Berta Sándor
Problémák hátráltatják a mobil fizetés elterjedését
Még néhány hónapnak mindenképpen el kell telnie, mire a mobiltelefonok és a PDA-k elektronikus pénztárcává válnak. A késedelem oka, hogy néhány problémát még meg kell oldaniuk a szakembereknek. Az Augsburgi Egyetem munkatársai szerint már minden második német és holland állampolgár szeretne a mobiljával nem csak telefonálni, hanem vásárolni vagy fizetni is, de erre még egy darabig várniuk kell.
"A fogyasztók szeretnék használni ezt a dolgot és nem értik, hogy miért nem működik. Egy holland szupermarketlánc vásárlói rendkívül elégedettek voltak a tesztelt rendszerrel, igaz az egy egyszerű megoldás volt. Odatartották a telefonjukat a leolvasóhoz, csipogott egyet és ennyi. A lényeg, hogy a mobil fizetési rendszereket egyszerűbben és jobban lehessen használni, mint a hitelkártyákat. Ha még ki kell választani valamit, vagy be kell ütni valamit, akkor az egész eljárás halálra van ítélve" - összegezte tapasztalataikat Key Pousttchi, az egyetem wi-mobile kutatócsoportjának vezetője.
Tény, rendkívül praktikus lenne, ha valaki a mobiljával nem csak telefonálni vagy SMS-zni tudna, hanem fizethetne a bevásárlás után a pénztárnál, a taxiban, a jegyek megvételekor vagy a parkolásnál. A szakember úgy vélte, hogy a legnagyobb problémát a jelenlegi technika összetettsége jelenti. Ráadásul sokan még mindig alábecsülik a mobil fizetésben rejlő lehetőségeket. Nincsenek tisztázva a biztonsági kérdések sem és az sincs eldöntve, hogy melyik a legjobb megoldás és hogy azt majd ki fogja bevezetni?
A megoldást a Near Field Communication (NFC) technológia, illetve az RFID-chipekkel való együttes alkalmazása jelentheti. "Három év múlva nem lesz olyan telefon, amely ne támogatná az NFC-t. Ez a technológia jelenti a jövőt. Azonban a piaci szereplőktől függ, hogy a mobil fizetés mikorra válhat mindennapos dologgá. De ha túl sokat várunk, megint jönnek az amerikai multik és megnyerik a versenyt, éppúgy, mint a hitelkártyák esetében is" - közölte Pousttchi.
"A fogyasztók szeretnék használni ezt a dolgot és nem értik, hogy miért nem működik. Egy holland szupermarketlánc vásárlói rendkívül elégedettek voltak a tesztelt rendszerrel, igaz az egy egyszerű megoldás volt. Odatartották a telefonjukat a leolvasóhoz, csipogott egyet és ennyi. A lényeg, hogy a mobil fizetési rendszereket egyszerűbben és jobban lehessen használni, mint a hitelkártyákat. Ha még ki kell választani valamit, vagy be kell ütni valamit, akkor az egész eljárás halálra van ítélve" - összegezte tapasztalataikat Key Pousttchi, az egyetem wi-mobile kutatócsoportjának vezetője.
Tény, rendkívül praktikus lenne, ha valaki a mobiljával nem csak telefonálni vagy SMS-zni tudna, hanem fizethetne a bevásárlás után a pénztárnál, a taxiban, a jegyek megvételekor vagy a parkolásnál. A szakember úgy vélte, hogy a legnagyobb problémát a jelenlegi technika összetettsége jelenti. Ráadásul sokan még mindig alábecsülik a mobil fizetésben rejlő lehetőségeket. Nincsenek tisztázva a biztonsági kérdések sem és az sincs eldöntve, hogy melyik a legjobb megoldás és hogy azt majd ki fogja bevezetni?
A megoldást a Near Field Communication (NFC) technológia, illetve az RFID-chipekkel való együttes alkalmazása jelentheti. "Három év múlva nem lesz olyan telefon, amely ne támogatná az NFC-t. Ez a technológia jelenti a jövőt. Azonban a piaci szereplőktől függ, hogy a mobil fizetés mikorra válhat mindennapos dologgá. De ha túl sokat várunk, megint jönnek az amerikai multik és megnyerik a versenyt, éppúgy, mint a hitelkártyák esetében is" - közölte Pousttchi.