Berta Sándor
Nem jó, ha egyszerre több tartalomra figyelnek a gyerekek
Amerikai kutatók úgy vélik, hogy károsan hathat a gyermekek fejlődésére, ha egyszerre több különböző tartalommal szembesülnek, ezért semmiképpen sem jó, ha egy fiatal egyszerre néz tévét és internetezik.
Cliff Nass kommunikációs és Roy Pea nevelési szakember, a Stanford Egyetem két kutatója - számos hallgató (Lyn Meheula, Aman Kumar, Holden Bamford, Matthew Nass, Aneesh Simha, Benjamin Stillerman, Steven Yang, Michael Zhou) bevonásával - a Discovery Girls nevű lányoknak szóló magazin 3461 olvasóját kérdezték meg a szokásaikról. A két kutató arra volt kíváncsi, hogy a 8 és 12 év közötti lányok mennyi időt töltenek házi feladataik elkészítésével, tévézéssel, online videók megtekintésével, zenehallgatással, olvasással, levelezéssel, SMS-írással, szöveges és videochateléssel, telefonálással, közösségi oldalak meglátogatásával, illetve beszélgetésekkel. Emellett az is érdekelte őket, hogy a felsorolt tevékenységek közül végeznek-e többet egy időben.
Az eredmények szerint sok fiatal általában egyszerre több tevékenységet is végez, például tévézik és szörföl a világhálón. Ezeknél a gyerekeknél érzelmi és közösségi fejlődési hiányosságokat tapasztaltak az egyszerre csak egy dologra összpontosító társaikhoz képest, s úgy érezték, hogy kevésbé ismerik el őket. Ők kevesebbet alszanak és több olyan barátjuk van, akikről a szüleik azt gondolják, hogy rossz hatással vannak rájuk.
"Ezek az eredmények megrázóak, zavaróak és ijesztőek voltak" - összegezte véleményét Cliff Nass. A legnagyobb probléma az, hogy a gyerekek érzelmi és közösségi fejlődése szempontjából pont a 8 és a 12 év közötti szakasz a legfontosabb. Emellett kiderült, hogy a tinédzserek egyre hamarabb szembesülnek a médiatartalmakkal és így gyakran nem beszélgetőpartnerükre figyelnek, hanem az okostelefonjuk vagy a laptopjuk képernyőjén megjelenő információkra.
Cliff Nass kommunikációs és Roy Pea nevelési szakember, a Stanford Egyetem két kutatója - számos hallgató (Lyn Meheula, Aman Kumar, Holden Bamford, Matthew Nass, Aneesh Simha, Benjamin Stillerman, Steven Yang, Michael Zhou) bevonásával - a Discovery Girls nevű lányoknak szóló magazin 3461 olvasóját kérdezték meg a szokásaikról. A két kutató arra volt kíváncsi, hogy a 8 és 12 év közötti lányok mennyi időt töltenek házi feladataik elkészítésével, tévézéssel, online videók megtekintésével, zenehallgatással, olvasással, levelezéssel, SMS-írással, szöveges és videochateléssel, telefonálással, közösségi oldalak meglátogatásával, illetve beszélgetésekkel. Emellett az is érdekelte őket, hogy a felsorolt tevékenységek közül végeznek-e többet egy időben.
Az eredmények szerint sok fiatal általában egyszerre több tevékenységet is végez, például tévézik és szörföl a világhálón. Ezeknél a gyerekeknél érzelmi és közösségi fejlődési hiányosságokat tapasztaltak az egyszerre csak egy dologra összpontosító társaikhoz képest, s úgy érezték, hogy kevésbé ismerik el őket. Ők kevesebbet alszanak és több olyan barátjuk van, akikről a szüleik azt gondolják, hogy rossz hatással vannak rájuk.
"Ezek az eredmények megrázóak, zavaróak és ijesztőek voltak" - összegezte véleményét Cliff Nass. A legnagyobb probléma az, hogy a gyerekek érzelmi és közösségi fejlődése szempontjából pont a 8 és a 12 év közötti szakasz a legfontosabb. Emellett kiderült, hogy a tinédzserek egyre hamarabb szembesülnek a médiatartalmakkal és így gyakran nem beszélgetőpartnerükre figyelnek, hanem az okostelefonjuk vagy a laptopjuk képernyőjén megjelenő információkra.