MTI
GDC '09: A válság a játékiparban is érződik
A recesszió meglehetősen beárnyékolja a videojáték-ipar egyik legfontosabb eseményét, a San Franciscóban ma megnyílt idei Játékfejlesztői Konferenciát (GDC).
Az ötnapos rendezvényen a játékipar legfontosabb résztvevői, fejlesztői jelennek meg, és különféle előadások keretében rendkívül érdekes témákat feszegetnek.
Bár a videojáték-ipar egyike azon ritka iparágaknak, amelyek a gazdasági válság kellős közepén is jól tartják magukat, a fejlesztők sincsenek rózsás helyzetben. Az utóbbi időben tömérdek fejlesztőcsapatot oszlattak fel a nagyobb kiadócégek (köztük olyan híreseket is, mint az Age of Empire-ről vagy a nemrég megjelent Halo Warsról elhíresült Ensemble Studios), rengeteg fejlesztőt elbocsátottak és szó sincs arról, hogy átcsoportosították volna őket másik munkakörbe, mint régebben, hanem egyszerűen nem találnak munkát maguknak.
Ebben a nehéz helyzetben nyitotta meg kapuit a Games Developer Conference, ahova a világ minden tájékáról érkeznek fejlesztők, hogy konferenciákon, előadásokon, workshopokon hallgassák meg egymás gondolatait az iparról, a játékvilág fejlődési lehetőségeiről és ezen belül sok egyéb kérdésről. Meggan Scavio, a San Franciscó-i rendezvény szervezője a kiemelten érdekes esemény jelentősége ellenére is kevesebb látogatóra számít, mint a tavalyi 18 000 résztvevő. Az ok nyilvánvaló: a recesszió kellős közepén a fejlesztőcégeknek nincs arra keretük, hogy kiutazzanak más országokból az USA-ba a rendezvény kedvéért.
A rossz gazdasági helyzetben is szép eredményeket produkál azonban a számítógépes játékipar. 2008-ban 21 milliárd dollárt költöttek csak az USA-ban játékokra és hozzájuk kötődő hardverekre, míg 2007-ben ez a szám csak 17 milliárd volt, februárban pedig, mint ismeretes, 10 százalékkal nőtt az országban a játékpiac bevétele, amely ebben a helyzetben páratlan teljesítménynek számít. Ugyanakkor a látszólagos siker ellenére minden kiadónál és fejlesztőnél a megszorítások és elbocsátások a legjellemzőbbek. A világ egyik legnagyobb játékcége, az Electronic Arts például 1000 alkalmazottjától válik meg ebben a hónapban.
Furcsa paradoxon, hogy még ebben a helyzetben is porszívóként próbálják felszippantani a tehetséges koponyákat a játékfejlesztő cégek. A Gearbox Software, amelyik a híres második világháborús belső nézetes lövöldözős játéksorozat, a Brothers in Arms fejlesztője, januárban még jó pár fejlesztőjétől megvált, ám nem sokkal később újabb alkalmazottak felvételét hirdette meg. A GDC ebben a visszás piaci hangulatban nem tudja kivédeni a recessziót.
Bár nyitóbeszédében Ivata Szatoru, a japán Nintendo vezérigazgatója cége elsöprő sikeréről beszélt és bemutatta új fejlesztésüket, a DSi nevű kézben hordozható kis marokkonzolt, ugyanakkor a hétfői és az elkövetkezendő napok főbb témái is a következők lesznek: "Éljük túl a gazdaság szorítását!", "Stabilitás a viharban". "Az emberek nem adják fel és kis költségvetéssel, nagy kreativitással szinte csodákra képesek. Az a nagy helyzet a játékfejlesztőkkel, hogy ellenálló egy társaság. Meg fogják találni a kiutat ebben a sötét helyzetben is" - hangsúlyozta a szervező, Meggan Scavio.
Bár a videojáték-ipar egyike azon ritka iparágaknak, amelyek a gazdasági válság kellős közepén is jól tartják magukat, a fejlesztők sincsenek rózsás helyzetben. Az utóbbi időben tömérdek fejlesztőcsapatot oszlattak fel a nagyobb kiadócégek (köztük olyan híreseket is, mint az Age of Empire-ről vagy a nemrég megjelent Halo Warsról elhíresült Ensemble Studios), rengeteg fejlesztőt elbocsátottak és szó sincs arról, hogy átcsoportosították volna őket másik munkakörbe, mint régebben, hanem egyszerűen nem találnak munkát maguknak.
Ebben a nehéz helyzetben nyitotta meg kapuit a Games Developer Conference, ahova a világ minden tájékáról érkeznek fejlesztők, hogy konferenciákon, előadásokon, workshopokon hallgassák meg egymás gondolatait az iparról, a játékvilág fejlődési lehetőségeiről és ezen belül sok egyéb kérdésről. Meggan Scavio, a San Franciscó-i rendezvény szervezője a kiemelten érdekes esemény jelentősége ellenére is kevesebb látogatóra számít, mint a tavalyi 18 000 résztvevő. Az ok nyilvánvaló: a recesszió kellős közepén a fejlesztőcégeknek nincs arra keretük, hogy kiutazzanak más országokból az USA-ba a rendezvény kedvéért.
A rossz gazdasági helyzetben is szép eredményeket produkál azonban a számítógépes játékipar. 2008-ban 21 milliárd dollárt költöttek csak az USA-ban játékokra és hozzájuk kötődő hardverekre, míg 2007-ben ez a szám csak 17 milliárd volt, februárban pedig, mint ismeretes, 10 százalékkal nőtt az országban a játékpiac bevétele, amely ebben a helyzetben páratlan teljesítménynek számít. Ugyanakkor a látszólagos siker ellenére minden kiadónál és fejlesztőnél a megszorítások és elbocsátások a legjellemzőbbek. A világ egyik legnagyobb játékcége, az Electronic Arts például 1000 alkalmazottjától válik meg ebben a hónapban.
Furcsa paradoxon, hogy még ebben a helyzetben is porszívóként próbálják felszippantani a tehetséges koponyákat a játékfejlesztő cégek. A Gearbox Software, amelyik a híres második világháborús belső nézetes lövöldözős játéksorozat, a Brothers in Arms fejlesztője, januárban még jó pár fejlesztőjétől megvált, ám nem sokkal később újabb alkalmazottak felvételét hirdette meg. A GDC ebben a visszás piaci hangulatban nem tudja kivédeni a recessziót.
Bár nyitóbeszédében Ivata Szatoru, a japán Nintendo vezérigazgatója cége elsöprő sikeréről beszélt és bemutatta új fejlesztésüket, a DSi nevű kézben hordozható kis marokkonzolt, ugyanakkor a hétfői és az elkövetkezendő napok főbb témái is a következők lesznek: "Éljük túl a gazdaság szorítását!", "Stabilitás a viharban". "Az emberek nem adják fel és kis költségvetéssel, nagy kreativitással szinte csodákra képesek. Az a nagy helyzet a játékfejlesztőkkel, hogy ellenálló egy társaság. Meg fogják találni a kiutat ebben a sötét helyzetben is" - hangsúlyozta a szervező, Meggan Scavio.