Alex
Miért vesznek az emberek tablet PC-t?
2010 februárjában, az első iPad megjelenésekor a felhasználók többségében jogosan merült fel a kérdés "Miért vegyek tabletet?" Most, egy év elteltével, az iPad 2 hazai premierje kapcsán a kérdés aktuálisabb, mint valaha.
Idén várhatóan nagyságrendileg annyi tabletet értékesítenek világszinten, mint az utóbbi évek mobil-pc piacát fenekestül felforgató netbookot, ezért amíg 2010 a piacra lépés miatt marad emlékezetes, addig idén várhatóan tömegtermékké válnak itthon is a tabletek - derül ki a GKIeNET - T-Mobile: Jelentés az internetgazdaságról kutatásából. Az elmúlt egy év során a kütyükre fogékony vásárlókon túlmenően sokan feltették maguknak ezt a kérdést, és 17 millióan a tablet vásárlás mellett döntöttek - számol be az IDC márciusi jelentésében, mely a tabletek tavalyi nemzetközi világszintű eladásait összegzi. A növekedés dinamikus, amíg az első negyedévben 2 millió darabot adtak el ezekből a készülékekből, addig a negyedik negyedévre ez a szám átlépte a 10 milliót. Azonban mára az eldöntöttnek látszik, hogy a netbook piac nem szűnik meg, csak némiképp átpozícionálódik, és megmarad a laptopok alsó kategóriás képviselőjeként.
A felhasználók tevékenységük alapján megkülönböztethetők tartalomkészítés, vagy tartalomfogyasztás szempontjából. Azt könnyen beláthatjuk, hogy tartalomkészítésre a laptopok és a netbook-ok (ha csak a hordozható eszközöknél maradunk) alkalmasabbak a ma kapható, részben mobilplatformokból kinőtt operációs rendszerekkel ellátott tabletekhez képest. Azonban egy amerikai felmérés arra is rávilágít, hogy egy átlagfelhasználó egész napját vizsgálva mindössze 25%-nyi időt tölt tartalomkészítéssel, és a nap maradék 75%-ában csupán tartalmat fogyaszt, böngészik, videót- filmet néz, e-bookot olvas, játszik. Ezekre a tevékenységekre viszont kevés kényelmesebb megoldás létezik, mint a tablet.
Az internetezőknek mindig szükségük lesz nagy számítási kapacitású eszközökre, legyen az laptop vagy asztali PC, hogy komolyabb munkákat végezhessenek, grafikai alkalmazásokat futtathassanak, hosszú, összetett e-maileket írhassanak, rendezhessék videó mappáikat, vagy szerkeszthessék a családi fotóalbumaikat. Ennél fogva, ha a mindennapokban fontosabb a tartalomkészítés, akkor egy laptop, vagy felsőkategóriás netbook mindenképpen jobb választás.
Egy mobil eszköz kapcsán általában mindenki értékeli, ha az kicsi, és könnyű, de az apró kijelző és a virtuális billentyűzet nem segítik eléggé a produktív tevékenységeket. Persze, sokan kötnek kompromisszumot, de hosszútávon jellegüknél fogva nem alkalmasak összetett feladatok elvégzésére.
Amint eljön a nap azon része, amikor a kikapcsolódásé és tartalomfogyasztásé a főszerep, a tabletek gyakorlatilag verhetetlenek. Az okostelefonokhoz hasonlóan könnyen hordozhatók, ám azoknál egy jóval kényelmesebb, egyszerűbb és rugalmasabb módját jelentik az internetezésnek, videó nézésnek, zenehallgatásnak, játéknak, vagy akár e-book olvasásnak. A tabletek használatának elsajátítása, nem igényel sokórányi kézikönyvbújást köszönhetően az érintés érzékeny kijelzőknek, melyekkel bármilyen tevékenység elvégezhető.
Egy 2010-es felmérés szerint, melyet a Retrevo Amerika legnagyobb szórakoztató elektronikai termékeket tesztelő és forgalmazó hálózata készített vásárlói között, kimutatta, hogy 1000 vásárlásból 780 tablet mellett dönt a netbookkal szemben. Idén becslések szerint 50 millió tablet találhat gazdára a világban, ami a netbookok számaival azonos, de 2012-re a tablet piac meg is haladhatja az alsó kategóriás 11-12 colos netbook-ok értékesítési volumenét.
Az S1 és S2 modellekkel a Sony is belépett a piacra
A netbook gyártók ma már sokkal inkább a laptopok alsó kategóriájaként pozícionálják termékeiket, viszont az eladási adatokból látható, hogy az otthoni asztali PC-k korábbi elsődleges "számítógép szerepe" megszűnni látszik - ami persze ez nem csak kizárólag a tabletek megjelenésének köszönhető. A felhasználói igények a hordozható eszközök felé terelik a gyártókat, mert egyre több felhasználó bárhol bármikor hozzá akar férni az általa kívánt tartalomhoz.
Magyarországon még korai a tabletek forradalmáról beszélni, de a kereslet élénkülése már érzékelhető. 2010-ben közel 420 ezer hordozható számítógépet adtak el, amiből megközelítőleg 50%-ot tesznek ki az ultra hordozható netbook-ok. Noha a tabletek kezelése és megjelenése is sokkal közelebb áll az átlag felhasználók igényeihez, itthon még csak a korai befogadók körében népszerűek ezek az eszközök. A tabletek terjedésének kedvez, hogy a mobilszolgáltatók kifejezetten tablet-internetezésre összeállított díjcsomagok esetén a készülékekre támogatási kedvezményt adnak, ahogy a mobiltelefonok esetében is.
Idén várhatóan nagyságrendileg annyi tabletet értékesítenek világszinten, mint az utóbbi évek mobil-pc piacát fenekestül felforgató netbookot, ezért amíg 2010 a piacra lépés miatt marad emlékezetes, addig idén várhatóan tömegtermékké válnak itthon is a tabletek - derül ki a GKIeNET - T-Mobile: Jelentés az internetgazdaságról kutatásából. Az elmúlt egy év során a kütyükre fogékony vásárlókon túlmenően sokan feltették maguknak ezt a kérdést, és 17 millióan a tablet vásárlás mellett döntöttek - számol be az IDC márciusi jelentésében, mely a tabletek tavalyi nemzetközi világszintű eladásait összegzi. A növekedés dinamikus, amíg az első negyedévben 2 millió darabot adtak el ezekből a készülékekből, addig a negyedik negyedévre ez a szám átlépte a 10 milliót. Azonban mára az eldöntöttnek látszik, hogy a netbook piac nem szűnik meg, csak némiképp átpozícionálódik, és megmarad a laptopok alsó kategóriás képviselőjeként.
A felhasználók tevékenységük alapján megkülönböztethetők tartalomkészítés, vagy tartalomfogyasztás szempontjából. Azt könnyen beláthatjuk, hogy tartalomkészítésre a laptopok és a netbook-ok (ha csak a hordozható eszközöknél maradunk) alkalmasabbak a ma kapható, részben mobilplatformokból kinőtt operációs rendszerekkel ellátott tabletekhez képest. Azonban egy amerikai felmérés arra is rávilágít, hogy egy átlagfelhasználó egész napját vizsgálva mindössze 25%-nyi időt tölt tartalomkészítéssel, és a nap maradék 75%-ában csupán tartalmat fogyaszt, böngészik, videót- filmet néz, e-bookot olvas, játszik. Ezekre a tevékenységekre viszont kevés kényelmesebb megoldás létezik, mint a tablet.
Az internetezőknek mindig szükségük lesz nagy számítási kapacitású eszközökre, legyen az laptop vagy asztali PC, hogy komolyabb munkákat végezhessenek, grafikai alkalmazásokat futtathassanak, hosszú, összetett e-maileket írhassanak, rendezhessék videó mappáikat, vagy szerkeszthessék a családi fotóalbumaikat. Ennél fogva, ha a mindennapokban fontosabb a tartalomkészítés, akkor egy laptop, vagy felsőkategóriás netbook mindenképpen jobb választás.
Egy mobil eszköz kapcsán általában mindenki értékeli, ha az kicsi, és könnyű, de az apró kijelző és a virtuális billentyűzet nem segítik eléggé a produktív tevékenységeket. Persze, sokan kötnek kompromisszumot, de hosszútávon jellegüknél fogva nem alkalmasak összetett feladatok elvégzésére.
Amint eljön a nap azon része, amikor a kikapcsolódásé és tartalomfogyasztásé a főszerep, a tabletek gyakorlatilag verhetetlenek. Az okostelefonokhoz hasonlóan könnyen hordozhatók, ám azoknál egy jóval kényelmesebb, egyszerűbb és rugalmasabb módját jelentik az internetezésnek, videó nézésnek, zenehallgatásnak, játéknak, vagy akár e-book olvasásnak. A tabletek használatának elsajátítása, nem igényel sokórányi kézikönyvbújást köszönhetően az érintés érzékeny kijelzőknek, melyekkel bármilyen tevékenység elvégezhető.
Egy 2010-es felmérés szerint, melyet a Retrevo Amerika legnagyobb szórakoztató elektronikai termékeket tesztelő és forgalmazó hálózata készített vásárlói között, kimutatta, hogy 1000 vásárlásból 780 tablet mellett dönt a netbookkal szemben. Idén becslések szerint 50 millió tablet találhat gazdára a világban, ami a netbookok számaival azonos, de 2012-re a tablet piac meg is haladhatja az alsó kategóriás 11-12 colos netbook-ok értékesítési volumenét.
Az S1 és S2 modellekkel a Sony is belépett a piacra
A netbook gyártók ma már sokkal inkább a laptopok alsó kategóriájaként pozícionálják termékeiket, viszont az eladási adatokból látható, hogy az otthoni asztali PC-k korábbi elsődleges "számítógép szerepe" megszűnni látszik - ami persze ez nem csak kizárólag a tabletek megjelenésének köszönhető. A felhasználói igények a hordozható eszközök felé terelik a gyártókat, mert egyre több felhasználó bárhol bármikor hozzá akar férni az általa kívánt tartalomhoz.
Magyarországon még korai a tabletek forradalmáról beszélni, de a kereslet élénkülése már érzékelhető. 2010-ben közel 420 ezer hordozható számítógépet adtak el, amiből megközelítőleg 50%-ot tesznek ki az ultra hordozható netbook-ok. Noha a tabletek kezelése és megjelenése is sokkal közelebb áll az átlag felhasználók igényeihez, itthon még csak a korai befogadók körében népszerűek ezek az eszközök. A tabletek terjedésének kedvez, hogy a mobilszolgáltatók kifejezetten tablet-internetezésre összeállított díjcsomagok esetén a készülékekre támogatási kedvezményt adnak, ahogy a mobiltelefonok esetében is.