HENT hírlevél
Felmérik a középiskolások szerzői jogi ismereteit
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkársága támogatásával induló országos felmérés a középiskolások szellemi tulajdonnal, különösen a szerzői jogi védelem alatt álló tartalmak online felhasználásával, valamint a termékhamisítással kapcsolatos ismereteit, attitűdjét vizsgálja.
A felmérés kezdeményezői hangsúlyozzák, hogy az internet rendszeres használata mellett elengedhetetlen, hogy a diákok a számítástechnikai ismereteken kívül a kreatív alkotó tevékenység eredményeként megszülető szellemi alkotások (pl. zene, film, szoftver, könyv, fotóművészeti alkotás) értékével és védelmével kapcsolatos alapvető ismeretekkel rendelkezzenek, és - mint a jelen és a jövő szerzői, alkotói, vállalkozói - az ezzel összefüggő jogaikkal és kötelezettségeikkel tisztában legyenek.
A felmérés távlati célja tehát egy olyan új generáció "felnevelésének" elősegítése, amelynek tagjai nemcsak tudatos alkotók, de tudatos felhasználók is a XXI. századi, fejlődő magyar kreatív ipar különböző ágazatainak (pl. design, zene, képzőművészet) területein. A középiskolások tájékozottságának felmérése érdekében a kérdőív olyan témákat érint, mint pl. az idézés módja egy interneten található anyagból, a szerzői jog által védett tartalmak (zene, film, könyv) megosztása az interneten, a szerzőket megillető jogdíj, valamint a szellemi tulajdonjogok megsértésének (hamisítás, kalózkodás) következményei.
A felmérés célja az is, hogy a kérdések által felkeltse a fiatalok érdeklődését és növelje érzékenységüket a hamisítás, kalózkodás problémája iránt. A kérdőív kitöltésének végén ezért a felmérés kérdései által érintett, szellemi tulajdonra - beleértve a szerzői jogokat - vonatkozó alapvető információkhoz jutnak a diákok. A felmérés eredményei egyúttal alapul szolgálhatnak a rendszeres szellemitulajdon-védelmi oktatás kialakításához és elindításához. A kérdőívek kitöltésére 2011. április 12-éig van lehetőségük az iskoláknak. A felmérés eredményeinek a közzététele április végén várható.
A felmérés kezdeményezői hangsúlyozzák, hogy az internet rendszeres használata mellett elengedhetetlen, hogy a diákok a számítástechnikai ismereteken kívül a kreatív alkotó tevékenység eredményeként megszülető szellemi alkotások (pl. zene, film, szoftver, könyv, fotóművészeti alkotás) értékével és védelmével kapcsolatos alapvető ismeretekkel rendelkezzenek, és - mint a jelen és a jövő szerzői, alkotói, vállalkozói - az ezzel összefüggő jogaikkal és kötelezettségeikkel tisztában legyenek.
A felmérés távlati célja tehát egy olyan új generáció "felnevelésének" elősegítése, amelynek tagjai nemcsak tudatos alkotók, de tudatos felhasználók is a XXI. századi, fejlődő magyar kreatív ipar különböző ágazatainak (pl. design, zene, képzőművészet) területein. A középiskolások tájékozottságának felmérése érdekében a kérdőív olyan témákat érint, mint pl. az idézés módja egy interneten található anyagból, a szerzői jog által védett tartalmak (zene, film, könyv) megosztása az interneten, a szerzőket megillető jogdíj, valamint a szellemi tulajdonjogok megsértésének (hamisítás, kalózkodás) következményei.
A felmérés célja az is, hogy a kérdések által felkeltse a fiatalok érdeklődését és növelje érzékenységüket a hamisítás, kalózkodás problémája iránt. A kérdőív kitöltésének végén ezért a felmérés kérdései által érintett, szellemi tulajdonra - beleértve a szerzői jogokat - vonatkozó alapvető információkhoz jutnak a diákok. A felmérés eredményei egyúttal alapul szolgálhatnak a rendszeres szellemitulajdon-védelmi oktatás kialakításához és elindításához. A kérdőívek kitöltésére 2011. április 12-éig van lehetőségük az iskoláknak. A felmérés eredményeinek a közzététele április végén várható.