Berta Sándor
A tévéknél a fogyasztás lesz a legfontosabb
A gyártók szembesültek azzal, hogy a felhasználók többségét sokkal jobban érdekli, hogy mennyit fogyaszt egy készülék, mint az, hogy képes-e a 3D-s vagy a webes tartalmak megjelenítésére.
Az idei Nemzetközi Híradástechnikai Kiállításon (IFA) kiemelt termékeknek számítanak a televíziók. "A képátló, a képminőség és az ár továbbra is a legfontosabb szempontok a vásárláskor. Azonban a negyedik helyen már az energiahatékonyság található" - összegezte a tapasztalatokat Jürgen Boyny, a GfK piackutató intézet munkatársa. Míg 2008-ban még csak a megkérdezett felhasználók 30 százaléka mondta azt, hogy számára az alacsony fogyasztás a legfontosabb szempont a vásárláskor, addig tavaly már 47 százalék tette első helyre a fogyasztást. A 3D-s és a webes tartalmak megjelenítése, vagy a dizájn ugyanakkor teljesen a háttérbe szorult.
Az emberek egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy mennyit fogyasztanak a készülékeik. Erre egyrészt az emelkedő energiaárak és a romló gazdasági helyzet miatt rá is kényszerülnek, másrészt a folyamatban komoly szerepe van az új európai uniós jelölés bevezetésének. Az Európai Unió idén január elsejével vezette be a televízióknál is az energiahatékonysági jelölést. Ez hasonlít a mosógépeknél és a hűtőszekrényeknél alkalmazott megoldáshoz. A skála A-tól G-ig terjed, az A jelölésű készülékek fogyasztják a legkevesebbet. Bár a jelölést csak novembertől kötelező használni az új tévéken, a legtöbb kereskedő - gyorsan reagálva a kezdeményezésre - már most jelzi a vásárlóknak, hogy mely készülékek fogyasztják a legkevesebbet.
"Jelenleg 18 A és egy A+ kategóriás televíziót tartunk nyilván. A legtöbb modell B vagy C kategóriás" - nyilatkozta Thomas Bogner, az Osztrák Energiaügynökség képviselője. A legzöldebb termékek éves szinten mindössze 48-64 kilowattórát fogyasztanak. Bogner is megerősítette, hogy egyre nagyobb az igény a vásárlók részéről az energiatakarékos televíziókra.
"Termékeink több mint 50 százaléka A vagy A+ kategóriás" - közölte Pieter Nota, a Philips szórakoztató elektronikai részlegének vezetője. A holland óriáscég az energiatakarékos televíziók piacán meghatározónak számít, az egyik modellje korábban el is nyerte az Európa legzöldebb televíziója díjat és először kínált A++ kategóriás tévét. Hasonló a helyzet a többi gyártónál is. Petra Gregorowitsch, a Samsung szóvivője pedig kiemelte, hogy LED-es készülékeik kétharmada A kategóriás. A fejlesztésekre egyébként az Európai Unió is reagálni akar, 2014 és 2017 között módosítani fogják a jelölést és figyelembe veszik az új technológiákat.
Az idei Nemzetközi Híradástechnikai Kiállításon (IFA) kiemelt termékeknek számítanak a televíziók. "A képátló, a képminőség és az ár továbbra is a legfontosabb szempontok a vásárláskor. Azonban a negyedik helyen már az energiahatékonyság található" - összegezte a tapasztalatokat Jürgen Boyny, a GfK piackutató intézet munkatársa. Míg 2008-ban még csak a megkérdezett felhasználók 30 százaléka mondta azt, hogy számára az alacsony fogyasztás a legfontosabb szempont a vásárláskor, addig tavaly már 47 százalék tette első helyre a fogyasztást. A 3D-s és a webes tartalmak megjelenítése, vagy a dizájn ugyanakkor teljesen a háttérbe szorult.
Az emberek egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy mennyit fogyasztanak a készülékeik. Erre egyrészt az emelkedő energiaárak és a romló gazdasági helyzet miatt rá is kényszerülnek, másrészt a folyamatban komoly szerepe van az új európai uniós jelölés bevezetésének. Az Európai Unió idén január elsejével vezette be a televízióknál is az energiahatékonysági jelölést. Ez hasonlít a mosógépeknél és a hűtőszekrényeknél alkalmazott megoldáshoz. A skála A-tól G-ig terjed, az A jelölésű készülékek fogyasztják a legkevesebbet. Bár a jelölést csak novembertől kötelező használni az új tévéken, a legtöbb kereskedő - gyorsan reagálva a kezdeményezésre - már most jelzi a vásárlóknak, hogy mely készülékek fogyasztják a legkevesebbet.
"Jelenleg 18 A és egy A+ kategóriás televíziót tartunk nyilván. A legtöbb modell B vagy C kategóriás" - nyilatkozta Thomas Bogner, az Osztrák Energiaügynökség képviselője. A legzöldebb termékek éves szinten mindössze 48-64 kilowattórát fogyasztanak. Bogner is megerősítette, hogy egyre nagyobb az igény a vásárlók részéről az energiatakarékos televíziókra.
"Termékeink több mint 50 százaléka A vagy A+ kategóriás" - közölte Pieter Nota, a Philips szórakoztató elektronikai részlegének vezetője. A holland óriáscég az energiatakarékos televíziók piacán meghatározónak számít, az egyik modellje korábban el is nyerte az Európa legzöldebb televíziója díjat és először kínált A++ kategóriás tévét. Hasonló a helyzet a többi gyártónál is. Petra Gregorowitsch, a Samsung szóvivője pedig kiemelte, hogy LED-es készülékeik kétharmada A kategóriás. A fejlesztésekre egyébként az Európai Unió is reagálni akar, 2014 és 2017 között módosítani fogják a jelölést és figyelembe veszik az új technológiákat.