Borys

Serious Sam


Kiadó: Gathering of Developers
Fejlesztő: Croteam

Rendszer Követelmények:
Minimum: PII 400, 64MB RAM, Win 9x/ME/NT/2000
Ajánlott: PIII 600, 128MB RAM
Hasonló játékok: Doom II, QUAKE
Kategória: FPS


A játék főhőse Sam Stone, a különleges alakulat veteránja, aki az ellenség hordáit irtva és az "Indiana Jones" nótáját dudolva rohan végig pályáról-pályára. Első látásra olyan mintha a Croteam a szatira veszélyes vizeire tévedne, mert Sam akkora fegyverekkel jár mint ő maga, és korábbi akcióhősők mondatait idézi. A történet: Sam visszautazik az időben a fáraók korába, kiírtani az idegeneket, mielőtt azok pusztítják el a jövő emberiségét. Bár mai szemmel nézve nem a legeredetibb ötlet, de a pörgős harc előfutárának megteszi. A történet továbbvitelénél nem annyira a filmbevágások jellemzőek, hanem inkább a szöveges üzenetek és az adatbázis információi. Így nem kell harc közben megállni, hanem utána is előhívhatjuk, hogy most éppen mit, miért, mivel küldtünk a másvilágra.

Klikk ide!    Klikk ide!

A Serious Sam szerkezetét régi FPS-ekből vették, amikor az alkotók még nem érezték szükségét játékuk kidolgozott történettel elbonyolítását, nem voltak fejfájdító rejtvények és túl sok tárgy. A Croteam fejlesztőinek - akik minden előbb említett dologról lemondtak a harc erősítésére - mondandója, hogy valami fontos maradt ki a mostani játékokból: a szórakoztatás. Itt van egy olyan játék, ami elmegy az akciójátékok szörny-és-fegyver alapjaiig, aztán elemi szintre nyomja az ösztönöket.

Klikk ide!    Klikk ide!

Minden pályán ellenségek százai vannak, az utolsó pályán több mint ezer teremtmény jön ellenünk. A roham elsöprő: a "Dűnék" címre hallgató pálya elején Sam-nek egy bio-mechanoidokból álló osztaggal és egyéb lényekkel kell szembenéznie egy heves csatában, ami garantálja a pulzus felgyorsulását. Miután megszabadult ezektől, átkel egy kis hegyen, hogy meglássa a sivatagot és a távolban egy ősi várost. Persze addig eljutni jókora kihívást jelent, a nagy hullámokban jövő ellenségek miatt. Néha körbevesznek, néha szemből támadnak és olyan is van amelyik fentről támad. A finom szó nem létezik ebben az ellenséges alternatív univerzumban.

Klikk ide!    Klikk ide!

A Serious Sam elég akciódús játék. A kiéhezett FPS kedvelők számára megadja a kellő adrenalinfröccsöt. Nem tudok olyan apró részletet mondani amit a Croteam ne tudott volna a nagy klasszikusokból újraéleszteni. Megvan benne az ellenség hordájának egy vadászpuskalövés utáni eltűnése, a reakcióból menő villámgyors akciók, kiterjedt titkos rész megtalálása, és a sarok utáni merőben új építeszi stílus öröme. Megtalálható a pályakészítés régi stílusú filozófiája: Emlékszel, mikor beléptél egy szobába és rémülten vetted észre a terem ajtajainak becsukódását, majd hamarosan tucatnyi szörny ugrott elő titkos ajtók mögül? Képzeld el ahogy belépsz a szobába, aminek a közepén ott vár rád egy géppisztoly, majd nagyfogú békák esnek le a mennyezetről. Az ilyen pillanatok adnak bepillantást abba, hogy miért is gondolja komolyan Sam. Néha elárasztanak a feléd jövő ellenfelek, de szerencsére Sam el van látva az ilyen helyzetekhez szükséges fegyverzettel. Ezért a készítők a Doom játékokhoz hasonló fegyverekkel szerelték fel, kezdve a vadászpuskával. Azért van néhány lényeges különbség, például az alapfegyver kés, nem pedig pisztoly. A kést a második helyen végtelen lőszerrel elátott pisztoly és ennek kétkezű változata követi. Az arzenál többi része szinte fegyverről fegyverre reprodukció: a hármason két vadászpuska, az egyik a kedvelt kétcsövű; géppisztoly és egy erőteljes gépágyú foglalja el a négyes helyet; rakátavető az ötösön; hatékony gránátvető van a hatoson; végül egy plazmafegyver vár ránk a hetesen. Ami további figyelmet érdemel, az a nagyágyú - BFC? - ami óriási guruló, visszapattanó, robbanólövedéket lő ki. Hasznos a közeledő csoportok letarolására és óriási móka mikor lepattan az épületek oldaláról. Ahogy ez és a többi fegyver mutatják, Serious Sam minden részét a szórakozást szem előtt tartva alkották meg.

Klikk ide!    Klikk ide!

A horvát székhelyű csapat ugyanígy átvehette volna a szörnyeket más címekből, de ehelyett a könnyebb utat választották és néhány igazán klassz ellenfelet alkottak. A Croteam azon ösztönei, miszerint gyűlölnivalóan jó szörnyeket kell csinálni, bejöttek: A kis Gnarroktól kezdve, akiket puska elé dobnak csemegének, a ház nagyságú BeastBigekig, Sam a legkülönfélébb fajzatokkal találja szembe magát. Néhány kedvenc: a bombával a kezükben feléd rohanó fej nélküli kamikaze ordító katonák; a vérbikák, akik keresztülszáguldanak a terepen és ha útba esel a levegőbe repítenek; a gépágyús arachnoidok; és a lávateremtmények, akik önmaguk miniverziót küldik rád. Az egyik legviccesebb dolog az ellenfelek ötletes módon történő mészárlása. Egyik kedvenc taktikám az volt, hogy hátrálva magam felé csaltam az ellenséget, miközben a távolból egy lassabb bio-mechanoid rakétáival akaratán kívűl besegített nekem. A másik jó ötlet ha egy bombás katonát szétlősz, mert ilyenkor a bomba felrobban és sebzi a körülötte lévőket. Kreatív játékosok sok mindent a maguk hasznára fordíthatnak.

Klikk ide!    Klikk ide!

Ha már semmilyen taktika sem segít, hívd segítségül barátaidat. A játékról szólva fontos megemlíteni, hogy minnél többen vagytok, annál élvezetesebb. A deathmatch arénán kívűl 15 pálya és 2 titkos pálya van a játékban, melyek mind lineárisak és egyedül vagy többen is végigvihetők. Bizony a készítők meghallgatták az együttes végigvitelt kérők hadát, sőt ezt erősen támogatják a Serious Sam-ben. Max. 16 ember játszhat interneten vagy helyi hálózaton és választhat olyan opciók közül, mint véges vagy végtelen újratermelődés, fegyverek, egészség. Ez azok játéka, akik inkább barátjuk mellett játszanak mint ellene.

Klikk ide!    Klikk ide!

A fő érv az együttes játék mellett a pályák készítésének megfelelő kialakítása. Nincsenek ugrópontok, nem kell túlságosan a környezetre odafigyelni, stb. Ehelyett, a Croteam az egyik harc helyszínéről a másikra viszi a játékost, amik legtöbbje külső környezetben, vagy nagy tereken zajlik. A készítők raktak bele néhány kapcsoló átállítást, meg tárgyak megszerzését, de ezek csak előmozdítják a játékot és kellemes keretet adnak neki. A legjobbak a játék végén következnek, amikor össze kell szedni 4 medált és egy oltárra helyezni, miközben egyre növekvő idegenhorda ostromol. Mindez egy eléggé kimerítő pálya végén van, és előkészíti a találkozást a 3D akciójátékok talán egyik legemlékezetesebb szint végi főellenfelével. Ezzel lényegében mindent elmondtam a Croteam bemutatkozó művéről. Grafika: Sam mellett a játék másik főszereplője a grafikus engine, amit meglehetős figyelemmel és technikai tudással kezeltek. Az engine maga kisebb csodának számít, mivel végrehajtja a lehetetlent, kolosszális méretű nagyfelbontású pályákat rak ki, és ezekután még az ellenség tucatjait is lekezeli. Az érzékelés mértéke elképesztő: kilősz egy rakétát a távolba és nyomvonalat hagy mielőtt pixelnagyságú robbanásban elenyészik. Persze azért van amiben kompromisszumot kellett kötni, a játék tényleges vizuális texturája elmosódott, az épületek és a tájak drap színezetet kaptak. Az ellenfelek külseje és mozgása elfogadható, de a legtöbb lény nincs olyan részletesen kidolgozva, mint más ilyen stílusú játékokban. Nálam ez mégse negatívum, mivel így a Croteam arra a könyörtelen, soha véget nem érő akcióra koncentrálhatott, ami a játék lényege. Amúgy a kivitelezés csúcs, és az engine-ből csomó apró, de jó dolgot kihoztak, mint pl. a környezet térképezése. Pentium II-es gépet egy közepes grafikus kártyával használók különösebb fennakadás nélkül futtathatják a játékot, mégha tucatnyi vérbika is trappol Sam felé, négy bio-mech lő rakétákat rá és három arachnoid trónol megemelt oszlopokon. Mindeközben robbanások és szörnycafatok töltik meg a képernyőt, ebben a különös sci-fi történetben.

Kezelőfelület: Az FPS rajongók számára nem jelenthet gondot a kezelőfelület megértése, az újoncoknak viszont kell majd egy kis idő míg beletanulnak. Például a terepen navigálás és a harc közbeni mozgás könnyű, de a dolgok használatához külön "használ" billentyű van. A képernyőn az egészségi állapot, a lőszer és egyéb statisztikák egy gyors pillantással ellenőrizhetők, és még a 3D világból sem takarnak el sokat. A játék támogatja a konzolt és az egyéb perifériákat, valamint a billentyűs irányítás is könnyen átállítható. Néhány opció már-már standardnak tekinthető, de azért szólok róluk, mert egyes fejlesztők mintha elfelejtkeznének róluk, ilyen például a játék közbeni mentés, a videó és audió beállítások átállítása. A kezelőfelület néhány opciója kiszélesíti a szokványos lehetőségeket: nyolc felhasználónak van lehetősége saját billentyűzet beállításai eltárolására, menüpont segítségével készíthetünk demófelvételt, külön opció van a vérnek, bármely végigvitt pályára visszatérhetünk, lehet osztott képernyős játékot indítani stb. Bár ezeket egy picivel jobban elrendezhették volna, mivel néhány opció több helyen megjelenik, de szerencsére pár pillanat elég a menürendszer átlátásához.

Játékmenet: Mint már mondtam, a Serious Sam olyan játék amit látni kell hogy elhidd, mert a harc lenyűgöző. A ragyogó grafikai engine egyszerű irányítással, csúcsfegyverekkel és idegenek hordáival nyerő kombinációnak bizonyult. Értékéből még az sem von le, hogy semmi agymunka nem szükséges hozzá, mert szórakoztató. A gondot a nosztalgikus meglepetések jelentik: a legjobb az volt amikor boldogan rohantam az oázisban lapuló páncél felé. Mikor odaértem és felvettem, egyszercsak sikoltás jelezte a magasból érkező tucatnyi szárnyas hárpiát, háttérben a Nappal. Gyönyörű látványt nyújtottak. De mint egy jó videófilmnél, ezt a részletet annyiszor nézhettem meg újra meg újra, míg meglepetés helyett a szomorúság fogott el. Ez és más esetek miatt hiába a ragyogó a technika, a játék nem hoz újat. A végére azért elmondanám, hogy apróbb részletekben nagyon élvezetes tud lenni az agyatlan vérengzés, és remélem ezt a részt más készítők is átveszik. Továbbá, mivel a pálya-, játékmód-, ellenségkészítéshez szükséges minden eszközzel ellátták, a rajongók sok kiegészítőre és még több rajongók által készített dologra számíthatnak.

Multiplayer: A neten játszó rajongók egy tábora határozottan állítja, hogy a Serious Sam kezdettől fogva egymás melletti harcra készült, és én is egyetértek velük. Össze sem hasonlítható az érzés ahogy egyedül siklasz keresztül a pályákon azzal, mikor barátaiddal az oldaladon még nagyobb ellenséges hordákkal néztek szembe. A hatalmas nyílt tereken bőven jut hely a manőverezésre és pillanatnyi lélegzetvételt kihasználva az előrehaladás is lehetséges. További jó hír, hogy a Croteam játékba épített szerverével leegyszerűsítette a csatlakozást és a közvetlen kapcsolatot. Mint a legtöbb internetes játéknál, itt is igaz a jobb kapcsolat = gyorsabb játék. A Deathmatch két variációban játszható, pontra vagy fragre, de mivel csak egy pályát adtak ki a játékhoz, ez csak alapot jelent azok számára, akik saját DM pályáikon szeretnének játszani. Azok akik barátaik oldalán szeretnének egy jó játékot játszani, már mehetnek is megvenni a játékot.

Hangeffektek: Emlékszel rá milyen fontos volt a hang a Doom sorozatban? A morgó impek, a puska statikus döreje és utána a fraghez társuló magas sikoly növelte ezeknek a kiadványoknak az értékét. A jó hangeffektek még most is fontos részét képezik a játékoknak, de jelenleg a játékok audioja néha lélektelen és nulla ötlet van benne. A Serious Sam visszatér az alapokhoz. Lehet ez a fejetlen katonák mániákus hadoválása, vagy a mély robaj ami a vérbika megérkeztét jelzi. Világos, hogy az elkülöníthető hangok lényegesek Sam túléléséhez, mivel az effektek alapján megkezdheti a szükséges kitérő műveleteket. Szerintem a fegyverek és lények hangja lehetett volna egy kicsit robosztusabb, és a 3D audio nem sikerült olyan jól. A vágtató vérbikának ugyanolyan hangja van a távolban, mintha Sam orra előtt állna. Mivel Sam világa tele van hangokkal, az audionál fordíthattak volna több időt a mozgó tárgyak irányára és helyére.

Zene: Vagy 20 perce ülök itt, hátha tudok valami érdemlegeset írni a zenéről, de nem megy mert nem olyan. Egy akciójátékhoz megfelelő, de a készítők által használt belső hangtechnológiák nem olyan erőteljesek mint a CD audio. A zene üteme a játék ritmusához alkalmazkodva erősödik ha beindulnak a dolgok, illetve hal el a harcok közti rövid szünetekben. Persze emiatt ugyanaz a zenei téma többször hallható egy-egy pályán. Úgyhogy a zene elmegy, de nem szabad tőle sokat várni.

Intelligencia és nehézség: A Serious Sam mesterséges intelligánciját egyszóban lehet jellemezni: Egysíkú. A gép mindig tudja hol van a játékos és az ellenfeleket odaküldi hozzá. Ezek az egyszerű lények, akik átutazták a galaxist csakhogy lerohanhassák a Földet, de a játékban csak ordítva Sam felé rohannak, nem mutatnak túl sok értelmet, de arra pont megfelelnek amit a Croteam csinált velük. Elmondhatnám, hogy ragadtak be oszlopok mögé, vagy hogy nem tudták kinyitni az ajtót, de itt ez nem számított annyira. Úgyhogy az intelligencia leírásánál maradjunk annyiban: "egyszerű de hatásos".

Ha az intelligenciára nem is, de a nehézségi fokozatokra jelentős energiát fordított a Croteam. Öt különböző szint közül választhatunk: turista, egyszerű, normál, nehéz és elszánt, mindegyik különböző tapasztalatot kíván meg. A "turista" kezdőknek ajánlott, akik szeretnék a játék alapjait anélkül megismerni, hogy túl sokszor feküdnének ki. Sam 200-as egészséggel indul és sebzés után elkezd regenerálódni, míg vissza nem ér 200-ra. Azok akik így vitték végig a játékot nem élték át a játék nyújtotta igazi élvezeteket, de ez jó esély a kezdőknek az FPS-ek cheat nélküli megismerésére. Sam a következő fokozaton szintén 200-on kezd, de itt már a játékosnak kell gondoskodnia a visszaállításáról. Az "egyszerű" fokozat azoknak ajánlott, akik frusztráció nélkül szeretnék megnézni a pályákat. A "normál" fokozatban kezdenek el a dolgok a megszokott módon történni, mert ez néha még a veteránoknak is kihívást jelenthet. Sam 100-as egészséggel kezd, de több ellensége és kevesebb visszaállítási lehetősége van. Az utolsó két fokozat valószínüleg az együttes játékra van, mert szerintem egy ember nem éli túl. Persze lehet, de a túlerő egyszerűen nyomasztó. A lényeg, a Croteam olyan szórást készített, amiben mindenki megtalálja a hozzáillőt.

Összegzés: Kérdés, hogy az FPS rajongók megszerezzék a játékot és elvesszenek az agyatlan lövöldözésben, vagy keressenek valami "intelligensebb" játékot? Hibái ellenére a Serious Sam olyan játék, amit minden rajongónak megéri megszerezni, bár ne várjon tőle semmi forradalmi újítást vagy olyat amit már ne láttunk volna korábban. Mégis a rövid, ádáz csaták élvezetesek, a grafika szép és a legjobb egymást segítő többjátékos móddal rendelkezik. Ja igen és az utolsó főgonosz nagyon durva. A készítők nagy szakmai hozzáértésükről tettek tanubizonyságot, akik képesek izgalmas játékot csinálni pc-re.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • CoW #34
    hollehet letolteni a Serious Samet????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
  • Raven #17
    Háát, úgy négy pályán át még izgalmas volt, de aztán kezdtem unni. A Nukemes poénkodás jól sikerült, de kicsit fárasztott, amikor a semmiből hatezredszer is előkerült az a csonti, amiből másfél másodperce csináltam barkóbát...

    A bikucik viszont teccettek, hehe...
    (A grafikája egyébként állat)
  • kowajano #14
    grafika nagyon ott van télleg szépen néz ki. Nekem föleg a lens flare effekt tetszett a legjobban. Ahogy szembe süt a nap full jo. Meg a texturák is nagyon szépek. Gépigény is van azért föleg amikor jön vagy 1000 db csontváz lo vagy mi akkor aztán megérzi a gép :) . Hogy van e értelem a játékba az más tászta de a grafika kárpotol egy kicsit
  • Dikkma #9
    Guruban tényleg volt ilyesmi : " mintha a készítők el akartak volna készíteni egy nagyon jó játékot is az engine mellé, aztán mintha elfogyott volna az idő, és kiadták félkészen"
    Valami ilyesmire emlékszem.
  • AnarchoiD #7
    Veres henteles, ez a SA.. nagyon bejon de utan gyorsan el kell felejteni ;)
  • Dikkma #6
    Anisotropic... :))
  • Spy #5
    Ja de azé a képeket nézve van egy kis Half-Life érzetem
  • Anee #4
    Na a grafika szerintem 5*ot érdemelt volna...Antrostopic filterrel meg mindennel beszarás milyen szép!
    Tehát inkább jáccok 800*600ban Quality graffal mint 1024*768ban normalon
    Jha meg hogy homályosak a textúrák hát az se igaz teljesen.....
    Ami azt illeti én serious szinten nyomom s halálos....
    Leköt mindenkit szerintem...s azt mondják az eredeti is vagy csak 5000lesz
  • Dikkma #3
    Van benne minden, de mégsem érzem, hogy lopás lenne.
    Engine : fejlett, mindent tud, gyors, a textúrák érdesek még közelről is, environment és bump mapping, ívelt-felületek, stb. És egy gyengébb videókártyán is remekül megy.
    Szörnyek: egyedieknek is mondhatjuk őket. Nem a legjobban kidolgozottak, de jól meg vannak csinálva, és mafla sok fajta van. Létszámuk meg király :))
    Környezet: hatalmas területek, és igényes belső terek.
    Játékmenet: BUUUMMMM a fejbe stílus.
    Doomból: szörnyek, fegyverek.
    Quake: a skeleton-szörny.
    Duke Nukem : a poénok.
    (pl. Indiana Jones dallam fütyörészése, meg amikor a 2. pályán az első bomba-man jön ("ÁÁÁÁ!") )
    Szóval, 4 csillag megvan mindenképpen.