Berta Sándor

Műhold­hálózatot épít a Hold körül Európa

Ahhoz, hogy égi kisérőnkön zajló küldetések a jövőben sikeresebbek legyenek, pontos helyzetmeghatározásra van szükség.

A Földön a geolokáció nagyszerűen működik. A GPS-rendszert azonban a Földön való használatra tervezték, ezért a Holdon nem használható simán lemásolva, ugyanolyan műholdakat telepítve. Az Európai Űrügynökség (ESA) egy sor műhold Hold körüli pályára állítását tervezi, de teljesen más konfigurációban.

A Holdfény-kezdeményezés két különböző célt kíván szolgálni. Egyrészt biztosítani kell a pontos földrajzi helymeghatározást a Hold holdfelszínén, másrészt nagy sebességű adatátvitelt kell biztosítani a Földre. A szolgáltatás csak a Hold déli pólusát fogja kiszolgálni. Ennek egyszerű oka van: a Holdon való állandó emberi tartózkodásra vonatkozó legtöbb terv a Déli-sarkon valósul meg. A terület nagy részén szinte mindig világos van, míg a másik póluson néha kéthetes teljes sötétség uralkodik. Ezenkívül ott van jeges felület, amely valamikor vízforrásként szolgálhat.

Az ESA számára az egyetlen helyszín azért előnyös, mert így a Holdfény-kezdeményezés kevesebb műholdra támaszkodik, mintha a Hold felszínének minden pontját le kellene fednie. Az űrügynökség becslései alapján mindössze három-négy műholdra lesz szükség, amelyek nagyon excentrikus pályán, a Déli-sarkra összpontosítva keringenek. A műholdak három földi állomással lesznek összekapcsolva a Földön. A Hold felszínén működő járművek szintén képesek lesznek a hálózatot használni a többi járművel vagy bázisállomással való kommunikációra.


Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a teljes projektet a közeljövőben mikor valósítják meg, mivel "a (Holdfény) műholdak számát, méretét és kialakítását jelenleg határozzák meg". Az ESA a szolgáltatás érdekében számos kereskedelmi partnerrel fog együttműködni. A Universe Today azt írta, ha elegendő érdeklődés mutatkozik a holdi bázis iránt, akkor a Holdfény-kezdeményezést végül privatizálhatják és az űrbéli terjeszkedés kereskedelmi infrastruktúrájának a részévé válhat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Irasidus #5
    Belőled csak úgy árad a hülyeség...

    Az utolsó Atlas-V hajtóműveket 2021 áprilisában vették meg - az Ukrán invázió előtt - és ettől függetlenül nem is terveztek többet venni, mivel nyugdíjazzák. Szóval megint sikerült mellébeszélni.

    Az ESA-nak van saját rakétacsaládja, többek között nagy rakétája, és nem is fogja ezt a képességét feladni. Így nem is értem, hogy miért kellene hagyni? Másrészt több fejlesztése is van a "Holddal" kapcsolatban, amiről te láthatólag tudsz! Példának okáért, a mostani Artemis-I repülés során is az Orion szervizmodulját az ESA készítette, és a jövőben ezt az együttműködést tervezik. Az ESA partnerként és nem önálló misszióval járul hozzá a jövőbeni Hold és Mars missziókhoz, ami az Aurora projekt keretében folytatnak, illetve több modul is ESA készít a holdköröli űrállomásra, illetve teherszállítást, és emberi űrhajóst hozzáadását is jelenti. Ezenkívül ott vannak még az űrszondás és robotikus felderítések is.

    Ez állami, illetve nemzetközi kutatási és fejlesztési projektek, amit nem olcsóságban mérnek, így a magáncégek akkor jönnek képbe, ha akarják, és nem feltétele a dolognak, ugyanis a magánosdin túl is van élet bőven.

    A magyar űripar világszínvonalú, és több mint 80 magyar cég foglakozik űreszközök gyártásával, fejlesztésével, és van olyan amit kizárólag mi fejlesztünk, gyártunk és megkerülhetetlen (mindenki tőlünk veszi). Ezt nem most találták ki, a magyar űripar már több mint 30 éves, és dinamikus húzóágazat. Te nagyon tudatlan vagy, de okoskodni azt tudsz... :(
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2022.11.28. 16:28:13
  • NEXUS6 #4
    Hát ja. Célok mindíg voltak. Csak az ESA-nak milyen Hold projektjei is vannak, amelyek egy ilyen infrastruktúra megépítését követelnék?

    Nézzük általánosan: Az amcsik úgy tűnik Muskot befékezték, nem tudom hány hónapja semmi hír, hogy az óriásrakétája megkapná az egedélyt végre az első nagyobb repüléséhez. Kisebb űrszállítás profilú cégek még a nagy tömegű hasznos teher LEO elérése is ritkaság, nemhogy a Hold. Ergo a magán űripari/szolgáltató cégek viszont csak a nagyobb kezdeményezések farvizén tudnak a Holdra jutni. Ezek közül a NASA haladgat, de lásd előbb Musk befékezve, az ESA ... hagyjuk. Pláne hogy megszakított minden kapcsolatot Mordorral (érdekes, hogy eközben az amcsik az AtlasV elsőfokozat hajtóműveit továbbra is a russzkiktól veszik. Ennyit az embargókról).
    Orosz-Kínai holdállomás, hmm érdekes kérdés. Fe az biztos, hogy nem fogják az ESA rendszerét használni, ha képesek lesznek egyáltalán a paper-ware gyártáson végre túl lépni!

    Szal úgy érzem, hogy ez egy olyan ötletelés, amikor kitalálják a magyarok is, hogy a világpiac nagy szereplői mellé, milyen fontos niche képességeket fejlesszünk, hogy anélkül, hogy hasonló erőfeszítést tennénk még is fontossá, megkerülhetetlenné válljunk. Csak épp a víz sokszor nem akar a hegynek fölfelé folyni, pedig mi olyan szép kis vízimamalmot építenénk oda. XD
  • felemelő #3
    Kellenek a célok...
  • kvp #2
    Ez a muholdhalozat otlet meg itt a Fold korul sem akar osszejonni az EU-nak (lasd: gallileo), erre inkabb a Hold korul probalkoznanak vele...