Gyurkity Péter

Újabb törpebolygót fedeztek fel

A jelek szerint további jelöltek rejtőznek a Plútón túl, ezek mérete akár saját bolygónkét is elérheti.

A washingtoni Carnegie Institution for Science kutatója, Scott Sheppard, a napokban tette közzé legújabb tanulmányát, amely egy több éves munka eredményeire épül. A csillagászok fáradtságos munkával egy újabb törpebolygót fedeztek fel a Plútón túl, ezzel pedig kitolták a Naprendszer ismert határát.

Az új családtag a "2012 VP 113", illetve a Biden névre hallgat, átmérője a mérések szerint 450 km, a felfedezés pedig néhány ötletet adhat egy 4 milliárd évvel ezelőtti esemény kibogozásához, a törpebolygó ugyanis akkor, a Naprendszer születése táján keletkezhetett. Megtalálásához egy 4 méteres chilei távcsövet használtak, és bár az égbolt egy picinyke szeletét vizsgálták csak, mégis sikerült rátalálniuk az eddig nem ismert égitestre. A szakemberek szerint ez azt jelenti, hogy jóval több hasonló objektum rejtőzhet naprendszerünk határvidékén, ezek mérete akár pedig a Földét vagy a Marsét is elérheti, a nagy távolság azonban megnehezíti ezek megpillantását.

A Biden a Kuiper-övben, vagyis a Neptunuszon túli régióban tartózkodik, ezt a kutatók korábban üresnek és kihaltnak vélték. 2003-ban azonban felfedezték a Sedna névre keresztelt törpebolygót, ez további munkára ösztökélte a területtel foglalkozókat, mégis 10 évig tartott, míg rábukkantak az újabb példányra. Érdemes megemlíteni, hogy a Sedna 76 csillagászati egységre található a Naptól, a VP113 esetében ez 80 CSE, ez utóbbi pedig még kisebb és haloványabb.

A kutatók most a Kuiper-övön túli területet pásztázzák, szeretnének még legalább 10 hasonló égitestre bukkanni, hogy még közelebb jussanak a Naprendszer születésének rejtélyeihez.