adhat - és ez fantasztikus". Ukrajnában főként végtagsérülésekkel találkoztak. "A harcok jellege, a lövészárokharc, nagyon primitív, srapnel típusú robbanás okozta sérülések" - mondta Kent. WhatsApp-csoportokat hoztak létre az egyes esetek megvitatására, "ami megnyugtató a frontvonalban dolgozó orvosok számára" - folytatta.


Egy bevásárlóközpont parkolójában felállított tábori kórház

1999-ben Koszovóban egy digitális fényképezőgépnek örültek nagyon - emlékezett vissza Redmond. Egy bonyolult műtét során, ahol tapasztalatlan sebészek dolgoztak, műholdas telefonon keresztül digitális fényképeket küldött egy brit sebész irodájába, aki aztán utasításokat küldött a következő műtéti lépésre vonatkozóan. Manapság ez egy videóhíváson keresztül bárhonnan a világ bármely pontjáról megtehető. "Ez hatalmas előrelépés" - mondta Redmond. De nem a telefon és a világháló volt az egyetlen "áttörés".

Redmond az első Öböl-háború végén, 1991-ben az iráni-iraki határon, egy "a semmiből" felállított tábori kórházban dolgozott, aminek nem volt laboratóriuma. "Csak a klinikai tünetek alapján kellett diagnosztizálnunk a dolgokat" - mondta Redmond. Manapság egy kis kézi eszközzel, az úgynevezett point-of-care teszteléssel "szinte az összes olyan vérvizsgálatot el lehet végezni, amelyet a kórházban is, csak a beteg ágya mellett". Olyan technológiákat emelt még ki, mint a hordozható ultrahang, a hordozható digitális röntgenkészülékek és a hordozható képerősítőket. Ezek az eszközök lehetővé teszik "egy meglehetősen összetett vizsgálat és műtét elvégzését".


Szintén fontos találmány az automata külső defibrillátor, amelyet a hirtelen szívmegállásban szenvedők megsegítésére használnak. Ez elemzi a szív ritmusát, és szükség esetén elektromos sokkot - vagy defibrillációt - ad le, hogy segítsen a szívnek helyreállítani a hatékony ritmust. "Amikor először szereztem orvosi képesítést, a defibrillátor körülbelül öt láb magasan volt a földtől. Hatalmas dolog volt. Pirosra festett, Vörös Ördögnek hívtuk, és be kellett dugni a hálózatba" - emlékezett vissza Redmond, hozzátéve, hogy a sikerességi arány nagyon alacsony volt. Ma már Magyarországon is sok helyen van hordozható defibrillátor a nagyközönség által látogatott helyeken.

A jövő nagy reménye a mesterséges intelligencia, ami alapvetően változtathatja meg az egészségügyi ellátás módját. "Üdvözlöm ezt" - mondta Redmond, hozzátéve, hogy "az orvosi diagnózisok nagy része amúgy is csak algoritmusokból áll". Felkérték, hogy csatlakozzon egy indiai csoporthoz, amely a szegény és távoli területek egészségügyi ellátásának javítására törekszik, ahol nem képzett, szabálytalanul dolgozó orvosok vannak, "mert ott nem dolgoznak képzett orvosok". A megoldás ebben az esetben olyan diagnosztikai algoritmusok kifejlesztése volt, amelyek segítségével gépek diagnosztizálhatják az állapotot, majd gyakorló orvosok nyújthatnak kezelést a betegnek.


Redmond szerint nagy előrelépés, "hogy az emberek sok betegségüket maguk tudják majd kezelni". "Lehet, hogy orvosként kisebbségben vagyok azzal, hogy ezt gondolom. Sok orvos nagyon szkeptikus és valószínűleg egy kicsit fél. De úgy gondolom, hogy az orvosi hivatás jellege amúgy is változik, és ez a változás folytatódni fog" - mondta. Szerinte a technológia megváltoztatta azt, ahogyan az orvosok ellátják a betegeiket. "Mindig is ugyanazokat a problémákat kezeltük, de most már sokkal magabiztosabban, biztonságosabban és pontosabban kezelhetjük a betegeket, és sokkal jobban nyomon követhetjük az állapotukat" - zárta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • rebekakocsis #7
    Nos, amikor még ott voltam, ha nem volt szabad esetkocsi, akkor bizony a legközelebbi szállítókocsit (igen beteggel is,vagy kirakták a szakrendelőben)küldték és a legközelebbi esetet legyen az pl. Békéscsabától messzebb akár Szeghalom vagy Orosháza. Aztán ha van felszabaduló vagy akár beteggel (ha az állapota megengedte) közelebbi eset is indult. Majd az első mentőtiszt vagy orvos szólt a helyszínről, hogy aki még úton van, mehet haza.
  • kvp #6
    "Egy ismerősöm darázscsípéstől lett rosszul, majd halt meg 40 perc után és a mentő csak azután érkezett ki, biztos akkor is lázas vagy náthás betegeket hajkurásztak."

    Gyakran arrol van szo, hogy helyileg eppen keves volt a mento vagy a legkozelebbi szabad messze volt. A lazas esetekhez nem a rohammentot kuldik hanem az orvosi ugyeletet, azok nem csokkentik az elerheto mentok szamat. Ez kb. olyan mint a taxi. Van amikor eppen van a kozelben szabad, van amikor fel ora mulva hivnak vissza, hogy nem talaltak, sajnaljak.

    Mentok eseten az elso X esetnek jut azonnal rohammento, ha X+1 eset van, akkor az elso X sulyosnak itelt esetnek jut. Ha befut X+Y eset, akkor az Y esetek kozott kell triazzsal donteni, hogy kit mentsenek meg. Nagyon ritka az, hogy egy mar kikuldott mentot atiranyitsanak egy masik, sulyosabb esethez, ezert igazabol FIFO elven mukodik, az eppen elerheto X darab rohammento az elso X sulyosnak minositett esethez megy, majd miutan felszabadul az elso az megy a fennmarado Y kozzul a legsurgosebbhez.

    Amikor sokat kerdezgetnek, akkor vagy nem volt eleg pontos a problema leirasa a hivo elso megszolalasakor vagy eppen egyaltalan nincs szabad mento es a fenti Y-os listaban probalnak triazzsal rangsorolni surgosseg szerint.
  • Tetsuo #5
    Jópár ismerősömtől hallottam, hogy valóban súlyos esetekben több, mint tíz percet faggatták a telefonálót és nem akartak kocsit küldeni, mert szerintük felesleges, de lázhoz kiküld mentőt az irányítás? Ezt nem akarom elhinni.
    A tünetek alapján nem indokolt és kész, ennyit kellene mondaniuk, amit "bátran" meg is tesznek haldokló emberek esetén, gyermeki láznál meg nem...
    Egy ismerősöm darázscsípéstől lett rosszul, majd halt meg 40 perc után és a mentő csak azután érkezett ki, biztos akkor is lázas vagy náthás betegeket hajkurásztak. :-/
  • kvp #4
    Tobb szint van. Rohammentobol szokott helyileg es idoszakosan hiany lenni. Van a helyi ugyelet, ok tobbnyire autoval vagy nem surgossegi, de betegszallitasra alkalmas jarmuvel mennek ki. Neha ok is tul vannak terhelve, de a laza van a gyereknek esetekhez tobbnyire ok mennek ki. Videken viszont megesik, hogy az egyetlen rohammento van csak eppen szolgalatban es akkor a kevesbe surgos esetekhez is kimehetnek. Ez akkor gond, ha kozben befut egy surgos hivas. Az ugyeleti rendszer atszervezese elvileg megoldja, ha sikerul bevezetni.

    Az, hogy rohammentot, ugyeletet vagy mit kuldenek egy-egy hivashoz, az a menetesiranyitason mulik, ok mar elvileg ket szintesek, eloszor a 112 veszi fel es kapcsolja oda ahol kell, majd a mentesiranyitas donti el, hogy mennyire surgos a problema es kit/mit kuld.
  • Tetsuo #3
    Az az érdekes, hogy lázhoz kimegy a mentő. Sokan panaszkodnak, hogy súlyos esetben is alig akarnak kocsit küldeni...
  • Macropus Rufus #2
    a példádnál maradva: most Te mondod meg neki, hogy mit kell tennie, akkor meg egy program fogja, helyetted. Neked meg felszabadul az időd és foglalkozhatsz azzal az emberrel akinek tényleg a Ti segítségetek kell. ;)
  • hawkie22 #1
    "Redmond szerint nagy előrelépés, "hogy az emberek sok betegségüket maguk tudják majd kezelni"."

    Ezzel csak az a baj, hogy erre már most is megvan a lehetöség, de az emberek vagy túl lusták vagy túl hülyék ahhoz, hogy ezt megtegyék. Mentöorvosként rengetegszer találkozom olyannal, hogy sima lázhoz, fejfájáshoz mentöt hív, pedig semmilyen más baja nincs. És amikor megkérdezed, hogy miért nem vett be még fájdalom- vagy lázcsillapítót, akkor közli hogy 1. nem tudja, melyiket kéne (pedig van rengeteg, még vény nélkül kapható is), 2. nem merte, nehogy rosszabbat tegyen vele. De nemcsak saját magát nem tudja az alap dolgokból kikezelni, hanem pl. sok többgyerekes szülö még a sokadik gyerek után is simán kihívja a mentöket, ha lázas lesz a gyerek, ahelyett, hogy kicsit gondolkodna. Na ezen nem fog segíteni semmilyen mesterséges intelligencia.