Ötvös Tibor

"Ne vegyék meg a Stardock új játékát"

Elméletileg egy kritikusnak az a dolga, hogy a tesztelésre kapott produktumot (legyen az videojáték, film vagy bármilyen mechanikai eszköz) minden oldalról átvizsgáljon és mind a pozitív mind pedig a negatív élményeit ossza meg az olvasóival, akik így szabadon dönthetnek a vásárlásról.

A jelek szerint a Stardock fejlesztőcsapata nem ért egyet ezen ténnyel (tegyük hozzá, hogy korábban az Eidos és a Rockstar is keveredett hasonló ügybe) és ennek a csapat vezetője, Brad Wardell hangot is adott. Kirohanásában elég csúnya szavakkal illette a PC Gamer kritikusát és hozzátette, hogy az újság "a jövőben maradjon távol a játékaiktól. Akinek nem tetszik, az ne vegye meg."



A kritikus bűne mindössze annyi, hogy bár alapjaiban tetszett neki a játék, de olyan hibákat és bugokat is észlelt benne, ami meglehetősen elrontotta a játékélményt. Erre reagált Wardell a fent leírt módon, mire az újság egy közleményben tudatta, hogy "az említett kritikus rajong a Stardock játékokért és a mai napig a Galactic Civilizations 2 a kedvence, de mostantól nem vásárolja meg a programjaikat."

Közben kiderült, hogy az említett hibák valóban benne maradtak a végleges változatban és számos játékos jelezte is ezt a hivatalos fórumon, mire Wardell "meghátrált" és egy mai nyilatkozatában elnézést kért a játékosoktól és az újságtól is.

Elmondása szerint már dolgoznak a problémák megoldásán és hamarosan egy letölthető javítás formájában kiküszöbölik ezeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Merces #14
    ..hát a Stardock sajna elszemtelenedett, pedig az a jó kis gal. civ sorozat........a Sins of sol. azt hiszem egy órát sem volt fenn a gépemen , rohadékok nem voltak hozzá képesek kinyomni egy Sp campaignt...........
  • DrTre #13
    Nem értem mit akarsz itt bizonyítani a népnek, de az érveid egyszerűen nevetségesek. Teljesen mindegy, hogy egy fejlesztőcsapat meddig dolgozik egy projekten. Elkészítették, kiadták, vállalják a kritikát. Ráadásul ebben az esetben a kritikus abszolút jogosan írt negatív dolgokat is a játékról, amire később ez a Brad Wardell is rájött és elismerte, hogy hibázott/hibáztak. Ez egy ilyen szakma. Vállalnod kell, amit kiadtál, főleg, hogy rengetegen használják. Vannak persze alaptalan kritikák is, de azért előbb a saját munkánkra kéne koncentrálni, mint azonnal nekiugrani mindenki torkának, aki egy kicsit is negatív kritikát fogalmaz meg róla. Ráadásul a fejlesztőcsapat feje teszi ezt úgy, hogy a bugok és hibák, amik fel lettek sorolva, léteznek is, szintén nevetséges.
  • kanduhr #12
    Látom te se fogtál fel mindent. Egy kritikusnak az a feladata, hogy véleményt írjon az adott termékről. Hogy az adott termékben emnnyi munka fekszik, az másodlagos. Engem például zavart anno, hogy a C&C3-ban borzalmasan rossz az egységek útkezelése. Ennyi erővel én is felháborodhatok azon, hogy a fejlesztőknek volt rá 15 évnyi RTS a PC-és piacon, amikben (főleg a saját "márka" alatt, a C&C-ben) szar az útkezelés. 12.990 ft-ért elvárom, hogy figyeljenek az ilyesmire.
    Ahhoz pedig, hogy valaki megírja, szerinte mik a negatívumok és pozitívumok egy játékban, nos, ahhoz nem kell 50 éves szakembernek lenni.
  • Komolytalan #11
    Nyilván egy pék munkája meg játékfejlesztő munkája ugyanolyan arányban áll K+F meg robotikus részekből. Úgy szeretem mikor valaki hoz egy párhuzamot, csak éppen egy másik világegyetemből, aztán hű de okosnak érzi magát.
    Csak egy apró különbség: egy pék süt 1 nap 150 kenyeret. Ami megjegyzem lóf.sz, mert attól én is többet sütök ha akarok, inkább 1500 volna a realitás. Egy játékfejlesztő meg dolgozik 1 projecten 3-5 évet. Mondjuk 40 éves korára elér a 4. projectjéig. Nem hinném hogy bármely pék első 4 kiflije tökéletes lett volna. Ráadásul ők ki se javítják azonnal, ha éppen szar lesz - majd megeszik a városi népek.
  • Komolytalan #10
    "Mellesleg érdekes módon vannak olyan játékok, amikre sokat kell várni, mert inkább kijavítják benne az összes lehetséges alapvető bugot"
    Neked meg fogalmaznod kellene megtanulni. Vagy az összes lehetséges bugot javítják ki - ami nagyjából lehetetlen - vagy az alapvető bugokat - annál meg onnan kezdve hogy a játék elindul, teljesen definíció kérdése, hogy hol húzza meg a fejlesztő a határt. Elárulom, mindig sokkal alacsonyabban fogja meghúzni - legyen akár szó a Blizzardról, meg a csillió USD-s árbevételű WoW-ról - mint ahogy a játékosok szeretnék.

    Egyébként ha valaki emlékszik még az elejére, a WoW pont jó példa. Eleve a fele játékot nem írták meg, hanem kiadtak egy addon fejlesztői környezetet (LUA script), hogy írják meg külső fejlesztők. Maga az alap UI meg egy használhatatlan fos volt, és az azóta eltelt évek során ami addon megtetszett a Bliznek, azt simán lenyúlták, és beemelték az alap UI-ba. Fasza mentalitás mi? De nézzük a játék bugmentességét: Minden egyes patch után (meg persze az eredetei release után is) a következőket lehetett tapasztalni:
    - nem lehet belépni
    - bazi nagy várakozási sorok olyan szerveren, ahol előtte semmi se volt. Mint kiderült ez azért van, mert ha bekerült 1 programmodul, attól automatikusan lassult a gáma szerver, és ha eddig kiszolgált 5000 konkurens usert, patch után már csak 4500-at.
    - laggol mint az állat, mert még a 4500 is sok volt
    - kidobál a p.csába
    - addonok fele nem megy, mivel kényszeresen átírták az egész addon-nyelvet minden egyes patchnél
    Holott PTR-en még jó volt minden. Vagyis lóf.szt volt jó, csak éppen jött a húsvét, és nyulas-tojásos eventet ne júniusban tegyenek már be a játékba.
    Ezután eltelt pár nap, pár leállás, cseréltek vasat, jöttek folyamatosan a minor patchek, és megnyugodtak a kedélyek.

    Aztán jött az első kieg, a high-end insták hónapokig bugosak voltak. Ott álltak a kockák előtte, és nem tudták megölni a bosst, mert egyszerűen szarul működött a bossfight.

    Ezt előre nem lehetett volna megcsinálni, egy bazi nagy nyereségű játéknál? Dehogynem. Elvárni mindent el lehet, de a fejlesztők is emberek. Így néha az embernek keserű a szájíze, de abban a jóembernek tök igaza van, hogy ha nem tetszik, akkor nem kell az adott játékaikkal játszani. Mellékesen a WoW még így is a "relative bugmentes" játékok közé tartozott. Emlékezzünk csak az Age of Conanra, ahol elfelejtették megírni a játék második felét. Na azért az már szenilitás a javából...
  • Komolytalan #9
    Ezt egy másik kritikus írja, te meg hiszel neki? Lásd #8.
  • szaki2 #8
    A kritikus egy idióta volt, ha kicsit utána olvasol. A játék megjelenésekor volt egy bazi nagy 0 day patch amit nem rakott fel. Egyeébként pedig a stardock sose arról volt híres hogy ami a cdn van az a játék. Már most lehet tudni, hogy 2011 ig folyamatosan patchelik és rakják be a cuccokat ingyen. DLC-k helyett... MEllékesen pedig folyamatos kapcsolatot tartanak a játékosokkal és javítják a hibákat és építík be a jó ötleteket.
  • Julius Caesar #7
    A kritikusnak van igaza. Ez a dolga, sajtószabadság van, leírta a véleményét.

    Ha a kritikus mindig rosszul véleményez, hiteltelenné válik, és onnantól nem kell vele foglalkozni. Ennyi.
  • Garrett27 #6
    Tökéletes a példád, gondolom, akármilyen hosszú egy project időtartama, nem először csinálják. Bár a kritikusok kritikái is hagynak némi kívánnivalót maguk után, ilyen világot élünk. Mellesleg, e konkrét ügyben is nem azért vannak a teszterek - akik a stáblistán is mindig szerepelnek, hogy ezekre a hibákra hívják fel a programozók figyelmét? Vagy már annyira levitték a mércét, hogy majd rábízzák esetleg a patch-ekre dolgokat?
  • tomcsa4 #5
    Jó, de az egy év késés tudod mekkora összeget jelent? Kezdve a bugjavításokton, tesztelésen át a tervezett pénzügyi negyedév eltérésétől. Egy nagy kiadó valamikor megengedheti magának (de nem mindig), egy kisebb nyilván nem.

    Mellesleg kíváncsi lennék ezekre a bugokra. Mert sokaknak már az is lelombozódó, ha nem csili vili a grafika, az épület nem úgy dől össze, ahogy az életben, az ellnfelek nem úgy esnek össze, ahogy az életben stb. Az ilyen nolifer köcsögöknek nem jó játékot írni.

    Ja és a Galactic Civilization 2 védelem nélkül jött ki és sikeres lett a kasszáknál is.