Gyurkity Péter

Emberrel tesztelték a Hyperloop-kapszulát

A méret és a sebesség még kisebb, viszont a teszt zökkenőmentes volt.

Meglehetősen régen számoltunk be utoljára a hyperloop-vállalatok háza táján zajló fejleményekről, az elmúlt években itt rövidebb tesztekre került sor, idén pedig a SpaceX jelezte, hogy saját űrkikötőket akar felépíteni. Most végre emberek bevonásával hajtottak végre kísérletet, egyelőre nagyon óvatos módon.

A Virgin Hyperloop, vagyis a piac egyik ígéretes szereplője jelentette be a napokban, hogy két saját alkalmazottjuk részvételével tesztelték megoldásukat, amely a nevadai sivatagban felépített, 500 méteres tesztpályán mutatta be jellemzőit. A hivatalos közleményben, valamint a beágyazott videóban azt látjuk, hogy a Pegasus XP-2 típusú kapszula november 8-án 172 km/h-s sebességre gyorsult fel, mégpedig alig 6,25 másodperc alatt, itt pedig különösebb gond nélkül zárult a kísérlet, a résztvevők semmilyen kényelmetlenségről nem számoltak be – egyikük sportautóhoz hasonlította az élmény, kollégája pedig a stabilitást és a kényelmet emelte ki. A fenti adat persze még messze van a végcéltól, itt akár egy 1000 km/h-s plafont is elérhetőnek tartanak, erre viszont még nyilván éveket kell várnunk.


Maga a kapszula amúgy szintén kisebb a véglegesnek szánt példánynál, ez viszont még így is nagyjából 5 méter hosszú, súlya pedig eléri a 2,5 tonnát. A végleges változat a tervek szerint maximum 23 főt szállítana majd, 1080 km/h-s sebességgel száguldva a számára kijelölt csatornában, egyelőre azonban az emberek bevonása számít nagy előrelépésnek, ami a korábban elvégzett, összesen mintegy 400 kisebb tesztet követi a sorban. A Virgin Hyperloop egyébként több országban tervezi saját pályák megépítését, itt India, Szaúd-Arábia, valamint az Egyesült Államok került eddig szóba, utóbbi esetében Chicago, Columbus, Ohio, illetve Pittsburgh merült fel konkrét jelöltként.

Elon Musk cége eközben űrkikötőjét tesztelné, ez azonban még szintén odébb van, az ezzel kapcsolatos fejleményekről mindenképpen beszámolunk majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lammaer #7
    Ne is mond, nemrég néztem egy dokumentumfilmet erről és borzasztóan szürreális volt, ahogy az irodista indiai lányok szépen felöltözve streetfightoltak a proli melósokkal a vonat oldalán lévő kapaszkodóhelyekért.

    Katasztrófa ami ott van....
  • kvp #6
    A villamositaskor is azt gondoltuk, hogy tobbet nem lehet majd a teton ulni. Erre a zsenialis indiaiak a double stack konteres vonatok miatt mellekesen megoldottak ezt is.

    Csak feljebb kellett emelni a felsovezeteket, hogy tovabbra is elferjenek a teton az emberek: https://www.youtube.com/watch?v=0SYwe39qWr0
  • M2 #5
    Majd mögötte lebegnek egy kötél csomóin. "Nagy levegő, Ali!"
  • VolJin #4
    Indiában is terveznek megépíteni egy vonalat...
    Hogy fognak a vonat tetején ülni?
    Az még nincs megoldva...
  • ProgServ #3
    Ez tok cuki.
    Ket eszrevetel ... marhara zotyog 170 mittudomen mennyinel is.
    Tenyleg 10 ember kell majd az inditasahoz, visszaszamlaloval? :D
    Marha draga vidamparki jatek egyenlore.
  • Vata111 #2
    Én a sanghaji magleven ültem, sajnos csak éjszaka, amikor 300 km/h a megengedett maximális sebesség, a nappali 450 km-h -val szemben. Azért így se volt semmi élmény:-)
    Reptér-belváros 8 perc.
  • kvp #1
    172 km/h legritkitott terben. Ehhez kepest a sima railjet tud 230-al menni szabad levegon es 240-el elozi az emeletes kiss (tolunk nyugatra a westbahn-on mindennapos jelenseg). 160-al meg a magyar elovarosi flirt-ok is mennek fehervar es gyor fele. Ha kepesek 360 fole menni, akkor tudnak a hagyomanyos ketsines rendszerekhez kepest barmilyen elonyt felmutatni, de meg akkor is ott van a japan maglev, amibol egy szep hosszu 7 kocsis szerelveny kepes 600-al menni, ugyancsak cso nelkul, szabad levegon, utasokkal megpakolva. Most keszult el a 12 kocsis valtozat, 252 embert tudnak 600 km/h-aval vinni, tovabbra is csovek nelkul. A japan jarmuvek is kepesek egyebkent legritkitott alagutban is haladni, de nem ereztek szuksegesseget, hogy ilyen palyat tervezzenek nekik.

    Szoval hajra, de nagyobb cso kellene, ketfos kapszulak helyett pedig 12-16 kocsis szerelvenyek. (a tervezett 23 fo az kb. a japan 21 fo/kocsi atlagnak felel meg a 12 kocsis konfiguracioban +2 fo szemelyzet) Igazabol a legritkitott csovon kivul a maglev technologia mar nagyon regen (1970-es evek ota) adott volt eddig is.

    https://en.wikipedia.org/wiki/L0_Series