SG.hu

55 milliárd dollárért magánkézbe kerül az Electronic Arts

Az Electronic Arts, a világ egyik legnagyobb és legismertebb videojáték-kiadója, hamarosan eltűnhet a tőzsdéről. A vállalat vezetése bejelentette, hogy a cég részvényeit egy befektetői konzorcium vásárolja fel 55 milliárd dollár értékben, ezzel a tranzakció a valaha volt legnagyobb készpénzes kivásárlások közé kerül. A múlt héten a vállalat értéke 43 milliárd dollár körül mozgott, így a mostani ajánlat komoly felértékelődést jelent.

A vevők között olyan szereplők találhatók, mint a szaúdi állami befektetési alap (Public Investment Fund, PIF), a Silver Lake nevű amerikai magántőke-befektető társaság, valamint Jared Kushner, Donald Trump volt amerikai elnök veje, aki Affinity Partners nevű alapját irányítja. A megállapodás értelmében az EA részvényesei részvényenként 210 dollárt kapnak készpénzben, ami 25 százalékos prémiumot jelent a bejelentés előtti árfolyamhoz képest. Ez az összeg még az EA korábbi, 179 dolláros történelmi csúcsát is meghaladja. A hírek kiszivárgása után a papírok árfolyama megugrott, pénteken 193,35 dolláron zárt, majd a hét elején a piacnyitás előtt már 203,50 dollár körül forogtak.

A 36 milliárd dolláros készpénzes tőkeinjekciót a három partner biztosítja, míg további 20 milliárd dollárnyi adósságot a JPMorgan Chase Bank finanszíroz. A PIF már korábban is közel 10 százalékos részesedéssel rendelkezett az EA-ban, és most meglévő tulajdonát is bevonja az ügyletbe. A szaúdi alap az utóbbi években agresszívan növelte jelenlétét a játékiparban: befektetett többek között a Nintendo, a Take-Two, az Activision Blizzard, a Capcom és a Nexon részvényeibe is. A lépés mérföldkő a magántőke-befektetések világában. A tranzakció 52,5 milliárd dolláros részvényértéket képvisel, ezzel meghaladja a korábbi rekorder, 2007-es 45 milliárd dolláros TXU Energy kivásárlást. A múlt nagy LBO-ügyletei (leveraged buyout) ugyanakkor vegyes eredményeket hoztak: a TXU Energy csődbe ment, a Toys “R” Us a 2010-es években bukott el, a Hertz autókölcsönző pedig a pandémia idején omlott össze. Nem véletlen, hogy sok piaci szereplő most is szkeptikus.

Az EA vezérigazgatója, Andrew Wilson azonban optimistán nyilatkozott. A dolgozóknak írt levelében kiemelte, hogy az ügylet „elismerése annak a kreativitásnak, innovációnak és szenvedélynek, amely a vállalatot az iparág élvonalába emelte”. Wilson várhatóan a tranzakció lezárása után is marad a cég élén, amely székhelyét továbbra is a kaliforniai Redwood Cityben tartja fenn. A 2025-ös pénzügyi évben az EA 7,5 milliárd dolláros bevételt ért el olyan sorozatoknak köszönhetően, mint a Madden NFL, a Battlefield, a The Sims, a Dragon Age vagy a Plants vs. Zombies. A cég 1990-ben lépett tőzsdére, és 1996-ra már 1,61 milliárd dolláros piaci kapitalizációt ért el.

A piaci elemzők ugyanakkor vegyesen fogadták az ajánlatot. A Benchmark elemzői szerint a 210 dolláros részvényár „vonzónak tűnik”, de valójában nem tükrözi a cég valódi értékét. Úgy látják, hogy az EA igazi növekedési potenciálja még csak most körvonalazódik, különösen a hamarosan megjelenő Battlefield 6 és az új projektek révén, amelyek akár több milliárd dollárral is növelhetik a vállalat bevételeit a következő években. Az EA számára a következő időszak kulcsfontosságú lesz. A videojáték-ipar a pandémia idején soha nem látott lendületet kapott, ám az utóbbi időben a növekedés megtorpant, a játékosok pedig egyre inkább a mobilplatformok felé fordultak. A kiadó ugyanakkor olyan erős és stabil bevételi forrással rendelkező sportjáték-portfólióval rendelkezik, amely több mint egy évtizede biztosítja a cég tartós sikerét.

A felvásárlási folyamat várhatóan 2027 első pénzügyi negyedévében zárul le. A szerződés szigorú védelmi feltételeket tartalmaz: amennyiben az EA igazgatótanácsa visszalépne, más ajánlatot fogadna el, vagy a részvényesek elutasítanák az ügyletet, a cég 1 milliárd dolláros kötbért köteles fizetni. Ugyanez vonatkozik a konzorciumra is, ha szabályozói akadályok miatt nem tudják határidőre teljesíteni a tranzakciót. A mostani megállapodás tehát egyszerre hordoz óriási lehetőségeket és komoly kockázatokat. Az biztos, hogy a videojáték-ipar egyik legmeghatározóbb szereplőjének történetében új korszak kezdődik - immár a tőzsdétől távol, magántulajdonban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!