Berta Sándor
Gyengélkedik a nyugat-európai számítógéppiac
A karácsony ellenére a vártnál kevesebb PC talált gazdára, az emberek inkább más szórakoztató elektronikai és hordozható készülékeket vásároltak.
"A fogyasztók visszafogták magukat a PC-vásárlásban és a számítógépek helyett inkább tábla PC-ket, okostelefonokat vagy játékkonzolokat vettek" - összegezte a tapasztalatokat a Gartner piackutató cég. A vásárlói magatartás hátterében alighanem az állhat, hogy egyrészt a felhasználók a válság miatt kevesebb pénzből gazdálkodnak, másrészt a PC-piacon elmaradtak az igazán új technológiai fejlesztések. Emiatt az emberek inkább kivárnak, vagy más eszközöket vesznek meg.
A gyártók semmiképp nem ilyen eredményekre számítottak, mivel egy esztendő utolsó negyedéve - elsősorban a karácsony miatt - mindig jótékony hatással szokott lenni a PC-eladásokra. A cég elemzője, Mareike Escherich azonban kiemelte, hogy Nyugat-Európában továbbra is a számítógép-eladások csökkenése figyelhető meg. A 2010 negyedik negyedévében eladott 19,398 millió PC a 2009-es esztendő utolsó negyedévéhez képest 4,4 százalékos forgalomcsökkentést jelent.
A nyugat-európai negyedik negyedéves eladások, ezer darabban, a tábla PC-k nélkül
2009-ben 20,291 millió asztali számítógépet adtak el a kontinensen. A legnagyobb visszaesést az Acer és a Dell könyvelhette el, míg az Asus és az Apple 2009-hez képest még így is 13,5, illetve 13,3 százalékkal több számítógépet tudott eladni.
"Még a hagyományosan erős notebookpiac is stagnál és ez a folyamat befolyásolja a teljes piac növekedését" - mondta Escherich. A tavalyi esztendő utolsó negyedévében egész Európában 2 százalékkal csökkent a mobil számítógépek eladása. A folyamat egész Nyugat-Európában, így Nagy-Britanniában, Németországban és Franciaországban is megfigyelhető. Európában, 22,1 százalékos piaci részesedésével továbbra is a Hewlett-Packard a piacvezető, de szorosan követi az Acer, amelynek a piaci részesedése 20,8 százalék. A harmadik helyen a Dell (9,8 százalék), a negyediken az Asus (9,5 százalék), az ötödiken pedig az Apple (6,2 százalék) található.
"A fogyasztók visszafogták magukat a PC-vásárlásban és a számítógépek helyett inkább tábla PC-ket, okostelefonokat vagy játékkonzolokat vettek" - összegezte a tapasztalatokat a Gartner piackutató cég. A vásárlói magatartás hátterében alighanem az állhat, hogy egyrészt a felhasználók a válság miatt kevesebb pénzből gazdálkodnak, másrészt a PC-piacon elmaradtak az igazán új technológiai fejlesztések. Emiatt az emberek inkább kivárnak, vagy más eszközöket vesznek meg.
A gyártók semmiképp nem ilyen eredményekre számítottak, mivel egy esztendő utolsó negyedéve - elsősorban a karácsony miatt - mindig jótékony hatással szokott lenni a PC-eladásokra. A cég elemzője, Mareike Escherich azonban kiemelte, hogy Nyugat-Európában továbbra is a számítógép-eladások csökkenése figyelhető meg. A 2010 negyedik negyedévében eladott 19,398 millió PC a 2009-es esztendő utolsó negyedévéhez képest 4,4 százalékos forgalomcsökkentést jelent.
A nyugat-európai negyedik negyedéves eladások, ezer darabban, a tábla PC-k nélkül
2009-ben 20,291 millió asztali számítógépet adtak el a kontinensen. A legnagyobb visszaesést az Acer és a Dell könyvelhette el, míg az Asus és az Apple 2009-hez képest még így is 13,5, illetve 13,3 százalékkal több számítógépet tudott eladni.
"Még a hagyományosan erős notebookpiac is stagnál és ez a folyamat befolyásolja a teljes piac növekedését" - mondta Escherich. A tavalyi esztendő utolsó negyedévében egész Európában 2 százalékkal csökkent a mobil számítógépek eladása. A folyamat egész Nyugat-Európában, így Nagy-Britanniában, Németországban és Franciaországban is megfigyelhető. Európában, 22,1 százalékos piaci részesedésével továbbra is a Hewlett-Packard a piacvezető, de szorosan követi az Acer, amelynek a piaci részesedése 20,8 százalék. A harmadik helyen a Dell (9,8 százalék), a negyediken az Asus (9,5 százalék), az ötödiken pedig az Apple (6,2 százalék) található.