Berta Sándor

10-15 éven belül mindenhol robotok lesznek

A mesterséges intelligencia területét kutató Noel Sharkey professzor, brit informatikus és pszichológus úgy vélte, hogy a robotok 10-15 éven belül világszerte elterjedhetnek, azonban egy robotokkal teli társadalom számos problémát vet majd fel.

Noel Sharkey, a Sheffieldi Egyetem számítástechnika tudományi tanszékének mesterséges intelligencia és robottechnika professzora már 2007-ben az első programozható robot nyomában volt, majd 2008-ban a robotetika kidolgozását sürgette, 2010 szeptemberében pedig úgy nyilatkozott, hogy Asimov törvényei már nem elegendőek. A szakember az 1990-es években vált ismertté, amikor elkészítette a BBC számára a Robot Wars és a Techno Games nevű sorozatokat.

"A robotetikában két aspektust kell megkülönböztetni. Az egyik egy fiktív helyzet, ami már régóta foglalkoztatja a filozófusokat: milyen jogai lehetnek egy mesterséges intelligenciával rendelkező gépnek? Ennél azonban sokkal fontosabb kérdés az, hogy milyen etika vonatkozzon a már létező robotokra. Ennél a kérdésnél ugyanakkor semmilyen szerepet sem játszik az, hogy ezek mennyire okosak. A mostani helyzet hamarosan meg fog változni, a következő 10-15 évben már mindenütt robotokat látunk majd: lesznek köztük ápolók, óvónők, rendőrök és természetesen szexuális játékszerek."

"Mint a robotetika mellett érvelő tudós, rá akarok mutatni az ezzel a kérdéssel összefüggő problémákra azért, hogy a gyártókat, a programozókat, az ügyvédeket és a politikusokat párbeszédre ösztönözzem. Asimov történetei megmutatják, hogy a törvényekkel mindig vissza lehet élni. A mai szoftverek segítségével a robotok képesek megkülönböztetni egy embert egy autótól, ugyanakkor már egy bábu esetén nem képesek ugyanerre. De még ha a technika egy nap annyira kiforrott is lesz, a robotokból hiányozni fog az emberi értelem" - jelentette ki a professzor.

Noel Sharkey szerint éppen ezért lesz morális felelősségük a mérnököknek. A gyártóknak meg kell majd találniuk azokat a megoldásokat, amelyekkel kizárhatják a visszaélési lehetőségeket. S hogy mindez miként valósulhat meg? Például a roboton lehetne egy felület, amit a szülőnek bizonyos időközönként meg kell érintenie, különben a robot riadót fúj. Az emberekben való károkozást egy vészkapcsoló elhelyezésével lehetne megakadályozni. Japánban már jelenleg is szó van arról, hogy minden nyilvános helyen üzemelő robotot el kell látni egy ilyen kapcsolóval.

"Mi különböztet meg egy ipari berendezést egy robottól? Az első ipari robotkar feltalálója azt válaszolta erre a kérdésre, hogy nem tudom definiálni, hogy mi egy robot, de ha látom, azonnal felismerem. Amennyiben nekem kellene definiálnom hogy mi egy robot, akkor azt mondanám: egy szenzorokkal ellátott gép, ami reagál az érzékelt dolgokra. Nálam otthon körülbelül 40 robot van, de a többségük ki van kapcsolva és a műhelyem polcain vannak elhelyezve. Az egyetlen, amelyik működik, az egy porszívórobot. Jó termék, de sajnos nagyon rosszul takarít. A négy lányomnak eleinte nagyon tetszettek a robotok, de most már nem bírják őket elviselni. Hogy szükség lesz-e valaha robotjogokra? Ehhez először létezniük kellene érző gépeknek, ezek azonban kulturális mítoszok, amiket a sajtó tart életben. 25 éve azt halljuk, hogy 25 éven belül valósággá válnak. Én viszont azt hiszem, hogy még 100 év múlva is ezt fogjuk hallani" - szögezte le végül az elismert szakember.

Japánban már 2009 márciusában bemutatkozott egy új beszélő, sétáló humanoid robot, ami képes volt az arcmimikára is, továbbá az érzelmek, mint a harag, az öröm, vagy a meglepetés kifejezésére. 2009 szeptemberében Hiroshi Ishiguro professzor létrehozta saját élethű Geminoid nevű robotmását, amit az Ars Electronica fesztiválon mutatott be. Frank Kirchner német professzor tavaly májusban úgy nyilatkozott, hogy a kultúrák különbözősége kiütközik a robotok kutatásában. A japánoknál például alapvető szempont a tervezéskor az emberszerű dizájn.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Molnibalage #39
    Az energatikai ipart figyelembe véve 800-2000 évre elegendő szén van, ha hirelen miden kpolajos erőmű áttérne szénre. A kőolaj ~70%-a landol hőerőműben és 12-14%-ból lesz motor hajtóanyag. Akkor saccold meg, hogy ennek a résznek a kiváltása szénnel mekkora sokk a széntartaléknak. Nem sok. Úgy meg főleg, hogy a szén energetikai haszonítása egyes országok számára nem elfogadtható alternatíva.

    (Szép dolog a CO2 egyezmény, de ha aközött kell választani, hogy lesz -e áram vagy sem, akkor szerintem a szenet is el fogják égetni és tojnak a CO2-re...)
  • Tetsuo #38
    A vilag nem olyan egyszeru, mint ahogy te azt gondolod. :D
  • Tetsuo #37
    Ha a benzint szenbol allitod elo, akkor a 200-300 ev helyett kb 70-80 evre lenne elegendo ill. kevesebbre, ha feltetelezunk egy folyamatos fogyasztasnovekedest.
    Viszont ezutan a legkori CO2 koncentracioja triplajara emelkedik a maihoz kepest, aminek x szazalekat ugyan kompenzaljak az oceanok, az erosebb uveghazhatas jelentkezni fog. Ezaltal a legtobb modell szerint egy hatarerteket atlepve, felborul a foldi klima egyensulya, az, amit az emberiseg megszokott.
    Hozzateve azt, hogy a szenbol benzin nemcsak tobb koltseg, hanem bizony onmagaban is tobb energiaba kerul, mint a koolajbol, benzin eloallitasa.
  • Molnibalage #36
    Akkor majd szénből csinálnak benzit. Ennyi. Már 150 dolláros tartós kőoaljár mellett is megéri szénfinomítót építeni. A náci Németország és Dél-Afrika is remekül gyártotta a benzint és minden mást kőolaj nélkül. Kína is tolja már ezt.

    Ha nem kényszeríti az embereiséget valami, akkor nyuhodj meg, mikor te és én vén trottyok leszünk, akkor is benzines kocsik lesznek, max. olcsóbb lessz a hibrides autó vagy több villanyautó lesz. Viszont az egész világnak nincs erre pénzze. Lehet, másodvonalas technikának marad a benzines. Vagy olyan helyeken, ahol nincs miden sarkon töltőállomás. A folyékony üzemyanag előnye a tárolhatóaság és készletehetőség. Mert elég nagy szopacs, ha mondjuk valami miatt megfekeszik az elektromos hálózat. Akkor megállna a közlekedés is. Benzisen / gázolajos hajtásnál ez nem fenyeget, mert mindig van tartalékkészlet.

    (Kérdés, hogy a benzinkutaknál lehet e tölteni, ha nincs hálzati áram...)
  • Molnibalage #35
    Jelenleg a tesztpályákon tökéletes időben is bármikor összehozok olyan realtíve egyszerű helyzete, amin bármelyik rendszer meghal. Én esélyt sem látok erre.
  • wadnari #34
    Rendben építsenek robotokat ,de ne az emberek elől vegyék el a munkát..

    Építsenek olyan robotot ami az ember által lehetetlen területeken dolgozik. Legyen itt szó föld alatt tényleg nagy mélységben értem ez alatt a termelő robotokat. Miért kell felváltani az embert mindenhol? Az a dolgozó akit emiatt küldenek el mit érez? Remélem még vagy 70évig nem fognak használható robotot összehozni mert akkor aztán nem lesz munka nem lesz pénz nem lesz fogyasztás nem lesz gazdaság nem lesz élet..
  • gombabácsi #33
    amúgy 10-15-20 év múlva már brutális következményei lesznek szerintem az olajdrágulásnak

    robotok, űrmeghódítás, haha... örülhetünk majd ha a tudományos fejlődés nem áll meg totálisan
  • gombabácsi #32
    jókat írtál, jó látni hogy mások is józanul és értelmesen látják hogy mi a helyzet az MI kutatással...

    még ha kevesen is vagyunk :)
  • M2 #31
    Szerintem meg a közlekedésben durván le fogja váltani az embert 10-15 év múlva, taxisokra, kamionsofőrökre, buszvezetőkre nem lesz szükség. Ez azért elég jelentős réteg, akiknek fájni fog.
  • Molnibalage #30
    A legfejletebb robot is fényévekre van egy rovar intelligenciájától. Kreativitásról szó sincs. Ha valami csoda nem történik, akkor a robot nagyon sok helyen soha nem fogja leváltani az embert. A mi életünkben meg szerintem tutira nem.