MTI
Kína mindent megtesz az Apple visszaszorításáért
A kínai központi televízió helyi hírességeket vett rá arra, hogy saját véleményüknek álcázott blogbejegyzésekben keljenek ki az Apple vállalat ellen, ezzel kedvezve az amerikai cég hazai versenytársainak.
Az eset a központi televízió, a CCTV fogyasztói jogok védelmével foglalkozó, szokásos éves adásához kapcsolódik. Az idei műsorban a televízió egyebek között az amerikai Apple vállalat gyakorlatát vette nagyító alá, azt állítva, hogy a sérült iPhone-hátlapok cseréjénél Kínában fizetésre kötelezik a vásárlókat, miközben külföldön ingyenes a tranzakció. A milliók által követett műsor idején az internetezők a kínai mikroblogokon is megvitatták a látottakat, köztük - szokásos módon - számos híresség is elmondta a véleményét.
A kommentelők között írók, újságírók, művészek, bloggerek is az Apple ellen rohantak ki. Így tett Peter Ho tajvani színész is, aki ugyanakkor a vállalatot és annak gyakorlatát elítélő mikroblogbejegyzése utolsó sorában egy oda nem illő félmondatot is írt: "8 óra 20 perc körül nyilvánosságra hozni". A színész több mint ötmillió követője perceken belül reagált az üzenetre, azzal gyanúsítva Hót, hogy az nem saját véleményét, hanem egy, a televízió által előre megírt kritikát közvetít, vagyis a CCTV Apple-ellenes kampányának részeként szítja tovább az éterben a tüzet a vállalat ellen. A színész két óra elteltével törölte a bejegyzést, azt állítva, hogy valaki feltörte mikroblog-fiókját, s a nevében közölte az üzenetet, hogy így ártson neki.
Az élelmes internetezők ugyanakkor felfigyeltek arra is, hogy számos híresség írt bejegyzést 8 óra 20 perc táján, mindnyájan az Apple-t kritizálva üzenetükben. Sokan csalódottságuknak adtak hangot a "tényfeltárónak" mutatkozni akaró CCTV-vel kapcsolatban, elítélve azt az internetező közvélemény "alattomos befolyásolásáért". Sokan vetették fel azt az elgondolást is, hogy a CCTV végső soron az adással és a kritika felhangosításával a külföldi versenytársaktól akarja megszabadítani a hazai cégeket. A téma az elmúlt napok legvitatottabbja volt még hétfőn is, több mint kétmillió bejegyzést számlálva a Sina mikroblogon.
Az érintett hírességek mindegyike tagadta a vádakat, közben ugyanakkor Kaj Fu-li, a tavaly a Sinán legbefolyásosabbnak megválasztott, szókimondásáról ismert blogger, a Google Kína volt vezérigazgatója elismerte: korábban őt is megkereste a CCTV, hogy programjaihoz kapcsolódóan blogolásra bírja. A blogger ugyanakkor elutasította a "felkérést", mondván csak releváns témákról hajlandó vitát generálni.
Az eset a központi televízió, a CCTV fogyasztói jogok védelmével foglalkozó, szokásos éves adásához kapcsolódik. Az idei műsorban a televízió egyebek között az amerikai Apple vállalat gyakorlatát vette nagyító alá, azt állítva, hogy a sérült iPhone-hátlapok cseréjénél Kínában fizetésre kötelezik a vásárlókat, miközben külföldön ingyenes a tranzakció. A milliók által követett műsor idején az internetezők a kínai mikroblogokon is megvitatták a látottakat, köztük - szokásos módon - számos híresség is elmondta a véleményét.
A kommentelők között írók, újságírók, művészek, bloggerek is az Apple ellen rohantak ki. Így tett Peter Ho tajvani színész is, aki ugyanakkor a vállalatot és annak gyakorlatát elítélő mikroblogbejegyzése utolsó sorában egy oda nem illő félmondatot is írt: "8 óra 20 perc körül nyilvánosságra hozni". A színész több mint ötmillió követője perceken belül reagált az üzenetre, azzal gyanúsítva Hót, hogy az nem saját véleményét, hanem egy, a televízió által előre megírt kritikát közvetít, vagyis a CCTV Apple-ellenes kampányának részeként szítja tovább az éterben a tüzet a vállalat ellen. A színész két óra elteltével törölte a bejegyzést, azt állítva, hogy valaki feltörte mikroblog-fiókját, s a nevében közölte az üzenetet, hogy így ártson neki.
Az élelmes internetezők ugyanakkor felfigyeltek arra is, hogy számos híresség írt bejegyzést 8 óra 20 perc táján, mindnyájan az Apple-t kritizálva üzenetükben. Sokan csalódottságuknak adtak hangot a "tényfeltárónak" mutatkozni akaró CCTV-vel kapcsolatban, elítélve azt az internetező közvélemény "alattomos befolyásolásáért". Sokan vetették fel azt az elgondolást is, hogy a CCTV végső soron az adással és a kritika felhangosításával a külföldi versenytársaktól akarja megszabadítani a hazai cégeket. A téma az elmúlt napok legvitatottabbja volt még hétfőn is, több mint kétmillió bejegyzést számlálva a Sina mikroblogon.
Az érintett hírességek mindegyike tagadta a vádakat, közben ugyanakkor Kaj Fu-li, a tavaly a Sinán legbefolyásosabbnak megválasztott, szókimondásáról ismert blogger, a Google Kína volt vezérigazgatója elismerte: korábban őt is megkereste a CCTV, hogy programjaihoz kapcsolódóan blogolásra bírja. A blogger ugyanakkor elutasította a "felkérést", mondván csak releváns témákról hajlandó vitát generálni.