Gyurkity Péter
Az Apple lehet az első a PC-gyártók versenyében
Érdekes helyzetet idézhet elő az Apple igencsak népszerű tábla készüléke, amely jelentős módon átalakíthatja a PC-gyártók rangsorának állását, elsősorban természetesen az Egyesült Államokban. Egyre többen pedzegetik ugyanis, hogy az iPad mégiscsak személyi számítógépként értékelhető, márpedig ha ez így van, akkor illene számításba venni a gyártók versenyében is. Ez idővel az első helyet is megszerezheti az Apple számára, miközben maga a tábla alapos lassulást idézhet elő a netbook megoldások piacán.
A kérdés persze nem teljesen új, hiszen már a nyár folyamán többen belekötöttek az iPad pontos besorolásának mikéntjébe, pontosabban annak hiányába. A BetaNews oldalán megjelent hosszabb értekezés is emlékeztet arra, hogy jelenleg egyik nagyobb piackutató cég sem veszi figyelembe az iPad forgalmát, amikor összeállítja a fontosabb PC-gyártók rangsorát, ami legalábbis megkérdőjelezhető módszer. A "profik" oldalán tehát egyelőre teljes az egyetértés - függetlenül attól, hogy a kereskedelmi csatornákba beérkezett szállítmányokat, avagy magukat az eladásokat vizsgálják -, miközben egyre hangosabbak azon vélemények, hogy ez nem ad pontos képet a jelenlegi helyzetről.
A vita alapjául a két nagy, vagyis az IDC és a Gartner által közölt globális, illetve USA-beli PC-piaci eredmények szolgálnak. Ahogy arról mi is beszámoltunk, mindkét piackutató cég a vártnál lassabb növekedést volt kénytelen regisztrálni. Azért némi eltérést itt is találunk, egyrészt a növekedés pontos ütemét, másrészt pedig a PC-gyártók rangsorát illetően. Az IDC például a maga részéről 11 százalékos növekedést mért világszerte (ők eredetileg több mint 13 százalékra számítottak), míg a Gartner mindössze 7,6 százalékról számolt be, amely messze elmaradt az általuk prognosztizált 12,7 százaléktól. Abban viszont egyetértenek, hogy az iPad és a hozzá hasonló tábla PC-k -nocsak, magában a névben is megtalálható a PC rövidítés - érzékelhető módon lassították a piac bővülését, hiszen sok vásárlót késztettek további gondolkodásra, kivárásra.
Egy iPad és egy Samsung Galaxy Tab
Ami a gyártók versenyét illeti, az Apple itt a két piackutató adatai szerint a harmadik, illetve a negyedik helyen található az Egyesült Államokban. Világszerte ugyan alig 4,5 százalékot birtokolnak a PC-piacon, ám az Egyesült Államokban ez valamivel 10 százalék felett van. Egészen jól sikerült negyedévet tudhatnak maguk mögött, csaknem kétmillió leszállított Mac számítógéppel, így gyakorlatilag a némileg visszaeső Acerrel futnak most szoros versenyt. Ha azonban ehhez hozzávesszük az iPad eredményét, itt további 2 milliárd dollárt (!) és mintegy 4 millió leszállított készüléket vehetünk számításba, még a konzervatív becslések szerint is, hiszen emlékezhetünk arra, hogy az ezt megelőző három hónapban nem tudtak elegendő példányt biztosítani a vásárlóknak, és még így is 3 millió talált végül gazdára.
Az IDC részéről az el is ismerték, hogy az iPad - amelynek növekedése minden más fejlesztést lepipált - negatív módon hatott a mini-noteszgépek szegmensére, alaposan visszafogva azt, miközben az iskolai évad kezdetén általában véve nem sikerült felhajtani a vásárlók érdeklődését. A multimédiát előtérbe helyező táblák a Gartner szerint is komolyan befolyásolják a noteszgépek forgalmát, és bár ezek a megoldások nem helyettesíthetik a teljes értékű PC-ket, a vásárlók kivárásával mégis lassítják azok növekedési ütemét. Itt érdekes adalékot jelent az NPD felmérése, amelyben kimutatják, hogy az iPad előretörése a Mac-eladásokat nem igazán rontotta, míg a netbookok forgalmát nagyon is komolyan befolyásolta.
Az igazán pikáns adat az lenne, ha az Apple eredményét az iPad figyelembe vételével közölnék a PC-gyártók rangsorában. A kétmilliárd dolláros forgalom és a 4 millió leszállított tábla azt jelentené, hogy könnyedén megkaparintanák a második helyet az Egyesült Államokban, sőt, még az abszolút első HP-t is megszorongatnák, mi több, még akár meg is előzhetnék. Ezzel kapcsolatban kiemelik, hogy az iPad tulajdonképpen minden olyan alapvető feladatot elláthat, mint egy átlagos mobil vagy asztali PC, egyedül az egér hiányzik a palettáról, miközben az internetezés, a különböző tartalmak kezelése, illetve a Wi-Fi, a Bluetooth, és a GPS-támogatás kérdése egyaránt megoldott. Emlékeztetnek arra, hogy a Windows-alapú táblákat itt számításba veszik, márpedig az Apple-féle iOS sem igazán marad el ezen a téren.
Az iPad terjedési ütemének a közeljövőben komoly lökést adhat a tengerentúlon, hogy több mint 2000 Verizon Wireless üzletben lesz majd elérhető a hónap végétől. A két cég között létrejött megállapodás eredményeként a táblák egyelőre kizárólag Wi-Fi eléréssel érkeznek majd meg, a MiFi 220 mobil hotspot kíséretében, amely biztosítja a csatlakozást a szolgáltató hálózatához. A 16 GB-os változat 630, a 32 GB-os 730, a 64 GB-os példányok pedig 830 dolláros áron indulnak útjukra. Ez mindenképpen fontos mérföldkő lehet, még akkor is, ha egyes vélemények szerint az iPad nem más, mint egy feleslegesen drága és meglehetősen haszontalan eszköz, amely legfeljebb az ismerősök előtti felvágásra alkalmas - ez vissza-visszatérő kritika az ellenzők táborának oldalán.
Ami a netbook megoldások szegmensét illeti, itt jelentős lassulást jósolnak a legfrissebb előrejelzések - nyilván a tábláktól egyáltalán nem függetlenül. Az ABI például arról beszél, hogy az idei év végéig mintegy 11 millió tábla kerülhet a piacra, miközben 43 millió netbookot szállítanak majd le a különböző gyártók. Attól nem kell tartani, hogy az alig néhány éve létrejött részterület teljesen megsemmisülhet, ám komoly lassulással kell számolni, főleg ha az elmúlt évek rohamos terjedési ütemét vesszük alapul ezen a téren. A táblák számára szintén a 40-50 milliós éves szint lenne az áttörés a piackutató cég elemzői szerint (ekkor válhatnának igazi tömegtermékké), ám ettől még egy picit messze vagyunk, főként a magas árnak köszönhetően. A fontos mérföldkő eléréséhez és átlépéséhez az Apple-nek árat kellene csökkentenie, enélkül ugyanis nem vehetik fel a versenyt a netbookokkal, mindössze azok esélyeit ronthatják.
A Gartner eközben az év végéig csaknem 20 milliós tábla-piacot jósol, miközben az 50 milliós határt már akár jövőre elérhetjük. Jól látható, hogy itt komoly eltérések mutatkoznak az egyes jóslatok között, ám amennyiben a Gartner által előrevetített 300 dolláros átlagos eladási árat valóban megközelítjük 2011-ben, még akár be is igazolódhat az optimista előrejelzés. Addig marad a szépségtapasz az Apple számára, illetve a folytatódó viták, hogy akkor most tulajdonképpen hol is állnak a PC-gyártók listáján.
A kérdés persze nem teljesen új, hiszen már a nyár folyamán többen belekötöttek az iPad pontos besorolásának mikéntjébe, pontosabban annak hiányába. A BetaNews oldalán megjelent hosszabb értekezés is emlékeztet arra, hogy jelenleg egyik nagyobb piackutató cég sem veszi figyelembe az iPad forgalmát, amikor összeállítja a fontosabb PC-gyártók rangsorát, ami legalábbis megkérdőjelezhető módszer. A "profik" oldalán tehát egyelőre teljes az egyetértés - függetlenül attól, hogy a kereskedelmi csatornákba beérkezett szállítmányokat, avagy magukat az eladásokat vizsgálják -, miközben egyre hangosabbak azon vélemények, hogy ez nem ad pontos képet a jelenlegi helyzetről.
A vita alapjául a két nagy, vagyis az IDC és a Gartner által közölt globális, illetve USA-beli PC-piaci eredmények szolgálnak. Ahogy arról mi is beszámoltunk, mindkét piackutató cég a vártnál lassabb növekedést volt kénytelen regisztrálni. Azért némi eltérést itt is találunk, egyrészt a növekedés pontos ütemét, másrészt pedig a PC-gyártók rangsorát illetően. Az IDC például a maga részéről 11 százalékos növekedést mért világszerte (ők eredetileg több mint 13 százalékra számítottak), míg a Gartner mindössze 7,6 százalékról számolt be, amely messze elmaradt az általuk prognosztizált 12,7 százaléktól. Abban viszont egyetértenek, hogy az iPad és a hozzá hasonló tábla PC-k -nocsak, magában a névben is megtalálható a PC rövidítés - érzékelhető módon lassították a piac bővülését, hiszen sok vásárlót késztettek további gondolkodásra, kivárásra.
Egy iPad és egy Samsung Galaxy Tab
Ami a gyártók versenyét illeti, az Apple itt a két piackutató adatai szerint a harmadik, illetve a negyedik helyen található az Egyesült Államokban. Világszerte ugyan alig 4,5 százalékot birtokolnak a PC-piacon, ám az Egyesült Államokban ez valamivel 10 százalék felett van. Egészen jól sikerült negyedévet tudhatnak maguk mögött, csaknem kétmillió leszállított Mac számítógéppel, így gyakorlatilag a némileg visszaeső Acerrel futnak most szoros versenyt. Ha azonban ehhez hozzávesszük az iPad eredményét, itt további 2 milliárd dollárt (!) és mintegy 4 millió leszállított készüléket vehetünk számításba, még a konzervatív becslések szerint is, hiszen emlékezhetünk arra, hogy az ezt megelőző három hónapban nem tudtak elegendő példányt biztosítani a vásárlóknak, és még így is 3 millió talált végül gazdára.
Az IDC részéről az el is ismerték, hogy az iPad - amelynek növekedése minden más fejlesztést lepipált - negatív módon hatott a mini-noteszgépek szegmensére, alaposan visszafogva azt, miközben az iskolai évad kezdetén általában véve nem sikerült felhajtani a vásárlók érdeklődését. A multimédiát előtérbe helyező táblák a Gartner szerint is komolyan befolyásolják a noteszgépek forgalmát, és bár ezek a megoldások nem helyettesíthetik a teljes értékű PC-ket, a vásárlók kivárásával mégis lassítják azok növekedési ütemét. Itt érdekes adalékot jelent az NPD felmérése, amelyben kimutatják, hogy az iPad előretörése a Mac-eladásokat nem igazán rontotta, míg a netbookok forgalmát nagyon is komolyan befolyásolta.
Az igazán pikáns adat az lenne, ha az Apple eredményét az iPad figyelembe vételével közölnék a PC-gyártók rangsorában. A kétmilliárd dolláros forgalom és a 4 millió leszállított tábla azt jelentené, hogy könnyedén megkaparintanák a második helyet az Egyesült Államokban, sőt, még az abszolút első HP-t is megszorongatnák, mi több, még akár meg is előzhetnék. Ezzel kapcsolatban kiemelik, hogy az iPad tulajdonképpen minden olyan alapvető feladatot elláthat, mint egy átlagos mobil vagy asztali PC, egyedül az egér hiányzik a palettáról, miközben az internetezés, a különböző tartalmak kezelése, illetve a Wi-Fi, a Bluetooth, és a GPS-támogatás kérdése egyaránt megoldott. Emlékeztetnek arra, hogy a Windows-alapú táblákat itt számításba veszik, márpedig az Apple-féle iOS sem igazán marad el ezen a téren.
Az iPad terjedési ütemének a közeljövőben komoly lökést adhat a tengerentúlon, hogy több mint 2000 Verizon Wireless üzletben lesz majd elérhető a hónap végétől. A két cég között létrejött megállapodás eredményeként a táblák egyelőre kizárólag Wi-Fi eléréssel érkeznek majd meg, a MiFi 220 mobil hotspot kíséretében, amely biztosítja a csatlakozást a szolgáltató hálózatához. A 16 GB-os változat 630, a 32 GB-os 730, a 64 GB-os példányok pedig 830 dolláros áron indulnak útjukra. Ez mindenképpen fontos mérföldkő lehet, még akkor is, ha egyes vélemények szerint az iPad nem más, mint egy feleslegesen drága és meglehetősen haszontalan eszköz, amely legfeljebb az ismerősök előtti felvágásra alkalmas - ez vissza-visszatérő kritika az ellenzők táborának oldalán.
Ami a netbook megoldások szegmensét illeti, itt jelentős lassulást jósolnak a legfrissebb előrejelzések - nyilván a tábláktól egyáltalán nem függetlenül. Az ABI például arról beszél, hogy az idei év végéig mintegy 11 millió tábla kerülhet a piacra, miközben 43 millió netbookot szállítanak majd le a különböző gyártók. Attól nem kell tartani, hogy az alig néhány éve létrejött részterület teljesen megsemmisülhet, ám komoly lassulással kell számolni, főleg ha az elmúlt évek rohamos terjedési ütemét vesszük alapul ezen a téren. A táblák számára szintén a 40-50 milliós éves szint lenne az áttörés a piackutató cég elemzői szerint (ekkor válhatnának igazi tömegtermékké), ám ettől még egy picit messze vagyunk, főként a magas árnak köszönhetően. A fontos mérföldkő eléréséhez és átlépéséhez az Apple-nek árat kellene csökkentenie, enélkül ugyanis nem vehetik fel a versenyt a netbookokkal, mindössze azok esélyeit ronthatják.
A Gartner eközben az év végéig csaknem 20 milliós tábla-piacot jósol, miközben az 50 milliós határt már akár jövőre elérhetjük. Jól látható, hogy itt komoly eltérések mutatkoznak az egyes jóslatok között, ám amennyiben a Gartner által előrevetített 300 dolláros átlagos eladási árat valóban megközelítjük 2011-ben, még akár be is igazolódhat az optimista előrejelzés. Addig marad a szépségtapasz az Apple számára, illetve a folytatódó viták, hogy akkor most tulajdonképpen hol is állnak a PC-gyártók listáján.