Kruza Richárd
Vége lett a Kodachrome-nak
"Hála" a digitalizálódásnak, újabb kiváló termék tûnt el véglegesen. Ez esetben azonban nem egy olyan terméktõl kell búcsúznunk, mely méltóvá vált volna a temetésre - a legendás Kodachrome hiányozni fog.
A digitalizálódás köztudottan olyan folyamatot indított el, melynek komoly fonákja van. Az Eastman Kodak kénytelen volt beszüntetni a Kodachrome kisfilmek gyártását, mivel bevételinek már csupán 1%-át jelentette a legendás termék. Ezzel szemben a digitális áruk és szolgáltatások már bevételeik 70%-át teszik ki. Megszólalhat persze az emberben egy hang ami azt mondja, hogy ettől persze még megtehette volna a Kodak azt a szívességet sokunknak, és összességében véve a magának a fotózás világának, hogy tovább gyártja a hőn szeretett filmet. Mary Jane Hellyar, a Kodak most leköszönő egyik igazgatója azt nyilatkozta ugyanis, hogy "A Kodachrome egyfajta ikonná vált", tehát nyilvánvalóan ő is tisztában van azzal, hogy nem akármiről van szó.
A Kodachrome ugyanis immár 75 éves, és nem véletlenül volt ilyen hosszú élete. Sokan használták és sok híres felvétel készült ilyen nyersanyagra. Ahogy minden filmnek, ennek is megvoltak a jellegzetességei: a színeknek volt egyfajta kellemes, intenzíven karakteres jellege, emellé párosult a kontrasztos élesség. Sok fotós használta, ahogy Steve McCurry gépében is ez volt, amikor az "Afgán Lány"-t kapta lencsevégre.
Steve McCurry: Afgán Lány
Azzal, amit a digitalizálódás hozott semmi baj nincs, azzal viszont igen, amit elvesz tőlünk. Most éppen búcsúznunk kell attól a szép színvilágtól, amit egy jellegzetes és megszokott film adott nekünk. Éppen úgy, ahogy számos régi, nemrégen mindennapos használatban lévő fotós eszközöktől is, melyeknek megvolt a saját karakterük. Ezentúl, ha ezeket a hatásokat pótolni szeretnénk Photoshop pluginokkal kell majd foglalatoskodnunk. A hatás, és maga a művelet persze nem lesz hasonlítható az eredetihez.
A digitalizálódás köztudottan olyan folyamatot indított el, melynek komoly fonákja van. Az Eastman Kodak kénytelen volt beszüntetni a Kodachrome kisfilmek gyártását, mivel bevételinek már csupán 1%-át jelentette a legendás termék. Ezzel szemben a digitális áruk és szolgáltatások már bevételeik 70%-át teszik ki. Megszólalhat persze az emberben egy hang ami azt mondja, hogy ettől persze még megtehette volna a Kodak azt a szívességet sokunknak, és összességében véve a magának a fotózás világának, hogy tovább gyártja a hőn szeretett filmet. Mary Jane Hellyar, a Kodak most leköszönő egyik igazgatója azt nyilatkozta ugyanis, hogy "A Kodachrome egyfajta ikonná vált", tehát nyilvánvalóan ő is tisztában van azzal, hogy nem akármiről van szó.
A Kodachrome ugyanis immár 75 éves, és nem véletlenül volt ilyen hosszú élete. Sokan használták és sok híres felvétel készült ilyen nyersanyagra. Ahogy minden filmnek, ennek is megvoltak a jellegzetességei: a színeknek volt egyfajta kellemes, intenzíven karakteres jellege, emellé párosult a kontrasztos élesség. Sok fotós használta, ahogy Steve McCurry gépében is ez volt, amikor az "Afgán Lány"-t kapta lencsevégre.
Steve McCurry: Afgán Lány
Azzal, amit a digitalizálódás hozott semmi baj nincs, azzal viszont igen, amit elvesz tőlünk. Most éppen búcsúznunk kell attól a szép színvilágtól, amit egy jellegzetes és megszokott film adott nekünk. Éppen úgy, ahogy számos régi, nemrégen mindennapos használatban lévő fotós eszközöktől is, melyeknek megvolt a saját karakterük. Ezentúl, ha ezeket a hatásokat pótolni szeretnénk Photoshop pluginokkal kell majd foglalatoskodnunk. A hatás, és maga a művelet persze nem lesz hasonlítható az eredetihez.