Ötvös Tibor
Az Activision eltitkolt gyöngyszemei...
...melyek a múlt héten bejelentett alku berkeiben 2023 nyarán visszatérhetnek. A Microsoft nem csak a most futó szériákat szerezte meg, de elfelejtett klasszikusokat is feltámaszthat.
Az év legnagyobb híre lesz feltehetően az Activision Blizzard felvásárlása a Microsoft által. Belsős információk szerint a kiadó dolgozói nagyon örülnek, mert így a botrányokról elhíresült cég is megtisztul, kezdve Bobby Kotick-kal, aki a 2023 nyarán lezáruló tranzakció végével távozik a posztjáról. Phil Spencer alig pár perce jelezte, hogy jelentős változások jöhetnek majd a játékok terén is. Már most téma, hogy 2023 után nem érkeznek majd évente a Call of Duty részek, ami valóban jót tenne a szériának. Ami ennél most fontosabb, az a régi, talán már részben el is feledett klasszikusok visszatérése, feltámasztása. Spencer elmondása szerint nagyon izgatja az Activision Blizzard klasszikus szegmense, így most ezeket próbáljuk sorravenni.
Blur
A Blur egy igazán tipikus árkád autóverseny volt, mely 2010-ben jelent meg és sajnos bukott is rendesen. A játék egyedisége abban rejlett, hogy a Mario Kartban látott "fegyverfelvevős" játékmenetet átrakta modern Need for Speed környezetbe. A kettő elegye azonban nem jött be a rajongóknak, így nem csupán a tervezett folytatást lőtte le a kiadó, de a fejlesztő Bizarre Creations több évtizedes történetére is pont került.
Mekkora az esélye a visszatérésnek? Viszonylag csekély. Ahogy a zenéknél, úgy az autóknál is lejár a licenc, így a Blur kapcsán meg kellene vásárolni ismét az összes márka használati jogát. Ráadásul a Forza Horizon ott van már, mint árkádosabb autós játék, az EA Access berkeiben pedig jön majd biztosan Need for Speed és akár Burnout is. Ettől függetlenül akár egy Remastered változatot is szívesen vennénk, amivel fel lehetne mérni a rajongói igényeket.
Caesar
1992-ben jelent meg az Impressions Games jóvoltából a Caesar, mely egy civilizáció menedzselős játék volt. A program az első résszel is szép sikereket ért el, de igazán a harmadik fejezettel robbant be a köztudatba. A játékban nem elsősorban a nyersanyag-kitermelésre és hasonló dolgokra volt szükség (mint az akkoriban menő Command & Conquer, WarCraft és társai esetében), hanem az emberek szükségleteinek minél magasabb szintű kiszolgálását kellett szem előtt tartanunk.
Így tudtunk fejlődni, így tudtunk minél több pénzt (adó formájában) beszedni és fejleszteni tovább kis társadalmunkat. Spencer felvállaltan kedveli a klasszikus stratégiai játékokat és ezt az Age of Empires folytatása és feldolgozásai is alátámasztják. Így nagyon meglepő lenne, ha a Caesar (vagy akár mellékága, a Pharaoh) nem térne vissza. Mi mindenesetre nagyon reménykedünk, hiszen a Caesar IV is jól sikerült, bár a 3D-re váltás kicsit elvett a varázsából.
Gabriel Knight
Jane Jensen biztosan ismerősen cseng a kalandjátékok rajongói számára. A King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow és a Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers sikere után saját történetet készített Gabriel Knight: Sins of the Fathers címmel és rögtön be is írta nevét a játékvilág könyvébe. Az első fejezet még egy tipikus point-and-click játék volt, ám utána a franchise-zá bővült cím kipróbálta magát több műfajban is.
A második rész, a The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery már egy interaktív film volt, míg a Gabriel Knight 3: Blood of the Sacred, Blood of the Damned egy 3D-s kaland volt. Sajnos a műfaj mára már nem érdekel túl sok embert, de talán még így is van esély egy Definitive Edition-ra, benne a trilógia darabjaival.
Gun
A Gun nem először szerepelt ilyen jellegű cikkben, hiszen legutóbb a Feltámasztásra váró franchiseok, avagy miket látnák szívesen az új generációkon cikkben is ott volt a western-akció. És ez nem véletlen, a program továbbra is egy remek játék, nagyon jó szereplőkkel és egy pazar világgal. A Red Dead Redemption konkurenciája is lehetne a címből.
A Game Pass berkeiben pedig nagyon jól meg tudna lenni ez a cím. Első körben akár egy Definitive Edition, majd akár egy folytatás vagy reboot formájában is, a mai igényeknek megfelelő köntösben. Egy Gun képes lenne konkurenciát állítani a Rockstar alkotásának és a Microsoft biztosan nem hagyja majd parlagon a címet.
Hexen
Phil Spencer ma név szerint is kiemelte a Hexen-t, mint gyerekkori kedvencét, így abban biztosak lehetünk, hogy az egyébként remek FPS vissza fog térni. Az egyébként a Heretic folytatásaként megjelent játék önálló sorozattá nőtte ki magát és aratott szép sikereket. Az id Software játéka valóban jól sikerült, abban először választhattunk három karakter (harcos, pap, mágus) között.
A játék kapott egy folytatást is (ahogy egyébként a Heretic is kapott egy hivatalos második részt), mely John Romero távozása után már nem az eredeti formájában jelent meg. Ennek ellenére a program jól sikerült (talán még jobban, mint elődje), ám a Heretic II-vel lezárult ez a vonal. A visszatérés nem lehet kérdéses - az egyetlen, név szerint megemlített cím volt ez a múltból, így nagyon várjuk a végeredményt.
Interstate ’76
Az idősebb játékosoknak sokat mond az Interstate '76, mely az első, autós FPS-ként lett eladva még 1997-ben. A játék alapötlete a MechWarrior 2: 31st Century Combat fejlesztése közben ugrott be a készítőknek és meg is valósították az ötletüket. A programban egy alternatív 1976-ban járunk, ahol az erőszak az úr és autós bandák uralják az utakat.
A játék vegyes kritikákat kapott, de számomra igazi etalonnak tűnt egyedi grafikájával és játékmeneti megoldásaival. A program kapott egy folytatást is Interstate '82 címmel, mely már sajnos közel sem sikerült emlékezetesre. Ahogy egyébként a Vigilante 8 című spin-off sem, így el is tűnt a játék. Remélhetőleg lát lehetőséget a Microsoft a franchise-ban, egy jó fejlesztőcsapat csodát tudna alkotni, szóval reménykedjünk.
The Lost Vikings
A The Lost Vikings senkinek nem szorul bemutatásra; már csak azért sem, mert tavaly februárban a Blizzard Arcade Collection berkeiben is elérhető lett. A logikai platformer a Blizzard egyik korai címe, mely a mai napig nagy népszerűségnek örvend. A három irányítható viking három eltérő képességgel bír és csak mindegyiket használva juthatunk túl a pályákon.
A The Lost Vikings kapcsán nem érdemes túl sokat írni, hiszen a felbukkanása szinte biztos. Alapból egy most is ismert cím, emellett pedig a Game Pass kínálatába nagyon kellenének a platformerek, hiszen viszonylag kevés van belőlük. Az nem nagy talány, hogy a Blizzard Arcade Collection hamarosan bekerül a Game Passba, de kérdés, hogy a játék kap-e folytatást vagy csak remastered kiadásokra futja majd.
Police Quest
A Police Quest hasonló utat járt be, mint a Gabriel Knight, ám itt a különböző részek teljesen eltérő műfajban próbáltak helyt állni. Az első négy (!!) rész még kalandjátékként működött, majd megjelent a SWAT címke is a címben. A Police Quest: SWAT kalandjáték volt, a Police Quest: SWAT 2 már egy valós idejű taktikai játék. Majd jött a nagy durranás, a SWAT 3: Close Quarters Battle, mely a Rainbow Six mintájára egy taktikai akciójáték volt.
Itt azonban nem kellett megtervezni a bevetéseket, illetve nem kellett megölni az ellenfeleinket. A játék nagyon pozitív fogadtatásban részesült, majd jött is a SWAT 4, mely még feljebb tornászta a szintet. Utána azonban eltűnt a széria, de most, a Rainbow Six: Siege sikerének hatására talán visszatér a belső nézetes akciójáték. Én örülnék, hiszen az Extractionnal a Rainbow Six egy földöntúli pályára állt, ahova kevés rajongó fogja majd követni.
Prototype
A Prototype egy nagyon látványos akciójáték volt, melyben egy vírusnak köszönhetően hősünk szuperképességekre tesz szert és így próbálja megakadályozni azt, hogy elpusztuljon a világ. A játék kapott egy folytatást is, mely már kisebb port kavart. Ennek ellenére a mai napig elérhető mindkét rész a legtöbb netes felületen, így egy Definitive Edition adja magát. Ennek fényében nem érdemes túl sokat mondani róla, a szabadságfoka emelte ki a játékot a versenytársai közül.
Singularity
Ezen felsorolás legkedvesebb és legszebb emlékeket idéző játéka a 2010-es Singularity, egy méltatlanul elfeledett és bukott FPS. A játék a Raven Software remekműve, mely egy Időmanipulációs Eszköz segítségével hozott egyediséget a játékmenetébe. Ráadásul egy ponton hozhattunk egy komoly döntést is, mely alapvetően befolyásolta a történet további alakulását.
Bár a stáblista utáni jelenet már előrevetítette egy folytatás lehetőségét, de sajnos a kiadó nem volt elégedett a közel 400 ezres eladott példányszámmal, így törölte a dolgot. De talán egy Remastered után a Raven Software elkészítheti a hőn áhított folytatást is.
Solider of Fortune
Egy újabb akció-FPS, mely senki számára nem lehet ismeretlen. A Soldier of Fortune szintén a Raven Software munkája és mint ilyen, nagyon hangulatos és elsőként használta a GHOUL grafikus motort. Ezzel lehetővé vált a komoly brutalitás ábrázolása, illetve a csonkolások prezentálása.
A Soldier of Fortune II: Double Helix szintén nagyon jól teljesített, ám a 2007-es Soldier of Fortune: Payback már nem sikerült és ezzel le is zárult a széria. Kínában volt egyébként Soldier of Fortune Online is, egy MMOFPS, de alig pár hónapot élt meg. A nagy kérdés, hogy a Microsoft mennyire szeretné feltámasztani a szériát, hiszen FPS-ként ott a Call of Duty, mely a mostani generációnak is ismerősen cseng.
True Crime
A 2005-ös True Crime: New York City igazából az Activision válasza volt a GTA 3-ra. A játék sajnos elég vegyesen sikeredett, de ennek a címnek köszönhetjük a Sleeping Dogs-ot is, melynek a fejlesztése valójában True Crime: Hong Kong címmel kezdődött, majd az Activision Blizzard egyesülése miatt a Square Enix szerezte meg a játékot.
Egy jól összerakott True Crime epizód ringbe szállhatna a GTA-klónok piacán a legtöbb kihívóval (Saints Row például), de ehhez valóban jó csapatot kellene ráugrasztani a fejlesztésre. A Sleeping Dogs amúgy nagyon jó kis kaland volt, így lenne jövője a franchise-nak és inkább ezt próbálnánk ki, mint egy újabb Crackdown epizódot. Remélhetőleg a Microsoft kezd valamit a játékkal.
Ezek lettek volna - a teljesség igénye nélkül - azok a címek, melyek valamilyen formában, hosszabb kihagyás után térhetnek vissza a játékvilágba. Következő cikkünkben egy kicsit frissebb címeket veszünk majd számba, melyek akár egyből bekerülhetnek a Game Pass kínálatába (lásd Blizzard címek vagy Marvel játékok) és így kaphatunk talán teljes képet arról, hogy mit nyerhetnek a jövőben a Game Pass tulajok és miről maradhatnak le a Sony konzoljának vásárlói.
Mert a Sony részvényei hatalmasat zuhantak a vásárlás bejelentése után, így most mindenki az ő lépésüket próbálja kitalálni. Felvásárolnak valakit ők is? Mondjuk a Capcom - Square Enix - Konami egyik tagját? Vagy mindhármat? Elég lesz ez? Multiplatform címek maradnak az Activision Blizzard játékai? Szóval nagyon sok még a nyitott kérdés és kíváncsian várjuk a válaszokat.
Az év legnagyobb híre lesz feltehetően az Activision Blizzard felvásárlása a Microsoft által. Belsős információk szerint a kiadó dolgozói nagyon örülnek, mert így a botrányokról elhíresült cég is megtisztul, kezdve Bobby Kotick-kal, aki a 2023 nyarán lezáruló tranzakció végével távozik a posztjáról. Phil Spencer alig pár perce jelezte, hogy jelentős változások jöhetnek majd a játékok terén is. Már most téma, hogy 2023 után nem érkeznek majd évente a Call of Duty részek, ami valóban jót tenne a szériának. Ami ennél most fontosabb, az a régi, talán már részben el is feledett klasszikusok visszatérése, feltámasztása. Spencer elmondása szerint nagyon izgatja az Activision Blizzard klasszikus szegmense, így most ezeket próbáljuk sorravenni.
Blur
A Blur egy igazán tipikus árkád autóverseny volt, mely 2010-ben jelent meg és sajnos bukott is rendesen. A játék egyedisége abban rejlett, hogy a Mario Kartban látott "fegyverfelvevős" játékmenetet átrakta modern Need for Speed környezetbe. A kettő elegye azonban nem jött be a rajongóknak, így nem csupán a tervezett folytatást lőtte le a kiadó, de a fejlesztő Bizarre Creations több évtizedes történetére is pont került.
Mekkora az esélye a visszatérésnek? Viszonylag csekély. Ahogy a zenéknél, úgy az autóknál is lejár a licenc, így a Blur kapcsán meg kellene vásárolni ismét az összes márka használati jogát. Ráadásul a Forza Horizon ott van már, mint árkádosabb autós játék, az EA Access berkeiben pedig jön majd biztosan Need for Speed és akár Burnout is. Ettől függetlenül akár egy Remastered változatot is szívesen vennénk, amivel fel lehetne mérni a rajongói igényeket.
Caesar
1992-ben jelent meg az Impressions Games jóvoltából a Caesar, mely egy civilizáció menedzselős játék volt. A program az első résszel is szép sikereket ért el, de igazán a harmadik fejezettel robbant be a köztudatba. A játékban nem elsősorban a nyersanyag-kitermelésre és hasonló dolgokra volt szükség (mint az akkoriban menő Command & Conquer, WarCraft és társai esetében), hanem az emberek szükségleteinek minél magasabb szintű kiszolgálását kellett szem előtt tartanunk.
Így tudtunk fejlődni, így tudtunk minél több pénzt (adó formájában) beszedni és fejleszteni tovább kis társadalmunkat. Spencer felvállaltan kedveli a klasszikus stratégiai játékokat és ezt az Age of Empires folytatása és feldolgozásai is alátámasztják. Így nagyon meglepő lenne, ha a Caesar (vagy akár mellékága, a Pharaoh) nem térne vissza. Mi mindenesetre nagyon reménykedünk, hiszen a Caesar IV is jól sikerült, bár a 3D-re váltás kicsit elvett a varázsából.
Gabriel Knight
Jane Jensen biztosan ismerősen cseng a kalandjátékok rajongói számára. A King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow és a Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers sikere után saját történetet készített Gabriel Knight: Sins of the Fathers címmel és rögtön be is írta nevét a játékvilág könyvébe. Az első fejezet még egy tipikus point-and-click játék volt, ám utána a franchise-zá bővült cím kipróbálta magát több műfajban is.
A második rész, a The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery már egy interaktív film volt, míg a Gabriel Knight 3: Blood of the Sacred, Blood of the Damned egy 3D-s kaland volt. Sajnos a műfaj mára már nem érdekel túl sok embert, de talán még így is van esély egy Definitive Edition-ra, benne a trilógia darabjaival.
Gun
A Gun nem először szerepelt ilyen jellegű cikkben, hiszen legutóbb a Feltámasztásra váró franchiseok, avagy miket látnák szívesen az új generációkon cikkben is ott volt a western-akció. És ez nem véletlen, a program továbbra is egy remek játék, nagyon jó szereplőkkel és egy pazar világgal. A Red Dead Redemption konkurenciája is lehetne a címből.
A Game Pass berkeiben pedig nagyon jól meg tudna lenni ez a cím. Első körben akár egy Definitive Edition, majd akár egy folytatás vagy reboot formájában is, a mai igényeknek megfelelő köntösben. Egy Gun képes lenne konkurenciát állítani a Rockstar alkotásának és a Microsoft biztosan nem hagyja majd parlagon a címet.
Hexen
Phil Spencer ma név szerint is kiemelte a Hexen-t, mint gyerekkori kedvencét, így abban biztosak lehetünk, hogy az egyébként remek FPS vissza fog térni. Az egyébként a Heretic folytatásaként megjelent játék önálló sorozattá nőtte ki magát és aratott szép sikereket. Az id Software játéka valóban jól sikerült, abban először választhattunk három karakter (harcos, pap, mágus) között.
A játék kapott egy folytatást is (ahogy egyébként a Heretic is kapott egy hivatalos második részt), mely John Romero távozása után már nem az eredeti formájában jelent meg. Ennek ellenére a program jól sikerült (talán még jobban, mint elődje), ám a Heretic II-vel lezárult ez a vonal. A visszatérés nem lehet kérdéses - az egyetlen, név szerint megemlített cím volt ez a múltból, így nagyon várjuk a végeredményt.
Interstate ’76
Az idősebb játékosoknak sokat mond az Interstate '76, mely az első, autós FPS-ként lett eladva még 1997-ben. A játék alapötlete a MechWarrior 2: 31st Century Combat fejlesztése közben ugrott be a készítőknek és meg is valósították az ötletüket. A programban egy alternatív 1976-ban járunk, ahol az erőszak az úr és autós bandák uralják az utakat.
A játék vegyes kritikákat kapott, de számomra igazi etalonnak tűnt egyedi grafikájával és játékmeneti megoldásaival. A program kapott egy folytatást is Interstate '82 címmel, mely már sajnos közel sem sikerült emlékezetesre. Ahogy egyébként a Vigilante 8 című spin-off sem, így el is tűnt a játék. Remélhetőleg lát lehetőséget a Microsoft a franchise-ban, egy jó fejlesztőcsapat csodát tudna alkotni, szóval reménykedjünk.
The Lost Vikings
A The Lost Vikings senkinek nem szorul bemutatásra; már csak azért sem, mert tavaly februárban a Blizzard Arcade Collection berkeiben is elérhető lett. A logikai platformer a Blizzard egyik korai címe, mely a mai napig nagy népszerűségnek örvend. A három irányítható viking három eltérő képességgel bír és csak mindegyiket használva juthatunk túl a pályákon.
A The Lost Vikings kapcsán nem érdemes túl sokat írni, hiszen a felbukkanása szinte biztos. Alapból egy most is ismert cím, emellett pedig a Game Pass kínálatába nagyon kellenének a platformerek, hiszen viszonylag kevés van belőlük. Az nem nagy talány, hogy a Blizzard Arcade Collection hamarosan bekerül a Game Passba, de kérdés, hogy a játék kap-e folytatást vagy csak remastered kiadásokra futja majd.
Police Quest
A Police Quest hasonló utat járt be, mint a Gabriel Knight, ám itt a különböző részek teljesen eltérő műfajban próbáltak helyt állni. Az első négy (!!) rész még kalandjátékként működött, majd megjelent a SWAT címke is a címben. A Police Quest: SWAT kalandjáték volt, a Police Quest: SWAT 2 már egy valós idejű taktikai játék. Majd jött a nagy durranás, a SWAT 3: Close Quarters Battle, mely a Rainbow Six mintájára egy taktikai akciójáték volt.
Itt azonban nem kellett megtervezni a bevetéseket, illetve nem kellett megölni az ellenfeleinket. A játék nagyon pozitív fogadtatásban részesült, majd jött is a SWAT 4, mely még feljebb tornászta a szintet. Utána azonban eltűnt a széria, de most, a Rainbow Six: Siege sikerének hatására talán visszatér a belső nézetes akciójáték. Én örülnék, hiszen az Extractionnal a Rainbow Six egy földöntúli pályára állt, ahova kevés rajongó fogja majd követni.
Prototype
A Prototype egy nagyon látványos akciójáték volt, melyben egy vírusnak köszönhetően hősünk szuperképességekre tesz szert és így próbálja megakadályozni azt, hogy elpusztuljon a világ. A játék kapott egy folytatást is, mely már kisebb port kavart. Ennek ellenére a mai napig elérhető mindkét rész a legtöbb netes felületen, így egy Definitive Edition adja magát. Ennek fényében nem érdemes túl sokat mondani róla, a szabadságfoka emelte ki a játékot a versenytársai közül.
Singularity
Ezen felsorolás legkedvesebb és legszebb emlékeket idéző játéka a 2010-es Singularity, egy méltatlanul elfeledett és bukott FPS. A játék a Raven Software remekműve, mely egy Időmanipulációs Eszköz segítségével hozott egyediséget a játékmenetébe. Ráadásul egy ponton hozhattunk egy komoly döntést is, mely alapvetően befolyásolta a történet további alakulását.
Bár a stáblista utáni jelenet már előrevetítette egy folytatás lehetőségét, de sajnos a kiadó nem volt elégedett a közel 400 ezres eladott példányszámmal, így törölte a dolgot. De talán egy Remastered után a Raven Software elkészítheti a hőn áhított folytatást is.
Solider of Fortune
Egy újabb akció-FPS, mely senki számára nem lehet ismeretlen. A Soldier of Fortune szintén a Raven Software munkája és mint ilyen, nagyon hangulatos és elsőként használta a GHOUL grafikus motort. Ezzel lehetővé vált a komoly brutalitás ábrázolása, illetve a csonkolások prezentálása.
A Soldier of Fortune II: Double Helix szintén nagyon jól teljesített, ám a 2007-es Soldier of Fortune: Payback már nem sikerült és ezzel le is zárult a széria. Kínában volt egyébként Soldier of Fortune Online is, egy MMOFPS, de alig pár hónapot élt meg. A nagy kérdés, hogy a Microsoft mennyire szeretné feltámasztani a szériát, hiszen FPS-ként ott a Call of Duty, mely a mostani generációnak is ismerősen cseng.
True Crime
A 2005-ös True Crime: New York City igazából az Activision válasza volt a GTA 3-ra. A játék sajnos elég vegyesen sikeredett, de ennek a címnek köszönhetjük a Sleeping Dogs-ot is, melynek a fejlesztése valójában True Crime: Hong Kong címmel kezdődött, majd az Activision Blizzard egyesülése miatt a Square Enix szerezte meg a játékot.
Egy jól összerakott True Crime epizód ringbe szállhatna a GTA-klónok piacán a legtöbb kihívóval (Saints Row például), de ehhez valóban jó csapatot kellene ráugrasztani a fejlesztésre. A Sleeping Dogs amúgy nagyon jó kis kaland volt, így lenne jövője a franchise-nak és inkább ezt próbálnánk ki, mint egy újabb Crackdown epizódot. Remélhetőleg a Microsoft kezd valamit a játékkal.
Ezek lettek volna - a teljesség igénye nélkül - azok a címek, melyek valamilyen formában, hosszabb kihagyás után térhetnek vissza a játékvilágba. Következő cikkünkben egy kicsit frissebb címeket veszünk majd számba, melyek akár egyből bekerülhetnek a Game Pass kínálatába (lásd Blizzard címek vagy Marvel játékok) és így kaphatunk talán teljes képet arról, hogy mit nyerhetnek a jövőben a Game Pass tulajok és miről maradhatnak le a Sony konzoljának vásárlói.
Mert a Sony részvényei hatalmasat zuhantak a vásárlás bejelentése után, így most mindenki az ő lépésüket próbálja kitalálni. Felvásárolnak valakit ők is? Mondjuk a Capcom - Square Enix - Konami egyik tagját? Vagy mindhármat? Elég lesz ez? Multiplatform címek maradnak az Activision Blizzard játékai? Szóval nagyon sok még a nyitott kérdés és kíváncsian várjuk a válaszokat.