Rónai György
Id Software: Az első Doom 3 teszteredmények
Az Id Software és a [H]ard|OCP weboldal közös teszteredményeket hozott nyilvánosságra. A tesztben több csúcskategóriás videokártya Doom 3 "timedemo" alatt nyújtott teljesítményét mérték. Az eredmények egyrészt meglepőek, másrészt azonban várhatóak voltak.
Az augusztus 3-án megjelenő Doom 3 a 90-es évek elején megjelent játék átdolgozása. A történet nem túl bonyolult, lényegében megint arról van szó, hogy egy űrállomást megszállnak a szörnyek, és a főhős bőrébe bújva nekünk kell kinyírni az összeset. Az új rész 5 éves fejlesztőmunka gyümölcse, és a várakozásoknak megfelelően fantasztikus vizuális élményt nyújt. A programot világszerte türelmetlenül várják a játékosok, de nem csak ők, ugyanis a hardware ipar is rengeteget profitálhat majd a játék által támasztott elvárásokból.
A [H]ard|OCP-n megjelent teszt különféle PCI Express, és AGP interfészes csúcskártyák teljesítményét méri össze. Ennek megfelelően két alapgépen teszteltek, az egyik egy 4 GB DDR2 memóriával ellátott i925X chipkészletes (PCI Express) gép, amelyben egy 3,6 GHz-es Pentium 4 processzor volt, a másik pedig egy 2 GB DDR memóriával szerelt i875-ös (AGP8X) gép 3,2GHz-es Pentium 4 processzorral. A tesztben a 6800 Ultra és GT, az X800XT-PE és Pro, valamint a 9800XT és a GeForce FX 5950 Ultra teljesítményét vetették össze.
Tekintve, hogy mind az Id Software, és a [H]ard|OCP weboldal is erősen nVIDIA szponzoráltak, sőt, a Doom 3 az nVIDIA marketing gépezetének igen komoly részét képezi, nem meglepő, hogy az nVIDIA videokártyái rendre jobban teljesítettek. Talán éppen ezért, maga John Carmack is némi magyarázkodással vezette be a tesztet. Elmondása szerint mindegyik videokártya igen szép teljesítményre képes a Doom 3-ban, tehát a tulajdonosoknak nincs miért aggódniuk. Szerinte ezek a teszteredmények a jövőben változhatnak, az új meghajtóprogramok és videokártya-variánsok megjelenésével.
Carmack továbbá hangsúlyozta, hogy a tesztet házon belül végezték, tehát egyik gyártónak sem volt beleszólása az eredményekbe. Magyarán egyik grafikuskártya gyártó sem fért hozzá a kódhoz előzőleg, hogy arra optimalizált drivert adhasson ki. Ez a kijelentése azonban már néhány mondattal később megdől, ugyanis felhívja a figyelmet arra, hogy az nVIDIA driverei és kártyái is erősen optimalizáltak a Doom 3 elvárásaira. Ennek az optimalizálásnak természetesen a Doom 3 programkódján belül is vannak nyomai, ugyanis Carmack különös hangsúlyt fektetett a különféle grafikus processzorokhoz egyedileg megírt, optimalizált kódokra. Ennek megfelelően az NV30 "osztályú" videokártyák számára is rendkívül jól optimalizált renderpath készült, amely révén jóval többre képesek, mint eddig bármely más játékban. Carmack azonban hangsúlyozta, hogy amennyiben az NV30 számára megírt programkódtól a későbbiekben bármilyen okból eltérés lesz (magyarán kiiktatják a grafikai "butításokat"), e kártyák esetében igen szignifikáns teljesítmény-csökkenés is elképzelhető.
Carmack ezenkívül arra is felhívta a figyelmet, hogy a Doom 3 akár a videokártyák tuningkorszakának is véget vethet, az újdonság ugyanis teljesen új szemszögből közelíti meg a dolgokat, olyan újfajta programkódokat és eljárásokat alkalmaz, amelyek a legújabb videokártyák mindeddig kihasználatlan tranzisztorait is megmozgatják. Ezáltal pedig egy komolyabb órajel emelésnek, vagy olyan tuningnak, ami eddig hibátlanul működött a videokártyánkon a Doom 3 esetében bizony komolyabb grafikai hibák is lehetnek a következményei.
Konkrét adatokra áttérve, a PCI Express fronton az nVIDIA 6800 Ultra, és a GT változat is rendre túlteljesítette az ATI RADEON X800XT-PE-t. Az eredmény meglepő, azok után, hogy az eddigi játékokban, és tesztekben az X800XT is képes volt legyorsulni a 6800 Ultrát, azonban a Doom 3, mint írtuk, rendkívül (nVIDIA) optimalizált, kártya specifikus programkódot használ. Hasonló a helyzet az AGP videokártyák esetében is, a GeForce 6800 Ultra itt is 8-32 %-kal túlteljesíti az X800XT-t. Ami azonban sokkal inkább meglepő, hogy az FX 5950 Ultra fej-fej mellett volt képes teljesíteni a 9800XT-vel, sőt, komolyabb szűrők használatával még valamelyest gyorsabb is volt nála.
Az nVIDIA marketing gépezete tehát újabb, mindent elsöprő támadásba lendült a legújabb fegyverével, tehát úgy vélem, egyelőre nem is érdemes több szót fecsérelnünk ezekre a teszteredményekre. A grafikonokat, valamint az elmúlt év eseményeit (és a szponzort) látva már mindenki levonhatja a maga következtetéseit. Az egyetlen kérdés az maradt, hogy vajon milyen változások állnak majd be az erőviszonyokban amikor a Doom 3 megjelenését követően az ATI első optimalizált meghajtói is kijönnek. Carmack ugyanis azt is elmondta, hogy néhány esetben pontosan meghajtó problémák vetették vissza az ATI kártyák eredményeit a teszt során.
Elég csak a FarCry esetét figyelembe vennünk. Ehhez az elmúlt héten megérkezett a várva várt 1.2-es patch, amely elméletileg (a DirectX 9.0c későbbi megjelenése miatt nem hivatalosan) SM 3.0 használatot tett lehetővé a játékban. Az Xbitlabs ezt rögtön a nagyító alá is vette, és mint kiderült, nem az SM 3.0 az egyetlen, amit az új patch már tud. A fejlesztők ugyanis az X800-as kártyák kihasználására is gondoltak, és ennek érdekében a 2.0b shader optimalizációkat is ismeri már a játék.
Ami igazán meglepő, az azonban csak itt következik, ugyanis a FarCry 1.2 tesztben 3.0-s shadereket használó GeForce 6800 Ultra kártyát több ízben is képes volt legyorsulni az X800XT SM 2.0b-vel. Utóbbi előnye ugyan nem mindenhol egyértelmű, de olyannyira fej-fej mellett halad a két kártya, hogy igen kétségessé válik az nVIDIA kártyákon a Shader Model 3.0 értelme. Pont azokban az esetekben képes valamivel nagyobb teljesítményre az X800XT, ahol elméletileg az SM 3.0 előnyeinek jobban meg kellene mutatkozniuk.
A FarCry 1.2-es javítócsomagját egyébként egy nappal a megjelenést követően visszadobta a kiadó a fejlesztőknek, ugyanis a hivatalos magyarázat szerint túl sok embernél okozott gondot a patch kiforratlansága. Ebben van is némi igazság, ugyanis több új-keletű probléma is felmerült a javítás kapcsán, azonban lehet, hogy a teszteredmények miatt az nVIDIA keze is benne van a dologban, hiszen ha nem is a Doom 3 szintjén, de ezt a játékot is ő támogatja.
Visszatérve a Doom 3-ra, a játék kapcsán még egy fontos dolgot kiemeltek a tesztelők, ami talán a jelenlegi tesztből nem derül ki. A játék ugyanis a rendkívül "jól" optimalizált grafikus kódjai miatt a régebbi kártyákból is a maximumot képes kihozni. Ennek megfelelően téved, aki azt hiszi, hogy csak az új csúcskártyákon fog megfelelően futni a játék. Valójában ugyanis még egy RADEON 8500 vagy GeForce 3 kártyából is a tőlük elvárható maximális grafikai színvonalat tudja kihajtani, ami ha a Doom 3 viszonylatában nem is maximális grafikai részletességet, és DirectX 9.0 megjelenítést jelent, de igenis jól játszható lesz a játék rajtuk. Carmack igen komoly hangsúlyt fektetett arra, hogy a különböző tudású videokártyákon is automatikusan a legjobb elérhető teljesítményre, és részletességre álljon be a Doom 3. A tesztelők például kipróbálták a játékot egy 1,5 GHz-es Pentium 4 és egy GeForce 4 MX440 társaságában, és elmondásuk szerint meglepően jó játékélményt nyújtott még ez a párosítás is.
Az augusztus 3-án megjelenő Doom 3 a 90-es évek elején megjelent játék átdolgozása. A történet nem túl bonyolult, lényegében megint arról van szó, hogy egy űrállomást megszállnak a szörnyek, és a főhős bőrébe bújva nekünk kell kinyírni az összeset. Az új rész 5 éves fejlesztőmunka gyümölcse, és a várakozásoknak megfelelően fantasztikus vizuális élményt nyújt. A programot világszerte türelmetlenül várják a játékosok, de nem csak ők, ugyanis a hardware ipar is rengeteget profitálhat majd a játék által támasztott elvárásokból.
A [H]ard|OCP-n megjelent teszt különféle PCI Express, és AGP interfészes csúcskártyák teljesítményét méri össze. Ennek megfelelően két alapgépen teszteltek, az egyik egy 4 GB DDR2 memóriával ellátott i925X chipkészletes (PCI Express) gép, amelyben egy 3,6 GHz-es Pentium 4 processzor volt, a másik pedig egy 2 GB DDR memóriával szerelt i875-ös (AGP8X) gép 3,2GHz-es Pentium 4 processzorral. A tesztben a 6800 Ultra és GT, az X800XT-PE és Pro, valamint a 9800XT és a GeForce FX 5950 Ultra teljesítményét vetették össze.
Tekintve, hogy mind az Id Software, és a [H]ard|OCP weboldal is erősen nVIDIA szponzoráltak, sőt, a Doom 3 az nVIDIA marketing gépezetének igen komoly részét képezi, nem meglepő, hogy az nVIDIA videokártyái rendre jobban teljesítettek. Talán éppen ezért, maga John Carmack is némi magyarázkodással vezette be a tesztet. Elmondása szerint mindegyik videokártya igen szép teljesítményre képes a Doom 3-ban, tehát a tulajdonosoknak nincs miért aggódniuk. Szerinte ezek a teszteredmények a jövőben változhatnak, az új meghajtóprogramok és videokártya-variánsok megjelenésével.
Carmack továbbá hangsúlyozta, hogy a tesztet házon belül végezték, tehát egyik gyártónak sem volt beleszólása az eredményekbe. Magyarán egyik grafikuskártya gyártó sem fért hozzá a kódhoz előzőleg, hogy arra optimalizált drivert adhasson ki. Ez a kijelentése azonban már néhány mondattal később megdől, ugyanis felhívja a figyelmet arra, hogy az nVIDIA driverei és kártyái is erősen optimalizáltak a Doom 3 elvárásaira. Ennek az optimalizálásnak természetesen a Doom 3 programkódján belül is vannak nyomai, ugyanis Carmack különös hangsúlyt fektetett a különféle grafikus processzorokhoz egyedileg megírt, optimalizált kódokra. Ennek megfelelően az NV30 "osztályú" videokártyák számára is rendkívül jól optimalizált renderpath készült, amely révén jóval többre képesek, mint eddig bármely más játékban. Carmack azonban hangsúlyozta, hogy amennyiben az NV30 számára megírt programkódtól a későbbiekben bármilyen okból eltérés lesz (magyarán kiiktatják a grafikai "butításokat"), e kártyák esetében igen szignifikáns teljesítmény-csökkenés is elképzelhető.
Carmack ezenkívül arra is felhívta a figyelmet, hogy a Doom 3 akár a videokártyák tuningkorszakának is véget vethet, az újdonság ugyanis teljesen új szemszögből közelíti meg a dolgokat, olyan újfajta programkódokat és eljárásokat alkalmaz, amelyek a legújabb videokártyák mindeddig kihasználatlan tranzisztorait is megmozgatják. Ezáltal pedig egy komolyabb órajel emelésnek, vagy olyan tuningnak, ami eddig hibátlanul működött a videokártyánkon a Doom 3 esetében bizony komolyabb grafikai hibák is lehetnek a következményei.
Konkrét adatokra áttérve, a PCI Express fronton az nVIDIA 6800 Ultra, és a GT változat is rendre túlteljesítette az ATI RADEON X800XT-PE-t. Az eredmény meglepő, azok után, hogy az eddigi játékokban, és tesztekben az X800XT is képes volt legyorsulni a 6800 Ultrát, azonban a Doom 3, mint írtuk, rendkívül (nVIDIA) optimalizált, kártya specifikus programkódot használ. Hasonló a helyzet az AGP videokártyák esetében is, a GeForce 6800 Ultra itt is 8-32 %-kal túlteljesíti az X800XT-t. Ami azonban sokkal inkább meglepő, hogy az FX 5950 Ultra fej-fej mellett volt képes teljesíteni a 9800XT-vel, sőt, komolyabb szűrők használatával még valamelyest gyorsabb is volt nála.
Az nVIDIA marketing gépezete tehát újabb, mindent elsöprő támadásba lendült a legújabb fegyverével, tehát úgy vélem, egyelőre nem is érdemes több szót fecsérelnünk ezekre a teszteredményekre. A grafikonokat, valamint az elmúlt év eseményeit (és a szponzort) látva már mindenki levonhatja a maga következtetéseit. Az egyetlen kérdés az maradt, hogy vajon milyen változások állnak majd be az erőviszonyokban amikor a Doom 3 megjelenését követően az ATI első optimalizált meghajtói is kijönnek. Carmack ugyanis azt is elmondta, hogy néhány esetben pontosan meghajtó problémák vetették vissza az ATI kártyák eredményeit a teszt során.
Elég csak a FarCry esetét figyelembe vennünk. Ehhez az elmúlt héten megérkezett a várva várt 1.2-es patch, amely elméletileg (a DirectX 9.0c későbbi megjelenése miatt nem hivatalosan) SM 3.0 használatot tett lehetővé a játékban. Az Xbitlabs ezt rögtön a nagyító alá is vette, és mint kiderült, nem az SM 3.0 az egyetlen, amit az új patch már tud. A fejlesztők ugyanis az X800-as kártyák kihasználására is gondoltak, és ennek érdekében a 2.0b shader optimalizációkat is ismeri már a játék.
Ami igazán meglepő, az azonban csak itt következik, ugyanis a FarCry 1.2 tesztben 3.0-s shadereket használó GeForce 6800 Ultra kártyát több ízben is képes volt legyorsulni az X800XT SM 2.0b-vel. Utóbbi előnye ugyan nem mindenhol egyértelmű, de olyannyira fej-fej mellett halad a két kártya, hogy igen kétségessé válik az nVIDIA kártyákon a Shader Model 3.0 értelme. Pont azokban az esetekben képes valamivel nagyobb teljesítményre az X800XT, ahol elméletileg az SM 3.0 előnyeinek jobban meg kellene mutatkozniuk.
A FarCry 1.2-es javítócsomagját egyébként egy nappal a megjelenést követően visszadobta a kiadó a fejlesztőknek, ugyanis a hivatalos magyarázat szerint túl sok embernél okozott gondot a patch kiforratlansága. Ebben van is némi igazság, ugyanis több új-keletű probléma is felmerült a javítás kapcsán, azonban lehet, hogy a teszteredmények miatt az nVIDIA keze is benne van a dologban, hiszen ha nem is a Doom 3 szintjén, de ezt a játékot is ő támogatja.
Visszatérve a Doom 3-ra, a játék kapcsán még egy fontos dolgot kiemeltek a tesztelők, ami talán a jelenlegi tesztből nem derül ki. A játék ugyanis a rendkívül "jól" optimalizált grafikus kódjai miatt a régebbi kártyákból is a maximumot képes kihozni. Ennek megfelelően téved, aki azt hiszi, hogy csak az új csúcskártyákon fog megfelelően futni a játék. Valójában ugyanis még egy RADEON 8500 vagy GeForce 3 kártyából is a tőlük elvárható maximális grafikai színvonalat tudja kihajtani, ami ha a Doom 3 viszonylatában nem is maximális grafikai részletességet, és DirectX 9.0 megjelenítést jelent, de igenis jól játszható lesz a játék rajtuk. Carmack igen komoly hangsúlyt fektetett arra, hogy a különböző tudású videokártyákon is automatikusan a legjobb elérhető teljesítményre, és részletességre álljon be a Doom 3. A tesztelők például kipróbálták a játékot egy 1,5 GHz-es Pentium 4 és egy GeForce 4 MX440 társaságában, és elmondásuk szerint meglepően jó játékélményt nyújtott még ez a párosítás is.