SG.hu
Az Apple saját magának tartja fenn a jogot az iOS felhasználók követésére
A francia versenyfelügyelet azzal gyanúsítja az Apple-t, hogy visszaél piaci erőfölénnyel és nyomon követi az iOS-felhasználókat - derült ki a vállalatnak tegnap megküldött kifogásközlésből.
A médiát, a reklámügynökségeket, a technikai közvetítőket, a kiadókat és a mobil marketingügynökségeket képviselő francia szakmai szövetségek 2020-ban versenyjogi panaszt nyújtottak be az Apple ellen az App Tracking Transparency (ATT) nevű adatvédelmi eszköz miatt. A reklámcégek a nyomon követést gyakran használják személyre szabott reklámok megjelenítésére vagy felhasználói adatok gyűjtésére és újrafelhasználására. A panaszban az alkalmazás blokkolását kérték az EU trösztellenes szabályainak megsértésére hivatkozva, de ezt a francia felügyeleti hatóság 2021 márciusában elutasította. Azonban tavaly nyáron a német szövetségi versenyhivatal eljárást indított az Apple ellen ugyanebben a témában, és azzal gyanúsították meg az amerikai óriáscéget, hogy előnyben részesíti saját ajánlatait. Ezután a franciák is revideálták álláspontjukat, és megállapították hogy az Apple-nek talán mégiscsak van miért felelnie.
A malmok lassan örölnek, és a francia vizsgálatok most jutottak el odáig, hogy azt merik állítani, hogy az Apple operációs rendszerének piaci gyakorlata "hatással van a reklámszolgáltatások és a fogyasztói szolgáltatások több kapcsolódó piacára". A kifogásközlés a versenyhatósági vizsgálatok első eljárási lépése, amelyben a hivatal közli az állítólagos jogsértéseket, amelyeket a vizsgált vállalat vitathat. A hatóság mindazonáltal még nem döntötte el, hogy történt-e hatalommal való visszaélés azzal kapcsolatban, hogy míg az ATT lehetővé teszi a külső felek nyomkövetéséből való egyszerű kilépést, addig az iPhone-gyártó saját alkalmazásaiból való kilépés sokkal bonyolultabb. Tehát itt nem arról van szó, hogy a reklámügynökségek az emberek érdekeit néznék, hanem az nem tetszik nekik, hogy csak rájuk vonatkozik az Apple szabálya.
Az Apple azt állítja, hogy védi a felhasználókat, és valóban több milliárd dollárt húz ki a Facebook zsebéből, de a saját alkalmazásainál ez az ablak nem ugrik fel
Az ATT arra kötelezi a harmadik féltől származó alkalmazásokat, hogy az iOS-felhasználókat kérjék fel arra, hogy engedélyezzék a nyomon követésüket, és hogy adataikat reklámcélzásra használják fel. Ezt nyilván nem sok ember támogatja, emiatt a hirdetők azzal vádolták meg az Apple-t, hogy nem játszik tisztességesen, mivel a saját natív iOS-alkalmazások esetében ugyanez a kérés nem történik meg automatikusan. "Jelenleg a versenyjog és az adatvédelmi jog összefonódásának vagyunk tanúi" - mondta Christoph Callewaert ügyvéd. Callewaert megjegyezte, hogy az Európai Unió Bírósága július 4-én egy úttörő jelentőségű döntésében úgy határozott, hogy "a nemzeti versenyhatóságok az erőfölénnyel való visszaélés vizsgálata keretében megállapíthatják a GDPR megsértését". Más szóval a versenyhatóságok mostantól jogosultak arra is, hogy trösztellenes vizsgálataik során az adatvédelem megsértését is figyelembe vegyék, tekintettel arra, hogy a digitális gazdaságban az adatok fontos gazdasági értékkel bírnak.
2021-ben a francia versenyfelügyelet a francia adatvédelmi szabályozó hatósággal (CNIL) egyeztetve úgy döntött, hogy nem rendel el óvintézkedéseket az Apple ATT-vel szemben, részben azért, mert az nem sértette az uniós adatvédelmi és magánéletvédelmi szabályokat. A hatóság azonban nyitva tartotta az ügyet az erőfölénnyel való esetleges visszaélés miatt. Bár az ATT önmagában nem sérti a harmadik féltől származó alkalmazásokra vonatkozó uniós adatvédelmi szabályokat, a francia versenyfelügyelet dönthet úgy, hogy az Apple "megsérti az adatvédelmet saját alkalmazásaival kapcsolatban", ami "erőfölénnyel való visszaélésnek" minősülhet.
A németeknek ugyanez a bajuk. "Egy olyan vállalatnak, mint az Apple, amely egyoldalúan meghatározhatja az ökoszisztémája és különösen az App Store szabályait, azokat úgy kellene kialakítania, hogy összhangban legyenek a versenyfeltételekkel" - mondta Andreas Mundt, a német szövetségi versenyhivatal (BKartA) elnöke. "Ezzel kapcsolatban jogos kétségek merülnek fel, ha az Apple szabályokat állít fel harmadik felek számára, de ezek a szabályok nem vonatkoznak magára az Apple-re" - tette hozzá. "Üdvözöljük az adatbarát üzleti modelleket, amelyek a felhasználóknak választási lehetőséget biztosítanak az adataik felhasználásával kapcsolatban" - hangsúlyozta Mundt. Az Apple előírásai szerint a felhasználóknak további hozzájárulást kell adniuk adataik felhasználásához, amikor először nyitnak meg egy harmadik féltől származó alkalmazást. Ez egy további felugró ablakot jelent az amúgy is szükséges hozzájárulás mellett, de az Apple-re nem vonatkoznak az App Tracking Transparency Framework extra intézkedései.
Az esetre reagálva az Apple szóvivője kijelentette, hogy "az Apple a reklámtevékenységét magasabb adatvédelmi normákhoz köti", és kifejtette, hogy "a szabályozó hatóságoktól", köztük a francia adatvédelmi felügyelőtől is komoly támogatást kapott. Ennek ellenére az Apple adatvédelmi szabályokat tiszteletben tartó stratégiája 2022 decemberében beárnyékolódott, amikor a francia adatvédelmi hatóság 8 millió eurós bírságot szabott ki a vállalatra, amiért az nem gyűjtötte be "az iPhone francia felhasználóinak beleegyezését", mielőtt a reklámazonosítókat elhelyezte volna a készülékeiken. A francia adatvédelmi hatóság szerint a reklámbeállítások "alapértelmezés szerint előre be voltak jelölve", és a felhasználóknak "számos műveletet kellett végrehajtaniuk a beállítás kikapcsolásához".
A médiát, a reklámügynökségeket, a technikai közvetítőket, a kiadókat és a mobil marketingügynökségeket képviselő francia szakmai szövetségek 2020-ban versenyjogi panaszt nyújtottak be az Apple ellen az App Tracking Transparency (ATT) nevű adatvédelmi eszköz miatt. A reklámcégek a nyomon követést gyakran használják személyre szabott reklámok megjelenítésére vagy felhasználói adatok gyűjtésére és újrafelhasználására. A panaszban az alkalmazás blokkolását kérték az EU trösztellenes szabályainak megsértésére hivatkozva, de ezt a francia felügyeleti hatóság 2021 márciusában elutasította. Azonban tavaly nyáron a német szövetségi versenyhivatal eljárást indított az Apple ellen ugyanebben a témában, és azzal gyanúsították meg az amerikai óriáscéget, hogy előnyben részesíti saját ajánlatait. Ezután a franciák is revideálták álláspontjukat, és megállapították hogy az Apple-nek talán mégiscsak van miért felelnie.
A malmok lassan örölnek, és a francia vizsgálatok most jutottak el odáig, hogy azt merik állítani, hogy az Apple operációs rendszerének piaci gyakorlata "hatással van a reklámszolgáltatások és a fogyasztói szolgáltatások több kapcsolódó piacára". A kifogásközlés a versenyhatósági vizsgálatok első eljárási lépése, amelyben a hivatal közli az állítólagos jogsértéseket, amelyeket a vizsgált vállalat vitathat. A hatóság mindazonáltal még nem döntötte el, hogy történt-e hatalommal való visszaélés azzal kapcsolatban, hogy míg az ATT lehetővé teszi a külső felek nyomkövetéséből való egyszerű kilépést, addig az iPhone-gyártó saját alkalmazásaiból való kilépés sokkal bonyolultabb. Tehát itt nem arról van szó, hogy a reklámügynökségek az emberek érdekeit néznék, hanem az nem tetszik nekik, hogy csak rájuk vonatkozik az Apple szabálya.
Az Apple azt állítja, hogy védi a felhasználókat, és valóban több milliárd dollárt húz ki a Facebook zsebéből, de a saját alkalmazásainál ez az ablak nem ugrik fel
Az ATT arra kötelezi a harmadik féltől származó alkalmazásokat, hogy az iOS-felhasználókat kérjék fel arra, hogy engedélyezzék a nyomon követésüket, és hogy adataikat reklámcélzásra használják fel. Ezt nyilván nem sok ember támogatja, emiatt a hirdetők azzal vádolták meg az Apple-t, hogy nem játszik tisztességesen, mivel a saját natív iOS-alkalmazások esetében ugyanez a kérés nem történik meg automatikusan. "Jelenleg a versenyjog és az adatvédelmi jog összefonódásának vagyunk tanúi" - mondta Christoph Callewaert ügyvéd. Callewaert megjegyezte, hogy az Európai Unió Bírósága július 4-én egy úttörő jelentőségű döntésében úgy határozott, hogy "a nemzeti versenyhatóságok az erőfölénnyel való visszaélés vizsgálata keretében megállapíthatják a GDPR megsértését". Más szóval a versenyhatóságok mostantól jogosultak arra is, hogy trösztellenes vizsgálataik során az adatvédelem megsértését is figyelembe vegyék, tekintettel arra, hogy a digitális gazdaságban az adatok fontos gazdasági értékkel bírnak.
2021-ben a francia versenyfelügyelet a francia adatvédelmi szabályozó hatósággal (CNIL) egyeztetve úgy döntött, hogy nem rendel el óvintézkedéseket az Apple ATT-vel szemben, részben azért, mert az nem sértette az uniós adatvédelmi és magánéletvédelmi szabályokat. A hatóság azonban nyitva tartotta az ügyet az erőfölénnyel való esetleges visszaélés miatt. Bár az ATT önmagában nem sérti a harmadik féltől származó alkalmazásokra vonatkozó uniós adatvédelmi szabályokat, a francia versenyfelügyelet dönthet úgy, hogy az Apple "megsérti az adatvédelmet saját alkalmazásaival kapcsolatban", ami "erőfölénnyel való visszaélésnek" minősülhet.
A németeknek ugyanez a bajuk. "Egy olyan vállalatnak, mint az Apple, amely egyoldalúan meghatározhatja az ökoszisztémája és különösen az App Store szabályait, azokat úgy kellene kialakítania, hogy összhangban legyenek a versenyfeltételekkel" - mondta Andreas Mundt, a német szövetségi versenyhivatal (BKartA) elnöke. "Ezzel kapcsolatban jogos kétségek merülnek fel, ha az Apple szabályokat állít fel harmadik felek számára, de ezek a szabályok nem vonatkoznak magára az Apple-re" - tette hozzá. "Üdvözöljük az adatbarát üzleti modelleket, amelyek a felhasználóknak választási lehetőséget biztosítanak az adataik felhasználásával kapcsolatban" - hangsúlyozta Mundt. Az Apple előírásai szerint a felhasználóknak további hozzájárulást kell adniuk adataik felhasználásához, amikor először nyitnak meg egy harmadik féltől származó alkalmazást. Ez egy további felugró ablakot jelent az amúgy is szükséges hozzájárulás mellett, de az Apple-re nem vonatkoznak az App Tracking Transparency Framework extra intézkedései.
Az esetre reagálva az Apple szóvivője kijelentette, hogy "az Apple a reklámtevékenységét magasabb adatvédelmi normákhoz köti", és kifejtette, hogy "a szabályozó hatóságoktól", köztük a francia adatvédelmi felügyelőtől is komoly támogatást kapott. Ennek ellenére az Apple adatvédelmi szabályokat tiszteletben tartó stratégiája 2022 decemberében beárnyékolódott, amikor a francia adatvédelmi hatóság 8 millió eurós bírságot szabott ki a vállalatra, amiért az nem gyűjtötte be "az iPhone francia felhasználóinak beleegyezését", mielőtt a reklámazonosítókat elhelyezte volna a készülékeiken. A francia adatvédelmi hatóság szerint a reklámbeállítások "alapértelmezés szerint előre be voltak jelölve", és a felhasználóknak "számos műveletet kellett végrehajtaniuk a beállítás kikapcsolásához".