MTI
Lézerrel vakítják el a repülőgépek pilótáit Oroszországban
A repülőterek körüli házak fiatal lakói újabban azzal szórakoznak Oroszországban, hogy lézersugárral vakítják el a fel- és leszálló utasszállító repülőgépek pilótáit: a Nyugat-Európában és Amerikában már régóta dívó "szórakozás" az utóbbi időben érte el Oroszországot.
Az első ilyen eset Rosztovban történt június 3-án: egy leszállni készülő Airbus A-320 160 utassal a fedélzetén mintegy 300-400 méter magasságban járt, amikor a pilóta jelentette a toronynak, hogy elvakították egy zöld lézersugárral. A kapitány át tudta venni a gép irányítását, és az utasok szerencsésen földet értek. Előbb egy éjszakai klub lézerjére gyanakodtak, de 7-én az ország egy más pontján egy nagy Boeing pilótafülkéjének egész személyzetét vakították el, s a szerencsés leszállást kész csodának tartották.
Hasonló esetek a moszkvai Seremetyevo és Vnukovo repülőtereken a leggyakoribbak. Az Egyesült Államokban a minimális büntetés 11 ezer dollár ilyen esetekre, de most készül a törvénymódosítás, amelynek értelmében a gépeltérítőkkel azonosan kezelik, és ennek megfelelően büntetik majd a lézerezőket. A készüléket elvben előadásokon használják ábrák mutogatásához, és Moszkvában bárhol kapható, de különösen internetboltokban. Úgy néz ki, mint egy zseblámpa, és mintegy 4500 forinttól kezdődik az ára, a felső határ jóval 200 ezer forint felett van. Az olcsóbbak sugara néhány tucat métert fog be, a legdrágábbaké 50 kilométernyit.
A Komszomolszkaja Pravda című lap kipróbált egy olcsó lézersugárzót: az autó volánjához a főszerkesztő-helyettes ült be, aki elmondta, hogy a sötétített üveg és a napszemüveg ellenére is teljesen elvakult, és több mint nyolc percen át csak zöld szikrákat látott. A sajtó érdeklődésére az állami dumában elmondták: tudnak a történtekről, és várják a felelőtlenül szórakozó ifjak szigorú megbüntetését lehetővé tévő törvény beterjesztését. Ez azonban aligha nyújt megoldást: a lézerek távolból hatnak, s mire a helyszínre érnek a rendőrök, már nem tudják, hogy pontosan hol kell keresni a lézerezőket.
Az első ilyen eset Rosztovban történt június 3-án: egy leszállni készülő Airbus A-320 160 utassal a fedélzetén mintegy 300-400 méter magasságban járt, amikor a pilóta jelentette a toronynak, hogy elvakították egy zöld lézersugárral. A kapitány át tudta venni a gép irányítását, és az utasok szerencsésen földet értek. Előbb egy éjszakai klub lézerjére gyanakodtak, de 7-én az ország egy más pontján egy nagy Boeing pilótafülkéjének egész személyzetét vakították el, s a szerencsés leszállást kész csodának tartották.
Hasonló esetek a moszkvai Seremetyevo és Vnukovo repülőtereken a leggyakoribbak. Az Egyesült Államokban a minimális büntetés 11 ezer dollár ilyen esetekre, de most készül a törvénymódosítás, amelynek értelmében a gépeltérítőkkel azonosan kezelik, és ennek megfelelően büntetik majd a lézerezőket. A készüléket elvben előadásokon használják ábrák mutogatásához, és Moszkvában bárhol kapható, de különösen internetboltokban. Úgy néz ki, mint egy zseblámpa, és mintegy 4500 forinttól kezdődik az ára, a felső határ jóval 200 ezer forint felett van. Az olcsóbbak sugara néhány tucat métert fog be, a legdrágábbaké 50 kilométernyit.
A Komszomolszkaja Pravda című lap kipróbált egy olcsó lézersugárzót: az autó volánjához a főszerkesztő-helyettes ült be, aki elmondta, hogy a sötétített üveg és a napszemüveg ellenére is teljesen elvakult, és több mint nyolc percen át csak zöld szikrákat látott. A sajtó érdeklődésére az állami dumában elmondták: tudnak a történtekről, és várják a felelőtlenül szórakozó ifjak szigorú megbüntetését lehetővé tévő törvény beterjesztését. Ez azonban aligha nyújt megoldást: a lézerek távolból hatnak, s mire a helyszínre érnek a rendőrök, már nem tudják, hogy pontosan hol kell keresni a lézerezőket.