Napi Online
Indulatok az EU repülőgépekre vonatkozó CO2 kvótája miatt
Hatalmas indulatokat generál az EU intézkedése, amelynek értelmében a nemzetközi légitársaságok is kötelesek adót fizetni a széndioxid-kibocsátásuk után.
Többek között a kínai és amerikai vállalatok is támadják a január elsején életbe lépő szabályozást. A Financial Times iparági bennfentesekre hivatkozva azt írta, hogy a kínai kormányzat − amennyiben nem változik a törvény − komolyan fontolgatja a gazdasági ellencsapást az EU ellen. Nehezítheti a légitársaságok helyzetét, hogy az Európai Bíróságon pert vesztettek az amerikai vállalatok, a bíróság ugyanis kimondta, hogy a széndioxidkvóta kereskedelmi rendszere nem sérti más nemzetek szuverenitását.
A kínai légitársaságokat képviselő Csaj Hai-po szerint az EU-n kívül senki más nem támogatja a szabályozás ezen formáját. Több kínai iparági szereplő fontolgatja, hogy nem tesz eleget az adó befizetésének, így az EU elhúzódó pereskedésre számíthat. A kínai nemzeti hírügynökség jóval keményebben fogalmaz, szerintük az intézkedés egyértelműen kereskedelmi korlátokat emel a környezetvédelem nevében, ami nyílt támadásnak minősül a nemzetközi utazóközönség és a szolgáltatók ellen. Ha az adó a jelenlegi formájában fennmarad, az megközelítőleg 16 dolláros drágulást jelent a transzatlanti jegyek árában, és a kínai légitársaságoknak 2020-ig akár 2,8 milliárd dolláros terhet jelentene.
Többek között a kínai és amerikai vállalatok is támadják a január elsején életbe lépő szabályozást. A Financial Times iparági bennfentesekre hivatkozva azt írta, hogy a kínai kormányzat − amennyiben nem változik a törvény − komolyan fontolgatja a gazdasági ellencsapást az EU ellen. Nehezítheti a légitársaságok helyzetét, hogy az Európai Bíróságon pert vesztettek az amerikai vállalatok, a bíróság ugyanis kimondta, hogy a széndioxidkvóta kereskedelmi rendszere nem sérti más nemzetek szuverenitását.
A kínai légitársaságokat képviselő Csaj Hai-po szerint az EU-n kívül senki más nem támogatja a szabályozás ezen formáját. Több kínai iparági szereplő fontolgatja, hogy nem tesz eleget az adó befizetésének, így az EU elhúzódó pereskedésre számíthat. A kínai nemzeti hírügynökség jóval keményebben fogalmaz, szerintük az intézkedés egyértelműen kereskedelmi korlátokat emel a környezetvédelem nevében, ami nyílt támadásnak minősül a nemzetközi utazóközönség és a szolgáltatók ellen. Ha az adó a jelenlegi formájában fennmarad, az megközelítőleg 16 dolláros drágulást jelent a transzatlanti jegyek árában, és a kínai légitársaságoknak 2020-ig akár 2,8 milliárd dolláros terhet jelentene.