Kruza Richárd
A Windows 7 megjelenése fellendítette a PC ipart
Amilyen sok kellemetlenséget okozott a Microsoftnak a Vista, olyan hasznot hozott a Windows 7. Nem csak arról van szó ugyanis, hogy minden idők leggyorsabban terjedő operációs rendszerévé nőtte ki magát, hanem kibillentette a PC kontra MAC szituáció egyensúlyát, aminek a PC gyártók is örülnek.
Igaz, a Windows Vista negatív szereplésénél nem is nagyon lehet jobb alapot elképzelni egy új operációs rendszer bevezetésekor. A legnagyobb szoftvercég terméke ugyanis nyilvánvaló monopolhelyzetben van, ami miatt az XP óta a legtöbb PC-t vásárló OEM Vista Home-al volt kénytelen használni új gépét. Ez a verzió pedig a felhasználók legnagyobb részének nem okozott osztatlan örömet, éppen ezért nem is nagyon frissítette senki meglévő Windows XP verzióját, ami a mai napig meghatározó számban fut a PC-ken.
Mindenestre a Windows 7 (Magyarországon egyébként csapnivalóan sikerült) megjelenését követően elérkezettnek látta a Microsoft az időt arra, hogy 300 millió dollárt költsön reklámkampányra. A cég a Crispin Porter + Boguksy reklámirodát találta megfelelőnek a cél érdekében, a vállalat pedig az Apple-t vette célkeresztbe, saját fegyverüket fordítva ellenük: a folyamatosan ismételt reklámszlogen így hangzott: "I’m a PC" (én egy PC vagyok) - ismerős? A reklám lényege tehát immár nem a Windows 7 lett, hanem annak bizonyítása, hogy sokkal olcsóbban lehet PC-hez jutni, ugyanolyan teljesítményű konfiguráció mellett. Ezzel a Microsoft hatalmasat húzott, ugyanis ezzel lényegében az egész PC iparnak is szívességet tett - ami persze saját józan érdekük is egyben.
A reklámkampány azzal kezdődött, hogy piackutatóknak álcázott személyek olyan alanyokat kerestek meg, akik számítógépet szándékoztak vásárolni. Az ál-piackutatók a Wall Street Journal szerint 700 és 2000 dollár közötti összeget adtak át azzal a feltétellel, hogy számítógépet kell vásárolniuk, és a fennmaradó összeget megtarthatják. Az első reklámfilmben szereplő tesztalany, aki 17 collos kijelzőt és kényelmes billentyűzetet szeretett volna, 1000 dollárt kapott. Nem véletlenül, ugyanis ennek következében az Apple Store-ból, ahol először járt igen csüggedten fordult ki. A legolcsóbb Macbook ugyanis 999 dollár volt, miközben ennek a típusnak 13 collos kijelzője volt (az USA-ban az új 17 collos MacBook Pro ára 2799 dollárnál kezdődik).
A főszereplő ezután mindjárt átment egy másik szaküzletbe, ahol rátalált álmai gépére, egy 17 collos HP Pavilionra, mindössze 699 dollárért. Még egy nyomtatóra is futotta, és még így is maradt 100 dollárja. Az esetet további hasonlóak követték, az ezekből készült reklámfilmeket pedig elkezdték főműsoridőben sugározni. Úgy tűnik egyáltalán nem hiába, mert a jól sikerült Windows 7 és a reklámkampány együtt lényegesen javította a PC-k iránti bizalmat. Olyanyira, hogy februárban 16%-ot csökkent a drága Apple eszközök eladása, miközben a PC-k eladása növekedett - a piac ugyanis árérzékeny, és továbbra is nagy az igény az olcsó netbookokra.
Az egész helyzet persze nagyon előnytelen az Apple számára. A megoldást abban látták, hogy megpróbálják felforgatni a jelenlegi piacot azzal, hogy a netbook kategóriát kissé demagóg módon kipellengérezik, majd a helyére erőszakolják a mostanában megjelent iPad-ot, mely enyhén szólva ellentmondásos reakciókat váltott ki. Természetesen ez is egy módszer a népszerűsítésre, azonban a számok makacs dolgok, és egyelőre úgy tűnik, a piac alakulása inkább a PC hardver- és szoftvergyártóknak áll, és ebben a Microsoftnak, és a Windows 7 megjelenésének egyaránt nagyon komoly szerepe van.
Igaz, a Windows Vista negatív szereplésénél nem is nagyon lehet jobb alapot elképzelni egy új operációs rendszer bevezetésekor. A legnagyobb szoftvercég terméke ugyanis nyilvánvaló monopolhelyzetben van, ami miatt az XP óta a legtöbb PC-t vásárló OEM Vista Home-al volt kénytelen használni új gépét. Ez a verzió pedig a felhasználók legnagyobb részének nem okozott osztatlan örömet, éppen ezért nem is nagyon frissítette senki meglévő Windows XP verzióját, ami a mai napig meghatározó számban fut a PC-ken.
Mindenestre a Windows 7 (Magyarországon egyébként csapnivalóan sikerült) megjelenését követően elérkezettnek látta a Microsoft az időt arra, hogy 300 millió dollárt költsön reklámkampányra. A cég a Crispin Porter + Boguksy reklámirodát találta megfelelőnek a cél érdekében, a vállalat pedig az Apple-t vette célkeresztbe, saját fegyverüket fordítva ellenük: a folyamatosan ismételt reklámszlogen így hangzott: "I’m a PC" (én egy PC vagyok) - ismerős? A reklám lényege tehát immár nem a Windows 7 lett, hanem annak bizonyítása, hogy sokkal olcsóbban lehet PC-hez jutni, ugyanolyan teljesítményű konfiguráció mellett. Ezzel a Microsoft hatalmasat húzott, ugyanis ezzel lényegében az egész PC iparnak is szívességet tett - ami persze saját józan érdekük is egyben.
A reklámkampány azzal kezdődött, hogy piackutatóknak álcázott személyek olyan alanyokat kerestek meg, akik számítógépet szándékoztak vásárolni. Az ál-piackutatók a Wall Street Journal szerint 700 és 2000 dollár közötti összeget adtak át azzal a feltétellel, hogy számítógépet kell vásárolniuk, és a fennmaradó összeget megtarthatják. Az első reklámfilmben szereplő tesztalany, aki 17 collos kijelzőt és kényelmes billentyűzetet szeretett volna, 1000 dollárt kapott. Nem véletlenül, ugyanis ennek következében az Apple Store-ból, ahol először járt igen csüggedten fordult ki. A legolcsóbb Macbook ugyanis 999 dollár volt, miközben ennek a típusnak 13 collos kijelzője volt (az USA-ban az új 17 collos MacBook Pro ára 2799 dollárnál kezdődik).
A főszereplő ezután mindjárt átment egy másik szaküzletbe, ahol rátalált álmai gépére, egy 17 collos HP Pavilionra, mindössze 699 dollárért. Még egy nyomtatóra is futotta, és még így is maradt 100 dollárja. Az esetet további hasonlóak követték, az ezekből készült reklámfilmeket pedig elkezdték főműsoridőben sugározni. Úgy tűnik egyáltalán nem hiába, mert a jól sikerült Windows 7 és a reklámkampány együtt lényegesen javította a PC-k iránti bizalmat. Olyanyira, hogy februárban 16%-ot csökkent a drága Apple eszközök eladása, miközben a PC-k eladása növekedett - a piac ugyanis árérzékeny, és továbbra is nagy az igény az olcsó netbookokra.
Az egész helyzet persze nagyon előnytelen az Apple számára. A megoldást abban látták, hogy megpróbálják felforgatni a jelenlegi piacot azzal, hogy a netbook kategóriát kissé demagóg módon kipellengérezik, majd a helyére erőszakolják a mostanában megjelent iPad-ot, mely enyhén szólva ellentmondásos reakciókat váltott ki. Természetesen ez is egy módszer a népszerűsítésre, azonban a számok makacs dolgok, és egyelőre úgy tűnik, a piac alakulása inkább a PC hardver- és szoftvergyártóknak áll, és ebben a Microsoftnak, és a Windows 7 megjelenésének egyaránt nagyon komoly szerepe van.