Berta Sándor
A SanDisk a tábla PC-őrület legnagyobb nyertese
Az okostelefonok és az érintőképernyős mobil számítógépek iránti kereslet folyamatosan nő. Mindez a világ legnagyobb memóriakártya-gyártójának rendkívüli mértékű bővülést jelent.
A SanDisk nincs egyszerű helyzetben. Annak ellenére, hogy jelenleg a cég a világ legnagyobb memóriakártya-gyártója, komoly problémákkal kell szembenéznie. Az első viszonylagosan kellemes gond: gyártási kapacitásprobléma, a társaság ugyanis alig bírja önerőből fedezni az igényeket. A SanDisk igyekszik kihasználni a jelenlegi helyzetben rejlő lehetőségeket és a vállalatnál azzal számolnak, hogy a következő 2-3 esztendőben már a forgalom kétharmadát a mobil készülékekhez gyártott flashmemóriák fogják adni.
"A legnagyobb mértékben az okostelefonok biztosítják a növekedést, de a tábla PC-k sem léteznének a flashmemóriák nélkül" - közölte Sanjay Mehrotra, a SanDisk vezetője. A társaság a mobil eszközökbe szánt flashmemóriák mellett az SSD (Solid State Disk) meghajtók fejlesztésére koncentrál. 2012-től ugyanis ezek is felgyorsíthatják a gyártó forgalmának a növekedését. A SanDisk már most elképesztő mértékben profitál az okostelefon- és a tábla PC-őrületből. A cég részvényárfolyama tavaly 70 százalékkal erősödött és 2010-ben 4,8 milliárdos forgalmat könyvelhetett el, amelynek a fele volt köszönhető a növekvő mobil eladásoknak.
A két éve még 7 dolláros SanDisk részvény ma 50 dollár felett forog a tőzsdén
Mehrotra szerint az okostelefonok és a tábla PC-k már a negyedik áttörési szakaszt jelentik a flashmemória-technológia, s ezzel együtt a SanDisk számára. Az első szakasz az volt, amikor a piac a digitális fotózásra állt át, ekkor nőtt meg ugyanis az igény a memóriakártyákra. Ezt követte az USB-kulcsok által kiváltott második, majd az MP3-lejátszók által előidézett harmadik szakasz. Ezenkívül a számítási felhő megoldások elterjedése is jól jön a cégnek, amely abból indul ki, hogy a felhasználók a jövőben adataik biztonsági másolatait nem számítógépeiken, hanem inkább a mobil eszközeiken helyezik majd el.
Az iSuppli piackutató cég előrejelzése szerint az idén várhatóan a tábla PC-kbe ötször annyi flashmemória chipet építenek be, mint tavaly. Ez a tárolókapacitás az idei év végére elérheti majd a 2,3 milliárd gigabájtot, 2014-ben pedig a 12,3 milliárd gigabájtot. A Nand memóriachipek globális forgalma az idei esztendőben a tavalyihoz képest 18 százalékkal növekedhet és 22 milliárd dollárt tehet ki. Éppen ezért a SanDisk és a Toshiba már a harmadik üzemet építik azért, hogy biztosítani tudják a szükséges gyártókapacitást. Mehrotra hozzátette, hogy még ez sem lesz elég, kénytelenek lesznek más beszállítók segítségét is igénybe venni. Emellett azt prognosztizálta, hogy az idén a piacon a kínálat és a kereslet némileg kiegyenlítődhet, komoly árcsökkenésre azonban nem lehet számítani.
Mehrotra 1988-ban Eli Hararival közösen alapította a SanDisket és az idei év elején váltotta fel az izraeli kollégáját a cégvezető pozícióban. Harari azonban tanácsadóként tovább segíti az utódja munkáját. A két vezető korábban az Intelnél dolgozott. A SanDisk első embere végül leszögezte: semmi oka nincs arra, hogy a Hararival közösen követett üzleti stratégián változtasson.
A SanDisk nincs egyszerű helyzetben. Annak ellenére, hogy jelenleg a cég a világ legnagyobb memóriakártya-gyártója, komoly problémákkal kell szembenéznie. Az első viszonylagosan kellemes gond: gyártási kapacitásprobléma, a társaság ugyanis alig bírja önerőből fedezni az igényeket. A SanDisk igyekszik kihasználni a jelenlegi helyzetben rejlő lehetőségeket és a vállalatnál azzal számolnak, hogy a következő 2-3 esztendőben már a forgalom kétharmadát a mobil készülékekhez gyártott flashmemóriák fogják adni.
"A legnagyobb mértékben az okostelefonok biztosítják a növekedést, de a tábla PC-k sem léteznének a flashmemóriák nélkül" - közölte Sanjay Mehrotra, a SanDisk vezetője. A társaság a mobil eszközökbe szánt flashmemóriák mellett az SSD (Solid State Disk) meghajtók fejlesztésére koncentrál. 2012-től ugyanis ezek is felgyorsíthatják a gyártó forgalmának a növekedését. A SanDisk már most elképesztő mértékben profitál az okostelefon- és a tábla PC-őrületből. A cég részvényárfolyama tavaly 70 százalékkal erősödött és 2010-ben 4,8 milliárdos forgalmat könyvelhetett el, amelynek a fele volt köszönhető a növekvő mobil eladásoknak.
A két éve még 7 dolláros SanDisk részvény ma 50 dollár felett forog a tőzsdén
Mehrotra szerint az okostelefonok és a tábla PC-k már a negyedik áttörési szakaszt jelentik a flashmemória-technológia, s ezzel együtt a SanDisk számára. Az első szakasz az volt, amikor a piac a digitális fotózásra állt át, ekkor nőtt meg ugyanis az igény a memóriakártyákra. Ezt követte az USB-kulcsok által kiváltott második, majd az MP3-lejátszók által előidézett harmadik szakasz. Ezenkívül a számítási felhő megoldások elterjedése is jól jön a cégnek, amely abból indul ki, hogy a felhasználók a jövőben adataik biztonsági másolatait nem számítógépeiken, hanem inkább a mobil eszközeiken helyezik majd el.
Az iSuppli piackutató cég előrejelzése szerint az idén várhatóan a tábla PC-kbe ötször annyi flashmemória chipet építenek be, mint tavaly. Ez a tárolókapacitás az idei év végére elérheti majd a 2,3 milliárd gigabájtot, 2014-ben pedig a 12,3 milliárd gigabájtot. A Nand memóriachipek globális forgalma az idei esztendőben a tavalyihoz képest 18 százalékkal növekedhet és 22 milliárd dollárt tehet ki. Éppen ezért a SanDisk és a Toshiba már a harmadik üzemet építik azért, hogy biztosítani tudják a szükséges gyártókapacitást. Mehrotra hozzátette, hogy még ez sem lesz elég, kénytelenek lesznek más beszállítók segítségét is igénybe venni. Emellett azt prognosztizálta, hogy az idén a piacon a kínálat és a kereslet némileg kiegyenlítődhet, komoly árcsökkenésre azonban nem lehet számítani.
Mehrotra 1988-ban Eli Hararival közösen alapította a SanDisket és az idei év elején váltotta fel az izraeli kollégáját a cégvezető pozícióban. Harari azonban tanácsadóként tovább segíti az utódja munkáját. A két vezető korábban az Intelnél dolgozott. A SanDisk első embere végül leszögezte: semmi oka nincs arra, hogy a Hararival közösen követett üzleti stratégián változtasson.