Hunter
Hagyományosból érintőképernyős telefon
Egy új szoftver képes a régi, nyomógombos mobiltelefonokat is trendi, érintőképernyőssé varázsolni, mindezt egy akusztikai trükkel.
A TouchDevice nevű program nem csupán a hagyományos telefon LCD kijelzőjét, hanem teljes burkolatát érzékennyé teszi az érintésre, illetve az érintések hangjaira. Alkalmazásához nincs szükség új hardverre, vagyis a legtöbb jelenleg forgalomban lévő telefonnál alkalmazható, állítják fejlesztői, a brit Input Dynamics munkatársai.
A cambridge-i cég által megalkotott szoftver lehetővé teszi a menük görgetését, böngészését vagy zoomolását a telefon képernyőjének érintésével, ujjunk végighúzásával, vagy a készülék oldalának kocogtatásával. Az ikonokat ugyanúgy kiválaszthatjuk a képernyőn egyetlen érintéssel, mint egy iPhone-on, a burkolat kocogtatásával pedig előre kiválasztott funkciók érhetők el, például a telefonkönyv, szöveges üzenet küldés, vagy a beépített kamera.
A szoftver a telefon mikrofonját használja a trükk kivitelezéséhez. A képernyő vagy a burkolat minden egyes érintése egy árulkodó hangot generál, melynek hullámai végigrezegnek a készüléken. A hangsémák a gondos elemzésével azonosítható, hol és hogyan érintette meg a telefont a felhasználó. "A beépített mikrofon begyűjti ezeket az 'akusztikus ujjlenyomatokat', a TouchDevice szoftver algoritmusa pedig kiszámolja hogy a telefon melyik területét érintették vagy ütögették meg" - magyarázta a rendszer feltalálója, Giovanni Bisutti. Az algoritmusoknak meg kell tanítani az adott telefon akusztikai tulajdonságait, Bisutti szerint azonban ez egyáltalán nem egy bonyolult feladat, és alig növel valamit a költségeken.
A szoftver megközelítőleg egy négyzetcentiméteren belüli területen képes azonosítani az érintés pontját. A cég szeptember 8-án mutatta be a szoftver azon változatát, ami képes megkülönböztetni egy ujjbegy érintését egy köröm vagy érintőpálca érintésétől. A fejlesztők tovább finomítják az algoritmust, hogy az képes legyen a köröm karistoló hangja, az ujjbegy finomabb érintése és az ujj végigsimítása közötti akusztikailag eltérő jelek értelmezésére. Ígéretük szerint a jövőben az algoritmusok képesek lesznek több ujj egyidejű érintésének kezelésére, a régi készülékeket modern érintőképes telefonokká változtatva.
Bisutti elmondása szerint több nagy telefongyártóval is folynak a tárgyalások a szoftver licenceléséről. "Látják az előnyöket, technikánkkal költséges hardverek nélkül készíthetnek érintőképernyős telefonokat, a szoftver pedig a már létező típusokon is alkalmazható" - nyilatkozott Bisutti.
A TouchDevice nevű program nem csupán a hagyományos telefon LCD kijelzőjét, hanem teljes burkolatát érzékennyé teszi az érintésre, illetve az érintések hangjaira. Alkalmazásához nincs szükség új hardverre, vagyis a legtöbb jelenleg forgalomban lévő telefonnál alkalmazható, állítják fejlesztői, a brit Input Dynamics munkatársai.
A cambridge-i cég által megalkotott szoftver lehetővé teszi a menük görgetését, böngészését vagy zoomolását a telefon képernyőjének érintésével, ujjunk végighúzásával, vagy a készülék oldalának kocogtatásával. Az ikonokat ugyanúgy kiválaszthatjuk a képernyőn egyetlen érintéssel, mint egy iPhone-on, a burkolat kocogtatásával pedig előre kiválasztott funkciók érhetők el, például a telefonkönyv, szöveges üzenet küldés, vagy a beépített kamera.
A szoftver a telefon mikrofonját használja a trükk kivitelezéséhez. A képernyő vagy a burkolat minden egyes érintése egy árulkodó hangot generál, melynek hullámai végigrezegnek a készüléken. A hangsémák a gondos elemzésével azonosítható, hol és hogyan érintette meg a telefont a felhasználó. "A beépített mikrofon begyűjti ezeket az 'akusztikus ujjlenyomatokat', a TouchDevice szoftver algoritmusa pedig kiszámolja hogy a telefon melyik területét érintették vagy ütögették meg" - magyarázta a rendszer feltalálója, Giovanni Bisutti. Az algoritmusoknak meg kell tanítani az adott telefon akusztikai tulajdonságait, Bisutti szerint azonban ez egyáltalán nem egy bonyolult feladat, és alig növel valamit a költségeken.
A szoftver megközelítőleg egy négyzetcentiméteren belüli területen képes azonosítani az érintés pontját. A cég szeptember 8-án mutatta be a szoftver azon változatát, ami képes megkülönböztetni egy ujjbegy érintését egy köröm vagy érintőpálca érintésétől. A fejlesztők tovább finomítják az algoritmust, hogy az képes legyen a köröm karistoló hangja, az ujjbegy finomabb érintése és az ujj végigsimítása közötti akusztikailag eltérő jelek értelmezésére. Ígéretük szerint a jövőben az algoritmusok képesek lesznek több ujj egyidejű érintésének kezelésére, a régi készülékeket modern érintőképes telefonokká változtatva.
Bisutti elmondása szerint több nagy telefongyártóval is folynak a tárgyalások a szoftver licenceléséről. "Látják az előnyöket, technikánkkal költséges hardverek nélkül készíthetnek érintőképernyős telefonokat, a szoftver pedig a már létező típusokon is alkalmazható" - nyilatkozott Bisutti.