Gyurkity Péter
Futurisztikus orosz csapatszállítót fejlesztettek ki
A futurisztikus kinézethez hagyományos belső társul, alkalmazása már nincs messze.
Felbukkant egy érdekes koncepció a területtel foglalkozó szaklapokban, amelyet az orosz hadsereg állítólag belátható időn belül alkalmazni szeretne. A terepjáró és a páncélozott csapatszállító közé besorolható jármű hasznos eszköznek bizonyulhat, ám még nem minden részlete ismert.
A hatalmas ablakfelületek kétségessé teszik harci helyzetben való használhatóságát
A ZIL szakemberei a forrás szerint az amerikai Humvee külsejére alapoztak, itt némi hasonlóság fel is fedezhető, bár a legtöbb jellemzőben rögtön szembetűnnek a különbségek. A páncélzat például jóval nagyobb szerephez jut, a jármű kialakításával, így például a döntött páncéllemezekkel és a hatalmas ráccsal pedig inkább hasonlít a jóval nehezebb és egyben nagyobb Mine-Resistant Ambush Protected (MRAP) eszközökhöz. Az út menti aknák elleni védelem nyilván itt is kiemelt szempont volt, bár a vezetőfülke kapcsán felmerülnek kételyek ezzel kapcsolatban, de a 10 férőhely kialakítása arra utal, hogy valóban inkább csapatszállítóról, mintsem egyszerűen katonai terepjáróról van szó.
A jármű meghajtásáról a 185 féklóerőt felmutató Cummins inline-4 dízelmotor gondoskodik, ehhez ötsebességes manuális váltó, valamint négykerék-meghajtás társul. A futómű a külsővel ellentétben hagyományos alkatrészekre épül, ám a dizájn az illetékesek szerint modern 3D-tervezéssel készült, kialakításával pedig félelmet hivatott kelteni a potenciális ellenfelekben. A hadsereg állítólag komolyan érdeklődik a projekt iránt, és mivel nekik jelenleg egy 1,5 és 2,5 tonna közötti, négykerék-meghajtású csapatszállítóra van szükségük, könnyen elképzelhető, hogy hamarosan hadrendbe kerül a megoldás.
Természetesen több eltérő változat is készülne a koncepcióból, ebből néhányat talán polgári alkalmazásra is szánnak majd.
Felbukkant egy érdekes koncepció a területtel foglalkozó szaklapokban, amelyet az orosz hadsereg állítólag belátható időn belül alkalmazni szeretne. A terepjáró és a páncélozott csapatszállító közé besorolható jármű hasznos eszköznek bizonyulhat, ám még nem minden részlete ismert.
A hatalmas ablakfelületek kétségessé teszik harci helyzetben való használhatóságát
A ZIL szakemberei a forrás szerint az amerikai Humvee külsejére alapoztak, itt némi hasonlóság fel is fedezhető, bár a legtöbb jellemzőben rögtön szembetűnnek a különbségek. A páncélzat például jóval nagyobb szerephez jut, a jármű kialakításával, így például a döntött páncéllemezekkel és a hatalmas ráccsal pedig inkább hasonlít a jóval nehezebb és egyben nagyobb Mine-Resistant Ambush Protected (MRAP) eszközökhöz. Az út menti aknák elleni védelem nyilván itt is kiemelt szempont volt, bár a vezetőfülke kapcsán felmerülnek kételyek ezzel kapcsolatban, de a 10 férőhely kialakítása arra utal, hogy valóban inkább csapatszállítóról, mintsem egyszerűen katonai terepjáróról van szó.
A jármű meghajtásáról a 185 féklóerőt felmutató Cummins inline-4 dízelmotor gondoskodik, ehhez ötsebességes manuális váltó, valamint négykerék-meghajtás társul. A futómű a külsővel ellentétben hagyományos alkatrészekre épül, ám a dizájn az illetékesek szerint modern 3D-tervezéssel készült, kialakításával pedig félelmet hivatott kelteni a potenciális ellenfelekben. A hadsereg állítólag komolyan érdeklődik a projekt iránt, és mivel nekik jelenleg egy 1,5 és 2,5 tonna közötti, négykerék-meghajtású csapatszállítóra van szükségük, könnyen elképzelhető, hogy hamarosan hadrendbe kerül a megoldás.
Természetesen több eltérő változat is készülne a koncepcióból, ebből néhányat talán polgári alkalmazásra is szánnak majd.