Ötvös Tibor
Star Wars: A Birodalom végnapjai - Negyedik rész
A LucasArts számtalan klasszikus és kultikus alkotással bírt, ám 2004-től olyan változások kezdődtek meg a cégen belül, mely végül az egész Birodalom eladásához és a játékfejlesztői ág bezárásához vezetett. Mi most egy négy részes sorozatban vesszük át, mi is történt a 10 év alatt.
Elérkezett a négy részes cikksorozat utolsó bejegyzése, melyben a látszólag az éppen legsikeresebb időszakát élő LucasArts utolsó fejlesztői cselekvéseit vesszük számba és eljutunk a Disney-vel kötött megállapodásig. Az előző fejezetet azzal zártuk, hogy a Naughty Dog és az Uncharted beelőzte az éppen fejlesztés alatt álló Indiana Jones játékot, mely így aztán az örök feledés homályába veszett... pontosabban a Wii-tulajok kaptak egy programot, de annak nem sok köze volt az eredeti tervekhez.
A The Force Unleashed ugyanakkor kirobbanó sikert aratott, ám a vezetés alkalmatlanságát bizonyította az is, hogy a második rész nem kapott rögtön zöld utat. A munkálatokra kijelölt csapat közel egy évig semmi mást nem csinált, csak különböző koncepciókat és vázlatokat mutogatott az értekezleteken és csak akkor érkezett meg az engedély, amikor Starkillert két lézerkarddal a kezében ábrázolták. Ekkor azonban elkezdődött a sürgetés.
2009-ben a LucasArts szólt a fejlesztőknek, hogy egy évük van a második rész megjelenéséig, ám a csapat kettőt kért. Mivel ezt nem kapták meg, a szakemberek tudatták a vezetőséggel, hogy ilyen tempó mellett "egy 6 órás játékot kapnak, mely 60 százalékos értékeléseket érhet majd el". A történelem őket igazolta, a The Force Unleashed II 61 százalékos átlaggal bír és messze nem robbantott akkorát, mint elődje.
Starkiller második bevetése volt a LucasArts egyetlen alkotása, mely 2010-ben megjelent. Ekkor már ugyanis keményen zajlottak a leépítések a cégnél, Rodriquez helyére is másik elnök került Paul Meegan képében. Közben azonban már készült a Star Wars: The Old Republic, melynek fejlesztési költségeit 125-200 millió dollár közé saccolják. Bár a LucasArts több alkalommal is bizonyította, milyen ostoba lépésekre képes, ám ezúttal nagyon jó kis üzletet kötöttek a fejlesztővel és az Electronic Arts-szal.
"Minden ostoba lépésük ellenére voltak jó húzásai is a vezetőknek" - árulta el egy volt alkalmazott. "A két cég közötti megállapodás értelmében a The Old Republic fejlesztésének minden egyes centjét a BioWare állta. Lucas a végén belement, hogy a hangok rögzítésének költségeit állja, de minden mást az EA-BioWare duó fizetett. A LucasArts csak számolta a bejövő pénzeket, ami elmaradt a vártaktól, a The Old Republic közel sem teljesített az elvárt szinten. Ugyanakkor a BioWare csapata mindent beleadott, teljesen elámultak a többiek a cégnél, hogy milyen elánnal és élvezettel dolgoznak."
2011 és 2013 között belső fejlesztés nem is jelent meg, helyette jött a Lego Star Wars III: The Clone Wars, Angry Birds Star Wars, Kinect Star Wars és a The Old Republic. A Lucasfilm próbálta erőltetni, hogy a LucasArts támogassa A klónok háborúja sorozatát pár játékkal, ám mellette más tervek is készültek. A Star Wars: Underworld elméletileg egy élőszereplős sorozat lett volna, melyhez természetesen járt egy program is. Ez az első tervek szerint egy nyitott világú akciójáték lett volna RPG elemekkel.
"Ez azonban hamar elhalt, a vezetőség inkább az akkoriban divatos külső nézetes akciójátékok felé irányította a projektet, mert attól reméltek biztos bevételt" - árulta el egy bennfentes. "Ezek után nem sokkal azt gondoltuk, hogy az egész projektet lelövik, mivel a sorozat sem készült abban az ütemben, ahogy kellett volna." Ekkor azonban belépett George Lucas, akinek tetszett a sötétebb tónusú játék ötlete és egy fejvadászt akart főszereplőnek. Azonban nem hagyott fel a hirtelen ötletekkel és ezzel újra őrületbe kergette a fejlesztőket.
Az egyik leglátványosabb változtatás pár nappal a hivatalos leleplezés előtt jutott eszébe. Kitalálta, hogy ne egy ismeretlen karaktert vegyünk irányításunk alá, hanem legyen Boba Fett a főszereplő. Azonban a csapat teljesen másra készült és így a hivatalos prezentáción, a 2012-es E3-on kénytelenek voltak megjátszani a hülyét, mikor a főszereplő kilétére vonatkozó kérdéseket tették fel nekik a sajtó munkatársai.
Újabb irányt vett a fejlesztés, mikor a projekt megkapta a Star Wars: 1313 elnevezést, mely egyértelmű utalás Boba Fettre. A sok vesződség ellenére a játék jól szerepelt az expón és ez új lendületet adott a csapatnak. "Nagyon boldogok voltunk és éreztük, hogy minden idők legjobb Star Wars játéka van készülőben" - nyilatkozta egy munkatárs. "Jó volt látni, mennyire megmozgatta a rajongókat a dolog. Jó móka volt megmutatni az első next-gen alkotást a világnak, bár sok gondunk volt a fejlesztéssel."
2012 augusztusában Meegan is eltávozott az elnöki székből, helyére pedig a Kevin Parker - Gio Corsi duó került. Ezzel újabb változások jelentek meg, befagyasztották a munkatársak felvételét és ezzel leállították a 1313 munkálatait is (új emberek kellettek volna, hogy a megfelelő ütemben haladjon a dolog). A dologgal kapcsolatban a LucasArts hallgatott, majd minden megváltozott.
2012. október 30-án jött a hivatalos hír, hogy a Disney megvásárolta George Lucas teljes birodalmát. Ezzel együtt sokan azt gondolták, hogy új remény jelent meg a LucasArts számára, bár tegyük hozzá, hogy az egeres cég sem remekel, ha a játékfejlesztők támogatásáról van szó (lásd a Tron: Evolution és a Propaganda Games esetét). Azonban 2013. április 3-án az új tulajdonos hivatalossá tette, hogy a LucasArts játékfejlesztőként befejezi működését. Minden futó projektet leállítottak (a 1313 mellett a Star Wars: First Assault is áldozata lett a dolognak), az alkalmazottakat elküldték, az 1982 óta működő cég bezárt.
A névvel természetesen még találkozunk, hiszen a Disney a LucasArts logójával adja majd ki az Electronic Arts által készített programokat. Ezekről viszonylag keveset tudunk, jelenleg csak a Star Wars: Battlefront fejlesztése a biztos, melyet a DiCE végez (de mellette a BioWare és a Visceral Games is tevékenykedik valamin). Ez azonban még a jövő zenéje, érdemesebb inkább azokra emlékezni, akik nevet adtak a LucasArts számára.
Ron Gilbert és Tim Schafer kiváló és egész korszakokat meghatározó kalandjátékai nélkül valószínű nem jutott volna ilyen messzire a cég, de nem szabad elfelejteni az olyan kultikus programokat, mint a Star Wars: Rebel Assault, a KOTOR vagy az X-Wing vs. Tie Fighter.
Elérkezett a négy részes cikksorozat utolsó bejegyzése, melyben a látszólag az éppen legsikeresebb időszakát élő LucasArts utolsó fejlesztői cselekvéseit vesszük számba és eljutunk a Disney-vel kötött megállapodásig. Az előző fejezetet azzal zártuk, hogy a Naughty Dog és az Uncharted beelőzte az éppen fejlesztés alatt álló Indiana Jones játékot, mely így aztán az örök feledés homályába veszett... pontosabban a Wii-tulajok kaptak egy programot, de annak nem sok köze volt az eredeti tervekhez.
A The Force Unleashed ugyanakkor kirobbanó sikert aratott, ám a vezetés alkalmatlanságát bizonyította az is, hogy a második rész nem kapott rögtön zöld utat. A munkálatokra kijelölt csapat közel egy évig semmi mást nem csinált, csak különböző koncepciókat és vázlatokat mutogatott az értekezleteken és csak akkor érkezett meg az engedély, amikor Starkillert két lézerkarddal a kezében ábrázolták. Ekkor azonban elkezdődött a sürgetés.
2009-ben a LucasArts szólt a fejlesztőknek, hogy egy évük van a második rész megjelenéséig, ám a csapat kettőt kért. Mivel ezt nem kapták meg, a szakemberek tudatták a vezetőséggel, hogy ilyen tempó mellett "egy 6 órás játékot kapnak, mely 60 százalékos értékeléseket érhet majd el". A történelem őket igazolta, a The Force Unleashed II 61 százalékos átlaggal bír és messze nem robbantott akkorát, mint elődje.
Starkiller második bevetése volt a LucasArts egyetlen alkotása, mely 2010-ben megjelent. Ekkor már ugyanis keményen zajlottak a leépítések a cégnél, Rodriquez helyére is másik elnök került Paul Meegan képében. Közben azonban már készült a Star Wars: The Old Republic, melynek fejlesztési költségeit 125-200 millió dollár közé saccolják. Bár a LucasArts több alkalommal is bizonyította, milyen ostoba lépésekre képes, ám ezúttal nagyon jó kis üzletet kötöttek a fejlesztővel és az Electronic Arts-szal.
"Minden ostoba lépésük ellenére voltak jó húzásai is a vezetőknek" - árulta el egy volt alkalmazott. "A két cég közötti megállapodás értelmében a The Old Republic fejlesztésének minden egyes centjét a BioWare állta. Lucas a végén belement, hogy a hangok rögzítésének költségeit állja, de minden mást az EA-BioWare duó fizetett. A LucasArts csak számolta a bejövő pénzeket, ami elmaradt a vártaktól, a The Old Republic közel sem teljesített az elvárt szinten. Ugyanakkor a BioWare csapata mindent beleadott, teljesen elámultak a többiek a cégnél, hogy milyen elánnal és élvezettel dolgoznak."
2011 és 2013 között belső fejlesztés nem is jelent meg, helyette jött a Lego Star Wars III: The Clone Wars, Angry Birds Star Wars, Kinect Star Wars és a The Old Republic. A Lucasfilm próbálta erőltetni, hogy a LucasArts támogassa A klónok háborúja sorozatát pár játékkal, ám mellette más tervek is készültek. A Star Wars: Underworld elméletileg egy élőszereplős sorozat lett volna, melyhez természetesen járt egy program is. Ez az első tervek szerint egy nyitott világú akciójáték lett volna RPG elemekkel.
"Ez azonban hamar elhalt, a vezetőség inkább az akkoriban divatos külső nézetes akciójátékok felé irányította a projektet, mert attól reméltek biztos bevételt" - árulta el egy bennfentes. "Ezek után nem sokkal azt gondoltuk, hogy az egész projektet lelövik, mivel a sorozat sem készült abban az ütemben, ahogy kellett volna." Ekkor azonban belépett George Lucas, akinek tetszett a sötétebb tónusú játék ötlete és egy fejvadászt akart főszereplőnek. Azonban nem hagyott fel a hirtelen ötletekkel és ezzel újra őrületbe kergette a fejlesztőket.
Az egyik leglátványosabb változtatás pár nappal a hivatalos leleplezés előtt jutott eszébe. Kitalálta, hogy ne egy ismeretlen karaktert vegyünk irányításunk alá, hanem legyen Boba Fett a főszereplő. Azonban a csapat teljesen másra készült és így a hivatalos prezentáción, a 2012-es E3-on kénytelenek voltak megjátszani a hülyét, mikor a főszereplő kilétére vonatkozó kérdéseket tették fel nekik a sajtó munkatársai.
Újabb irányt vett a fejlesztés, mikor a projekt megkapta a Star Wars: 1313 elnevezést, mely egyértelmű utalás Boba Fettre. A sok vesződség ellenére a játék jól szerepelt az expón és ez új lendületet adott a csapatnak. "Nagyon boldogok voltunk és éreztük, hogy minden idők legjobb Star Wars játéka van készülőben" - nyilatkozta egy munkatárs. "Jó volt látni, mennyire megmozgatta a rajongókat a dolog. Jó móka volt megmutatni az első next-gen alkotást a világnak, bár sok gondunk volt a fejlesztéssel."
2012 augusztusában Meegan is eltávozott az elnöki székből, helyére pedig a Kevin Parker - Gio Corsi duó került. Ezzel újabb változások jelentek meg, befagyasztották a munkatársak felvételét és ezzel leállították a 1313 munkálatait is (új emberek kellettek volna, hogy a megfelelő ütemben haladjon a dolog). A dologgal kapcsolatban a LucasArts hallgatott, majd minden megváltozott.
2012. október 30-án jött a hivatalos hír, hogy a Disney megvásárolta George Lucas teljes birodalmát. Ezzel együtt sokan azt gondolták, hogy új remény jelent meg a LucasArts számára, bár tegyük hozzá, hogy az egeres cég sem remekel, ha a játékfejlesztők támogatásáról van szó (lásd a Tron: Evolution és a Propaganda Games esetét). Azonban 2013. április 3-án az új tulajdonos hivatalossá tette, hogy a LucasArts játékfejlesztőként befejezi működését. Minden futó projektet leállítottak (a 1313 mellett a Star Wars: First Assault is áldozata lett a dolognak), az alkalmazottakat elküldték, az 1982 óta működő cég bezárt.
A névvel természetesen még találkozunk, hiszen a Disney a LucasArts logójával adja majd ki az Electronic Arts által készített programokat. Ezekről viszonylag keveset tudunk, jelenleg csak a Star Wars: Battlefront fejlesztése a biztos, melyet a DiCE végez (de mellette a BioWare és a Visceral Games is tevékenykedik valamin). Ez azonban még a jövő zenéje, érdemesebb inkább azokra emlékezni, akik nevet adtak a LucasArts számára.
Ron Gilbert és Tim Schafer kiváló és egész korszakokat meghatározó kalandjátékai nélkül valószínű nem jutott volna ilyen messzire a cég, de nem szabad elfelejteni az olyan kultikus programokat, mint a Star Wars: Rebel Assault, a KOTOR vagy az X-Wing vs. Tie Fighter.