Berta Sándor

Google: A Facebook és az Apple veszélyezteti az internet szabadságát

Sergey Brin, a Google társalapítója a Guardian brit napilapnak fejtette ki a gondolatait. Az üzletember úgy érzi veszélyben van a világháló szabadsága és ennek oka részben a webes adatokért folyó harc.

Sergey Brin szerint a szabad internet legnagyobb ellenségének jelenleg nem csak Kína és Irán számít, hanem olyan informatikai vállalatok is, mint az Apple és a Facebook. A Google társalapítója aggasztónak nevezte a világhálón zajló szabad adatforgalom korlátozását, függetlenül attól, hogy ez a kormányoknak vagy a cégeknek köszönhetően valósulna-e meg. Úgy véli, hogy a nyitottság elve és az adatokhoz való univerzális hozzáférés biztosítása még sosem volt akkora veszélyben, mint most.

Az üzletember megnevezte azokat az államokat, illetve a vállalatokat is, amelyek elsősorban veszélyeztetik a szabad webet. Ezek Kína, Szaúd-Arábia, Irán, továbbá a Facebook, az Apple és az Egyesült Államokban kidolgozott és tiltakozásokat kiváltó Stop Internet Piracy Act (SOPA) törvény. A menedzser szerint az olyan cégek, mint az Apple és a Facebook ismét virtuális falakat építenek és a tartalmakat, illetve az adatokat csak a saját ügyfeleik számára teszik elérhetővé. A Facebooknál lévő emberek nagyon sok Gmail-címet importáltak, ugyanakkor Mark Zuckerberg platformja rendkívüli módon megnehezíti a a felhasználók átköltözését más oldalakra, például a Google Plus rendszerébe.

Ezután Brin a szórakoztatóipart is kiosztotta, mondván a zene- és filmipari szervezetek által támogatott SOPA és PIPA miatt az Egyesült Államok lassan azon országok táborába kerül, mint Kína és Irán, amelyek cenzúrát alkalmaznak. "A szórakoztatóipar csődöt mondott, mert egész egyszerűen nem látja be, hogy az emberek egészen addig fognak letölteni kalóztartalmakat, amíg nem lesz egyszerűbb a legális tartalmak beszerzése" - jelentette ki. Brin ezt követően arra tért ki, hogy ha a Facebook már korábban is ennyire meghatározta volna a webet, akkor ő és Larry Page nem készíthették volna el a Google keresőt. "Azért tudtuk megalkotni a programot, mert a világháló rendkívül nyitott volt. Amikor egyre több szabály lép hatályba, akkor az innovációt elnyomják" - nyilatkozta a 38 éves milliárdos.

Az interneten vegyes fogadtatásban részesültek Brin szavai. Chris Matyszczyk, a Cnet szerkesztője például azt írta: "A nyílt web Google-verziója nagyon egyszerűnek tűnik: hagyjátok, hogy mindenhez hozzáférhessünk, függetlenül attól, hogy könyvekről, utcákról, házakról, Facebook-profilokról, iPhoto-gyűjteményekről vagy a bolognai spagettink maradványairól van szó."

Azon nem lehet csodálkozni, hogy a Google ennyire szívén viseli a nyitott web sorsát, hiszen ez képezi üzleti modelljének az alapját. Minél több tartalom van az interneten, annál jobban jár a Google, ráadásul minden honlap egyben potenciális hirdetési felületet jelent az AdSense számára. Az üzleti szempontok azonban csak az egyik részét jelentik a dolgoknak, elég például csak Eric Schmidt tavaly májusi nyilatkozatára gondolni, amelyben egyértelműen kiállt az internet szabadsága mellett.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nyaSGem #36
    Szergej te szemét hazug disznó! Te is jól tudod, hogy a Google jelenleg a világ legcsudásabb kémrendszere.
    Emellett, egyre jobban szűkíti a Google a valós információ megjelenítést a világhálón. A "kényes" jellegű információkat elrejti, és az általános információk fellelése is egyre nehézkesebb a Google kereskedelmi szemlélete miatt.

    10-15 évvel ezelőtt a Yahoo-val bármit meg lehetett találni az interneten amire kíváncsi voltál. Mára a Google egy nagy szar, semmire sem jó, csak akkor használható, ha vásárolni akarsz valamit és arra keresel...
  • gforce9 #35
    Az előfizetések a minimális sávszélt, ami az értékes tartalmaknak kell, azt el bírják tartani. Hogy nem tellne belőle streamelt médiára, illetve ilyen tempójú fejlődésre? Engem nem zavar. Max lassan lehetne letölteni videókat mint régen. Számomra nem szempont az ilyen marhaság. Ugyan rengetegen használják a netet de 90%-ban idiótaságra. A mostani üzenetküldő programok hatákonysága egy szállal sem jobb, mint a régieké. (PL: IRC) Erőforráskihasználásban pedig egyszerűen siralmasak. De mindegyik csillog villog a reklámoktól... na arra kell a sávszél és az erőforrás. Köszi, nekem jó volt a régi :)
  • asgh #34
    Az a kérdés, hogy ha a net nem lenne x milliárdos üzlet, akkor ki fektetne gerinchálózatokba és technológiai fejlesztésekbe? A kormányok? És a politikai kontroll mennyivel jobb a gazdasági kontrollnál?
    10-12 évvel ezelőtt is azért tolták a pénzt a netes technológiákba, mert x milliárd dolláros bizniszt láttak benne. Most egyes befektetések kezdenek megtérülni, elsősorban a reklámiparnak köszönhetően. Ha pedig a befektetések megtérülnek, akkor az újabb befektetéseket generál, tehát adott a fejlődés további finanszírozása.
  • MrGer #33
    Wz pont így ihaz! Én is olyan oldalakat építek-tartok fenn, amiket meg lehet nézni egy tíz éves böngészővel is + nincs rajtuj reklám, sőt! pont ez a lényegük: nyugodtan lehessen nézelődni-olvasgatni, ne uga-bugráljon semmi sem :)

    + az internet segít a kapcsolattartásban (pl. Skype)...
  • gforce9 #32
    Én jelenleg is arra használom az internetet, mint 10-12 éve, ha valami érdekel meg tudjam nézni, utána tudjak járni. Az, ha egy olyan oldal eltűnik, ami a reklámokból tartja el magát, az interneten található értékes tudásanyag csöppet sem fog csorbulni, mert az értékes infók nem a reklámmal teli oldalakon találhatóak meg. Sőt, azt tapasztalom, hogy a sok reklámokra épülő szemét oldal közül egyre nehezebb előbányászni azt az oldalt, amely érdemben foglalkozik is a keresett témával.

    Persze használom a netet szórakozásra is. Jó példa erre ez az oldal is. Fórumozok, mert jó elbeszélgetni egy-egy témáról, de cseppet sem lenne senki szegényebb vele, ha eltűnne az oldal egyik pillanatról a másikra, hiszen ténylegesen értékes infókat nem igazán közöl. Hébe hóba egy Cifu szintű cikk és ezzel kb kifújt. A többi szinte mind bulvár. Úgyhogy én is azt mondom, hogy az internetet nem a kapitalizmus tartja el. Az internet !jelenlegi arcát! a kapitalizmus tartja el valóban. De a jelenlegi arcának 90%-a reklám forgalom. Úgyhogy a jelenlegi arcának hasznossága, értéke a nullához konvergál. Azok az oldalak, ahol tényleges tudásanyag van összegyűjtve, akkor is megmaradnának, ha a reklámipar egyik napról a másikra kivonulna a területről. Eltűnne a facebook, a google, meg sok ilyen odal, de a lényegi értékes része megmaradna. Lehet nem csillogna villona így mint most, de mondjuk azt pont lesz*rom :)
  • dyra #31
    én épp ezt mondom, hogy semmi baj nem lenne az internettel, ha a nagy cégek nem látták volna meg benne a pénzt és a profitot. De hát gyorsan le lettem ugatva, hogy hálás köszönetet kell mondjak, hogy egy csomó ingyenes szolgáltatást használhatok mert vannak reklámok. Itt tartunk. A víz a hülye mert a kacsa nem tud úszni szokták mondani.

    Azért elég szomorú, hogy sokan már el sem tudják képzelni a reklámmentes internetet.

    A Google meg szerintem jobb ha csöndben marad. Nekik aztán semmi joguk másokat bírálni.
  • MacropusRufus #30
    nem akarok okoskodni, de a netet többek közt nem az előfizetők tartják el?
    A reklámok max az oldal fentartásáért felelhetnek, de ez is egy nagy marhaság.
    Régen - ahhogy írtad - voltak oldalak, nem volt reklám. És ment.
    Csoda.
  • asgh #29
    "A szórakoztatóipar csődöt mondott, mert egész egyszerűen nem látja be, hogy az emberek egészen addig fognak letölteni kalóztartalmakat, amíg nem lesz egyszerűbb a legális tartalmak beszerzése"

    "A menedzser szerint az olyan cégek, mint az Apple és a Facebook ismét virtuális falakat építenek és a tartalmakat, illetve az adatokat csak a saját ügyfeleik számára teszik elérhetővé."

    Itt érhető tetten az önellentmondás és az "aggódás" hiteltelensége. Az ugyanis nyilván nem várható el egy jogtulajdonostól, hogy amire időt-pénzt-energiát áldozott, azt ingyen és bérmentve közzétegye, ugyanakkor milyen egyéb módon lehetne fizetős tartalmakat online árusítani, ha azokat nem csak a saját fizető ügyfeleik számára teszik közzé?
  • dyra #28
    hmmm, érdekes régen nagy cégek nélkül is működött az internet. Még azelőtt is, hogy felfedezték a reklámoknak.

    Tehát akkor ki is a rövidlátó?
  • okosan gyerekek #27
    köszönöm, ezen nagyon jót röhögtem! :D