Gyurkity Péter
Mesterséges intelligencia gyorsító játékokhoz
A fizikai számításokat gyorsító processzor után gyorsan jöhet a mesterséges intelligenciára szakosodott gyorsító - ha a kiadók is támogatják megjelenését.
Az AIseek nevű izraeli cég érdekes fejlesztésen dolgozik, amely ismét jelentős teher alól mentesítené a számítógépek központi processzorait. A játékokban megjelenő mesterséges intelligencia ugyanis a számítások jelentős hányadát teszi ki, ezt pedig egy gyorsítóval tennék hatékonyabbá, felszabadítva a CPU-t, amely egyéb feladatokra koncentrálhatna. A vélemények egyelőre vegyesek az újítással kapcsolatban, sem a kiadók, sem a játékosok nem vágynak túlzottan egy újabb hardverelemre.
A mesterséges intelligencia (angol rövidítéssel AI) modelljét legtöbbször piramisként, hierarchikus rendszerként ábrázolják. Felül, a csúcson helyezkednek el a játék-, illetve karakterszintű döntések, amelyeket alulról alapvető számítások sokasága szolgál ki. Ez utóbbiakat három fő csoportba osztják: útvonalkeresés (mozgás), a belátható terület, valamint a domborzat, a felszín vizsgálata. Kifejezetten ezen algoritmusok végrehajtásán gyorsítana az Intia processzor, amely egy speciális, gráfokra kihegyezett chipet (graph processing core, GPC) foglal magában. A cég jelenleg a kiadókat és fejlesztői cégeket győzködi a megoldás életképességéről, sőt, annak szükséges alkalmazásáról.
Egyelőre nem sok sikerrel: a kiadók nem szeretnének olyan hardverre építeni, amely ismeretlen a legtöbb felhasználó előtt, a játékosok pedig nem szívesen vásárolnak olyan eszközöket, amelyek kissé bonyolultabb, nehezebben érthető előnyöket kínálnak. Hasonló gondokkal küszködik az Ageia is, amely fizikai gyorsítójával igyekszik hódítani, miközben a két nagy, az Nvidia és az ATI szoftveresen, illetve a meglévő hardverre támaszkodva oldaná meg ugyanezt a feladatot.
Egyelőre tehát kissé hamvába holt ötletnek tűnik a kezdeményezés, bár előfordulhat, hogy az AIseek sikerrel jár - egyelőre nem árulták el, hogy mely cégekkel állnak kapcsolatban, így nincs információnk a tárgyalások menetéről.
Az AIseek nevű izraeli cég érdekes fejlesztésen dolgozik, amely ismét jelentős teher alól mentesítené a számítógépek központi processzorait. A játékokban megjelenő mesterséges intelligencia ugyanis a számítások jelentős hányadát teszi ki, ezt pedig egy gyorsítóval tennék hatékonyabbá, felszabadítva a CPU-t, amely egyéb feladatokra koncentrálhatna. A vélemények egyelőre vegyesek az újítással kapcsolatban, sem a kiadók, sem a játékosok nem vágynak túlzottan egy újabb hardverelemre.
A mesterséges intelligencia (angol rövidítéssel AI) modelljét legtöbbször piramisként, hierarchikus rendszerként ábrázolják. Felül, a csúcson helyezkednek el a játék-, illetve karakterszintű döntések, amelyeket alulról alapvető számítások sokasága szolgál ki. Ez utóbbiakat három fő csoportba osztják: útvonalkeresés (mozgás), a belátható terület, valamint a domborzat, a felszín vizsgálata. Kifejezetten ezen algoritmusok végrehajtásán gyorsítana az Intia processzor, amely egy speciális, gráfokra kihegyezett chipet (graph processing core, GPC) foglal magában. A cég jelenleg a kiadókat és fejlesztői cégeket győzködi a megoldás életképességéről, sőt, annak szükséges alkalmazásáról.
Egyelőre nem sok sikerrel: a kiadók nem szeretnének olyan hardverre építeni, amely ismeretlen a legtöbb felhasználó előtt, a játékosok pedig nem szívesen vásárolnak olyan eszközöket, amelyek kissé bonyolultabb, nehezebben érthető előnyöket kínálnak. Hasonló gondokkal küszködik az Ageia is, amely fizikai gyorsítójával igyekszik hódítani, miközben a két nagy, az Nvidia és az ATI szoftveresen, illetve a meglévő hardverre támaszkodva oldaná meg ugyanezt a feladatot.
Egyelőre tehát kissé hamvába holt ötletnek tűnik a kezdeményezés, bár előfordulhat, hogy az AIseek sikerrel jár - egyelőre nem árulták el, hogy mely cégekkel állnak kapcsolatban, így nincs információnk a tárgyalások menetéről.