MTI

Drágul a kelet-európai játékfejlesztés

Vége annak az időszaknak, amikor még olcsó volt Kelet-Európában, helyi szakemberektől megrendelni számítógépes játékok fejlesztését - vélekedik Anton Bolsakov, a S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl című, rég várt játék vezető designere.

Mostanában ismét hallatják hangjukat az évek óta várva-várt S.T.A.L.K.E.R. készítői, köztük Bolsakov, és bejelentették: és játékuk 2007 márciusában már tényleg meg fog jelenni. Az új évezred első évei a kelet-európaiak, és különösen az oroszok számára gyümölcsözőek voltak. Rengeteg játékprogramot fejlesztettek, igaz, ezeknek csak egy része került kiadásra. Ebben a régióban az olcsóbb munkaerő miatt a játékfejlesztés is kevesebbe került, mint Nyugat-Európában. Az orosz játékipar volt a legtermékenyebb, de például Lengyelországnak és Magyarországnak sem volt oka a panaszra. Az alacsony költségek mellett a rövid fejlesztési ciklus is hozzájárult a sikerhez.

Az ukránoknál a GSC Game World kis üdvöskéje, a Cossaks című történelmi stratégia aratott először igazán kitörő sikert, több folytatást is megélt, Magyarországnak pedig először a Digital Reality Imperium Galactica űrkereskedős-stratégia sorozatával sikerült betörni igazán a nemzetközi piacra. Az új technológia kihívásai azonban tarhatatlanná tették a korábbi, gyors gyártási ciklust, a hosszan húzódó fejlesztések pedig már korántsem olyan olcsók, mint régen. Ma már sokkal összetettebb motort, látványosabb effektusokat kell egy adott programba belepréselni, és mindezt hibamentesen.


A játékos világ emlékezetében még élénken él, hogy bizonyos orosz programok (például a Sea Dogs, vagy a Pirates of the Caribbean című játékok) milyen elképesztő mennyiségben tartalmaztak szoftveres hibákat, ezt pedig manapság nem engedheti meg magának egy rangos kiadó. Nyílván hasonló okokból is húzódik többek között a S.T.A.L.K.E.R. fejlesztése, amely már nagyjából annyiba került, mint egy akármilyen nyugati bestseller játék. Bolsakov az idézett megállapításával bizonyára némileg haza is beszél, azt sugallva a S.T.A.L.K.E.R-t kiadó hatalmas amerikai cégnek, a THQ-nak, hogy ne lepődjön meg rajta: jobban ki kell nyitnia a pénztárcáját, ha a nagyon várt, belső nézetes ukrán akciójátékból igazán sikeres terméket akar piacra dobni...

Persze a nyugati kiadók számára a "kis költségvetés" mindig szempont, és ha Kelet-Európában nem találják meg számításukat, akkor majd a távolabbi Kelet felé "orientálódnak". Indiában és Kínában a munkaerő még olcsóbb, és szó sincs arról, hogy ezekben az országokban ne tudnának megfelelni a technikai kihívásoknak. Elég csak a Splinter Cell: Pandora Tomorrow című játékra gondolni, melynek egyjátékos részét szinte teljes egészében a Ubisoft Sanghaj készítette, a nemrég megjelent Double Agent című pedig tulajdonképpen szintén a kínai Ubisoftmak köszönhető. Emellett rengeteg, a játékok alapját képező szoftveres motort fejlesztenek itt titokban szorgos kezek, úgyhogy Kelet-Európának össze kell szednie magát, ha versenyben akar maradni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Szekely Goree #13
    Napoleon hogy is monta Kinat hagyuk, mert ha Kina felebred az egesz vilag bele remeg, hat azt hiszem hogy ebredezik.
  • fourgee #12
    Ugyanaz játszódik le, mint az animáció világában. Eleinte ide jöttek, most meg már kínaiakkal rajzoltatnak. Ebben a témában is szintén a franciák azok, akik a különböző kedvezményekkel és támogatásokkal megpróbálják Európában tartani (egy részét). Nagyon sok rajzfilm úgy készül, hogy ismert és tehetséges tervezők elkészítik a karaktereket, a figuraterveket, megcsinálják itt Európában a pilot részt, aztán az összes többit már távol-keleten...
  • BiroAndras #11
    "Jah azóta már csak a WWII van .. de az meg orrvérzésig..."

    Ezt veszik a kiadók, és sajnos ők diktálnak. De valamilyen szinten igazuk van, mert a jónép tucatjával veszi a WWII RTS-eket.
    Egyébként a WWII nem kizárólagos, vannak modernebb háborús RTS-ek is. Igaz, nem nagy a különbség.
  • BiroAndras #10
    Lehet hallani a DR-ről, csak figyelni kell. Év elején jött ki pl. a War on Terror, ami ugyan nem egy nagy szám, de azért van. Jövő év elején meg a War Front és a Field Ops jön, amikre már érdemes figyelni.
  • n0k0m #9
    En Daniaban elek, es most egy par honapja megmutattam Haegemonia-t egy par nagy jatekosnak, es meg mindig lenyugozte oket. Warhammer most a legnagypobb magyar durranas, ez teny. DR-tol meg en is varok vmi sci-fi kereskedelmi strategia/szimulator jatekot.
  • Neurotoxin #8
    Azért ne felejtsük el a Haegemoniát se!Még ma is előveszem néha néha.

    Én inkább azt nem értem, hogy miért nem feszült rá a DR az űrstratégiákra, mindenféle II.vh.-s téma helyett:(
  • Hycker #7
    a Digital Reality csinálta a D-Day-t is kb két éve jött ki. azota nem nagyon hallani róluk
  • Szefmester #6
    Jah azóta már csak a WWII van .. de az meg orrvérzésig...
  • Duncan Idaho #5
    És hol van már a dicsőséges DIGITAL REALITY ?
    Hova száltak azok az évek mikor csak az Imperium Galactica-tól volt hangos a média?

    Ennek sajnos már vége.
  • irkab1rka #4
    STALKER.
    Amig az ügyfél fizet, a stalkert folyamatosan fejleszteni fogják. A szerződéskőtéskor már bebukta a megbízó az üzletet. Most meg nem mernek kiszállni, mert akkor minden megbukna.
    A helyes az lenne, ha beleraknának egy nagyobb összeget, és átvinnék egy másik céghez.