Gyurkity Péter

Szárnyal a digitális zene

A digitális zene szegmensében évről-évre folyamatosan emelkednek az eladások, a trend szinte megállíthatatlan, ez pedig újabb erőfeszítésekre készteti az itt jelenlévő nagyokat, míg riválisaik a minél előbbi csatlakozáson dolgoznak. A Google és az Apple között már itt is dúl a háború, a pároshoz hamarosan a Microsoft zárkózhat fel, miközben a szórakoztatóipar illetékes szervei továbbra is az illegálisnak minősített torrentoldalakkal és egyéb, a megosztásra szakosodott platformokkal foglalkoznak, dacára annak, hogy a jövő immár biztosnak látszik.

A Nielsen az amerikai piaccal foglalkozik legújabb felmérésében, amelyben az albumok forgalmára koncentrálnak. Az anyagban többek között rámutatnak arra, hogy míg 2004-ben a digitális eladások a teljes piac alig 1 százalékát tették ki, addig 2008-ban már több mint egymilliárd zeneszám talált gazdára, egy évre rá pedig az összes album 40 százaléka már digitális formában került a vásárlókhoz. Tavaly rekordot jelentő, 1,3 milliárdos forgalmat regisztráltak a digitális úton terjesztett zeneszámoknál, ez pedig idén megdőlhet, hiszen már most egymilliárd felett járnak a tengerentúlon.


A fenti adatok azt jelentik, hogy a nemrég a 30. születésnapját ünneplő CD (Compact Disc) végképp a feledés homályába merül, a most felnövekvő generációk már nem igazán ismerik a technológiát, nem tudják, hogy miért volt oly nagy jelentősége akár csak egy évtizeddel korábban. A digitális zenei eladások, valamint a különböző streaming platformok az elkövetkező időszakban gyors ütemben növekednek majd, ennek sebességét a technológia változása határozza meg, a lendületet pedig az sem lassítja, hogy a digitális úton beszerzett tartalmak minősége nem fogható a hagyományos lemezeken forgalmazott példányokéhoz - jól látszik tehát, hogy a kényelem, illetve a kedvezőbb árak jóval nagyobb hangsúllyal esnek latba.

A szórakoztatóipar ellenállásának megtörésében meglehetősen nagy szerepe volt az Apple vezetésének, pontosabban Steve Jobs-nak, akiről egyébként a cég weboldalán emlékeztek meg a napokban, halálának első évfordulóján. Bár MP3-lejátszók és egyéb hordozható eszközök már korábban is léteztek, az igazi áttörés az iTunes-iPod páros bemutatkozásával érkezett el, és ő volt az, aki a tőle megszokott módon, ellentmondást nem tűrve, rávette a zeneipar vezetőit a kedvezményes, 99 centes ár széleskörű alkalmazására. Utóbbiak a hagyományos terjesztési formák gyengélkedése láttán végül belementek ebbe, ám ezt hamarosan megbánták - nem véletlen, hogy a Jobs életét feldolgozó egyik dokumentumfilmben arról panaszkodott egyikük, hogy míg nekik alig jutott némi alamizsna, a digitális platformot működtető Apple rekordbevételre tett szert.


Az iTunes a mai napig az első számú, kiemelt versenyzőnek számít a szegmensben, mégis szaporodnak a kritikák, amelyek nem egyszer házon belülről érkeznek. Steve Wozniak, a cég társalapítója éppen a napokban emlegette fel, hogy a Windows 2003-as bevonásával sikerült lefedniük gyakorlatilag a teljes piacot (dacára annak, hogy Jobs eleinte hallani sem akart erről), a platform jelenleg is Mac, Windows és iOS alatt elérhető, mivel azonban a Google Android a mobil szegmensben erőteljesen nyomul előre, érdemes lenne itt is megjelenniük. Az Apple hiába első a digitális zene terén, ha a mobil operációs rendszerek versenyét egy nem támogatott rivális vezeti, ezért egy gyors portolással el kellene készíteni az androidos változatot, hogy megelőzzék a Google Play pozíciójának túlzott megerősödését.

A keresőcég a maga részéről jól látható módon építi ki saját terjesztői platformját, a Play weboldalán immár androidos appokat, könyveket, zenei tartalmakat, valamint elektronikai eszközöket (egyelőre a Nexus 7 táblákat) is beszerezhetjük. Az elkövetkező időszakban a kínálat nyilván még tovább bővül majd, a platform terjeszkedése pedig azt jelenti, hogy egyre szélesebb vásárlói bázisra támaszkodhatnak. Az első helytől (legalábbis a digitális zene terén) még messze vannak, szerepüket azonban még az Apple sem becsülheti le.

Az Amazon szintén jelentős szereplő a globális szinten mintegy 9 milliárd dolláros piacon, a Cloud Player szeptemberben végre Európában is megjelent, így tovább terjeszkedhetnek. A Samsung hasonló terveket dédelget, ők a májusban felvásárolt mSpot szolgáltatásra alapozzák a Music Hub platformot, ám a kínálat terén még van mit javítaniuk. Előnyként említik viszont, hogy a megoldás saját készülékeiken előre telepítve érkezik.

Ezen a területen pedig hamarosan megjelenik egy újabb nagy név, a Microsoft. A szoftvercég a Windows 8 október 26-i elrajtolásával egy időben mutatja be hivatalosan az Xbox Music szolgáltatást, amely szorosan összefonódik az online tárhelyet biztosító SkyDrive felhő-platformmal, célja pedig ingyenes zenei tartalom elérhetővé tétele, reklámokkal megtámogatva azt. A megoldás az első körben Windows 8, Windows Phone, valamint Xbox 360 alatt lesz elérhető, a megjelenést követően azonban elkészítik a megfelelő iOS és Android appokat is. A jelek szerint ők is látnak fantáziát a digitális terjesztésben, ez pedig a verseny további szorosabbá válását vetíti előre.


Miközben a digitális zene legális forgalmazása a mindennapok részévé vált, ma már pedig boldog-boldogtalan részt vesz ebben, a szórakoztatóipar egy része tovább vívja véget nem érő harcát a fájlcserélő platformok ellen. A Pirate Bay a napokban ismét elérhetetlenné vált, erről azonban hamarosan kiderült, hogy technikai jellegű probléma állt elő, a svéd PRQ háza táján tartott rendőrségi razzia tehát őket nem érintette - több tucat egyéb fájlmegosztó oldalt azonban igen, ezek a razzia miatt tűntek el a világhálóról. A népszerű portál társalapítójának eközben sikerült visszaszereznie útlevelét, így hamarosan elhagyhatja Laoszt - ő Ázsiában tartózkodik családjával, mialatt Európában tovább vívják csatájukat a bíróságokon a februári ítélet visszavonása érdekében.

A januárban leállított Megaupload által korábban tárolt tartalmak sorsáról zajló vita tovább folytatódik, mégpedig egy bírósági meghallgatással. Ezen anyagokat jelenleg több mint 1100 szerveren tárolják, a hozzáférést azonban az ítélet értelmében letiltották, ezt szeretnék többen megváltoztatni, az EFF támogatásával. A Megaupload a maga részéről hozzáférést adna korábbi regisztrált tagjainak, a hatóságok és az MPAA azonban hallani sem akarnak erről, így az is eredménynek számít, hogy végre sor kerül a meghallgatásra.

Az egy éve üzemelő ReDigi és a zeneipari óriás EMI között eközben arról zajlik a vita, hogy vajon az MP3-fájlok a megvásárlást követően újra értékesíthetők-e. Az iTunes és a ReDigi saját oldalán beszerzett zeneszámokat a felhasználók ugyanis egy speciális szoftver telepítését követően itt eladhatják, ez azonban az EMI véleménye szerint nem legális, a velük szerződött előadók tartalmainak forgalmazáshoz egyedül nekik van joguk, ezt pedig külön licenccel engedélyezik másoknak (így például az Apple-nek). Februárban a bíróság elutasította kérelmüket, ez azonban nem vette el kedvüket a folytatástól, így hamarosan újabb fordulók következhetnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • SoXxX #17
    "Ebben egészen biztosan igazad van, csak az a baj, hogy az új internethasználó generációnak nincs ehhez viszonyítási alapja."
    De van, az életben egyébként hallott "természetes" hangok a viszonyítási alap. Mindenki hallja a különbséget ha egymás után lejátszod, ez nem egy tanult dolog.
    Ezért nem lesz például egy tisztán digitális eszközökkel előállított zene olyan természetes soha mint egy élő hangszeres - de erre inkább ne is reflektáljatok, mert csak vita lesz.

    "Igen, csak a "mai" fiatalok (meg a nem annyira vájtfülűek) nem fognak kb. 1GB-os albumokat leszedni, megelégednek a 120 MB-ossal is"
    A mai fiataloknak a mai háttértárak és letöltési sebesség függvényében pont mindegy kellene legyen a méret. Inkább csak megszokás, meg ismeret hiány okozza az mp3-azást.

    Egyébként megfigyelve az illegális letöltőket messze nem olyan kicsi az mp3 vs lossless letöltések aránya mint gondolnád (megmerem kockáztatni, hogy 50-50%-hoz közelít).
    A gond inkább, hogy a nagy populáris zeneboltok nem akarnak áttérni leginkább anyagi megfontolásból (pld iTunes..az iTunes remastered meg iTunes LP közel nincs egy lossless-hez).
    Ezzel szemben normálisabb kiadók között akad olyan aki már csak és kizárólag interneten, lossless-ben forgalmaz (sem fizikai tárolót, sem mp3-at és egyéb silány minőséget nem használ).

    De az egész vita meg parttalan ha azt nézzük az emberek többsége milyen szintű "hifi" láncot használ a zene reprodukcióhoz..a hordozható tingli-tangli lejátszók és pláne mobilok meg vicc kategória.
  • Tetsuo #16
    A lentebb emlitett oldalon mar egesz jo az arány. Viszont neha elofordul es "enyhen szolva" idegesito, hogy vki mp3-bol csinal losslesst.
  • Brati #15
    Igen, csak a "mai" fiatalok (meg a nem annyira vájtfülűek) nem fognak kb. 1GB-os albumokat leszedni, megelégednek a 120 MB-ossal is.
  • AxxE #14
    Ebben egészen biztosan igazad van, csak az a baj, hogy az új internethasználó generációnak nincs ehhez viszonyítási alapja.
    Számukra már más az etalon, így nem is hallhatják a különbséget.
    Sokkal nagyobb a súlya a kényelemnek, és a könnyű hozzáférhetőségnek. Ebbe mindenkinek bele kell nyugodnia, csak nézd meg az érdeklődést az említett lossless verziók irán, jó ha 5%.. Kicsit olyan ez mint a digitális fényképezés, és a hagyományos film használat viszonya, anno erről is százoldalas viták voltak, most meg nem is gyártanak gyak. hagyományos filmet.. ezt nem lehet elkerülni, sem megállítani. Kb. olyan mintha meg akarnád tiltani az esőnek, hogy essen. :)
  • Arwenke #13
    Ez mind szép és jó, csak az a baj, hogy mp3 stb minősége borzalmasan gagyi, szar, igénytelen fos, talán csak a normálisan megcsinált lossless formátumok a kivételek..
  • Tetsuo #12
    Igazad van. En is felhoben tarolom a backupot. Ugy hivjak, rutracker. :)
  • abdul alahmed #11
    nemtudom én nem cserélek vinyót. Veszek nagyobbat, jó lesz az a régi mellé. Úgy is telerakják indokolatlan mennyiségű sata porttal a lapokat. És nem csak nálam van ez így, pont a vinyók azok amik halálkor vannak félretéve. Ez a halál akár 1 napos vinyónál is bekövetkezhet egyébként... Szóval a cserével nem védesz ki semmit.
    Mi gátol meg abban hogy pár évenként újra írjam a dvd-ket? Hát az a több tíz órányi meló amibe kerül... Felhőben minimum 8 helyen van az adat, és még ingyen is van általában...
  • DjDano #10
    Ugyan már és ki gátol meg abban, hogy pár évenként újra írjad a DVD-ket? Wichestert meg úgyis mindig cseréli az ember nagyobbra, az is alap dolog, hogy minden adatnak minimum 2 helyen meg kell lennie, akkor igen kicsi az adatvesztés esélye.
  • wraithLord #9
    Igen, bírom, amikor azzal érvelnek egy új technológia, eljárás ellen, hogy mi van, ha elszáll ez meg az meg amaz...
    A régi, már megszokott dolgokban semmi nincs ugye, ami elszállhatna... Ebben az esetben az optikai adathordozók pedig (azt hiszem, nem túlzok nagyot, ha azt mondom, hogy) végtelenszer nagyobb rizikót jelentenek a szervereknél, ugyanis azok nem éppen a tartósságukról híresek. A gyárilag préseltek még esetleg, de az írottak... Egyik-másik fajta lemez 1 évet nem bírt ki nálam... De mi van, ha ellopják? Vagy eltűnik... :D

    (Pl. mostanában gyakran előforduló téma: a folyamatos internetkapcsolatot igénylő programok esetében az a kifogás, hogy nem jó, mert mi van, ha elszáll az internet(elérhetőség)...
    Biztos vagyok benne, hogy anno, amikor az abakuszt leváltotta a számítógép, mindenki azon aggódott, hogy a számítógépnek folyamatos áramellátás kell, mi van, ha elmegy az áram... :)
  • abdul alahmed #8
    a szolgáltató szerverei sokszorosan túlbiztosítottak. a te lemezeid nem. Megbízhatatlanok, és pl az optikai lemezek 10 éven belül megrohadnak. Vinyó meg mindig időzített bomba, bármikor tönkremehet.