Berta Sándor
Világszerte folytatódik a Street View-vita
Csak részben teljesítette a Google a hamburgi adatvédelmi biztos ultimátumot. A társaság hajlandó megismertetni autója felszerelését, de a merevlemezek átadásába nem egyezett bele.
Újabb fordulópontjához érkezett a Google kontra adatvédelmi szakemberek vita. A vállalat készségesen megküldte válaszait prof. dr. Johannes Caspar hamburgi adatvédelmi biztosnak. A levél szerint a Google elismeri felelősségét az adatvédelmi ügyekért és biztosítja a városok feltérképezéséhez szükséges hardvereket és szoftvereket, a vezetőket és határozza meg az útvonalakat, és a Google biztosítja az autókat. A cég a szabadon hozzáférhető, nem védett WLAN-hálózatokból minden tartalmi adatot kinyert és ehhez a Kismet nevű programot használta, míg az adatfeldolgozásban egy saját fejlesztésű alkalmazást vetett be. Utóbbi kizárólag a nem titkosított tartalmakkal foglalkozik.
A tárolt adatok között vannak az SSID-re, a jelerősségre, a titkosítási módszerekre, az adatátviteli protokollokra és a rádiócsatornákra vonatkozó információk. A cég eddig nem járult hozzá a használt szoftvere ellenőrzéséhez, mint ahogy megtagadta az autókból kikerülő merevlemezek átadását is. "Nem tartom elfogadhatónak a vállalat érvelését. Már korábban is felhívtam ugyanis a cég figyelmét arra, hogy az adatok nekem való átadása nem sérti a törvényeket és ezzel a Google nem követne el bűncselekményt. Éppen ezért semmilyen okát nem látom annak, hogy az adatok miért nem adhatók át" - jelentette ki prof. dr. Johannes Caspar.
A társaság válaszul jelezte, hogy kész bármikor bemutatni a városok utcáinak lefotózásához használt autóit és nem tett le arról sem, hogy ha megfelelő jogi megoldás születik, átadjon egy merevlemezt az adatvédelmi hatóságoknak.
Eközben újabb fejlemények történtek Ausztriában, ahol a helyi Adatvédelmi Tanács (DSK) ugyan nem tett feljelentést a vállalat ellen, de a május 21-én indított vizsgálatának lezárásáig megtiltotta a Google Street View tevékenységét. Mindez azt jelenti, hogy a cég a szolgáltatásához korábban rögzített képeket feldolgozhatja, de újakat nem készíthet. A testület felszólította a Google-t, hogy június 7-ig küldjön el részére egy pontos technikai dokumentációt, amelyben precízen leírja, hogy miként működik a szolgáltatás, az adatok rögzítése és tárolása. Waltraut Kotschy, a DSK elnöke szerint a vizsgálatok akár két hónapig is elhúzódhatnak. A tanács ezek lezárulta után és a Google válaszainak figyelembe vételével határoz a további lépésekről. "Minket egyedül a személyes adatok és azok felhasználása érdekel" - hangsúlyozta a szakember.
Az ARGE osztrák adatvédelmi szervezet viszont nem volt ennyire türelmes, hanem feljelentette a céget. Ugyanígy járt el az Egyesült Államok Massachusetts államában a Galaxy Internet Services Inc. is. A beadványt egy kerületi bíróság vizsgálja, amelynek feladata megállapítani, hogy vajon a Google törvénysértő módon szerezte-e meg és tárolta-e a felhasználók adatait. A szolgáltató 10 millió dolláros kártérítést kér. Az elmúlt hetekben kaliforniai, oregoni és massachusettsi felhasználók is kártérítési gyűjtőpereket indítottak a Google ellen. Ezek kimenetele azonban kérdéses.
Újabb fordulópontjához érkezett a Google kontra adatvédelmi szakemberek vita. A vállalat készségesen megküldte válaszait prof. dr. Johannes Caspar hamburgi adatvédelmi biztosnak. A levél szerint a Google elismeri felelősségét az adatvédelmi ügyekért és biztosítja a városok feltérképezéséhez szükséges hardvereket és szoftvereket, a vezetőket és határozza meg az útvonalakat, és a Google biztosítja az autókat. A cég a szabadon hozzáférhető, nem védett WLAN-hálózatokból minden tartalmi adatot kinyert és ehhez a Kismet nevű programot használta, míg az adatfeldolgozásban egy saját fejlesztésű alkalmazást vetett be. Utóbbi kizárólag a nem titkosított tartalmakkal foglalkozik.
A tárolt adatok között vannak az SSID-re, a jelerősségre, a titkosítási módszerekre, az adatátviteli protokollokra és a rádiócsatornákra vonatkozó információk. A cég eddig nem járult hozzá a használt szoftvere ellenőrzéséhez, mint ahogy megtagadta az autókból kikerülő merevlemezek átadását is. "Nem tartom elfogadhatónak a vállalat érvelését. Már korábban is felhívtam ugyanis a cég figyelmét arra, hogy az adatok nekem való átadása nem sérti a törvényeket és ezzel a Google nem követne el bűncselekményt. Éppen ezért semmilyen okát nem látom annak, hogy az adatok miért nem adhatók át" - jelentette ki prof. dr. Johannes Caspar.
A társaság válaszul jelezte, hogy kész bármikor bemutatni a városok utcáinak lefotózásához használt autóit és nem tett le arról sem, hogy ha megfelelő jogi megoldás születik, átadjon egy merevlemezt az adatvédelmi hatóságoknak.
Eközben újabb fejlemények történtek Ausztriában, ahol a helyi Adatvédelmi Tanács (DSK) ugyan nem tett feljelentést a vállalat ellen, de a május 21-én indított vizsgálatának lezárásáig megtiltotta a Google Street View tevékenységét. Mindez azt jelenti, hogy a cég a szolgáltatásához korábban rögzített képeket feldolgozhatja, de újakat nem készíthet. A testület felszólította a Google-t, hogy június 7-ig küldjön el részére egy pontos technikai dokumentációt, amelyben precízen leírja, hogy miként működik a szolgáltatás, az adatok rögzítése és tárolása. Waltraut Kotschy, a DSK elnöke szerint a vizsgálatok akár két hónapig is elhúzódhatnak. A tanács ezek lezárulta után és a Google válaszainak figyelembe vételével határoz a további lépésekről. "Minket egyedül a személyes adatok és azok felhasználása érdekel" - hangsúlyozta a szakember.
Az ARGE osztrák adatvédelmi szervezet viszont nem volt ennyire türelmes, hanem feljelentette a céget. Ugyanígy járt el az Egyesült Államok Massachusetts államában a Galaxy Internet Services Inc. is. A beadványt egy kerületi bíróság vizsgálja, amelynek feladata megállapítani, hogy vajon a Google törvénysértő módon szerezte-e meg és tárolta-e a felhasználók adatait. A szolgáltató 10 millió dolláros kártérítést kér. Az elmúlt hetekben kaliforniai, oregoni és massachusettsi felhasználók is kártérítési gyűjtőpereket indítottak a Google ellen. Ezek kimenetele azonban kérdéses.