Gyurkity Péter
Twinity: Second Life fíling Némethonból
Virtuális világgal, a Second Life nyomdokain haladva szeretné megszedni magát a Metaversum, amelynek "játéka" nagyon is hasonlít az elődre. Kérdés, hogy mikor és milyen állapotban jelenik meg.
A német cég fejlesztése egyelőre béta stádiumban van, ám egy kis szerencsével bárki bejuthat, amennyiben időben jelentkezik és a csillagok állása is megfelelő. A Twinity a sokak által jól ismert Second Life mintájára készül, le sem lehet tagadni a hasonlóságot, ám azért néhány fontos különbséget gyorsan felfedezhetünk a két platform között. Vegyük is sorba ezeket, mielőtt még tévhitekbe ringatnánk magunkat.
Az első nagy különbség a két program között, hogy míg a Second Life esetében viszonylag szabadon repülhetünk a kontinensek és a borsos áron megvásárolt szigetecskék között, addig a Twinity - legalábbis jelen állapotában - ilyen lehetőséget nem kínál. Az első belépést követően egy központi arénába jutunk, ám a tulajdonképpen világ (amely a valós térképet mutatja) néhány nagyvárosra koncentrálódik, amelyeket teleportok kötnek össze. Ugyanúgy teleportokon keresztül juthatunk el egy-egy szórakozóhelyre, lakásra vagy éppen csarnokokba. Az irányítás egyszerű, itt különösebb meglepetés nem érhet minket.
Valószínűleg az sem meglepő, hogy a Linden Lab világából jól ismert valós pénzforgalom/pénzváltás itt is megtalálható lesz. A pontos részleteket és árfolyamot egyelőre nem ismerjük, ám a cég nyilván ebből szeretné fedezni a kiadásokat (a virtuális világ egyéb lehetőségei mellett). A béta egyelőre a nagyobb rendezvényekre koncentrálódik, amelyeket központi területeken tartanak, ahogy az a hivatalos blogon is olvasható. Sajnos ezen rendezvényeken még nem volt lehetőségünk részt venni, ennek okát pedig itt rögtön ki is fejtenénk.
Az ok igen egyszerű: a program egyszerűen nem hajlandó csatlakozni a szerverre, maga a belépés teljesen véletlenszerűnek tűnik. Ezt persze magyarázhatjuk a béta fázissal, ám azért egy valamirevaló program esetében a szerverre történő csatlakozásnak az esetek legalább felében illik működnie. Ennek hiányában legfeljebb imádkozhatunk a belépésnél, hátha ezúttal kegyes lesz hozzánk a felsőbb hatalom. Ugyanezen okból kifolyólag az interaktív funkciókat és lehetőségeket sem volt módunkban tesztelni, bár a híradások szerint ezek jóval egyszerűbbek lesznek a Second Life szkriptelési platformjánál.
A Twinity jelen állapotában nem igazán csábító, ám ez a megjelenésig változhat. Nem számíthatunk olyan nagy felhajtásra, "lufira", mint a Second Life esetében, ám mindenképpen érdemes lesz majd körülnézni a virtuális világban - hátha a szokásos közösségi funkciók mellett egyéb szórakozási formákat is találunk, nem beszélve a pénzkeresési lehetőségekről.
A német cég fejlesztése egyelőre béta stádiumban van, ám egy kis szerencsével bárki bejuthat, amennyiben időben jelentkezik és a csillagok állása is megfelelő. A Twinity a sokak által jól ismert Second Life mintájára készül, le sem lehet tagadni a hasonlóságot, ám azért néhány fontos különbséget gyorsan felfedezhetünk a két platform között. Vegyük is sorba ezeket, mielőtt még tévhitekbe ringatnánk magunkat.
Az első nagy különbség a két program között, hogy míg a Second Life esetében viszonylag szabadon repülhetünk a kontinensek és a borsos áron megvásárolt szigetecskék között, addig a Twinity - legalábbis jelen állapotában - ilyen lehetőséget nem kínál. Az első belépést követően egy központi arénába jutunk, ám a tulajdonképpen világ (amely a valós térképet mutatja) néhány nagyvárosra koncentrálódik, amelyeket teleportok kötnek össze. Ugyanúgy teleportokon keresztül juthatunk el egy-egy szórakozóhelyre, lakásra vagy éppen csarnokokba. Az irányítás egyszerű, itt különösebb meglepetés nem érhet minket.
Valószínűleg az sem meglepő, hogy a Linden Lab világából jól ismert valós pénzforgalom/pénzváltás itt is megtalálható lesz. A pontos részleteket és árfolyamot egyelőre nem ismerjük, ám a cég nyilván ebből szeretné fedezni a kiadásokat (a virtuális világ egyéb lehetőségei mellett). A béta egyelőre a nagyobb rendezvényekre koncentrálódik, amelyeket központi területeken tartanak, ahogy az a hivatalos blogon is olvasható. Sajnos ezen rendezvényeken még nem volt lehetőségünk részt venni, ennek okát pedig itt rögtön ki is fejtenénk.
Az ok igen egyszerű: a program egyszerűen nem hajlandó csatlakozni a szerverre, maga a belépés teljesen véletlenszerűnek tűnik. Ezt persze magyarázhatjuk a béta fázissal, ám azért egy valamirevaló program esetében a szerverre történő csatlakozásnak az esetek legalább felében illik működnie. Ennek hiányában legfeljebb imádkozhatunk a belépésnél, hátha ezúttal kegyes lesz hozzánk a felsőbb hatalom. Ugyanezen okból kifolyólag az interaktív funkciókat és lehetőségeket sem volt módunkban tesztelni, bár a híradások szerint ezek jóval egyszerűbbek lesznek a Second Life szkriptelési platformjánál.
A Twinity jelen állapotában nem igazán csábító, ám ez a megjelenésig változhat. Nem számíthatunk olyan nagy felhajtásra, "lufira", mint a Second Life esetében, ám mindenképpen érdemes lesz majd körülnézni a virtuális világban - hátha a szokásos közösségi funkciók mellett egyéb szórakozási formákat is találunk, nem beszélve a pénzkeresési lehetőségekről.