Hörcsöki Szabolcs
True Crime: Streets of L.A.
Kiadó: Activision
Fejlesztő: Luxoflux
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: 800 MHz-es Pentium III, 128 MB RAM, 16 MB-os videókártya (NVIDIA GeForce 2 GTS vagy jobb)
Ajánlott: 1.5 GHz-es P4/Athlon XP, 256 MB RAM, 32 MB-os videókártya
Hasonló játékok: GTA sorozat, May Payne, Mafia
Kategória: külsőnézetes akció
Az Activision a konzolváltozatok után PC-re is kiadta külsőnézetes akciójátékát, mely egy középkategóriás akciófilm cselekményszálával rendelkezik. A történet során a főhős különböző gonosz alakok üldözésével, robbantgatással és egyéb klasszikus, nem az elmét megmozgató feladatokkal van elfoglalva.
Azt mindjárt a cikk elején el kell mondani, hogy nagy rajongója vagyok az ilyen akciójátékoknak, jelesül a Mafia és a Max Payne 2 még mindig a merevlemezemen van, pedig egyik alkotás sem mai darab. A GTA sorozatot, különösképp a Vice City-t ugyanilyen lelkesen nyomtam végig, tehát amikor tavaly ősszel megláttam, hogy Xboxra és PS2-re megjelent a True Crime, majdnem beszereztem én is egy konzolt. Mintegy fél évvel később a True Crime PC-re is megjelent, de már nem vagyok olyan lelkes…
Az alapkoncepció itt is az akciójáték-szabványokhoz hasonló, sőt annál jóval gyengébb: főhősünk egy meglehetősen antipatikus zsaru, akinek a szintén rendőr apját megölték, ezért bosszút esküszik. Ez elég vérszegény, de nem ez a leggyengébb láncszem. A főhős nagyon laza, nagypofájú, az ember pont ilyennek képzel egy C-kategóriás akciófilm-sztárt, akit már az óvodában is kiröhögnek a felvilágosultabb gyerekek. De hát Max Payne-t sem a történet miatt szerettük, úgyhogy ez még nem akkora gond.
Néhány jópontot is kapnak azért a gátlástalan fejlesztők: a helyszínt, tehát Los Angelest műholdképek alapján egy az egyben lemodellezték. Ezzel csak az a baj, hogy aki még életében nem járt ott (mint például én), azt ez a tény nem igazán kápráztatja el. A város kidolgozottságát tekintve engem leginkább a tavalyi Mátrix szürke, jellegtelen és unalmas helyszíneire emlékeztet, mert a grafika sajnos messze elmarad még akár a 2002-ben megjelent Mafiától is. A program sajnos sok tekintetben idézi a Mátrix fő koncepcióját: hogyan keressük meg a legtöbb pénzt a legkevesebb munkával. Mert ebbe a játékba bizony nagyon kevés munkát ölt a fejlesztői csapat. Ez meglátszik például az autózásnál is, ugyanis az autót valami hihetetlenül béna dolog irányítani, mert egyrészt természetellenesen csúszkál, másrészt meg olyan nagyon ronda és felesleges effekteket produkál, mint például a füst (motorból, gumiból, nem tudom). Mindenesetre adva van egy fő történet, amely a viselkedésünk hatására folyamatosan változik, ugyanis hiába vagyunk rendőrök, a program a feladatok teljesítése során úgynevezett karma-pontokat gyűjt. Ez alatt azt kell érteni, hogy pl. egy letartóztatás során civileket öldösünk és kocsinkkal rendesen lebontjuk az utcát, akkor a karma-pontunk igencsak mínuszban landol, aminek az az ára, hogy egy rakás fegyvert és mellékküldetést úgy, ahogy van, kihagyunk.
A főküldetés teljesítése közben, sima városi autózás során számtalanszor kapunk majd rádióról apróbb feladatokat és ez kimondottan életszerűvé és izgalmasabbá teszi a játékot. Szintén pozitívum, hogy kocsikázás során nagyon komoly zene hasít: Ice T, Alice in Chains, Snoop Doggy (őt egyébként bizonyos karma-pont után választható karakterként meg is kapjuk :-) Legalább 50 ilyen szám szól a játék alatt - legalábbis a kiadó információi szerint - én magam csak kb. harmincig számoltam. Szóval zene terén nincs gond, és ez igaz a hangokra is, merthogy a program szinkronhangjait filmsztárok hozták össze. A teljesség igénye nélkül Russel Wong (Nick Kang), Christopher Walken (George), Gary Oldman (Masterson ügynök), Michael Madsen (Rafferty) és Michelle Rodrigez (Rosie Velasco).
Tetszett a közelharc megoldása is, az egyszerű jobb-és balegyeneseken túl számos rúgás és ütésforma a rendelkezésünkre áll, szóval jó kis kombókat lehet a gazemberek arcába nyomni. Látványos a letartóztatás rész is, emberünket laposra verve meg is bilincselhetjük (az X gomb megnyomásával). Az is nagyon korrekt elem, hogy egy-egy belső teret bizony szálkáig lehet ütni, persze csak annak, aki erre áldozza karma-pontjait.
Sajnos a többjátékos móddal nem nagyon érdemes próbálkozni, ugyanis meglehetősen vérszegényre sikeredett. Őszintén bízom benne, hogy a javítócsomagok megjelenése sokat fog javítani a helyzeten.
A játékban - talán a nagy elődök, talán a konzolos eredet hatására - szabadmentés nincs, a játékállást egy-egy sikeres küldetés után a gép menti. Persze, ha már az elődöknél tartunk, szerencsésebb lett volna mondjuk a Mafia térképkezelését is átvenni, mert a True Crime várostérképén csak körülbelül látjuk, hogy hol vagyunk, sem pontos utcatérképet, sem megjelölt célpontot nem kapunk (egy jó nagy mobiltelefongyártó cég logója azért ott virít, gondolom, ez hasznosabb volt a pénztárcát tekintve).
Mindent összevetve elmondhatjuk, hogy a grafikát leszámítva jó kis programmal van dolgunk, egy rakás jó (igaz, lenyúlt) ötlet, nagyszerű elődök, ha a grafika nem lenne ennyire gyenge, még szeretném is. Esetleg pl. egy új küldetéslemez formájában újrarajzolnák a várost, még akár rá is szokhatnék. Mafia, Max Payne és GTA fanoknak mindenképp ajánlott a program megtekintése, mert egy jó hosszú munkanap után - pláne, ha kedvenc főnökünk megint ránk szállt - jólesik egyet vadulni Los Angeles utcáin.