MTI
Elektronikus őrangyal repülőgépekbe
A közlekedés szédítő fejlődésével együtt jár a karambolok szaporodása is földön, vízen és levegőben egyaránt.
A pittsburghi Carnegie Mellon Egyetem számítógépes fejlesztője, André Platzer szerint azonban ennek nem kellene törvényszerűnek lennie. Ennek bizonyítására dolgozta ki a KeYmaera elnevezésű szoftverét, amely tulajdonképpen a már használatban lévő, ütközést megelőző elektronikus készülékek továbbfejlesztett változata.
Annak ellenére, hogy a gépjárműveken már régóta van tolató- és követési távolságot jelző radar, a vasúti szerelvényeken biztonsági berendezés, a hajókon radar, a repülőgépeken az ütközés megelőzését szolgáló figyelmeztető-irányító TCAS-rendszer, továbbra is gyakoriak a katasztrófák. Nemrégiben India felett ütközött össze két sugárhajtású utasszállító repülőgép, Németországban az új MAGLEV lebegővasút rohant bele egy pályakocsiba, New-Yorkban városnéző helikopterek kisrepülőkbe csapódtak, hajókat, teher- és személyautókat érő súlyos balesetek is mindennaposak.
A Popular Science magazin honlapján megjelent beszámoló szerint André Platzer a tragédiák szaporodásából arra a következtetésre jutott, hogy az ütközés veszélyére figyelmeztető szerkezetek és szoftverek nem tökéletesek. Egyik hibájuk például, hogy ha a két jármű közül az egyik a veszélyes közeledés közben hirtelen sebességet vagy irányt - repülőgépeknél magasságot - vált, a biztonsági szerkezet komputere nem képes feldolgozni a bejövő adatváltozásokat. Ezért lefagy, vagy helytelen utasítást ad az irányítónak. Akkor is, ha az nem személy, hanem közvetlenül valamilyen automatika vagy robotpilóta.
Az utóbbi esett meg az amerikai légügyi hatóság (FAA) által kidolgoztatott, az egymáshoz veszélyesen közeledő gépeket másfelé irányító TCAS-rendszer ellenőrzése során . Az egyik gép kétszer kapott utasítást a rendszertől, a másodiknál az eredeti, veszélyes irányba fordult.
A Németországban felnőtt, most harminc éves André Platzert már 2006-ban kinevezték az Oldenburgi Egyetem számítástechnikai professzorává. KeYmaera-jának szoftverébe az eddigieknél sokkal több alapadatot, veszélyhelyzetet, illetve azok elhárításának módját építette be. A programjával végrehajtott próbák során az egymáshoz közeledő repülőgépek időben, minden körülményt figyelembe véve tértek át az ütközésmentes irányba vagy magasságba. A szoftver képes mind a pilótáknak, mind közvetlenül a robotnak utasítást adni.
Ha a légiközlekedésben beválik, Platzer megkezdi a szerkezet közúti járművekbe beépíthető, kisméretű változatának tervezését is. Amúgy a szoftver neve kiejtve Kiméra, amely emlékeztet a görög mitológia kecsketestű, kígyófejű, tűzokádó szörnyére, amely/aki olyan pusztítást tudott végbevinni, mint egy közlekedési katasztrófa.
A pittsburghi Carnegie Mellon Egyetem számítógépes fejlesztője, André Platzer szerint azonban ennek nem kellene törvényszerűnek lennie. Ennek bizonyítására dolgozta ki a KeYmaera elnevezésű szoftverét, amely tulajdonképpen a már használatban lévő, ütközést megelőző elektronikus készülékek továbbfejlesztett változata.
Annak ellenére, hogy a gépjárműveken már régóta van tolató- és követési távolságot jelző radar, a vasúti szerelvényeken biztonsági berendezés, a hajókon radar, a repülőgépeken az ütközés megelőzését szolgáló figyelmeztető-irányító TCAS-rendszer, továbbra is gyakoriak a katasztrófák. Nemrégiben India felett ütközött össze két sugárhajtású utasszállító repülőgép, Németországban az új MAGLEV lebegővasút rohant bele egy pályakocsiba, New-Yorkban városnéző helikopterek kisrepülőkbe csapódtak, hajókat, teher- és személyautókat érő súlyos balesetek is mindennaposak.
A Popular Science magazin honlapján megjelent beszámoló szerint André Platzer a tragédiák szaporodásából arra a következtetésre jutott, hogy az ütközés veszélyére figyelmeztető szerkezetek és szoftverek nem tökéletesek. Egyik hibájuk például, hogy ha a két jármű közül az egyik a veszélyes közeledés közben hirtelen sebességet vagy irányt - repülőgépeknél magasságot - vált, a biztonsági szerkezet komputere nem képes feldolgozni a bejövő adatváltozásokat. Ezért lefagy, vagy helytelen utasítást ad az irányítónak. Akkor is, ha az nem személy, hanem közvetlenül valamilyen automatika vagy robotpilóta.
Az utóbbi esett meg az amerikai légügyi hatóság (FAA) által kidolgoztatott, az egymáshoz veszélyesen közeledő gépeket másfelé irányító TCAS-rendszer ellenőrzése során . Az egyik gép kétszer kapott utasítást a rendszertől, a másodiknál az eredeti, veszélyes irányba fordult.
A Németországban felnőtt, most harminc éves André Platzert már 2006-ban kinevezték az Oldenburgi Egyetem számítástechnikai professzorává. KeYmaera-jának szoftverébe az eddigieknél sokkal több alapadatot, veszélyhelyzetet, illetve azok elhárításának módját építette be. A programjával végrehajtott próbák során az egymáshoz közeledő repülőgépek időben, minden körülményt figyelembe véve tértek át az ütközésmentes irányba vagy magasságba. A szoftver képes mind a pilótáknak, mind közvetlenül a robotnak utasítást adni.
Ha a légiközlekedésben beválik, Platzer megkezdi a szerkezet közúti járművekbe beépíthető, kisméretű változatának tervezését is. Amúgy a szoftver neve kiejtve Kiméra, amely emlékeztet a görög mitológia kecsketestű, kígyófejű, tűzokádó szörnyére, amely/aki olyan pusztítást tudott végbevinni, mint egy közlekedési katasztrófa.