HENT hírlevél
Egyre több a hamisított elektronikai alkatrész
Három neves tengerentúli szakember is arra figyelmeztet az Industry Week legújabb számában, hogy a hamisított elektronikai alkatrészek évente sokmilliárdos kiadást jelentenek az amerikai kormányzat és szerződéses partnerei, valamint az ipari szereplők számára, illetve veszélyt jelentenek a lakosságra nézve is.
A legutóbbi adatok szerint a hamisítás által okozott éves veszteség összegét 250 milliárd dollárra becsülik csak az Egyesült Államokban, ebből az autóiparra 3 milliárd, a félvezetőket előállító ágazatra pedig 75 milliárd dollár esik. A hamis alkatrészek minősége jelentősen elmarad az előírt követelményektől, így azok miatt nagyobb az esélye a berendezések meghibásodásának - ez pedig gyakran okoz személyi sérüléseket, sőt akár emberéletet is követelhet. A hamisításban leginkább érintett ágazat cégei maguk is tehetnek proaktív módon lépéseket a hamis alkatrészek által okozott növekvő veszéllyel szemben. A kormány és az iparági képviselők már több idevágó intézkedést hoztak, többek között a vonatkozó szabályozás és a legjobb gyakorlatok tudatosítása céljából, megtéve ezzel a maguk részéről is az első lépéseket a védekezésben.
Két évvel ezelőtt riasztó tényekre hívta fel a figyelmet a fegyveres erők ügyeiért felelős bizottság egy nemzetvédelmi ügyben folytatott nyomozás kapcsán: az Egyesült Államokból és más országokból rendszeresen szállítanak hamis alkatrészek gyártására szolgáló úgynevezett elektronikus hulladékot például Kínába. A szállítmány darabjait ott aztán kézzel szétszedték, koszos folyóvízben megmosták, megszárították, majd homokfúvóval eltávolították azokról az eredeti, a minőségre és műszaki adatokra utaló jelzést, hogy helyette hamis adatokat tüntethessenek fel rajtuk majd új alkatrészekként értékesítették a darabokat. A szektor egyik vezetőjének véleménye szerint ez a gyakorlat egy ketyegő időzített bombát jelent.
Nem egészen két hónappal az eset után Barack Obama elnök aláírta az előterjesztést a Védelmi Minisztérium következő évi költségvetésének végrehajtásáról, melyben helyet kapott egy olyan rendelkezés is, hogy a kormányzat beszállítói és alvállalkozói csakis az eredeti gyártóktól, azok hivatalos kereskedőitől, illetve más, megbízható eladóktól vásárolhatnak alkatrészeket. A rendelkezés kiterjedt arra is, hogy ha valakiben gyanú támad, hogy nem eredeti terméket vett, annak 60 napon belül jelentenie kell ezt az arra kijelölt, illetékes hatóságnak. A hamis termékek eladóit pedig akár 15 millió dolláros pénzbüntetés, sőt szabadságvesztés fenyegeti, ha bebizonyosodik, hogy szándékosan, vagy gondatlanságból elősegítik a hamis alkatrészeknek az ellátási láncba történő bekerülését.
A SAE International, a közlekedési iparágban világviszonylatban érvényes szabványokat kiadó egyesülete közben szintén új szabványokat hozott létre annak érdekében, hogy mérsékelje a hamisításból eredő veszélyeket. Az alkatrészek AS6081 jelzésű szabványt nemrégiben fogadta el a Védelmi Minisztérium, amely az alkatrészek kereskedői számára ír elő egységes követelményeket, gyakorlatot és módszereket a hamis elektrotechnikai alkatrészek vásárlásának és szállításának kiküszöbölésére. Ennek megfelelően az ellátási lánc összes érintett szereplőjénél olyan minőségirányítási rendszert kell kialakítani, amely lehetővé teszi az ügyletek nyomon követhetőségét. Ezen felül előírja azt is, hogy a termékek hitelesítése külső vizsgálattal és röntgenes vizsgálattal történjen.
Az idei év januárjában elfogadott AS5553A szabvány pedig a gyártók számára tartalmaz hasonló előírásokat. A hamis termékek értékesítése bűncselekménynek minősül, Massachusetts-ben például a hónap elején hamisított termékekkel való kereskedés vádjával állítottak bíróság elé egy férfit, aki atom-tengeralattjárókhoz adott el Kínából származó hamis alkatrészeket. Ha bűnösnek találják, akár 20 évre börtönbe kerülhet.
A legutóbbi adatok szerint a hamisítás által okozott éves veszteség összegét 250 milliárd dollárra becsülik csak az Egyesült Államokban, ebből az autóiparra 3 milliárd, a félvezetőket előállító ágazatra pedig 75 milliárd dollár esik. A hamis alkatrészek minősége jelentősen elmarad az előírt követelményektől, így azok miatt nagyobb az esélye a berendezések meghibásodásának - ez pedig gyakran okoz személyi sérüléseket, sőt akár emberéletet is követelhet. A hamisításban leginkább érintett ágazat cégei maguk is tehetnek proaktív módon lépéseket a hamis alkatrészek által okozott növekvő veszéllyel szemben. A kormány és az iparági képviselők már több idevágó intézkedést hoztak, többek között a vonatkozó szabályozás és a legjobb gyakorlatok tudatosítása céljából, megtéve ezzel a maguk részéről is az első lépéseket a védekezésben.
Két évvel ezelőtt riasztó tényekre hívta fel a figyelmet a fegyveres erők ügyeiért felelős bizottság egy nemzetvédelmi ügyben folytatott nyomozás kapcsán: az Egyesült Államokból és más országokból rendszeresen szállítanak hamis alkatrészek gyártására szolgáló úgynevezett elektronikus hulladékot például Kínába. A szállítmány darabjait ott aztán kézzel szétszedték, koszos folyóvízben megmosták, megszárították, majd homokfúvóval eltávolították azokról az eredeti, a minőségre és műszaki adatokra utaló jelzést, hogy helyette hamis adatokat tüntethessenek fel rajtuk majd új alkatrészekként értékesítették a darabokat. A szektor egyik vezetőjének véleménye szerint ez a gyakorlat egy ketyegő időzített bombát jelent.
Nem egészen két hónappal az eset után Barack Obama elnök aláírta az előterjesztést a Védelmi Minisztérium következő évi költségvetésének végrehajtásáról, melyben helyet kapott egy olyan rendelkezés is, hogy a kormányzat beszállítói és alvállalkozói csakis az eredeti gyártóktól, azok hivatalos kereskedőitől, illetve más, megbízható eladóktól vásárolhatnak alkatrészeket. A rendelkezés kiterjedt arra is, hogy ha valakiben gyanú támad, hogy nem eredeti terméket vett, annak 60 napon belül jelentenie kell ezt az arra kijelölt, illetékes hatóságnak. A hamis termékek eladóit pedig akár 15 millió dolláros pénzbüntetés, sőt szabadságvesztés fenyegeti, ha bebizonyosodik, hogy szándékosan, vagy gondatlanságból elősegítik a hamis alkatrészeknek az ellátási láncba történő bekerülését.
A SAE International, a közlekedési iparágban világviszonylatban érvényes szabványokat kiadó egyesülete közben szintén új szabványokat hozott létre annak érdekében, hogy mérsékelje a hamisításból eredő veszélyeket. Az alkatrészek AS6081 jelzésű szabványt nemrégiben fogadta el a Védelmi Minisztérium, amely az alkatrészek kereskedői számára ír elő egységes követelményeket, gyakorlatot és módszereket a hamis elektrotechnikai alkatrészek vásárlásának és szállításának kiküszöbölésére. Ennek megfelelően az ellátási lánc összes érintett szereplőjénél olyan minőségirányítási rendszert kell kialakítani, amely lehetővé teszi az ügyletek nyomon követhetőségét. Ezen felül előírja azt is, hogy a termékek hitelesítése külső vizsgálattal és röntgenes vizsgálattal történjen.
Az idei év januárjában elfogadott AS5553A szabvány pedig a gyártók számára tartalmaz hasonló előírásokat. A hamis termékek értékesítése bűncselekménynek minősül, Massachusetts-ben például a hónap elején hamisított termékekkel való kereskedés vádjával állítottak bíróság elé egy férfit, aki atom-tengeralattjárókhoz adott el Kínából származó hamis alkatrészeket. Ha bűnösnek találják, akár 20 évre börtönbe kerülhet.