Berta Sándor
Second Screen - egy képernyő már nem elég
Az elmúlt években jelentős mértékben megnőtt a számítógépes eszközök és a televíziók párhuzamos használata, ezt hívják Second Screen, azaz második képernyő jelenségnek.
Ami a mai fiatalok számára régóta valóság az már az átlagember életébe is begyűrűzött: már teljesen elfogadott dolog, hogy valaki nézi a televíziót, közben chatel vagy éppen fórumozik, esetleg kiegészítő információkat kérdez le az adott műsorról, illetve annak szereplőiről, készítőiről az okostelefonja vagy a táblagépe segítségével. A Bluefin Labs már korábban megállapította, hogy az USA-ban 2011-ben 189 millió közösségi bejegyzés érkezett a tévéadásokhoz, tavaly ugyanakkor már 874 millió ilyen megjegyzést regisztráltak. Ez 363 százalékos növekedésnek felel meg egyetlen év alatt. Július elején a wimbledoni tenisztorna döntőjében 2000 tweetet jegyeztek fel percenként, míg a Bajnokok Ligája döntőjében ez a szám elérte a 4,8 milliót. A találkozó lefújásakor percenként 117 601 tweetet regisztráltak. Ezek a számok is azt támasztják alá, hogy a felhasználók jelentős részének már nem elegendő az, hogy egy képernyőn követi az eseményeket.
A tévéműsort nézőket számos más információ is érdekli, mindent tudni akarnak egy adott sorozatról, annak készítőiről, szereplőiről, a következő részekről. Válaszokat keresnek a kérdéseikre vagy tájékozódni szeretnének az éppen reklámozott termékekkel kapcsolatban. Különleges televíziós alkalmazásokra is igényt tartanak, amelyektől exkluzív információkat várnak.
Az ezt a jelenséget kihasználó rendszerek alapja az automatikus tartalomfelismerés (ACR), ami összehasonlítja a nézőnél lévő hangot és a műholdról érkező jelet, így az alkalmazás pontosan tudja, hogy az adott személy melyik műsor iránt érdeklődik. Sőt, azt is, hogy a tévében éppen reklám megy, így a meglévő 1-2 perc más tartalmak vagy adatok megmutatására is kihasználható. A Second Screen jelenség terjedése a műsorszolgáltatók számára is új távlatokat is nyithat, a vetélkedőkben például az otthoni játékosok is bekapcsolódhatnak és ők is nyerhetnek a helyes válaszadás esetén. Sportközvetítéseknél pedig lehetőség nyílhat a statisztikák lekérdezésére, a kérdéses jelenetek megismétlésére, akár lelassítva is, továbbá a folyamatosan, valós időben érkező adatok megmutatására. Ezenkívül természetesen személyre szabott reklámok megjelenítésére is lelehetőség lesz.
Ami a mai fiatalok számára régóta valóság az már az átlagember életébe is begyűrűzött: már teljesen elfogadott dolog, hogy valaki nézi a televíziót, közben chatel vagy éppen fórumozik, esetleg kiegészítő információkat kérdez le az adott műsorról, illetve annak szereplőiről, készítőiről az okostelefonja vagy a táblagépe segítségével. A Bluefin Labs már korábban megállapította, hogy az USA-ban 2011-ben 189 millió közösségi bejegyzés érkezett a tévéadásokhoz, tavaly ugyanakkor már 874 millió ilyen megjegyzést regisztráltak. Ez 363 százalékos növekedésnek felel meg egyetlen év alatt. Július elején a wimbledoni tenisztorna döntőjében 2000 tweetet jegyeztek fel percenként, míg a Bajnokok Ligája döntőjében ez a szám elérte a 4,8 milliót. A találkozó lefújásakor percenként 117 601 tweetet regisztráltak. Ezek a számok is azt támasztják alá, hogy a felhasználók jelentős részének már nem elegendő az, hogy egy képernyőn követi az eseményeket.
A tévéműsort nézőket számos más információ is érdekli, mindent tudni akarnak egy adott sorozatról, annak készítőiről, szereplőiről, a következő részekről. Válaszokat keresnek a kérdéseikre vagy tájékozódni szeretnének az éppen reklámozott termékekkel kapcsolatban. Különleges televíziós alkalmazásokra is igényt tartanak, amelyektől exkluzív információkat várnak.
Az ezt a jelenséget kihasználó rendszerek alapja az automatikus tartalomfelismerés (ACR), ami összehasonlítja a nézőnél lévő hangot és a műholdról érkező jelet, így az alkalmazás pontosan tudja, hogy az adott személy melyik műsor iránt érdeklődik. Sőt, azt is, hogy a tévében éppen reklám megy, így a meglévő 1-2 perc más tartalmak vagy adatok megmutatására is kihasználható. A Second Screen jelenség terjedése a műsorszolgáltatók számára is új távlatokat is nyithat, a vetélkedőkben például az otthoni játékosok is bekapcsolódhatnak és ők is nyerhetnek a helyes válaszadás esetén. Sportközvetítéseknél pedig lehetőség nyílhat a statisztikák lekérdezésére, a kérdéses jelenetek megismétlésére, akár lelassítva is, továbbá a folyamatosan, valós időben érkező adatok megmutatására. Ezenkívül természetesen személyre szabott reklámok megjelenítésére is lelehetőség lesz.