MTI

Fizetőssé teszi internetes tartalmait a Neue Zürcher Zeitung

Internetes tartalmait is térítéshez köti a jövőben a Neue Zürcher Zeitung - mondta el egy interjúban a svájci napilap főszerkesztője.

"Aki az NZZ-re kíváncsi, az megtalálja a jövőben is akár internetes, akár nyomtatott formában, de - tette hozzá Markus Spillmann - fizetnie kell a tartalomért". Az 1780-ban alapított napilap főszerkesztőjét arról kérdezték hogyan látja az újságírás helyzetét az internet korában. Az NZZ csoport - ma Svájc egyik legnagyobb médiavállalkozása - , az 1990-es években az elsők között jelentkezett internetes szolgáltatással. Ez kezdetben kiegészítő jellegű volt a nyomtatott kiadványhoz képest, elsősorban archív és háttéranyagokat tartalmazott. Az ezredfordulón indult a lap online hírportálja, amely azután önálló cikkeket is közölt. A 2000-es évek közepén kezdődött meg a két kiadvány tartalmának "összehangolása" - mondta Markus Spillmann.

"Most, 2012 elején döntöttük el, hogy a jövőben nem akarunk ingyenes tartalmakat. A minőségért, akár nyomtatott, akár online, pénzt kérünk" - mondta a főszerkesztő. Mint mondta, ez a stratégia lépésről lépésre, a nyár végére valósulhat meg. Mintegy egy éve az NZZ nyomtatott lapváltozata már digitális formában is előfizethető. Ez volt az online stratégia első lépése, és az eddigi tapasztalatok alapján sikeresnek mondható a vállalkozás - mondta el Spillmann. A lap belföldi kiadásának jelenleg 120 ezer előfizetője van, a digitális lapváltozatnak mintegy tízezer. "Az online portál is jól teljesít - tette hozzá - de a reklámok önmagukban nem fedezik a költségeket". "A jövőben az olvasókat is erőteljesebben be akarjuk vonni a költségek fedezésébe" - mondta.

A digitális és a nyomtatott termékek "közelítése" egymáshoz az internetes és a hagyományos lapszám szerkesztőséginek egybeolvasztását is jelenti. Az NZZ nyomtatott kiadványai természetesen nem szűnnek meg - tette hozzá. Az NZZ nem elsősorban hírportálként tekint magára. "A fő súlypontunk a hírek hátterének megvilágítása, összefüggésbe helyezése. Ez az, ami minket megkülönböztet a piacon" - mondta. Az újságírói szakma fő ismérvei alapjában véve nem változnak az internetes korszakban sem - vélekedett Spillmann. A legfontosabb változás az lesz, hogy a következő években az internetes tájékoztatás válik az elsődleges médiummá, és a nyomtatott lapkiadás "származékos" termékké.

Az úgynevezett "civil újságírás" - mondta Spillmann - teljesíti az újságírás meghatározásának bizonyos szempontjait - mint az írás, a kommunikációs csatornához való hozzáférés - , de sok másikat - a források és a tények ellenőrzése, a kutatómunka, a forrásvédelem - nem. Természetesen végső soron az olvasó dönti el, kit választ. A mi feladatunk, hogy megőrizzük egy márkanév színvonalát" - mondta. "Ha valaki ugyanilyen színvonalon ingyen tud szolgáltatást nyújtani, akkor mi csinálunk rosszul valamit" - tette hozzá.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • chuky123 #1
    Svájcba ezt megtehetik van erre is felvevő piac. Magyarországon ez életképtelen ötlet lenne pl ha Népszabadság ezt tenné.