Berta Sándor

Az online házkutatások elterjedésétől tart a Statewatch

Az európai uniós tagországokban és a vezető ipari államokban jelenleg hatályos jogi helyzet számos az online házkutatásokkal kapcsolatos kérdést megválaszolatlanul hagy.

Erre az eredményre jutottak a Statewatch nevű brit polgárjogi szervezet munkatársai, akik a tapasztalataikat egy jelentésben foglalták össze. A Statewatch szakértői megállapították, hogy több államban is hiányoznak azok az előírások, amelyek szabályoznák, hogy a titkosszolgálatok képviselői mikor és milyen feltételek esetén férhetnek hozzá az információtechnikai rendszerekhez. Mindez azt jelenti, hogy az ilyen akciókra gyakorlatilag nemzetközi menlevelet kapnak az adott hivatalok emberei és szabadon lefoglalhatják, majd elemezhetik a lefoglalt merevlemezeket.

Pedig a kérdés szabályozása önmagában is szükséges és fontos lenne, s akkor még nem is említettük az esetleges határokon átnyúló akciók kényes mivoltát. Az Európai Unió Tanácsa által elfogadott akcióterv nyelvezete szintén tág határok között értelmezhető és konkrétumok helyett meglehetősen diplomatikusan fogalmaz. A tavaly november végén elfogadott stratégiai dokumentumban szerepel például, hogy az egyes tagországoknak lehetővé kell tenniük a "megfelelő távolsági házkutatásokat". Az IT-rendszerekhez való hozzáférések pedig a "vendégország egyetértésével" valósulhatnak meg.

A Statewatch szerint azonban ez még csak egy kis rész. Nincs például meghatározva, hogy mely bűncselekmények felderítéséhez alkalmazhatók trójai férgek vagy rootkitek. Maga a kiberbűnözés fogalomköre is sok területet érint. Közel sem mindegy, hogy terrorizmusról van-e szó, vagy esetleg gyermekpornográfiáról, adathalászatról, netán IT-rendszerek elleni támadásokról.

A polgárjogi aktivisták szemében szálka a tavaly szeptemberi bonni G6-os csúcson, a jelen lévő belügyminiszterek által elfogadott megállapodás is. Ebben többek között az szerepel, hogy "majdnem mindegyik tagországban" már van online házkutatásokra vonatkozó jogszabály vagy előkészületben van. Továbbá leírták azt is, hogy a nemzetközi intézkedésekkel kapcsolatos jogi keretek "még nem elég fejlettek" és ezért új utakat kell keresni a "nehézségek csökkentésére" és a döntési folyamatok felgyorsítására.

A Statewatch munkatársai megállapították azt is, hogy eddig csak Németország alkotta meg a terrorizmus elleni harcra is vonatkozó BKA-törvényt. Ettől függetlenül a G6-államok hivatalai is képesek a merevlemezek online átvizsgálására. A brit szervezet szakértői végül leszögezték, hogy a titkos online házkutatások egyre inkább a célzott ellenőrzések helyett a tömegek megfigyelésének eszközévé válnak. Mivel egyre több csoportot tekintenek az állam ellenségének, így napjainkban már akár az ügyvédek, az újságírók, az orvosok vagy éppen a tüntetői csoportok számítógépeit is feltérképezhetik ilyen módszerekkel, illetve lefoglalhatják a hatóságok.

A dokumentum végén Frank Church amerikai szenátor 1975-ben (!) tett jóslata szerepel, mely szerint az Egyesült Államokban a kormány áldásával kialakított technikai képességeknek köszönhetően a titkosszolgálatok "teljes zsarnokságot teremthetnek".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #33
    Ja, és kifelejtettem a lényeget: egy használati utasításban is mindenki tudja mi az a csillag csavarhúzó, 220 V, bekapcsoló gomb, vagy ezeket ábra mutatja, vagy más tudományágakban vannnak definiálva.

    Egy kézikönyv nem fog azzal tökölni, hogy például leírja a Herz vagy a volt mértékegységek definícióját, ezeket ismertek tekinti.
    Az meg csak mese, hogy itt egzakt tudományokról van szó, a politika az más, nem egzakt. A butáknak más; intelligens embereknek nem más.
  • Epikurosz #32
    Egyébként meg, igen, megint csak azt tudom mondani, hogy nem lovagolni kell a szavakon, hanem használni kell őket. Természetesen, azzal együtt, hogy tudomásul vesszük, hogy például a demokrácia mást jelenetett az ókoro görögöknek, mást a XIX. században, és mást ma nekünk.

    Mindamellett, mint említettem, a demokrácia egy módszer, és módszertani szempontból összevethető egyéb módszerekkel.
    Olyan ez is, mint egy használati utasítás, vagy karbantartási kézikönyv, amelyben pontosan le van írva a beüzemelés, a működtetés, a karbantartás, a hibaelhárítás, és az egyes műveleteket ábrák szemléltetik.

    U.i.
    Amennyiben egy itt ólálkodó libsibolsi demokrácia-kézikönyvet vagy PR anyagot szerkeszt eme útmutatók alapján, az egy mocskos másoló.
  • Epikurosz #31
    A másik: a demokrácia politikai fogalom, a hatalomgyakorlás módját jelöljük vele. Hatalomgyakorlás történhet globális, állami, önkormányzati, de egyetemi szinten, sőt vállalati szinten is.

    Emellett, hatalomgyakorlás történik egy bűnszövetkezetben is, sőt, horribile dictu ott is utánozhatják a demokráciát egy bizonyos szintig (megszavazzák, hogy ki kell-e nyírni Unlucky Lucianot, vagy sem), bár a jellemző inkább a diktatoriális vezetési mód.

    Szóval, azért remélem érezhető, hogy a demokrácia, mint módszer, paródiává is válhat, ÉPP EZÉRT FONTOS, hogy milyen ideológiát (és végsősoron erkölcsöt) szolgál!!!!

    Ha a demokrácia politikai fogalom, akkor a politika rendszerében kell értelmezni, más fogalmakal együtt. A politika pedig egy társadalomtudomány, amelynek célja a társadalom megismerése, hatékonyabb megszervezése úgy, hogy a politikát a való életben megvalósító embereknek megfelelő irányelveket, stratégiákat, és taktikákat dolgoz ki, majd ezek teljesítését vizsgálja. Jó esetben a politikatudomány és a politikagyakorlás szorosan együttműködik, folyamatos az információáramlás és a fejlődés. Amikor a politikagyakorlók (döntéshozók) önállósulnak, lefitymálják az elméleti szakembereket, és önfejűleg hoznak döntéseket, mert csak, mert "Mi az, hogy? Nagyonis!", akkor jönnek a kis bajok, majd a nagy bajok. Mire a választók észbekapnak, arra már kifutott a talaj a lábuk alól.

    U.i.
    Apropó, ezeket a józan paraszti eszemből szoptam, támaszkodva élettapasztalatomra, és persze az olvasmányaimra is, úgyhogy nem idézek egyetlen auktort sem.
  • Epikurosz #30
    A demokrácia a többség uralmát jelenti a kisebbség felett.

    Tehát, a fontos döntéseket szavazásra bocsátják, és amelyik változat több szavazatot kap, az lesz a kötelező mindenki számára. A modern demokrácia magába foglalja a kisebbségek védelmét is, mindössze annyit kell rajta még finomítani, hogy a destruktív kisebbségek védelmét ne helyezze a konstruktív többség vagy kisebbségek érdekei elé. Vagyis, például a bűnüldözésben, a bűnöző személyiségi jogai legyenek gyengébbek, mint az áldozat vagy a társadalom jogai. Ezek józan paraszti ésszel felfogható elvek, nem kell ehhez elvégezni semmilyen egyetemet.
  • BlackRose #29
    Aztán "játszanák" még egy picit a szavakkal :)

    Okos ember lehet kritikus és lehet naív, szóval az, hogy valaki okos, informált még nem jelenti, hogy kritikus, lehet, hogy naív. Sok nagyon okos ember van (és sokat ismerek is, és olyanokat akiktől én butább vagyok de akik szintén naívak és csak nagyon korlátozott a kritikai álláspontjuk. Ugyanakkor léteznek nem túl okos emberek is akik kevésbé naívak (ritka de létezik). Szóval tapasztalataim szerint minnél okosabb a naív annál nagyobb a naívitása.

    És hivatkozzak akkor egy nem Ludwigra :) Ronald Reagan (aki szintén naív volt csak más irányban) mondta egyszer, "Nem az a baj, hogy nem tudnak semmit hanem az, hogy amit tudnak az nem úgy van." Sokat kritizálom Keynes-t és Marx-ot ezek okos emberek voltak de szédületes naívitás érezhető minden gondolatukban, logika kimarad vagy csak félutig van alkalmazva, egyes szavak és kijelentések jelentése nincs megmagyarázva vagy helyenként más mást értelmeznek egy szó alatt vagy több szóval értelmezik ugyanazt...

    Ugyanakkor ha már a beszédnél és a szavaknál tartunk, nagyon sok szónak annyi jelentése van, hogy gyakorlatilag nincs is jelentése... pl. mit jelent a demokrácia? Mit jelent a törvény? Számtalan más szó is, hogy csak azokra hívjam fel a figyelmet amely az adott témában érintett. Még nem tisztázzuk, hogy melyik szó alatt pontosan mit is értünk addig nem tudunk sem kommunikálni és nem is vagyunk képesek sem magunkat sem mást megérteni vagy a körülöttünk levő világot.
  • BlackRose #28
    Szerinted lehetséges dolog semmire és senkira hivatkozni és okos lenni? Szerintem nem fontos, hogy kire hivatkozok (ez ugyanis ad hominem), és csak akkor szoktam valakire hivatkozni ha annak a valakinek a munkája és főleg eredeti munkája tényleg becsületre méltó. De nem hiszem, hogy ha nem építjük gondolatainkat a már meglévő tudásra gondolatokra, ha azokat nem használjuk és nincs kritikus álláspontunk a meglévő és a most születőben levő ötletek, elméletek, gondolatok iránt is, hogy akkor megérthetjük a körülöttünk való világot és annak valóságát és fantáziáját is egyaránt. A naív racionalizmus a fantáziát összetéveszti a valósággal, egy fantsztikus világot képzel és azt törekszík építeni és a fantasztikus világ csak a fantáziában működik a valóságban pedig kapunk egy világot amely ugyan reális de mi nem látjuk ezt a realitást, csak érzékszerveink mutatják, hogy valami nem jó, valami fáj... és akkor ahelyett, hogy a fantáziát eldobnánk, hogy az illuziókat lerombolnánk mi a valóságot akarjuk másik illuzióval és másik fantáziával megváltoztatni. És ez egyszerűen lehetetlen.
  • Epikurosz #27
    Látod, jellemző rád, hogy a válaszodban is Ludwig akárkire hivatkozol. Pedig egy nagydarab, okos fiú vagy, nem is értem minek bújsz Lajos szoknyája alá.
  • BlackRose #26
    Nem szavakkal való játszás ez... de ez nélkül nem lehet igazán megérteni a dolgokat. És ha már azt kérdezet minek akkor azért mert ez miatt naívak az emberek és én nem akarok naív lenni (sajnos sokszor még én is az vagyok, de ma már nem annyira mint tegnap voltam ). Azt hiszem Ludwig Wittgenstein mondta egyszer, hogy az ember csak azt értheti meg ami a szókincsében van, legalább is kritikai szemmel csak azt értheti meg. Egyébként amit felsoroltál az egyik sem igazán illusztrálja azt amiről én itt beszélek, és esetleg csak az utolsó kettő az ami egyben logikai kérdés is és nem csak jelentéstani (szemantikai) kérdés, de most ez tényleg már nagyon off lenne.
  • Epikurosz #25
    Te szeretsz játszani a szavakkal, ugye?
    A számítógépnek sem te vagy a gazdája, mert annak nem lehet gazdája, esetleg rendszergazdája, ami nem ugyanaz, a kutyádnak sem lehetsz gazdája, mert nem ölheted meg, a feleésgednek nem vagy férje, mert a férj veri a feleségét, különben is, többet keres mint te, zöld szín nem létezik, csak a látható fénynek egy bizonyos hullámhossza, víz sem létezik, mert atermészetben mindenütt csak oldatokat vagy szennyezett kristályokat látunk, forradalmak sem voltak, mert semmi sem változott, ez a fórum sem egy fórum, mert nem látjuk egymást, szocializmus nem létezett, csak annak hazudott rendszerek, kapitalizmus nem volt, és ma sincs, csak annak hazudott berendezkedések.... stb. stb.
    A szavakkal lehet játszadozni, ha az ember túl sok Karl Poppert és Buchanant olvasott, de minek?
  • BlackRose #24
    Aki nem érti meg a különbséget az a következő két mondatra koncentráljon:

    XVI Benedek a Római Katolikus Egyház vezetője. (= true)
    XVI Benedek a római katolikusok vezetője. (= false)

    Remélem most érthető a különbség... ez a helyzet az állam esetében is, nekem nincs elnököm, nekem nincs kormányfőm, nekem nincs vezetőm... az államnak van (de az államnak mint szervezetnek, nem az országnak). Tehát az elnök, a kormányfő a többi tisztviselő nem irányítja a magánszemélyeket, az embereket az országot hanem az állami szerveket. Legalább is ez lenne a normális világ, sajnos ez a mi világunkban nem igy van, éppen úgy mint ahogy a Pápa is csak az egyházat irányítja és nem a hívőket. A hívőkre van persze befolyása de általában csak vallási szempontokból. Sajnos ma már a Pápa is úgy képzeli el, hogy irányítania kellene neki a világot és nem csak az egyházat... és ez a beszédeiből is látszik. A naív racionaliymus (más néven konstrukcionalizmus) sajnos már győzött és visszafordulni nagyon nehéz lesz ha egyáltalán lehetséges.