HENT hírlevél

Felmérik a középiskolások szerzői jogi ismereteit

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkársága támogatásával induló országos felmérés a középiskolások szellemi tulajdonnal, különösen a szerzői jogi védelem alatt álló tartalmak online felhasználásával, valamint a termékhamisítással kapcsolatos ismereteit, attitűdjét vizsgálja.

A felmérés kezdeményezői hangsúlyozzák, hogy az internet rendszeres használata mellett elengedhetetlen, hogy a diákok a számítástechnikai ismereteken kívül a kreatív alkotó tevékenység eredményeként megszülető szellemi alkotások (pl. zene, film, szoftver, könyv, fotóművészeti alkotás) értékével és védelmével kapcsolatos alapvető ismeretekkel rendelkezzenek, és - mint a jelen és a jövő szerzői, alkotói, vállalkozói - az ezzel összefüggő jogaikkal és kötelezettségeikkel tisztában legyenek.

A felmérés távlati célja tehát egy olyan új generáció "felnevelésének" elősegítése, amelynek tagjai nemcsak tudatos alkotók, de tudatos felhasználók is a XXI. századi, fejlődő magyar kreatív ipar különböző ágazatainak (pl. design, zene, képzőművészet) területein. A középiskolások tájékozottságának felmérése érdekében a kérdőív olyan témákat érint, mint pl. az idézés módja egy interneten található anyagból, a szerzői jog által védett tartalmak (zene, film, könyv) megosztása az interneten, a szerzőket megillető jogdíj, valamint a szellemi tulajdonjogok megsértésének (hamisítás, kalózkodás) következményei.

A felmérés célja az is, hogy a kérdések által felkeltse a fiatalok érdeklődését és növelje érzékenységüket a hamisítás, kalózkodás problémája iránt. A kérdőív kitöltésének végén ezért a felmérés kérdései által érintett, szellemi tulajdonra - beleértve a szerzői jogokat - vonatkozó alapvető információkhoz jutnak a diákok. A felmérés eredményei egyúttal alapul szolgálhatnak a rendszeres szellemitulajdon-védelmi oktatás kialakításához és elindításához. A kérdőívek kitöltésére 2011. április 12-éig van lehetőségük az iskoláknak. A felmérés eredményeinek a közzététele április végén várható.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bakagaijin #5
    Hát pedig lehet érdekesen is: Pl. van egy gördeszkás aki felvesz valamit egy zárt deszkás pályán, alákever valami zenét és felölti YouTube-ra - ez akkor szabad felhasználás-e vagy sem. S ha valaki valamiért leveteti a felvételt mert csak akkor hogyan lehet ez ellen fellépni. Vagy ha a nézők közül valaki felkeresi a gördeszkásunkat, hogy ő márpadig azon a felvételen szerepel, senki nem kérdezte meg hogy szerepelhet-e, ezért ő most 5 millió dollárt kér or else... akkor mit lehet tenni.

    Ennek szerintem lenne értelme.
  • strogg #4
    fogyasztói birkát akarnak nevelni.
    "na kisfiam most megtanuljuk hogyan legyél jó fizető automata."

    Tipukusan ez a "jogod nincsen, de pénzed az van" elve.
  • Nailyenugysincs #3
    +1
  • aaaaa #2
    Értelmesebb dolgokkal is tömhetnék a fiatalok fejét. Pont a csóró tizenévesek fognak aggódni a milliárdos kiadók siralmain. Pont ők látják a legjobban micsoda néphülyítés és lehúzás folyik e téren. Teljes országok dőlnek romba természeti katasztrófáktól, ezeknek meg ilyenkor is csak elmaradt nemlétező hasznokon jár az eszük. Nehogy már lelkiismeret furdalásom legyen, ha egy könyvet BÁRMILYEN módon elolvasok. Kölcsönkérve, E-book, kalóz oldal, bármi. Minket még nem így neveltek. Csoda, hogy még léteznek könyvtárak és még nem gyújtották fel, vagy záratták be kedvenc jogvédőink.
  • Nailyenugysincs #1
    Most hiába tudja egy középiskolás(pl én) hogy milyen jogai vannak a szerzőnek, vagy mik a kalózkodás következményei ha magasról szarik rá vagy éppen nincs pénze eredetire(pl én). azzal nem okozok semmilyen kárt ha letöltöm és itthon megnézem akár torrentről szedem le akár FTPről. Mert ha be is tiltanák az összes ilyen oldalt akkor se tudnám megvenni boltban.