Napi Online

Könnyen vált munkahelyet az informatikus

Az átlagnál szívesebben ajánlanák munkahelyüket ismerőseiknek az it-cégeknél szektorban dolgozók, a maradási hajlandóságuk azonban kisebb, mivel a munkavállalók fele látja úgy, hogy könnyen találna másik állást.

A külső vélemények alapján az információtechnológia az államigazgatás, az autóipar, az idegenforgalom és a bankok-biztosítók után a középmezőnybe tartozik a vonzósági rangsorban. A szektorban − a magyar átlagnak megfelelően − a dolgozók 55 százaléka elkötelezett munkáltatója felé − derül ki az Aon Hewitt Legjobb munkahely felmérésének részletes adataiból. Az itthoni átlagnál szívesebben ajánlanák munkahelyüket ismerőseiknek a szektorban dolgozók, munkájukat azonban kevésbé érzik az elvárton felüli erőfeszítésekre inspirálónak. A maradási hajlandóság a területen valamivel alacsonyabb az átlagnál, mivel a munkavállalók fele látja úgy, hogy könnyen találna másik állást (a magyar átlag 29 százalék).

A cégek rendszeresen mérik dolgozóik elkötelezettségét, illetve különböző eszközökkel igyekeznek javítani is azt. A bevezetett HR-szakpolitikai célkitűzésekkel, rendszeres mérésekkel és értékelésekkel biztosítjuk, hogy a dolgozó és a cég számára is egyértelműek legyenek az egymással szembeni elvárások − mondta Nagy Zoltán, az iFlow Informatikai Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Évente értékeli dolgozói elkötelezettségét a Cisco Systems Magyarország Kft., ahol az elmúlt években a visszajelzések alapján nőtt az elégedettség a képzések és egyéni fejlődési lehetőségeknél, illetve a juttatásoknál. A motivációt segíti, hogy a cég a béreket a pontosan mért teljesítménnyel állítja arányba. Az SAP-nál a legutóbbi kutatások az utóbbi évek legjobb elkötelezettségét mutatták helyi és globális szinten egyaránt − mondta Tompos Dóra, az SAP Hungary Kft. hr-vezetője. A szakember szerint fontos, hogy az értékelési rendszer kapcsolatban álljon a kompenzációval vagy a tehetségmenedzsmenttel.

Házon belül évente méri az elkötelezettséget a Kürt Zrt. − tudtuk meg Gergácz Lili hr-vezetőtől, aki szerint a jelenlegi piaci körülmények között felértékelődik a motivált és elkötelezett munkaerő, ezért a legjobb, ha a munkáltató maga "állítja elő" azt. Az elmúlt két évben a dolgozói elégedettség emelkedett a Microsoftnál, az idei eredmények alapján a munkatársak 98 százaléka büszke arra, hogy a cégnél dolgozhat, 96 százalékuk pedig ismerőseinek is ajánlaná a vállalatot − hangsúlyozta Fekete Judit, a Microsoft Magyarország Kft. hr-igazgatója. A cég hr-stratégiájának egyik fő pillére a karriermenedzsment és az utódlástervezés, a maradási hajlandóságot a nyitott munkakörök meghirdetése erősíti. Az IBM elégedettségfelmérései évről évre a kelet-közép-európai régió átlagánál magasabb eredményt hoznak Magyarországon − tudtuk meg Barabás Erikától, az IBM Magyarország Kft. hr-vezetőjétől. A vállalat egy projektcsapatot hozott létre, amely tematikus csoportokban a kényesebbnek ítélt hangulatalakító tényezők javításán dolgozik.

Az Aon Hewitt felmérése szerint a munka és magánélet egyensúlya szempontjából az átlaghoz képest 12 százalékponttal magasabb az it-területen azok aránya, akik elviselhető munkahelyi stressz-szintről számoltak be, illetve 10 százalékponttal többen nyilatkoztak úgy, hogy megfelelő egyensúlyt képesek tartani a két szféra között − mondta lapunknak Juhász Katalin, az Aon Hewitt tanácsadója. Az egyensúlyt segíti a cégek szerint az otthoni munkavégzés lehetősége, a Cisco nemzetközi felmérése szerint például egy alkalmazottja átlagosan heti több mint két napot dolgozik otthonról. A Microsoft jelenleg alakítja át irodáját a nyitott terek és az együttműködés szellemében, a koncepció lényege annak népszerűsítése is, hogy az irodában töltött órák helyett az eredmények kerülnek előtérbe, a Kürtnél pedig kötelező évi 10 nap szabadságot egyben kivenni. A cégek többsége emellett évente többször szervez közösségi és sporteseményeket, csapatépítő tréningeket dolgozóinak.

A Legjobb munkahely felmérés szerint az it-dolgozók háromnegyede tartja jelenlegi munkahelyét szakmáján belül jónak, átlagosan ezt mindössze alig több mint kétharmad annyian látják így. Az it-sek elégedettebbek a rendelkezésükre álló erőforrásokkal és eszközökkel, a munkahelyi légkört nyitottabbnak és elfogadóbbnak értékelik. A dolgozók legkevésbé a menedzsment teljesítményével elégedettek (9 százalékponttal kevesebben az átlagnál), de pesszimistábbak vállalatuk jövőbeli sikerességével, illetve a pénzügyi sikerekből való részesedésük elmaradásával és a hatékonysággal kapcsolatban is. Az it-szektor dolgozóinak 41 százaléka ugyanakkor elégedett a fizetésével (szemben a magyar átlag 34,5 százalékkal).

A piaci szereplők körében egyöntetű vélemény, hogy igazán jó szakembereket nehéz találni a piacon. Az it-szakma Nagy szerint általánosságban nem küzd erőforráshiánnyal, a kisebb cégeknél azonban a végzettségnél fontosabbak a képességek, a rátermettség, a műszaki érzék és a tapasztalatok, ilyen szakembert pedig nem könnyű találni. A magyar piac továbbra is képes felszívni a rendelkezésre álló szakembereket − fogalmazott Tompos, aki szerint az egyetemeken is pozitív változás indult. A komplex szaktudással rendelkező álláskeresők száma drasztikusan csökkent a Kürt tapasztalatai szerint, a cég a 3-5 évvel ezelőtt még néhány hét alatt betöltött pozíciókra most akár hónapokig keresi a megfelelő jelöltet. Gergácz szerint ugyanakkor e tendencia a nyugati országokban is tapasztalható. Barabás úgy látja, általánosságban nincs hiány it-szakemberekből, a kiemelkedően jó it-sekből, illetve a területen jártas értékesítőkből azonban igen. Bizonyos munkakörökben komoly szakemberhiányt tapasztal a Microsoft is, a helyzeten azonban javíthat Fekete szerint, hogy több más iparág szakemberei is egyre nyitottabbak az szektor irányába.

A válságidőszakban az informatikai cégek szerint felértékelődött a szakmai képzés. A terület kiemelt szerepét támasztja alá Nagy Zoltán szerint, hogy gyakorlatilag ugyanazon kiadási szint mellett kell többet, jobbat, olcsóbban előállítani, szolgáltatni. A Cisco Hálózati Akadémia Programjában világszinten jelenleg több mint egymillió hallgató tanul, Magyarországon csaknem 100 oktatási intézményben érhető el a képzés. Az elmúlt évben több mint 30-féle tréninglehetőséget szervezett az SAP lokálisan munkatársainak. A Kürtnél a szakmai képzések költségének átlaga 300 ezer forint dolgozónként évente, a képzések időtartama átlagosan 8 nap, készségfejlesztésre azonban csak negyedakkora összeggel tud tervezni a társaság, mint a korábbi években. Az IBM egy minimális tréningóraszámot vár el a dolgozóktól évente, a válság hatására a vállalat igyekszik a lehető legtöbb fejlesztési programot saját erőforrások segítségével megvalósítani. A Microsoftnál az éves célok kitűzésekor minden dolgozó személyes fejlesztési tervet kap, a vállalat ezen a területen nem csökkentette a ráfordításokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lordsithlord #7
    Oké, akkor most szögezném le, hogy hivatalosan az informatikus és a programozó (vagy ha úgy tetszik, szoftverfejlesztő) két teljesen különálló szakma.

    Az informatikus (teljes nevén rendszer-informatikus) feladata a kliensgépek, a szervergépek és a hálózat megtervezése, kiépítése és üzemben tartása (esetlegesen még a weblap elkészítése és karbantartása, de ez már nem feltétlenül).
    A programozó feladata a működő vasra a szoftveres környezetet megtervezni és leprogramozni. Ez egy egészen más szakma más kritériumokkal.

    Ha megnézed, a cégek javarészt fejlesztőt keresnek, Én részemről rendszer-informatikus vagyok, ilyen végzettségem van, ebben dolgoztam évekig. Programozni nem igazán tudok, legfeljebb pár alap dolgot.

    Évekig el voltak választva a különböző szakágak az informatikában (hogy csak a 3 legnagyobb csoportot említsem, webmester, rendszer-informatikus, programozó) a különböző szakágak. Ennek megfelelő volt a képzés is, a különböző szakágakban elég komolyan felkészítették a hallgatókat a leendő feladataikra.

    Csakhogy ma már a cégek univerzális embert akarnak, 1 embernek kellene mindent elvégeznie és tudnia. A képzések is ennek megfelelően átalakultak, így a ma végzett egyének valóban jó esélyt kapnak a munkaerőpiacon. Azok azonban, akik még anno 3-4 éve szereztek képesítést, ma már komoly hátrányban vannak. Hiába van a saját területükön x év tapasztalatuk, ha a cégeknél ez kevés.

    Ahogy írtam, most a diákmeló meg a végzősök alkalmazása a "divat". Emellett egyre kedveltebb az is, hogy külső cégeket (sok esetben külföldieket) bíznak meg a rendszerek távoli menedzselésével. A románok és a szlovákok ebben piacvezetők, a magyar áraknak átlagosan olyan 75%-át kérik a távoli kezelésért.
  • opeca #6
    Én kapásból két helyet tudok, ahova pl. fejlesztőket keresnek és fél éven belül, akik ügyes, azt tuti, hogy felvennék....

    De elég, ha megnézed az online állásportálokat. Ha az IT-s munkákra szűrsz, akkor rengeteg hirdetést találsz, és nagyon sok közülük megköveteli a szakmai tapasztalatot.
  • lordsithlord #5
    Ja és félreértésbe ne essünk, nem én vagyok az egyetlen ebben a cipőben, rengeteg az álláskereső informatikus, aki értene is ahhoz, ami a szakmája, mégse kérnek belöle.
  • lordsithlord #4
    10 éve vagyok informatikus, több, mint 6 éve erről papírom is van. Kiváló ajánlólevelekkel rendelkezem nemzetközi vállalatoktól és magyar vállalatoktól is. És emellett szeptember óta keresek állást, azóta alkalmi melóim vannak csak. Ennyit a könnyű elhelyezkedésről.

    A cégek 90%-a ma a végzős egyetemistákra vadászik, mivel őket állami támogatással alkalmazhatják, ráadásul saját maguk ízlése szerint képezhetik. Egyre több cég még ennél is tovább megy, azt mondja, hogy a munkát ki lehet adni diákmelóba is, így szerződik diákközvetítő céggel és tőlük bérel munkaerőt.

    Szóval nem, nem igaz, hogy nálunk simán válthat munkahelyet egy informatikus.
  • opeca #3
    Ez pontosan a magyar helyzetről szól.
    Valóban nehéz jó szakembert találni. Egyrészről az IT elég mobilis szakma, sokan a megfelelő tapasztalat és nyelvtudás birtokában külföldre mennek, másfelől némely cég hirdetése annyira botrányos, hogy szerintem valamit magukra is adó szakemberek élből nem is foglalkoznak vele.

    Csodálkozom, hogy IT cégek a saját szubkultúrájukat sem ismerik. Ilyen C# fejlesztőt keresünk 2 év tapasztalattal, bla bla, na az ilyenekre csak a kezdők mennek el, vagy esetleg ha tapasztaltabb azt csak a kényszer viszi rá, hogy egyáltalán megtudja, mégis mi a fenéről van szó.
  • lordsithlord #2
    Hát egy biztos: ez a cikk sem a magyar helyzetről szól...
  • Zoliz #1
    Végre egy hasznos cikk, hiszen más értelme úgysincs az IT-ne mint dolgozni benne.
    Köszi az infokat a vállalatok álláspontjáról. A sajátom is jó, de tényleg sok a stressz, de legalább megfizetik.