MTI

Idén is kitört a vásárlási láz az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban országszerte egymást sem kímélő vásárlók tömegei rohamozták meg az áruházakat a "fekete péntek" napján, amikor a kereskedők a hagyományok szerint 70 százalékig terjedő árengedményekkel fogadták őket.

A fekete péntek a hálaadás napját követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott a hagyományos karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor a kereskedők jelentős árkedvezményeket hirdetnek meg egy-két napra. Az amerikai Bevásárlóközpontok Tanácsa és a Goldman Sachs közös felmérése szerint az amerikaiak 17 százaléka tervezte, hogy élni fog a rendkívüli akciók adta lehetőségekkel. A rendkívüli akciók hatására idén is több helyen megvadultak a vásárlók, akik ellen a hatóságoknak kellett fellépniük. Az internetre feltöltött videók sokasága szerint több áruházban lökdösődés, sőt ökölharc tört ki a leárazott műszaki vagy divatcikkekért.


A nebraskai Omahában a rendőröket lövések miatt riasztották a Westroads Mall bevásárlóközponthoz - közölte a CBS televízió. Ugyanitt öt évvel ezelőtt egy ámokfutó 8 embert gyilkolt meg, igaz, két héttel a "fekete péntek" után. A kiszálló rendfenntartók verekedőket választottak szét, de nem erősítették meg, hogy lőfegyver is elsült volna. A vásárlók mindenesetre pánikszerűen menekültek a helyszínről. A texasi San Antonióban pofon csattant és fegyver is villant egy, a sorban állók között kitört szóváltásban. Egy férfi előrefurakodott a pénztárnál, és arcul ütött egy ez ellen tiltakozó vásárlót, aki erre pisztolyt rántott - jelentette az NBC televízió. A támadó egy hűtőszekrény mögött keresett menedéket, majd kereket oldott. A fegyverrel védekező férfi ellen nem indul eljárás, mert legálisan birtokolta a pisztolyt.


A michigani Kentwoodban a Woodland Mall elnevezésű bevásárlóközpontban rendőröknek paprikasprayt kellett bevetniük két összeverekedő banda szétválasztásához. Két tizenévest a helyszínen őrizetbe vettek - jelentette a Fox News televízió. Ugyanezen a helyen tavaly is meg kellet fékezni az erőszakot. Maryland fővárosának, Annapolisnak az egyik lakberendezési boltjánál egy 14 éves fiútól elrabolták a megvásárolt akciós árukkal teli táskáját - közölte a CBS. A floridai Altamonte Springs egyik áruházában rendőrök tepertek a földre egy 28 éves nőt, aki megkerülte a pénztárak előtt kígyózó sorokat és a jelek szerint fizetés nélkül akart távozni. A nő a nála lévő - az esetről beszámoló 13 News tévéállomás által nem nevesített - tárgyakkal megdobálta a biztonságiakat, akik a földre teperték és megbilincselték. Később úgy nyilatkozott, hogy csak a tömegben elveszett unokahúgát akarta megkeresni, aki nem választolt a telefonhívásokra.


A hagyományos kiskereskedelmi forgalom - több mint 50 ezer kiskereskedelmi egységből beérkező - adatait elemző ShopperTrak szerint a "fekete pénteken" idén 3,5 százalékkal több, 307,67 millió boltlátogatás történt. A vásárlások értéke viszont 1,8 százalékkal 11,2 milliárd dollárra csökkent. Sok kereskedőnél a készlet erejéig a hét végén is tartottak még a különleges, esetenként a 70 százalékos árengedményt is elérő akciók. A "fekete péntek" kedvezményeire idén először már csütörtök estétől vadászhattak üzletek sokaságában a vásárlók. Korábban az volt a jellemző, hogy az üzletek hajnali négykor, esetleg éjfélkor nyitottak.

Az IBM Benchmark adatai szerint az internetes vásárlások száma a hálaadás napján 17, a "fekete pénteken" pedig 21 százalékkal nőtt tavalyhoz képest. A mobil eszközökkel megvalósított vásárlások száma 2011 óta kétharmaddal nőtt. A comScore azt közölte, hogy az internetes vásárlások értéke idén először haladta meg az 1 milliárd dolláros határt és elérte az 1,04 milliárd dollárt. Ez a cég 26 százalékos növekedést mutatott ki az előző évihez képest. A leglátogatottabb kiskereskedelmi weboldal az Amazon.com volt, amelyet a Wal-Mart, a Best Buy, a Target és az Apple követett. A legnagyobb, 29 százalékos forgalomnövekedést a comScore a digitális tartalmak (e-könyvek, videók, zene, stb.) területén mérte. Az Egyesült Államokban az interneten folytatott vásárlások még kevesebb mint 10 százalékát jelentik a kiskereskedelemnek, ám ez a szegmens gyorsabb ütemben fejlődik, mint a hagyományos eladások.

A comScore várakozásai szerint az egész ünnepi szezonra kivetített online kiskereskedelmi forgalom idén 17 százalékkal bővül majd a tavalyihoz képest, és az értéke eléri majd a 43,4 milliárd dollárt. A hagyományos kereskedelmi forgalomban 4,1 százalékos növekedés várható. Hétfőn egyébként a szintén hagyományos "kiberhétfő" keretében újabb online kedvezményeket ajánlanak majd az áruházak, de szakértők szerint a rendelések száma nem éri majd el a "fekete pénteken" feladottakét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • caius marius #6
    De Te vagy mindőnk közül a legokosabb, mert tudod a tutit!
  • tomcsa4 #5
    Ja buták az amerikaiak. Hát a magyarok ezerszer butábbak. Pláne az SG-n kockuló fajta.

    Nyilván tök hülyék, mert megveszik azt pár ezer forintért, amit te több tízezerért. Jaja tök hülyék...
  • narumon #4
    Azért én örülnénk nálunk is lenne ilyen butapéntek. Amerikai haver 500GB 2.5" USB HDD-t vett 20 USD-ért, vett egy Panasonic mikrót 30USD-ért (nálunk ez a típus 40e forint) meg egy 32GB SD kártyát 9USD-ért.
  • caius marius #3
    Hát őőő... Igen!
    De egyenlőre, a fejleccség ilyen magas fokát, még nem értük el. Úgyhogy monhassuk, hogy buta amerikaiak!
    Megamúgyis.
  • KopaszIsten #2
    Ja, de csak mert nincs hasonló itt is. Ha lenne, akkor nyugodtan írhatnád, hogy buta magyarok, mert ugyanaz lenne itt is. Szerintem.
  • mrlujoak #1
    ...most erre mit lehet írni?!
    Butaamerikaiak...

    Bocs, de ez van.