Dojcsák Dániel
Need For Speed: Underground
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Electronic Arts
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium III 700 MHz, 128 MB RAM, 32 MB-os DirectX 9 kompatibilis videókártya
Ajánlott: Athlon XP vagy P4, 256 MB RAM, 64 MB-os DirectX 9 kompatibilis videókártya
Hasonló játékok: Need for Speed: Hot Pursuit 2, NFS5 - Porsche Unleashed
Kategória: autóverseny
Nehezen tudtam belekezdeni a cikk megírásába, ugyanis valahogy nem találom sosem a Quit menüpontot a játékban. Ehelyett mindig a Race Map, Go Undergound gombokra tévedt a kezem. Az Electronic Arts ismét függőséget alkotott, ha lehet így fogalmazni.
Néhány nappal ezelőtt jelent meg a Need for Speed sorozat hetedik tagja. A korábbi koncepciókkal ellentétben itt van némi háttere a száguldozásnak, és az egyjátékos rész már nem fiktív bajnokságokból és futamokból áll, hanem egy kőkemény éjszakai élet közepébe csöppenti bele a játékost. Mégpedig egy olyan éjszakába, ahol a békés pihenés helyett a kemény ütemek, rap, csajok, nagy pénzek és persze lóerők százaitól harsog az utca.
Ahogyan a Street Rod nevű klasszikus az előző század közepe utáni helyzetet próbálta meg reprodukálni az illegális utcai versenyekben, úgy a legújabb NFS napjaink nagyvárosi vagányait próbálja meg utolérni. A Fast and Furious utóérzetű rohamban majdnem minden megvan, mint a filmben. Igazi hollywoodi csillogás, minden gyönyörű, a grafika nem a szokványos valósághű felé törekszik, inkább igyekszik elszakadni attól. Ebben persze egy a filmes szakmában otthon mozgó speciális effektguru keze van, aki végig felügyelte és segítette a játék külcsínének megvalósulását.
Seregszemle
Az elejéről kezdve a történetet, a főhős, azaz mi, egy sportos, dinamikus, de teljesen utcai járgánnyal vágunk neki az éjjelnek, hogy megmutassuk tehetségünket a különböző illegális összejöveteleken. Legyen akár Peugeot 206, Dodge Neon vagy VW Golf a kezünk alatt, bátran állhatunk ki a ranglétra alján álló kezdő srácokkal. Az indulókészletben csupán öt, de a későbbiekben összesen 20 autó közül választhatunk, mégpedig a következőek közül: Toyota Supra (1998), Acura RSX Type S (2003), Honda S2000 (2003), Nissan Skyline R34 GTR (1999), Nissan Sentra SE-R Spec V (2004), Dodge Neon (1999), Peugeot 206 GT/S16 (2003), Nissan 240SX SE (1992), Nissan 350Z (2003), Toyota Celica GT-S (2002), Honda Civic Si Coupe (2000), Mitsubishi Eclipse GSX (1999), Ford Focus ZX3 (2003), Mazda RX-7 (1995), Volkswagen Golf GTI 2.0 (2003), Subaru Impresa 2.5 RS (2003). Acura Integra Typre R (2001), Mitsubishi Lancer 2.5 RS (2003), Mazda Miata MX5 és végül a Hyundai Tiburon GT (2003). A felsorolás jól mutatja, hogy a fejlesztők nem sajnálták a darabszám illetve a felvonultatott nyers erő tekintetében sem az autókat.
Ami pedig az igazi meglepetés - persze azoknak csak akik most hallanak először a játékról -, hogy a 20 autó mindegyike többszáz alkatrésszel tuningolható. Az Underground mód kezdetekor ebből csupán csak az optikai tuning egy része érhető el, de a versenyek sikeres befejezése után folyamatosan bővül a beszerelhető alkatrészek száma. Bizonyos dolgoknak a megjelenése függ attól, hogy az összesen megszerzett stíluspontjaink száma mennyi. Minden verseny közben tudunk szerezni ilyen pontokat. Minden olyan dologért ami látványos, vagy éppen sikeres kapunk valamennyit. Ugratásért, rövidítésért, autócsúsztatásért, győzelemért, körönként első helyen áthaladásért... stb.
Ezek a pontok a futam végén összeadódnak és az un. hírnévszorzó értékétől függően kapjuk a végeredményt. Ezt az autónk határozza meg, mivel a méret a lényeg, meg persze a kinézet. Minél több és magasabb kategóriájú tuninggal látjuk el a gépsast, annál magasabb lesz ez a szám is. Körülbelül egy egyszerű szerepjáték tapasztalatipont rendszeréhez tudnám hasonlítani a dolgot. Fegyverarzenál
Az optikai tuningba beletartozik az első-hátsó lökhárító, spoiler, motorháztető, tető, hétfajta gyártó különböző abroncsai iszonyat jó felnikkel, kipufogócsövek, neon alváz világítás, ablak sötétítés, a festés és a töménytelen mennyiségű matrica amit kiragaszthatunk autónk szinte minden négyzetcentiméterére. A matricákon persze a valóban is létező tuning alkatrészgyártó cégek emblémái láthatóak, ami reklámnak is felfogható. A gyártó még kreatívabb volt, és a hirdetéseken kívűl utcai reklámokat is elhelyezett, pontosan úgy, mint a közutak mellett lévő óriásplakátok, vagy a házfalakon csüngő világító neonreklámok. Példának okáért találkozhatunk akár McDonald's reklámmal is játék közben.
A játék sajnos nem támogatja az egyedi matricák vagy textúrák beillesztését valószínűleg az online játék miatt, de a rendelkezésre álló képekből is teljesen egyedire csicsázhatjuk autónkat. A festésnél lehet külön a karosszériát, a hátsó légterelőt, a féktárcsát, felnit stb festeni, tehát egész kis kompozíciót hozhatunk össze. A matricázás pedig úgy történik, hogy külön tehetünk matricákat minden egyes felületre, plusz a nagyobbaknál több réteg (layer) van, azaz egymás alá-fölé is tudunk tenni textrúrákat. A játék folyamán egyre több design elem bukkan elő, és érdemes főleg az egyedi festéseket szemügyre venni, mint a villámok vagy a lángcsóvák.
Az optikai tuningnál kevésbé látványos és érzésem szerint variációk számában is jóval gyengébb az egyéb teljesítmény-tuning. Itt a motort, a kipufogórendszert, a futóművet, a kerekeket, a benzinbefecskendezést, a féktárcsát, a felfüggesztést, a nitrot és a súlycsökkentő megoldásokat valamint turbófeltöltőt tudjuk egyre magasabb szintre húzni. Mint a játékban minden tuningnál, itt is a gyári változat van felszerelve az autónkra és ezek után következhet az utcai, a pro és az expert tuning, melyek csak a játék vége felé kerülnek elő. Ezek kevésbé látványos, de az autók mozgásában mindenképp mérvadó változtatások.
Pénzügyileg sosem lesz gondunk, ez csak afféle bónusz, akár ki is lehetett volna hagyni az egészet. Legtöbbször párszáz dollárért megy a harc, de időnként előjönnek a maximum $6250 díjazású futamok. Minden ilyenért pénzt kapunk, utána pedig el tudjuk költeni valamilyen újításra. A festés és a matricázás nem kerül pénzbe, de a tuningok árai sem vágják földhöz a kasszát. A játék végén többtízezer dollárunk marad.
Minden egyes autónak külön fizikája van - ha lehet az NFS-ben fizikáról beszélni egyáltalán -, különböző pályákra éppen ezért érdemes más-más autóval menni. Példának okáért egy kanyargós, gyors pályára mindenképpen egy elsőkerékmeghajtású kocsival mennék, de a driftre, amire mindjárt kitérek szigorúan hátsókerekes autó kell. Persze lehet próbálkozni, de az igazán jó eredményhez nem árt jól megválasztani az autót. Ami a játék nagyrészén bejött, az a Mazda Miata illetve később a Nissan Skyline. Ez az a két autó, ami egész végig jobban irányítható és/vagy gyorsabb, mint társai. Gondolom a Nissan volt hajlandó a legtöbb pénzt leszurkolni az EA-nak, de ez már egy másik téma.
Az autók cseréjét is egyszerűen oldották meg, ugyanis simán be lehet cserélni a kocsit egy másik típusra. A festés és tuningok marad ugyanolyan, és attól függően, hogy jobb vagy rosszabb kocsit választunk, fizetjük vagy kapjuk a különbözetet. Itt bevallom őszintén csalódtam, ugyanis az igazán komoly kaland az lenne, ha egy közepes kocsival elkezdve egyre jobb járgányokat vásárolhatnánk, és elnyerhetnénk más autókat, illetve adhatnánk vehetnénk őket. Persze ez biztos túl bonyolult lett volna (10 éve nem volt az). Csatatér
A 2Fast 2Furious filmből jól ismert szituációkban tetszeleghetünk a játék nagyrészében. Az illegális éjszakai autós élet minden próbáját ki kell állnunk előbb vagy utóbb. Minden pálya ugyanabban a városban van. Gyakorlatilag van egy teljes megszerkesztett város, ahol különböző útvonalakon haladhatunk végig. Minden egyes verseny meghatározott nyomtávon halad, azokon a pontokon, ahol egyébként kereszteződés lenne, ott világító nyilak illetve betonterelők hívják fel a figyelmet a kötelező haladási irányra. A vicces az, hogy egy körverseny egyik egyenese helyszíne lehet mondjuk egy gyorsulási versenynek. Az ötlet nagyon eredeti, de elvesztette az NFS azt a nagyon vonzó tulajdonságát, hogy ezernyi gyönyörű tájra kalauzolja el a sofőröket. Itt csak egy terep van, de az 100%-os. Minden kis utca, járdaszegély, dekoráció a helyén van és elég jól néz ki. Igazi városnak tűnik, még a reklámok is ott vannak mindenhol, mint említettem feljebb. Ami érdekes, hogy az aszfalt tükröződik, pedig nem is esik az eső, meg úgy általában minden csillog-villog. És itt vissza is tértem a bekezdés elejére, olyan, mint a 2Fast 2Furious. Mondjuk ott voltak nappali helyzetek is, amit többen hiányolnak ebből a játékból.
A városban, mint ahogy eddig minden NFS játék pályáin, találhatunk rövidítéseket, úgynevezett, shortcut-okat. Van, amelyikkel jelentős előnyre tehetünk szert, de vannak olyanok, amik inkább csak látványosak, de időben hosszabbak, mint az eredeti útvonal. Ezt ki kell tapasztalni, sokszor függ attól is hogy tudjuk bevenni, mert egy elnézett kanyar a rövidítésben komoly másodperceket jelenthet, ami ebben az őrült tempóban vereséget jelent leggyakrabban. Amiért viszont érdemes megpróbálni a levágásokat, az a 100 stílus pont, ami jár érte. Ha tehetjük, akkor mindenképp érdemes megpróbálni.
A versenymódokat tekintve klasszikus autóverseny kategóriába tartozik a Sprint, Circuit és a Lap Knockout.
A Sprint egy hosszabb, általában 5-6 km hosszú szakasz, persze tele kellemes kanyarokkal és meglepő kombinációkkal. Itt a más versenyeken jól begyakorolt kanyarok egymás után tűnnek fel, és mindegyiket csak egyszer van lehetőségünk bevenni (lévén A-ból a B pontba jutás a verseny lényege). Legtöbbször egy-két alkalommal akár hibázhatunk is, ugyanis a hosszú pályákon a gép is szinte mindig ront egyet és nem mindig használja ki a leggyorsabb íveket, útvonalakat.
A Circuit a klasszikus kör autóverseny. Underground módban általában 2-4 kört kell megtennünk a sikeres célbaéréshez. Ennek a versenymódnak egy változata a Lap Knockout, amikor minden körben az utolsó helyezett kiesik, tehát három kört kell megtenni úgy, hogy egyszer sem érünk be utolsó helyen. Ezt a versenymódot találtam a legnehezebbnek az egész játék során. Az ellenfelek teljesen aggresszívak és nagyon együtt mozog a mezőny. Nem mindig lehet elszakadni tőlük, de akkor is maximum 3-4 másodpercre, ami azt jelenti, hogy egy kicsúszás még lehet hogy belefér, de egy borulás után jobb, ha a restartot nyomjuk. Persze, easy fokozatban egyszerűbb eredményt elérni, de a hard fokozat jelent igazi kihívást. Mindenki válasszon, hogy melyik jön be neki jobban.
A sima versenyek után pedig a nem teljesen megszokottak, a drag race, azaz a gyorsulási verseny és a drift, ahol egy rutinpályaszerű helyen minél hosszabban és többször kell megcsúsztatni a kocsit az aszfalton. Kellemes szórakozás, de nem ABS-es autóknak való. A stílus pontok igazi kincsesbányája. A végefelé akár 120.000-150.000 ezer pontot is össze lehet tapsolni magunknak, persze már a maximum 5X-ös hírnévszorzóval. A drifteket is számolja közben a program, itt eleinte 10.000 pont a sima kis négyszög alakú pályán már eredmény, aztán a végére már csak a 200.000 feletti lesz etalon, legalábbis nekem valamivel e fölé sikerült belőni a rekordomat. Az egész úgy működik, hogy max 3-asig kapcsol fel az autó és közepes tempóval, de markáns kormánymozdulattal berántjuk az egészet, ami megcsúszik az aszfalton és egy ideig tehetetlenségben van, aztán elkezdi magát kihúzni az oldalazásból. Kicsit nehéz leírni a látványt, de gondolom mindenki látott már ilyet a TV-ben, vagy próbálta már télen vagy esőben a Tesco parkolóban. Billentyűzeten ez úgy működik, hogy mielőtt beér az autó a kanyarba, berántjuk a kormányt, azaz a jobb-bal gombot, gázadás nélkül, majd utána kormányt békén hagyjuk és gázt adunk csak. Kézifék (shift) ilyenkor szerintem szigorúan tilos, mert oldalra indul az autó és ha falnak ütközünk, azért pontlevonás jár, illetve az a csúszáskombináció érvénytelen, és igen idegesítő tud lenni egy komoly 20 ezer pontost egy falazás miatt lenullázni.
A számlálás szintén szorzós rendszerben működik. Az első csúszásnál 1X, 250 pontig, majd 1000 pontig 2X, és így tovább 9600-ig, ahol a legnagyobb 5X szorzót kapjuk meg, amiután már pörög nagyon durván a számláló. Viszont egy falazás 1X-re vagy a túl lassú tempó eggyel visszább állítja a szorzót, s utána újra el kell érni egy csúszásból a megfelelő pontot. Érdemes kicsit óvatosabban nagyobb ívekben forgolódni, mert inkább legyen kevesebb pont egy kanyarban, inkább legyen egy egyenes pont nélkül, mint hogy a kormányt rángatva nullázzuk le minden eredményünket. Jobb a pályákat gyakorolni egy kicsit, és amikor Underground vagyunk, akkor is büntetlenül próbálkozhatunk akárhányszor. Ha már jól megy, akkor figyelve, koncentrálva 4 kört kell menni és már léphetünk is tovább. A drag race a mási fifikás játékmód. Itt nem az ügyes mozgáson, hanem a jó időzítéseken van a hangsúly. Szinte semmi más dolgunk nincs, mint nyomni a gázt és váltani. Kőkemény kuplungharc az egész. Csak akkor tudjuk megnyerni a versenyt, ha szinte tökéletesen váltunk fel 5. vagy autótól függően 6. sebességfokozatba. A fordulatszámmérőn jelezve van a pont ahol nagyjából váltani kéne. Ez a piros sáv első szakasza. Amikor a fordulat majdnem eléri a szint alját, akkor egy kék jelzést kapunk, ez már jó váltásnak minősül, amikor beleér akkor zöld, és a mutató is elzöldül, ez a tökéletes váltás. Még két kategória van, az egyik a túl rövid váltás, a másik a túl késői. Mindkettőnek az lesz az eredménye, hogy nem gyorsulunk kellő ütemben, és elhúznak mellettünk a kollégák. Tapasztalataim szerint egy mellényúlás még belefér, de van amikor 4 perfect shiftre van szükség.
Főleg a nitro megjelenése után válik érdekessé a helyzet, mivel az, hogy ki mikor lövi el turbóját, az eldöntheti a félperces futamok sorsát. Elméletileg a legjobb sebességnövekedést akkor érjük el, ha későn, a legmagasabb fokozatban pumpoljuk, mert már nem pörög túl a motor, viszont a nitro hamar feltornássza a sebességet. Így a maximum 335 körül volt, bár még lehet szerintem fokozni. Viszont ha rövid a pálya, vagy éppen ugratókkal kezdődik és az elején nem lehet jól jönni, akkor már negyedikben érdemes kiugrani, mint ahogy a többiek is teszik. Jó trükk az, ha a másik turbója elé beállunk, mondjuk forgalmas szakaszon, ahol csak egy sávban tudna meglógni. Érdemes gyakran hátranézni, mert nitróval egyik pillanatról a másikra ott teremhet a kolléga. Ilyenkor cikk-cakkban elkezdünk a sávok között ugrálni és jóeséllyel hátulról belénkjön, ami nekünk egy kis plusz löket, illetve neki biztos vereség.
A sávváltásról még nem szóltam, de nem is nagy dolog. Egyszerűen az iránygombokkal mehetünk át. Nem kell ügyeskedni, hogy egyenesben tartsuk a kocsit, egy gombnyomásra átáll eggyel arrébb. Igaz nem túl jó hirtelen mozdulatokkal, tehát figyelni kell a szembejövő, vagy teljesen mindegy merre menő forgalmat (ekkora tempónál a városi forgalom szinte egyhelyben állónak tűnik). Van néhány technikás pálya, ahol érdemes megjegyezni, hogy mi mikor jön keresztbe. Ilyen például a demóban is szereplő, a véglegesben a közepefelé feltűnő pálya, ahol a szakasz végén egy vonat robog el keresztbe, de szerencsére van előtte egy ugrató ;)
A versenyek során mindegyik számból találkozhatunk bajnokságokkal is, ahol több versenyt futunk pontokért egymás után. Egyedül itt nem probléma ha egyszer-egyszer nem elsőnek érünk célba, a pontok összege számít majd a végén. Szerencsére az alfutamokat is akárhányszor újraindíthatjuk, tehát ki lehet hozni a maximumpontot. Aki nem ennyire végletes, az megelégedhet az örök második hellyel is, mert általában az ellenfelek között cserélődik minden pozició, tehát mondjuk 4 versenyből mind a három játékos kihozhat első és utolsó helyeket is. Grafika: Ez alkalommal az EA hozta a formáját és szép megjelenésű játékot adott ki. Csillogó felületek, DirectX 9 parádé. Igaz, hogy a programozás része gyenge lett, mert 800*600-as méreten kívűl semmiben nem megy hiba nélkül, igaz ezen a felbontáson is gyönyörű. Ha feljebb állítottam, akkor frekiváltáskor kiugrott a játék, ugyanis a menü az fix 800*600, tehát versenyek elején mindig váltana, illetve, ha levettem minimumra vagy közepesre a grafikát, akkor alagutakban, szűk utcákban begyorsult a játék. Ez igazából szégyen egy ekkora gyártónak és egy ekkora brandnek, mint az EA és az NFS. A tesztgép egyébként 2500+ Athlon XP és Sapphire Ati Radeon 9600Pro, de az Nvidia hívők se örüljenek, mert Geforce 4 Ti4200-vel is ugyanezt produkálta, viszont néhány hasonló konfiguráción meg semmi baj nem volt vele.
A játék ezekkel a kis gondokkal eljátszotta az 5 csillagot, egyébként opuszokban zengenék róla. Gyönyörű játéktermi grafika felsőfokon, az autók tökéletesek, a felnitől a spoileren át a kasztniig minden. Talán a lámpák fénye bugos kicsit, de ez csak akkor vehető észre ha pontosan szemben van a kamerával.
Kezelőfelület: Az EA mostanság kezdi átvenni a konzol menüket. Vagy éppen mondhatnám, hogy olyan, mint egy régi PC-s játéké. Mindent billentyűzettel lehet irányítani, kivéve a matricák színének beállítása, ami csak egérrel érhető el. Viszont ez egy szinten pozitív - nem kell két input között ugrálni, elég a billentyűzet. Igaz nem túl eredeti a rendszer, de nagyon jól használható.
A futamokon belül sem volt okom panaszra semminél. Billentyűzettel is teljesen jól kanyarodik, nem érzem azt, hogy kocka kanyarok lennének. Érzéssel kell csinálni és akkor rendben van. A kiosztásnál érdekessége, hogy a klasszikus kézifék gomb a space helyett a bal shift lett, ugyanis a szóköz a nitronak ad most otthont.
Játékmenet: Végre egy nem olyan NFS, amit nem viszek végig egy fél nap alatt, vagy nem unom meg a kampány felénél. Izgalmas, fordulatos játékot sikerült kihozni belőle. A történettől igaz nem kell sokat várni, de a játékmódokat és a pályákat úgy rendezték össze a készítők, hogy mindig egy kicsit tanulunk, mindig egy kicsit fejlődünk, és mindig felismerünk valamit az előzőekből. Jól használják az egy város-korlátlan számú útvonal elvet, ezáltal nem nagyon lehet megunni az egyébként egysíkú pályát. Igaz ez az egy pálya rendelkezik két híddal, számtalan egyenessel, kanyarkombinációval, ugratóval, autópályás, csatornás, szűk utcás részekkel, levágható utakkal, kis trükkökkel. Aki szerette az NFS régen is használt elemeit, annak mindenképp végig kell vinnie a játékot. Tele van ötlettel, és jó az összeállítás, csak egy bibi van, hogy semmi sem eredeti, mindent láthattunk már valamikor, de jó kombináció az tény. Ezért négy pont.
Multiplayer: Erről a részről nem szóltam még, de hiba lenne nem szentelni neki egy rövidebb bekezdést. Ahogy a demót, a véglegest is lehet interneten keresztül játszani. Bár a helyi hálósokat kifelejtették, de így válik igazán underground hangulatúvá a játék. Ismeretlen és imserős arcok. Vagány, egyedi kocsik, versenyek százai. Mióta megnyitott a szerver, azóta mindig teljesen zsúfolt. Hihetetlen sokan játszanak és persze magyarok is vannak bőven. Semmi más nem kell az on-line játékhoz, mint regisztrálni az EA online-nál, aztán bejelentkezni. Mindenkinek ajánlom. Modemesek annyira ne próbálkozzanak, mert a játék szélessávra van optimalizálva. Bugok természetesen ott is előfordulnak, de már kijött egy javítás, amit letölthetünk a bejelentkezés után.
Hangeffektek: Az árkád stílussal tökéletesen harmonizáló effektek. Nem teljesen élethű, de az maximális beleéléshez minden szükséges megvan. A motorhangok hagynak némi kívánni valót, de ez sosem volt az EA erőssége. Az ütközés, földetérés és egyéb hangok viszont teljesen rendben vannak.
Zene: Első osztályú muzsikák csendülnek fel a játékban végig. Szintén a 2Fast2Furioushoz tudnék visszanyúlni, körülbelül azt a hangulatot idézi. Sok hip-hop, rap nóta, ami a száguldás és csillogás érzetéhez teljesen passzol. Számomra külön öröm volt az Asian Dub Fundation: Fortress Europe nótája, és érdekes, hogy amikor az csendül fel, akkor sokkal jobban megyek ;)
Összegzés: Nem mondom, hogy tökéletes, de egy igazán jó egységet magának tudó játék született. Hangulatra és ötletre épül, ami mindennél fontosabb ahhoz, hogy sikeres legyen valami. Ez kiegészül egy kiváló grafikával, ami magával ragad mindenkit. Persze ne keresse benne senki a valóságot, ne hasonlítsa a szimulátorokhoz. Ez árkád játék. Nem fogunk belőle megtanulni vezetni, nem tudjuk meg, hogy igazából milyenek ezek a csodamasinák. Viszont szép lassan összerakhatjuk álmaink autóját ezernyi kis apró tuninggal. Amire azért felhívnám a figyelmet, hogy élőben senki se próbálja ki, még saját felelősségére sem, mert veszélyes. ;) Néhány fórumon már találkoztam egyeztetésekkel, hogy ki mikor találkozik Pesten egy versenyre. Teljesen elég az a misztikum, amit a játék ad. Egyre gyorsabban, egyre jobban, egyre többet. Nem lehet nem szeretni.