Berta Sándor
Aranybányát jelenthetnek a reklámcégeknek a mobil adatok
A reklámcégek eddig még nem tették rá a kezüket a mobil előfizetők adataira, azonban ez nemsokára megtörténhet.
A mobilszolgáltatók, illetve a reklámcégek eddig még nem találtak egymásra. Ennek köszönhető, hogy a mobil előfizetők adatait és szokásaikkal kapcsolatos információkat a hirdetési szakemberek még nem értékelhették ki, s így nem jelenhettek meg a mobil-, illetve okostelefonokon a személyre szabott reklámok sem. Mindez azonban hamarosan a múlté lesz. A felhasználói adatok és a szokásokkal kapcsolatos információk ugyanis aranybányát jelentenek a különböző vállalatoknak, s csak idő kérdése, mikor történik meg ezen a területen is az áttörés.
"Az adattárolási megoldásokkal, a processzorokkal és az algoritmusokkal kapcsolatban történő változások ma már megengedik, hogy ezt a hatalmas mobil adatmennyiséget is ki lehessen értékelni és a gazdaság, valamint a tudomány számára hasznossá lehessen tenni" - mondta Vincent Blondel, a Leuveni Egyetem Mérnöki Matematikai Intézetének vezetője. A vezetékes hívások információval ellentétben a mobil hívások adatait sokkal pontosabban hozzá lehet rendelni az egyes személyekhez. A beszélgetések adatait - ide értve a földrajzi információkat is - fel lehet használni olyan célokra, amelyekből végeredményben az egész társadalom profitálhat, állítja.
Blondel szerint ezekből az információkból nem csak a GPS-koordináták az érdekesek, hanem akár szociális trendek is kiolvashatók, így a marketingcégek vagy a várostervezők is profitálhatnak belőlük. A belga matematikus és kollégái 2 millió belga személy mobiltelefonálási szokásait elemezték és kiderült, hogy a francia, illetve a flamand anyanyelvűek alig kerülnek kapcsolatba egymással. Az emberek többsége ugyanis általában a szomszédjaival beszél. Minél nagyobb az ismerőseiktől való földrajzi távolság, annál kevesebbszer lépnek velük kapcsolatba, nem csak személyesen, hanem telefonon is. De a módszer ugyanígy használható a vírus- és más fertőzések kiterjedtségének megállapítására, valamint a katasztrófavédelemben is.
A szakember ugyanakkor leszögezte, hogy amint az adatok nem csoportokra, hanem egyénekre vonatkoznak, azonnal megnő az adatvédelem fontossága. Az egyik problémát az jelenti, hogy a név és a telefonszám hiánya ellenére is megállapítható a hívó fél személyazonossága a más információknak köszönhető egyezések miatt. Éppen ezért Blondel olyan megoldások után kutat, amelyek a földrajzilag és időben is egyező adatokat felismerhetetlenné teszik. A kutató úgy vélte: minden társadalomnak meg kell határoznia, hogy a különböző szolgáltatásokat üzemeltető cégek milyen adatokat adhatnak tovább. Az adathasználat és az adatvédelem egyensúlyba hozásának kérdését pedig a tudománynak kell megoldania.
A mobilszolgáltatók, illetve a reklámcégek eddig még nem találtak egymásra. Ennek köszönhető, hogy a mobil előfizetők adatait és szokásaikkal kapcsolatos információkat a hirdetési szakemberek még nem értékelhették ki, s így nem jelenhettek meg a mobil-, illetve okostelefonokon a személyre szabott reklámok sem. Mindez azonban hamarosan a múlté lesz. A felhasználói adatok és a szokásokkal kapcsolatos információk ugyanis aranybányát jelentenek a különböző vállalatoknak, s csak idő kérdése, mikor történik meg ezen a területen is az áttörés.
"Az adattárolási megoldásokkal, a processzorokkal és az algoritmusokkal kapcsolatban történő változások ma már megengedik, hogy ezt a hatalmas mobil adatmennyiséget is ki lehessen értékelni és a gazdaság, valamint a tudomány számára hasznossá lehessen tenni" - mondta Vincent Blondel, a Leuveni Egyetem Mérnöki Matematikai Intézetének vezetője. A vezetékes hívások információval ellentétben a mobil hívások adatait sokkal pontosabban hozzá lehet rendelni az egyes személyekhez. A beszélgetések adatait - ide értve a földrajzi információkat is - fel lehet használni olyan célokra, amelyekből végeredményben az egész társadalom profitálhat, állítja.
Blondel szerint ezekből az információkból nem csak a GPS-koordináták az érdekesek, hanem akár szociális trendek is kiolvashatók, így a marketingcégek vagy a várostervezők is profitálhatnak belőlük. A belga matematikus és kollégái 2 millió belga személy mobiltelefonálási szokásait elemezték és kiderült, hogy a francia, illetve a flamand anyanyelvűek alig kerülnek kapcsolatba egymással. Az emberek többsége ugyanis általában a szomszédjaival beszél. Minél nagyobb az ismerőseiktől való földrajzi távolság, annál kevesebbszer lépnek velük kapcsolatba, nem csak személyesen, hanem telefonon is. De a módszer ugyanígy használható a vírus- és más fertőzések kiterjedtségének megállapítására, valamint a katasztrófavédelemben is.
A szakember ugyanakkor leszögezte, hogy amint az adatok nem csoportokra, hanem egyénekre vonatkoznak, azonnal megnő az adatvédelem fontossága. Az egyik problémát az jelenti, hogy a név és a telefonszám hiánya ellenére is megállapítható a hívó fél személyazonossága a más információknak köszönhető egyezések miatt. Éppen ezért Blondel olyan megoldások után kutat, amelyek a földrajzilag és időben is egyező adatokat felismerhetetlenné teszik. A kutató úgy vélte: minden társadalomnak meg kell határoznia, hogy a különböző szolgáltatásokat üzemeltető cégek milyen adatokat adhatnak tovább. Az adathasználat és az adatvédelem egyensúlyba hozásának kérdését pedig a tudománynak kell megoldania.